۵ نفر
۳۰ تیر ۱۳۹۶ - ۰۳:۳۰
استقلال قوی‌تر است یا پرسپولیس؟

دو مهاجم قدیمی استقلال و پرسپولیس در کافه خبر به نقد تیم‌های محبوب‌شان پرداختند.

زاوش محمدی: هر دو را حتما یادتان هست. یکی مهاجم وحشتناک پرسپولیس که علی پروین سبک بازی اش را حتی بیشتر از علی دایی دوستش داشت. او که اسمش پایان رافت بود ، خودش خیلی مهربان بود اما بازی فیزیکی ترسناکی می کرد و دیگری هم که غزال بود. پسر خرمشهری با تکنیک و خوش استعداد که تا آلمان هم رفت اما اسیر بدیمنی های فوتبال شد. او که در فورتناکلن دیتمار برباتوف ذخیره اش بود و ستاره لورکوزن لقبش می دادند ، اما به هیچ جا نرسید و اسیر جبر حغرافیایی شد. این دو بازیکن معروف دهه 70 برای مان از استقلال و پرسپولیس گفته اند.




×درمورد نقل و انتقالات بفرمایید که امسال استقلال بازیکنان زیادی را جذب کرده و پرسپولیس هم کلا اسکلت خود را حفظ کرده و منشا و شجاع و چند بازیکن خوب دیگر را به خدمت گرفته. عملکرد تیم‌های استقلال و پیروزی را چطور دیده‌اید؟

موسوی: در مورد استقلال می‌گویم که پارسال هم خیلی خوب یارگیری کرد اما هدفش مشخص نبود یعنی اول فصل که یارها را گرفت، یارهای خیلی خوب تیم‌های دیگر را هم گرفت اما مشخص نکرد که می‌خواهد قهرمان شود یا سرمایه‌گذاری کند؟ یا اینکه سال‌های بعد در جام باشگاه‌های آسیا نتیجه بگیرد؟ متاسفانه هیچ قولی به هواداران نداد اما هواداران با یارگیری استقلال توقع قهرمانی در لیگ را داشتند و اواسط فصل که نتوانست به نتایج خوبی دست یابد، همه طرفداران به مشکل برخوردند و درواقع مسیر تغییر کرد. کادر فنی افکار را روی جوانگرایی برد. درحالی که اگر می‌خواست جوانگرایی کند باید اول فصل یارهای بزرگ نمی‌گرفت و سرمایه خود را روی جوانگرایی متمرکز می‌کرد تا توقع خیلی‌ها را برنمی‌انگیخت و هواداران هم آسیب نمی‌دیدند. جوان‌هایشان هم دیگر آن فشار اولیه را تحمل نمی‌کردند و در فصل دوم نتیجه بدی نگرفتند اما در جام باشگاه‌های آسیایی آن نتایجی را که نباید می‌گرفتند را گرفتند. اما امسال هم با اینکه یارهای خوبی گرفته، اما باید هدفش مشخص شود. پارسال گفتند که نایب قهرمان شد و نتیجه خوبی گرفت اما با اختلاف 10، 12 امتیاز با رقیب دیرینه نتیجه خوبی برای دوم شدن باشد. امسال هم با این یارگیری صددرصد توقع هواداران خیلی بالاست اما باید کادر فنی یک جوری بتواند از این خرید‌ها بازی بگیرد تا در اخر به نتایجی در حد نام باشگاه استقلال در جام باشگاه‌های آسیا در ایران کسب کند.

 

×پرسپولیس به نظر شما چطور بود؟

رافت: پرسپولیس پارسال از استارت اولیه مشخص بود که برای قهرمانی است. دقیقا از همان سالی شروع شد که آقای برانکو در نیم‌فصل سال گذشته به تیم اضافه شد و پا به پای تیم استقلال خوزستان تا لحظه آخر آمد و با تفاضل گل، نایب‌قهرمان شد و از همانجا به پرسپولیس نوید داده شد که این تیم در سال آینده صددرصد بهتر خواهد شد و با توجه به بازیکنانی که داشت و سیستم نوی بازی که پرسپولیس داشت و نحوه یارگیری که آقای برانکو نسبت به شرایط بازیکنان در نظر گرفته بود، نوید قهرمانی می‌داد. البته این نکته هم حائز اهمیت است که تیم‌های استقلال و پرسپولیس همیشه بازیکنان در سطح طراز اول داشته‌اند. بازیکنان بسیار خوبی داشته‌اند و این دو تیم همیشه سعی می‌کنند که بازیکنانی داشته باشند که نخبه بوده تا در شرایط بحرانی به دردشان بخورد. خوشبختانه هم همیشه همینطور بوده و این دو تیم همیشه قوی‌تر بوده و بازیکنان بسیار مطرح و خوشنامی در دو تیم بازی کرده‌اند. شرایطی که پارسال هم اتفاق افتاد بدین صورت بود که استقلال در نیم‌فصل دوم خیلی بهتر شد و هر چقدر رفته‌رفته به شرایط مسابقات حساس نزدیک‌تر می‌شدیم، می‌دیدیم که استقلال واقعا خودش را پیدا کرد و رفت و تا لحظه آخر هم برای نایب‌قهرمانی آمدند و جای تحسین دارد. پرسپولیس هم با توجه به شرایطی که وجود داشت قهرمانی شد و حتی در زمره هشت تیم اول آسیا قرار گرفت و با توجه به شرایط بازیکنانش در خط‌های دروازه‌بانی، دفاع، هافبک، فوروارد، از بازیکنان بسیار خلاق و شایسته‌ای بهره می‌برد. امسال هم آقای برانکو به آن صورت بازیکنی از دست نداد. الان آقای رامین رضائیان از تیم جدا شده و آقای سروش رفیعی هم که نیم‌فصل دوم اضافه شده بود ولی امسال با آوردن آقای شجاع خلیل‌زاده خط دفاعی محکم‌ترمی‌شود و آقای شایان مصلح جوان بسیار خوبی است و بازی او را دیده‌ام. سیامک نعمتی را از پیکان و منشا را هم از پیکان که ایشان هم فوروارد بسیار خوبی است. حالا باید بازی‌ها شروع شود و ببینم آیا این 4 نفر باضافه بازیکنانی که قهرمان بودند الان هم می‌توانند دوباره چنین روندی را ادامه دهند یا خیر؟ قطعا باید بازی‌ها شروع شود تا ببینیم همانطور که توقع می‌رود بازی‌های صد درصد سخت می‌شود چون تیمی تابحال نداشته‌ایم که از عنوان قهرمانی‌اش دفاع کند. حداقل من یادم نمی‌آید.

 

×اما بحثی که الان مطرح است ادعای هواداران پرسپولیس است که فصل آینده هم خودشان را قهرمان می‌دانند. شما فکر می‌کنید که شانس قهرمانی پرسپولیس دوباره بیشتر از استقلال باشد؟

موسوی: از نظر سیستم معتقدم که پرسپولیس فعلا جلوتر است چون سیستمش جا افتاده و بازیکنانش با هم هماهنگ‌ترند. اما تیم‌های دیگر چون در این چند سال بازیکن و مربی عوض کرده‌اند ثبات لازم را نداشتند. از این نظر پرسپولیس در میان تیم‌هایی که هستند، جلوتر است و از نظر تاکتیک و تکنیک و کلا بازیکنان جلوتر و سرحال‌تر است. اما تیم‌های دیگر هم باید زودتر شروع کنند تا بتوانند از لحاظ تاکتیکی و تیمی برسند و رقیب پرسپولیس باشند.

 

×آیا شرایطی که در استقلال می‌بینید، فکر می‌کنید که این تیم بتواند یک رقیب خیلی جدی برای پرسپولیس باشد؟

رافت: صددرصد چون پارسال هم درست است که استقلال نیم‌فصل اول خوب بازی‌ها را شروع نکرد و خوب هم ادامه نداد ولی با این حال فکر می‌کنم هم باشگاه استقلال و هم هواداران خیلی صبور بودند و تلاش کردند و به همین کادر فنی اعتماد کردند و جواب اعتمادشان را هم گرفتند. علی منصوریان هم مربی جوانی است که خودش بازیکن استقلال بوده و خیلی علاقه داشت و دوست داشت که استقلال را به آن شرایطی که مدنظرش است برساند و خدا را شکر این اتفاق افتاد. خودم معتقدم این دو تیم باید همیشه قوی باشند چون هم از لحاظ شخصیتی و هم از لحاظ تیمی هم در آسیا و هم در ایران مطرح‌اند و هم طرفداران بسیار زیادی دارند. شما هر کجا در هر خانواده‌ای که می‌روید یا استقلالی یا پرسپولیسی هستند و غیر از این نیست. خوشبختانه این رویکرد خیلی خوب است و در فرهنگ ما هم جا افتاده و امیدوارم که این اتفاق هم بیفتد. قطعا هم این دو تیم اگر خوب باشند، لیگ پویا و قوی‌تری خواهیم داشت و من فکر می‌کنم امسال باز هم استقلال هم پرسپولیس با توجه به اینکه علی‌آقا هم اشاره کرد پرسپولیس یک ثباتی دارد و بازیکنان زیادی را از دست نداده و مربی همان مربی است و شناخت کافی نسبت به تیم دارد ضمن اینکه به نقطه تاکتیکی و هدفمندی رسیده‌اند اما استقلال تغییرات زیادی داشته‌؛ منتظری و جباری را آورده‌ و تغییر و تحولات زیادی داشته لذا باید منتظر باشیم و ببینیم که آقای منصوریان از اینها چگونه می‌خواهد استفاده کند؟ حالا باید بنشینیم و نگاه کنیم که بازی‌ها که شروع می‌شود نقاط ضعف تیم‌ها مشخص می‌شود. معمولا در کشورهای اروپایی و حرفه‌ای مسائل تاکتیکی را از همان هفته اول رعایت می‌کنند و برای سه امتیاز بازی خوب می‌روند ولی در کشور ما تازه می‌گویند که از هفته پنجم تازه دارد شروع می‌شود! درواقع ما پنج هفته را از دست می‌دهیم که تازه به آن اروپایی‌ها برسیم که آنها از هفته اول شروع می‌کنند. درواقع به آنها انقدر پوئن نمی‌دهند و از همان دقیقه و ثانیه اول که بازی شروع می‌شود باید به نقطه تاکتیکی رسیده باشند که این خصیصه فوتبال حرفه‌ای است. اما فوتبال آماتوری که ما داریم با صحبت‌های مربیان درمی‌یابید که همیشه باید سه‌، چهار هفته بگذرد تا تیم خودشان را بشناسند. به هر حال این ضعف است و باید بتوانیم اینها را جبران کنیم تا در ادامه طی امسال یا سال‌های بعد که لیگ شروع می‌شود انقدر مربی جابجا نشود که دچار نوسان شویم.

 

×با این روند یارگیری دو تیم به نظر می‌رسد که در این فصل بعد از سالها بتوانیم یک رقابت خیلی نزدیکی بین استقلال و پرسپولیس در لیگ برتر ببینم که به نظر می‌رسد این مسئله خیلی بتواند لیگ‌مان را جذاب کند. درست است؟

موسوی: صددرصد، اگر اینطور باشد از نظر یارگیری قابل حدس است اما با شروع شدن بازی‌ها چنانچه بتوانند شانه به شانه حرکت کنند، خوب است. اما استقلال و پرسپولیس تیم‌هایی هستند که هر لحظه احتمال انفجار مسائل حاشیه‌ای دارند و می‌توانند از آن شرایط فاصله بگیرند. بنابراین تا بازی‌ها شروع نشود چیزی مشخص نیست.

 

×مثلا در دوره خود شما که آن موقع هم آقای رافت در پرسپولیس بود، اوج این تیم‌ها را شاهد بودیم که هم استقلال خیلی قدرت داشت و هم پرسپولیس. آن موقع به نظرم لیگ‌مان خیلی قشنگ‌تر بود؟

موسوی: استقلال و پرسپولیس آن موقع خیلی فرق داشت. آن زمان استقلال و پرسپولیس از تمام لیگ ایران گلچین شده بود و هرکس خوب بود در این دو تیم جای می‌گرفت و تیم ملی را تشکیل می‌داد و ترکیب 6 تا استقلالی و 5 تا پرسپولیسی یا بالعکس را داشتند. اما الان طوری شده که خیلی از بازیکنان خوب به خاطر مسائل مالی که پیش آمد به تیم‌های دیگر می‌روند و در خارج از کشور تقسیم شده‌اند و دیگر همه خوب‌ها مستقیم در این دو تیم وارد نمی‌شوند و بعضا با یک مبالغ خیلی بالا می‌آیند که مسائل حاشیه‌ای به دنبال دارد و نمی‌توانند بازی‌های کاملی از خود ارائه دهند. اما اگر شرایط به خوبی پیش رود، می‌توانیم شاهد آن رقابت‌ها باشیم.

 

×آقای رافت به نظر شما امسال می‌توانیم بعد از سالها یک رقابت خیلی داغ بین استقلال و پرسپولیس را ببینیم؟

رافت: خب، رقابت‌ها همیشه داغ است و با رسیدن به دربی بیشتر خودش را نشان می‌دهد. من فکر می‌کنم که امسال هم با نفراتی که هم استقلال و هم پرسپولیس دارند، مدعی اصلی قهرمانی هم این دو هستند. البته نباید از تیم اصفهانی ذوب‌آهن که نفراتش را خوب حفظ کرده و آقای قلعه‌نویی هم چند بازیکن به تیم اضافه کرده، غافل شویم. ایشان هم مربی حرفه‌ای و کاربلد است و چندین سال در لیگ حرفه‌ای کشور بوده و می‌داند که چگونه بین دو تیم بازی کرده و امتیازها را جمع‌آوری کند. من فکر می‌کنم به غیر از دو تیم اصفهانی تیم دیگری به آن صورت نمی‌بینم که بخواهد مدعی اصلی قهرمانی شود.

 

×تصور من هم این است که امسال کمی شرایط برای بالای جدول محدودتر شده است. البته سپاهان خوب مهره گرفته و ذوب آهن هم کمابیش خوب بوده ولی تیم‌های دیگر به نظر می‌رسد که فاصله زیادی با این تیم‌ها دارند؟

موسوی: اما پارسال اینطوری نبود و تیم‌های سپاهان و تراکتور رقیب استقلال و پرسپولیس و اصلا در حد نبودند و فاصله را هم دیدید که چقدر شد. اما امسال با اینکه سه، چهار بازی مانده بود پرسپولیس قهرمان شد که چنین چیزی را کمتر داشتیم. امسال هم فکر می‌کنم که جدای این مسئله یک بخش از فوتبال هم جنبه روحی- روانی و مادی دارد و از اتفاقاتی که در زمین رخ می دهد بی‌اطلاع هستید که هر ساله این تنش‌ها را این دو تیم دارند. سیستم عوض می‌شود، وزیر ورزش و نوع نگاه‌ها عوض می‌شود، پول کم یا زیاد می‌دهند و اینکه چه اتفاقی قرار است بیفتد، هنوز معلوم نیست. به همین دلیل تیم‌های دولتی چنین اتفاقاتی دارد ولی وقتی که ما الان شانزدهمین سالی است که لیگ حرفه‌ای را شروع می‌کنیم اما اصلا شباهتی به لیگ حرفه‌ای نداریم چراکه لیگ حرفه‌ای تقریبا باشگاهی می‌شود. هم از لحاظ اقتصادی و اینکه تیم‌ها باید روی پای خودشان باشند می‌بینیم که فعلا الان 16 سال از لیگ‌مان می‌گذرد اما باز هم دولتی است و باز هم تیم‌های دولتی قهرمان می‌شوند تا تیم‌های شخصی. چون تیم‌های شخصی معمولا فقط شرکت می‌کنند تا بتوانند از مسائلی که هست خودشان را ارتباط دهند. به نظر می‌رسد اگر بخواهیم اینگونه پیش رویم، لیگ خوبی در ادامه نخواهیم داشت. اگر نتوانند خصوصی سازی شوند و باشگاه‌ها ایده و طرح بیاورند و توجیه اقتصادی داشته باشند. مثلا یک نمونه بگویید که یک بازیکن تیم‌های استقلال یا پرسپولیس یک میلیارد داده‌اند و بازیکن گرفته‌اند و دو سال بعد این بازیکنان را 10 میلیارد یا 5 میلیارد فروخته‌اند. پس با این سیستم ... ولی حاج فتح‌الله‌زاده و آقای عابدینی خیلی زحمت کشیدند و دوران نسل طلایی فوتبالمان که بیشتر به باشگاه‌ها و آلمان بازیکن دادند، همان زمان بود. ببینید از استقلال چند بازیکن به اروپا می‌رفت و از خود پرسپولیس چند بازیکن می‌رفت؟ و الان چطور است؟

 

×الان خیلی کم اتفاق می‌افتد. کمی استقلال و پرسپولیس را خط به خط با هم مقایسه کنیم؛ به نظر می‌رسد خط حمله استقلال خیلی قوی شده و سجاد شعبان‌زاد، علی قربانی، حسن بیت سعید، داریوش شجاعیان، مجتبی جباری، فرشید اسماعیلی، جابر انصاری و جباراف و این همه مهره هجومی دارد. خط حمله استقلال را در قیاس با خط حمله پرسپولیس که طالبی، منشا را دارد؟ به نظرتان کدام خط حمله قوی‌تر است؟

موسوی: استقلال و پرسپولیس سالهاست که بهترین مهاجم‌ها را در تیم‌شان جذب می‌کنند اما با مهاجمان با اینکه در تیم‌های خودشان خیلی خوب‌اند اما در تیم‌های استقلال و پرسپولیس اینطور نیستند و زودتر از موعد از تیم جدا می‌شوند. بازیکنانی می‌توانند موفق باشند که از نظر قواعد روحی و قوانین خودشان را سازگار کنند. با ناسزاهای تماشاگر نزول نکنند و با تشویق‌ها هم خودشان را گم نکنند و تنها کار خودشان را انجام دهند تا بتوانند در این دو تیم موفق شوند. اما هیچوقت کار به اسم نداشته باشید. الان اسم‌های خیلی خوبی در استقلال آمده‌اند و هر کدام در تیم‌های قبلی خودشان وزنه بودند اما باید خودشان را با شرایط استقلال وقف کنند. ضمن اینکه مربی هم خیلی تاثیر دارد که چطور از اینها بتواند بازی بگیرد. چون واقعا آقای منصوریان بازیکن استقلال و متعصب بوده و همه چیز به جای خودش. من هم در تاریخ استقلال ندیدم که انقدر هوادار و پشتوانه مربی در شرایط سخت باشد که تماشاگران به موقع به استادیوم آمده‌اند و تیم‌های حریف را تحت فشار قرار می‌دادند. به نظرم امسال خود منصوریان هم فهمیده که طرفداران چقدر او را مورد حمایت قرار داده اند لذا کار سختی در پیش دارد تا بتواند برای هواداران نتیجه‌آور باشد و برای مقام اولی و جام باشگاه‌های آسیا بجنگد وگرنه فکر نکنم که دیگر امسال تحمل‌شان در حد پارسال باشد.

 

×اگر بخواهیم دو خط حمله را در اسامی باهم مقایسه کنیم خط حمله کدام تیم قوی‌تر است؟

موسوی: از نظر قوی‌تر بودن و حمله به نظرم سیستم و نوع بازی گرفتن مهم است. مثلا الان با اینکه استقلال بازیکنان خوبی دارد اما سیستمش طوری نباشد که بتوانند توپ برسانند هرکس هم که خط حمله باشد، نمی‌تواند موفق باشد. از نظر اسمی نمی‌توانیم بگوییم چون هم استقلال در خط حمله بازیکنان خوبی دارد و وزنه‌های خوبی هستند و هم پرسپولیس بازیکنان خوب و تمام‌کننده‌ای دارد اما باید سیستم طوری باشد که برای اینها موقعیت ایجاد شود در صورتی که وقتی استقلال مقابل تیمی که 6 گل خورد هیچ موقعیتی نداشت که بخواهد حرفی باشد. چون سیستم نبود که اینها را تغذیه کند. به نظرم تیم اگر از چپ و راست و از عمق برنامه داشته باشد یک فوروارد متوسط هم می‌تواند کار را تمام کند.

 

×الان استقلال بازیکنان زیادی دارد.

موسوی: درست است اما این انباشته شدن هم گاهی اوقات به مشکل می‌خورند. یعنی فوروارد توقع گرفتن پاس‌های آنچنانی دارد و هافبک‌ها هم دوست دارند که او حرکت کنند و این توقع‌های بالاهایی که بازیکنان بزرگ از همدیگر دارند شاید وسط فصل هم به مشکل بربخورند.

 

×آقای رافت شما شرایط را چطور می‌بینید؟

رافت: البته که علی‌آقا حرف قشنگی زد و گفت که بهترین بازیکن دنیا هم باشد اگر تغذیه نشود، نمی‌تواند باید سیستم داشته باشد. قطعا هم مربی وقتی منشا، طارمی، بیت سعید یا سجاد شعبان‌زاده را می‌گیرد باید برنامه داشته باشد. قطعا آوردن خود جباری درحالی که سه، چهار سالی است از فوتبال ایران دور است و ما هم زیاد از فوتبال قطر چیزهایی ندیدیم که ایشان بازی کرده باشد و یکسال او را ارزیابی کرده باشیم لذا از اینکه آیا او واقعا همان جباری است که چندین سال پیش در استقلال بازی می‌کرد، بی‌اطلاع هستیم که با همان بدنه، شرایط و طراح است که اگر اینطور باشد خیلی به درد استقلال می‌خورد چون بازیکن باهوش و بسیار خوبی است. اگر آن باشد که علی منصوریان باید کلاهش را بالا بیندازد ولی اگر او نباشد با آن سطح توقع و شرایط فکر می‌کنم استقلال نیاز به بازی‌ساز دارد همچنان که در پرسپولیس. من خودم معتقدم که امسال هافبک‌های پرسپولیس تیم را قهرمان کردند که فوق‌العاده بودند. یعنی هم توپ می‌گرفتند و هم خوب پرت می‌کردند و هم بسیار خوب مهدی طارمی را در موقعیت گل قرار می‌دادند. حالا درست است که مهدی طارمی هم فوروارد بسیار خوب و بازیکن گل‌زن باهوشی است. امسال هم با آوردن منشا قطعا و صددرصد به گونه‌ای است که برانکو با همین سیستم می‌خواهد کار کند. یعنی 4-4-2 کار می‌کند و جایی که بتواند از وجود طارمی و منشا استفاده می‌کند و پشت سرشان از فرشاد احمدزاده و محسن مسلمان و کمال کامیابی‌نیا هم در آن وسط هستند و قطعا مثلث بسیار خطرناکی را تشکیل می‌دهند. این نشان می‌دهد که برانکو حتما یک هدف و برنامه‌ای دارد که این بازیکنان را آورده همانطور که در آن طرف هم علی منصوریان که بازیکنان بسیار خوبی جذب کرده ولی نوع سیستم بازی و نیم‌فصل اول پارسال خیلی بد بازی می‌کرد به نحوی که در 90 دقیقه استقلال حتی دو موقعیت گل هم نداشت ولی وقتی که سیستم را عوض کرد به آن نقطه رسید که پرسپولیس دارد بازی می‌کند و موقعیتش را به 6، 7 تا رساند و بعضا به 10 تا. جایی که پرسپولیس هم 10 تا موقعیت بدست می‌آورد ولی دو تا را تبدیل به گل می‌کرد. پرسپولیس هجومی‌ترین تیم بود به جهت اینکه اگر نگاه کنیم، خیلی بیشتر از آن شرایط موقعیت بدست می‌آورد و بازی بسیار خوبی انجام می‌داد. به نظرم بهترین تیم غرب آسیا هم تیم پرسپولیس است که جزو هشت تیم آمده است. همه تیم‌های عربی مثل العربی، العین و الهلال با توجه به اینکه می‌دانند رقیب‌های بسیار سختی هستند ولی بازیکنان بسیار گرانقیمت اروپایی را می‌گیرند تا بتوانند پرسپولیس را شکست دهند و به مرحله بعدی راه یابند.

 

×در مورد سیستم دفاعی دو تیم هم صحبت کنید. خط دفاعی استقلال پارسال خیلی اشتباه می‌کرد با اینکه علی منصوریان در نفت نشان داده بود که سیستم دفاعی چیدن بلد است اما در استقلال اصلا اینطور نبود حتی در اخر فصل هم شاهد اشتباهات زیاد سیستم دفاعی بودیم. امسال الان شرایط را چطور می‌بینید با این مهره‌هایی که گرفته‌اند؟ البته خط دفاعی که تا حدودی همان است. به نظر شما اصلا باید این بازیکنان را نگه می‌داشت یا اینکه یک تغییرات اساسی می‌داد؟

جان واریو که رفت ولی منتظری واقعا بازیکن خیلی خوب و خونسردی است اما باز هم بستگی به سیستم است. سیستمی که باید به کار ببرد، می‌تواند دفاع خیلی مستحکمی داشته باشد و می‌تواند که اصلا کارایی لازم را نداشته باشند و سردرگم باشند. این روالی است که از دروازه‌بان شروع می‌شود و دفاع استقلال را سال گذشته با فراز و نشیب‌هایی مواجه ساخت. تیمی که بالا و پایین زیاد دارد یعنی تاکتیک و سیستمش بهم ریخته است. یک بازی خیلی خوب، یک بازی متوسط و یک بازی هم با سوتی‌های وحشتناک!

 

×فکر می‌کنید با این مهره‌هایی که گرفته و احتمالا سیستم را 4-2-3-1 خواهد چید، تا حدودی تکلیفش مشخص است.

4-2-3-1 بچیند اما تفهیمش مهم است. الان بازیکنان تیم ملی تفهیم شده‌اند. آقای کی روش تیم ایران را شناخته ولی اگر می‌خواستم ولنگ و باز با تیم‌ها بازی کنیم، به مشکل برمی‌خوردیم. او تیم ایران را دید که باید دفاع کند. موقعیت هم گیر بیاورد و بالا بیاید. سیستم دفاعی را طوری چیده بود که روبه‌روی آرژانتین هم نتوانست نفوذ کند. اما اگر می‌خواستیم پایاپای با آرژانتین یا تیم‌های دیگر بازی کنیم، او فهمید که تیم ایران الان با توجه به سیستمش نمی‌تواند روبه‌روی تیم‌های دارای سیستم و حرفه‌ای براحتی و هجومی بازی کند.

 

×آقای رافت شما چطور می‌بینید؟ البته پرسپولیس کلا خوب است هرچند که پارسال از نظر آمار دفاعی خوب نبود.

رافت: پرسپولیس را از اول حساب کنید تا لحظه‌ای که قهرمان شد 5 تا گل خورده بود.

 

×تا قبل از دربی 5 تا گل خورده بود. بعد در دربی 3 تا گل خورد.

رافت: خط دفاعی بسیار خوبی داشت حتی اگر 8 تا گل خورده بود. 8 تا گل برای 30 تا بازی؟ من می‌گویم چرا بهترین خط دفاع را دارد هرچند که بیرانوند بهترین دروازه‌بان حال حاضر ایران است. خط دفاعی پرسپولیس بهترین دفاع است. البته سید هم دروازه‌بان بسیار خوبی است.

موسوی: رحمتی با اینکه همه هم به او می‌تازند ولی بازیکن بزرگی است که به رغم نتایجی که می‌گرفت از تیم ملی خارجش کردند.

رافت: سید هم کم برای تیم ملی زحمت نکشید.

موسوی: مثلا همین بازی که 6 تا گل خوردند هرکس دیگری هم بود این 6 تا را می‌خورد.

رافت: قبل از صحبتم این را می گفتم که هافبک‌ها و فورواردهای پرسپولیس انقدر قوی و خوب هستند که کمتر به دفاع فشار می‌آید. حساب کنید که یک تیم قرار است جلوی پرسپولیس باز بازی کند از خدایش است برانکو و باز بازی می کند و فضا برای بازیکنان طراز اول باز می‌شود. محسن مسلمان تا دیگران. محسن مسلمان در ذوب‌آهن شناخته شد ولی واقعا اوج فوتبالش الان در پرسپولیس است. مربی‌ها خیلی خوب بلد هستند که از او چگونه استفاده کنند. مهدی طارمی هم آمد و با سیستم برانکو جا افتاد. فرشاد احمدزاده در تراکتور بود و اینجوری بازی نمی‌کرد و حالا فرق کرده است. اینکه پرسپولیس خط هافبک و فورواردش آنقدر قوی است کمتر به سیدجلال و خط دفاعی می‌رسد. نه اینکه بد باشند، خوب است.

 

×مثل تیم ملی.

موسوی: الان بازی با ازبکستان را ببینید آیا خداوکیلی حتی یک توپ آقای بیرانوند گرفت؟

 

×بازی با کره سابقه نداشته که یک حمله نتواند بکند. 90 دقیقه یک حمله هم نکرده.

رافت: قبلا اینطوری باز بازی می‌کردیم. رفتیم جام ملت‌ها باز بازی می کردیم. اگر آنجا هم همین طور بازی می‌کردیم به فینال می‌رفتیم.

 

×در آنجا که اصلا نامردی کردند و حق ما را خوردند. چه بسا ما قهرمان می‌شدیم.

رافت: این را بگویم که آقای کی‌روش آنچنان تاکتیکی می‌رود، برای ‌آسیایی نیست بلکه سعی دارد که ملکه ذهن شود تا برای جام جهانی هم با چنین سیستمی بازی کند. اگر می‌توانست فوقش 5 تا گل می‌خورد ولی فوتبال بسیار زیبایی بازی می کرد و می‌رفتیم. ولی با این تفکرات دارد با بازیکنان بازی می‌کند که به روسیه رفتیم با همین تفکرات باشند. شما حساب کنید چه کسی از هافبک نمی‌خواهد که شوت بزند؟ سعید یک شوت زد و بالا رفت. همه هم می‌گوییم بارک‌الله جوان است و شوت زد. ولی او بطری را کوبید. چرا؟ می‌گوید به غیر از روشی که من می‌گویم تو حق نداری بازی کنی و آنطور که من می‌گویم تو باید بازی کنی، این درست است.

 

×ما الان در استقلال و پرسپولیس هم می‌توانیم این روش را پیاده کنیم؟

رافت: استقلال و پرسپولیس فوتبال زیبا، نتیجه و گل می‌خواهند.

 

×اگر نتیجه باشد!

رافت: آخر لیگ با مقدماتی فرق می‌کند. این لیگ است و 30 تا بازی است ولی در آنجا 5 تا بازی است.

 

×می‌گویند الان کی‌روش یک فرهنگ دفاعی را جا انداخته ولی اگر این فرهنگ در باشگاه‌های ما نهادینه نشود از بین می‌رود و دوباره با آمدن مربی دیگر فوتبال ایران به همانی که بوده، برمی‌گردد.

رافت: صددرصد شک نکنید. این اتفاق می‌افتد. همیشه که اینطوری نیست.

موسوی: اگر بخواهیم باشگاه‌ها هم مثل تیم ملی بازی کنند اصلا دیگر دو تا تماشاچی هم نمی‌آیند. یک زمانی به ورزشگاه می‌رفتیم و نامجو مطلق، شاهرخ و عابدزاده توپ را می گرفت، بلند می‌شدیم. نسل‌های ما که آنها را نگاه می کردند هر کدام به عشق یک نفر می‌رفتیم. اما الان دیگر آن روحیه در ایران کمرنگ شده و این به زمین‌هایی که از آنها گرفتند، برمی گردد. با اینکه مدرسه فوتبال نداشتیم ولی بچه‌ها از 8 صبح تا شب در زمین‌های خاکی بازی می‌کردند و این خلا مدرسه فوتبالمان را جبران می‌کرد. ولی حالا دیگر آن حال و هوا از بین رفته. خود من دو تا متکا و یک کاسه تخمه می‌گذاشتم و قبل از بازی‌ها که شروع شود، دو ساعت می‌نشستم و نگاه می‌کردم اما الان با اینکه فوتبال تیم ملی است اما با دیدن چه کسی به وجد بیاییم؟

 

×البته این را هم بگویم که هواداران تیم ملی هم همیشه فوتبال زیبا دوست داشته‌اند که اینها همان هواداران تیم های استقلال و پرسپولیس هستند ولی الان که تیم ملی به اینجا رسیده انگار آنها هم راضی شد‌ه‌اند! فکر می‌کنم اگر بشود به استقلال و پرسپولیس هم فرصت داده شود تا به نحوی شبیه به آن سیستم شوند، فکر نمی‌کنم مردم ناراضی باشند؟

رافت: این اتفاق از بازی با آرژانتین شروع شد. ما در بازی با آرژانتین دفاع کار کردیم و دقیقه 88 و 90 گل خوردیم، همه گفتند عالی بود. همین تاکتیک در ذهن مردم رفته و هنوز درنیامده. شما همان تاکتیک را هم با بازی با ازبکستان انجام دادید.

موسوی: اما در مورد استقلال و پرسپولیس مردم نمی‌گذارند. الان مثلا استقلال یک-هیچ برد ولی هیچکس راضی نیست.

رافت: چون همیشه از اینها انتظار بازی بهتر، گل بیشتر و تماشاپسند می‌آید. بعد لیگ شما با مقدماتی جام جهانی فرق می کند. اینجا باید 30 تا بازی کنید ولی آنجا می‌خواهید از گروه‌تان صعود کنید. آن یک تورنمنت است ولی این یک جام است. در جام مثلا حساب کنید که کی‌روش قطعا از ایران می‌رود. احتمالا جام جهانی هست و بعد صددرصد می‌رود. بعد یک مربی می‌آید که شاید از کشوری باشد که یک فوتبال بسیار هجومی بازی کند که سیستم عوض می‌شود. البته این خیلی خوب است که حالا بازیکن به نقطه‌ای رسده که با تفکرات مربی دارد بازی می کند. کی‌روش دید که در بازی ب آرژانتین 90 دقیقه بازی کرد و از دولتمردان سیاسی، اجتماعی، اقتصادی گرفته تا مردم همه از من بازی بودند که تیم خیلی خوب بازی کرد. دیگر الان جلوی ازبکستان هم چنین روشی بازی می‌کنیم چون در ذهن مردم نهادینه شده است.

 

×غیر از این هم بازی می کردیم دوباره به اما و اگر می‌کشید!

رافت: به همین خاطر است. از این طرف هم حساب کنید که دیگر آن ازبکستان همان تیم 4 سال پیش نبود همانطور که کره دیگر آن کره 4 سال پیش نبود و خیلی ضعیف‌اند. قطر هم آن قطر نیست. ما هم خیلی قوی شدیم و جوان‌های بسیار خوبی داریم. کی‌روش اجازه نمی‌دهد بازیکن از خودش تاکتیکی بروز دهد غیر از آنچه او از بازیکن انتظار دارد.

 

×منصوریان به مهاجمان خود گفته که آقای گل لیگ باید یکی از بین شما باشد. پرسپولیس هم همه می‌گویند که مهدی طارمی می‌خواهد هت‌تریک کند. الان این رقابت آقای گلی را در فصل بعد چگونه می‌بینید؟

به نظرم منصوریان با این گفته می‌خواهد بازیکنان را از نظر روحی- روانی آماده کند. معلوم است یک تاکتیک روانی است.

 

×اگر بخواهیم پیش‌بینی کنیم با توجه به عملکرد فورواردها چه بازیکنانی شانس بیشتری برای آقای گلی لیگ دارند؟ انصاری در سپاهان شرایط خوبی دارد یا خود مهدی.

موسوی: ساسان انصاری هم در شرایط آب و هوا گل زد و سیستم اصفهان خیلی تاثیر می گذارد. بازی کردن در تهران با دیگر جاها فرق دارد.

رافت: به آبادان می‌رفتیم می‌افتادیم!

موسوی: مهدی طارمی الان از نظر شخصیتی جا افتاده یعنی راحت هم خودش می‌داند و هم طرفدارانش.

 

رافت: اما دومین سالی است که می‌گفت می‌خواهد برود ولی ماند. مثل پارسال رفت و تمرین کرد و برگشت. امساس هم این اتفاق افتاد و می‌خواست هرطور شده برود ولی ماند که هم به نفع خودش و هم به نفع پرسپولیس شد. قطعا امسال، سال بسیار سختی برای مهدی طارمی خواهد بود. از این طرف هم همه می‌خواهند خودشان را نشان دهند. تحت یارگیری شدید هستند و مربی‌ها برنامه‌ریزی دارند. ضمن اینکه ما جام جهانی در پیش داریم و لیگ‌مان فشرده می‌شود. بعد از تمام لیگ‌ها زود شروع می‌کنیم و از تمام لیگ‌های کل دنیا زود تمام می‌کنیم. به خاطر اینکه آقای کی‌روش دو ماه فرصت داشته باشد که تیم را به جام جهانی ببرد، تا از لحاظ بدنی و روحی- روانی به آن نقطه‌ای که خارجی‌ها حداقل از لحاظ بدنی می‌دوند، برساند. اما کریس رونالدو و مسی 10 روز مانده به جام جهانی می‌رسند. دیگر 70، 80 تا بازی کرده با آن شرایط سخت انگار دو تا بنز با هم مسابقه دهند که کدام یک زود می‌رسد؟ اما ما استراحت می‌کنیم و می‌رویم می‌رسیم که 5 تا توپ مسی را خراب کنیم که نگذاریم. قطعا کی‌روش هم برنامه‌ریزی دارد و بازی‌های بسیار سنگینی در لیگ خواهیم داشت. باید ببینیم که این بازیکنان از اول فصل تا آخر سال اصلا سالم می‌روند و کسی مشکلی نخواهد داشت؟ اینکه مصدوم نشوند و به بازی و جام جهانی برسند یا نرسند پروسه بسیار سختی در پیش است.

41258 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 688859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =