مهر نوشت: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: تعداد واحدهای بوم گردی استان به ۴۹ واحد افزایش می‌یابد.

جلیل جباری با اشاره به ظرفیت بالای روستاهای استان به لحاظ گردشگری اظهارداشت: با هدف توسعه روستاگردی و توجه به توسعه روستاها و حفظ بافت بومی و تاریخی روستاها طرح ایجاد واحدهای بوم گردی از سال گذشته در استان اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه در این راستا تاکنون پنج واحد بوم گردی در روستاهای لیلانه سردشت، نصرآباد تکاب و یکی از روستاهای اشنویه ایجاد شده است عنوان کرد: ۴۴ واحد بوم گردی در روستاهای استان نیز در شرف ایجاد هست.

جباری خاطرنشان کرد: در قالب این طرح یا تعدادی از خانه‌های روستایی مستعد برای استقبال و پذیرایی با آداب و رسوم محلی و بومی بازسازی و آماده سازی می‌شود یا اگر واحد واجدشرایط نباشد بر اساس فرهنگ منطقه چند واحد بوم گردی احداث می‌شود.

بافت تاریخی روستاهای تاریخی آذربایجان غربی حفظ می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در خصوص حفظ و صیانت از بافت تاریخی روستاهای استان گفت: در حال حاضر شناسایی و مطالعات بافت تاریخی شش روستای استان در دست انجام است با اتمام مطالعات اقدامات حفظ و صیانت اجرایی می‌شود.

جباری روستاهای عسگرآباد کوه، قره باغ، خانقاه، سویناس، سهولان و باغچه جوق را شش روستای تاریخی استان عنوان کرد و افزود: ایجاد واحدهای بوم گردی، سفره خانه‌های سنتی، تورهای طبیعت گردی و جشنواره‌های روستایی از دیگر اقدامات این اداره کل برای توسعه توریسم روستایی است.

وی با بیان اینکه آذربایجان غربی ۵۸ منطقه نمونه، ۱۳ مسیر بکر و ۲۰۰ روستای زیبا برای جذب گردشگردارد اظهارداشت: تاکنون از ظرفیت گردشگری و تاریخی روستاهای استان استفاده مناسبی صورت نگرفته است.

۶ روستای تاریخی آذربایجان غربی به کشور معرفی شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی به وجود ۱۲۰ روستای مستعد گردشگری در کشور اشاره کرد و افزود: آذربایجان غربی با وجود ظرفیت‌های مناسب گردشگری و همچنین وجود روستاهای ممتاز و مستعد، ۶ روستا به میراث فرهنگی کشور معرفی کرده است.

وی با اشاره به وجود ظرفیت‌های مناسب استان برای پذیرش گردشگران و جذب توریست، گفت: زیباسازی محوطه مکان‌های باستانی، ایجاد ظرفیت‌های اقامتی بالا، راه‌اندازی مراکز تفریحی در کنار آثار تاریخی و جلوه‌های طبیعت بکر آذربایجان غربی، زیباسازی محوطه روستاهای مستعد گردشگری از جمله مسائلی هستند که می‌تواند موجبات جذب گردشگران را در این استان فراهم آورد.

جباری با اشاره به وظایف اداره میراث فرهنگی استان در خصوص بسترسازی برای ایجاد روستاگردی مناسب، خاطرنشان کرد: بازنگری طرح هادی، پیش‌بینی طرح‌های گردشگری، جلوگیری از تغییر ساختار روستاها، مقاوم‌سازی و استفاده از مصالح بومی را از وظایف بنیاد مسکن و ارائه مختصات و لیست جاذبه‌های گردشگری هر روستا، بررسی و اعلام فعالیت برای آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم در روستاها را از جمله وظایف اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی برشمرد.

آذربایجان غربی با بیش از سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در شمال غرب کشور قرار گرفته و بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ روستای دارای سکنه دارد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 710964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =