محمد تقوی پیشکسوت اسبق استقلال که سال‌ها در انگلستان به عنوان مفسر ورزشی فعالیت می‌کرد به کادر فنی پدیده پیوست و در لیگ هفدهم حضور خواهد داشت.

زاوش محمدی: محمد تقوی، بازیکن سابق باشگاه استقلال و تیم‌ملی که بعد از سال‌ها به ایران برگشته است، این روزها خود را برای حضور روی نیمکت تیم پدیده در لیگ هفدهم آماده می‌کند. پیشکسوت با اخلاق و جنتلمن استقلال مهمان کافه خبر بود و در یک گفت‌وگوی صمیمی از شرایط خودش و اوضاع فوتبال ایران حرف زد. در ادامه بخشی از صحبت‌های او را می‌خوانیم.

*برای همه جالب بود که چطور بعد از این همه سال به ایران برگشتید؟

من بعد از ۱۴ سال به دعوت باشگاه پدیده آمدم. البته قبلاً هم یک سفر کوتاه داشتم، اما امسال به عنوان مسئول فنی این باشگاه در خدمت هستم. در این دو ماه هم به اندازه کافی با شرایط فوتبال ایران آشنا شده‌ام. 

*تغییرات فوتبال ایران در این مدت را چطور دیدید؟

واقعیت این است که نسبت به دو دهه پیش من تغییر آن چنانی ندیده‌ام و نمی‌گویم پیشرفتی نداشتیم؛ ولی سرعت پیشرفت خیلی کم و کند بوده است.

*دلیلتان برای بازگشت شخصی بود؟ خیلی‌ها فکرش را هم نمی‌کردند روزی محمد تقوی به ایران برگردد.

راستش را بخواهید کلاس‌های مربیگری چیزی نیست که در ۶ ماه یا ۶ هفته تمام شود. مهم‌ترین چیز برای من هم این بود که در این مدت با فوتبال انگلیس کاملاً عجیبن شوم. در حقیقت کلاس‌های مربیگری فقط سرفصل‌ها را به من ارائه می‌دهد، اما باید وارد فاز عملی شد. من در این مدت تمرینات استون ویلا و وست برومویچ را تحت نظر داشتم. به کمپ تیم‌های‌ملی انگلیس سر می‌زدم و الان تصمیم گرفتم به ایران برگردم.

*بعضی شیطنت‌ها به نظر می‌رسید مانعِ از کار شما در داخل مرزهای ایران شود.

نه. من مفسر ورزشی و عضو انجمن مربیان انگلیسی هستم. فقط کار ورزشی می‌کنم و در ادامه کلاس‌هایم حالا وارد فوتبال حرفه‌ای شده‌ام. من هیچ مشکلی برای برگشت به ایران نداشتم و خواستم با این کارم دو نشان را بزنم. چرا که کار عملی من شروع شده و برای مدرک pro-license باید حتماً در یک تیم حرفه‌ای مشغول به کار می‌شدم و بعد از تز خودم که درباره انتقال توپ به حمله است، دفاع می‌کردم.

*چرا پدیده؟ در این مدت حتماً پیشنهادات زیادی داشته‌اید.

من ۴ سال پیش برای کادرفنی استقلال پیشنهاد دریافت کرده بودم که آن را رد کردم. دو سال پیش هم مجددا درخواستی آمد، اما دوست نداشتم بیایم. در دو سال اخیر با آقای مهاجری ارتباط نزدیکی داشتیم و ایشان خیلی تأکید کردند که یک بار من از نزدیک شاهد کار باشم و این شد که به عنوان مسئول فنی تیم پدیده حاضر می‌شوم.

*شرایط خاصی هم داشتید؟

شرایط من چندان مالی نبود. بیشتر دوست داشتم کار خودم را انتقال بدهم و خیلی برایم مهم بود که آزادی عمل داشته باشم. وقتی آنها شرایطم را پذیرفتند من هم مایل به همکاری شدم. آزادی عمل برای من از همه چیز مهم‌تر بود.

*سرمربیگری استقلال سمت وسوسه کننده‌تری نبود؟

من بیشتر دوست دارم تأثیرگذار باشم. به نظرم می‌توانید نفر اول نیمکت هم نباشید، اما تأثیر مثبت خود را بگذارید. من تجربه لازم داشتم و وارد کار اجرایی شدم. شاید اگر می‌خواستم سرمربی شوم تا ۲۰ سال دیگر هم این اتفاق نمی‌افتاد، اما آمدم تا اتمسفر را بیشتر درک کنم.

*درباره تیم‌ملی و عملکرد کی‌روش چه نظری دارید؟

کی‌روش ما را به جام‌جهانی برده است و هیچ ایرادی از این نظر به او وارد نیست. او بسیار هم تأثیرگذار بوده است و به نظر من ایشان 100 درصد که هیچ، 120 درصد موفق بود. حرفی که خیلی‌ها هم می‌زنند این است که تیم‌ملی ما پیشرفت کرده است، اما باشگاه‌های ما نه! به نظر من بعد از کی‌روش هیچ چیز از او برای ما نمی‌ماند؛ چرا که این نوع استراتژی با فرهنگ فوتبالی ما همسو نیست، چون که اصلاً فوتبال ما دفاعی نیست! ممکن است تیمی مثل پرتغال یا یونان به این شکل بازی کنند و نتیجه بگیرند، اما شما ببینید که همین تیم‌ملی جوانان ما هم حتی نتوانست با این سیستم کار کند. من می‌گویم کی‌روش عالی است؛ پِرفِکت! به او از صد، نمره ۱۱۰ هم می‌دهم،اما چند درصد مربیان ما حاضرند با این روش کار کنند؟ صفر! ما صرفاً می‌خواهیم به جام‌جهانی برویم. خُب این خوب است، اما باید اهداف خود را هم مشخص کنیم. به دنبال این هستیم که کی‌روش ما را به جام‌جهانی ببرد. نشد لیپی، بازهم نشد گواردیولا، اما هدف نداریم. در انگلیس هم این اشتباه را کردند. کاپلو یا اریکسون را آوردند و نتیجه نگرفتند، اما حالا می‌خواهند با نسل جوان و ریشه‌ای مشکل را حل کنند. من کی‌روش را خیلی قبول دارم و از او درس هم گرفته‌ام، اما مطمئناً هیچ وقت تیم‌های من با این تفکرات به میدان نخواهند رفت. 

*برویم سراغ استقلال؛ عملکرد منصوریان را چطور دیدید؟

به لحاظ حرفه‌ای نمی‌توانم راجع به تیم امسال استقلال حرفی بزنم چرا که در تیم پدیده پست دارم و این درست نیست، اما من استراتژی سال گذشته تیم را نفهمیدم. فارغ از جوانگرایی، استقلال محکوم به بازی تهاجمی است و در این تیم نمی‌توان دفاعی کار کرد و اگر هم الویت این است باید طوری باشد که به دل هوادار بنشیند. به هرحال اولین مهم برای مربی این است که تکلیف خودش را بداند. استقلال ناکام نبود، اما به نظرم کلمه نایب‌قهرمانی یک سرپوش برای نتایج نامناسب است. قهرمان یک تیم است و بس. اگر بگوییم استقلال سهیمه گرفته حرف بهتری است. به نظرم درکل اگر استراتژی پارسال ادامه پیدا کند تیم موفق می‌شود. استقلال به نظر من اگر برنامه فصل گذشته اش را ادامه می داد بهتر بود. آنها تیم جوانی داشتند که نتایج خوبی هم گرفت اما عوض کردن شاکله اصلی تیم می تواند آنها را دچار مشکل کند. اما پرسپولیس نسبت به استقلال عملکرد بهتری در فصل نقل و انتقالات داشته و با جذب چهار بازیکن تنها نقاط ضعف خود را پوشش دادند.

256 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 688265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =