رئیس کمیته علمی چهارمین کنفرانس ملی کاربرد سامانه اطلاعات مکانی ( GIS ) درصنعت آب و برق  از رونمایی از جایزه دکتر سحاب از بنیان‌گذاران کارتوگرافی کشور در جریان برگزاری این کنفرانس خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین استان مرکزی دکترمحسن نجفی در نشست خبری کمیته علمی و کنفرانس ملی کاربردی سامانه اطلاعات مکانی GIS در صنعت آب و برق، عنوان کرد: این کنفرانس با همکاری دانشگاه صنعتی و وزارت نیرو روز چهارشنبه ۲۲ و ۲۳۳ آذرماه در زیربخش‌های مختلفی در استانداری مرکزی برگزار خواهد شد.

وی بیان کرد: موضوع داده‌های مکانی در حوزه‌های مختلف ثبت وقایع، تحلیل وقایع، بکارگیری در سیستم‌های مدیریتی، برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری و مدیریت بحران در این کنفرانس مدنظر است، بنابراین برپایی این کنفرانس اتفاقی مهم در توسعه علمی کشور قلمداد می‌شود.

دکترنجفی افزود: در خصوص موضوع انرژی، سیاست‌گذاری و استفاده بهینه از انرژی در تولید، توزیع و انتقال آن از اهمیت خاصی برخوردار است. سیاست‌گذاری انرژی با محوریت انرژی برق متکی بر انرژ‌های نو مانند انرژی‌های خورشیدی، بادی و آبی اهمیت خاصی دارد، همچنین جمع‌آوری داده‌ها در این حوزه حائز اهمیت است.  

وی ادامه داد: ایران بخاطر شرایط اقلیمی و کمبود منابع آبی، لاجرم به مصرف بهینه آب در حوزه‌های مختلف و تجمیع داده‌های مکانی این حوزه نیازمند است و برپایی این کنفرانس می تواند در این زمینه کارساز باشد. سه دوره قبلی این کنفرانس در استان مازنداران برگزار شد و امیدواریم بتوانیم میزبان مطلوبی در این دوره باشیم.

دکترنجفی با بیان اینکه مشکلات انرژی و آب دو معضل توسعه‌ای کشور محسوب می‌شوند، اظهار کرد: استان مرکزی، استانی صنعتی و کشاورزی است، قطعا مدیریت و ساماندهی این دو حوزه به کیفیت بخشیدن بر مدیریت متکی بر سیستم‌های( GIS ) اثرگذار خواهد بود.

وی تصریح کرد: مدیریت مصرف آب در کشاورزی یکی از معضلات کلی صنعت است، در همین زمینه شرکت‌های مختلف صنعتی در حوزه وزارت نیرو، بانک‌های اطلاعاتی متقاوتی دارند، در واقع تجمیع بانک‌های اطلاعاتی در حوزه صنعت برق و آب گام بعدی است که می‌تواند صورت بگیرد و استان ما در این زمینه پیش گام دیگر استان‌ها شود.

دکترنجفی ادامه داد: دولت‌های موفق در حوزه داده‌های بنیادی، بانک‌های اطلاعاتی قوی دارند و مبنای سیاست‌گذاری کلان آنها نیز در همین راستاست. همچنین به صورت تقریبی ۴۰ درصد اشتغال در حوزه کشاورزی و صنعت و ۶۰ درصد در حوزه خدمات است، چنانچه استان مرکزی تجمیع اطلاعات را در این حوزه به صورت گسترده داشته باشد، زمینه برای اشتغال جوانان فراهم می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بخش های مقالات، برگزاری نمایشگاه و دستاوردها، برگزاری کارگاه‌ها و تجربه‌های موفق در حوزه صنعت آب و برق، از بخش‌های ‌کلی این کنفرانس است.

دکترنجفی اظهار کرد: رونمایی از جایزه دکتر سحاب از بنیان‌گذاران کارتوگرافی کشور، زیرساخت‌های داده‌های مکانی SDI ، کاربردی‌سازی سنجش از راه دور RSو کاداستر، نقش GIS در مدیریت مخاطرات محیطی و مدیریت سبز، کاربردی‌سازی سیستم اطلاعات مکانی GIS در فرایند صنعت برق و کاربردی‌سازی سیستم اطلاعات مکانی GIS در فرایند در صنعت آب، در این کنفرانس مورد بحث قرار خواهد گرفت.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 735324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =