یک کارشناس روابط بین‌الملل اهداف و رویکرد ترامپ در قبال ایران را برشمرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نصرت‌الله تاجیک دیپلمات پیشکسوت کشورمان درباره سخنرانی ترامپ به خبرنگار ما گفت: «ترامپ برای از بین بردن تمامی آثار دوران اوباما از جمله برجام آنگونه که در مبارزه انتخاباتی خود به حامیانش قول داده است هم ناموفق بوده و هم خود را در مخمصه قرار داده است. سخنان سخیفش در هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل در مورد ایران و در زمینه ارائه استراتژی جدید دولت کنونی آمریکا نشان داد هیئت حاکمه کنونی آمریکا متشتت، غیر قابل اطمینان و فاقد صلاحیت حفظ وجهه و قدرت اقتصادی آمریکا است.»

تاجیک اهداف و رویکرد ترامپ درقابل ایران را به شرح ذیل برشمرد: «رویکرد کنونی ترامپ از جهت بین المللی نیز میخ بزرگی بر تابوت چندجانبه گرائی در روابط بین المللی است و در صورت تداوم و رویاروئی اروپا و آمریکا بر سر موضوع برجام، معادلات روابط بین المللی را هفتاد سال به عقب برمیگرداند. اثرات کوتاه مدت این روند در پیش گرفته شده توسط ترامپ باعث رشد و قدرت گیری اقتصادهای دیگر خواهد شد.

و لذا ما نباید منفعلانه حرکت کنیم بلکه باید طراحی سیاست خارجی و تحرکات ما درون این مثلث باشد:

۱- برجام به عنوان تعهد بین المللی،

۲- تامین منافع امنیتی،سیاسی و اقتصادی ما،

۳- حفظ ثبات و رفاه مردم ایران و منطقه که هر سه به یک میزان برای ما مهم هستند.»

سفیر سابق ایران در اردن و کاردار اسبق ایران در انگلیس در نهایت اقدام رئیس جمهور ایالات متحده را علیه ایران تحلیل کرد و گفت: «اگر چه ترامپ به رفتار ما در برجام کاری ندارد و دنبال زیاده خواهی و حل مشکلاتش در خارومیانه است اما این همکاری ایران با چند قدرت خارجی، روش نوین و نگرش جدید ایران برای تعامل با جامعه بین المللی بود و نتیجه خوبی گرفت و تا حدی توانست تبعات تحریمها و تخریب زیر ساخت توسعه کشور توسط دولت مهر ورز محافظه کاران نهم و دهم را تا حدی کنترل نموده و تا میزان معقولی از تبعات سیاسی اجتماعی آن بکاهد، اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم و لذا باید با برنامه و سیاست مدون و منسجم جلو برویم زیرا دوران سختی در پیش رو داریم و خروج ما از برجام در هر مرحله ائی کمک به ترامپ برای اجماع سازی علیه ایران است و لذا عاقلانه و مدبرانه نیست.»

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 716984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شمس تبریزی A1 ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
    جناب تاجیک فرمودند «خروج ما از برجام در هر مرحله ائی کمک به ترامپ برای اجماع سازی علیه ایران است و لذا عاقلانه و مدبرانه نیست». بنده با لفظ «هر» که ایشان استفاده کردند مشکل دارم. جسارتا بنده از ایشان می پرسم وقتی منزلی را قولنامه میکنید، مگر برای فسخ قولنامه توسط هر یکی از طرفین پرداخت خسارت معین نشده؟ آخر این چه جور توافقی است که من اگر متعهد به آن نباشم با مجازات و اجماع بین المللی علیه خود مواجه میشوم، اما اگر طرف مقابل تعهدش را نقض کند هیچگونه مجازاتی علیه او اعمال نمیشود؟ چطور میتوانید بگویید چنین مذاکره ای عزتمندانه بوده؟ بفرمایید الان که آمریکا به تعهداتش عمل نمیکنه، ما چه ابزار قانونی برای وادار او به انجام تعهداتش هستیم؟ برجام چه ابزاری را در اختیار ما گذاشته؟؟؟؟
  • شمس تبریزی A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
    آخر اوباما گفت من به ایران اعتماد ندارم و توافق برجام بر اساس راستی آزمایی استوار است. عرض بنده این است که شما چرا توافق را بر پایه راستی آزمایی طرف مقابل بنا نکردید؟ چطور او شما را راستی آزمایی کرد و شما او را راستی آزمایی نکردید؟ خب احتمالا خواهند فرمود وقتی او دست بالا را دارد، معادله بازی را او تعیین میکند. یعنی چه؟ یعنی داریم از انفعال سخن میگوییم؟ خب حالا که معادله بازی را او مینویسد پس چرا در مصاحبه میفرمایید « ما نباید منفعلانه حرکت کنیم بلکه باید طراحی سیاست خارجی و تحرکات ما درون این مثلث باشد» و ضمنا رئوس سه گانه مثلث را تبیین میفرمایید؟ من از صحبتهای شما چیزی سر در نمی آورم.