دانش‌آموزان محروم از امکانات تحصیلی، امسال بابا آب داد را به رنگ مدادهای کمپین مردمی مداد جادو در کلاس درس جامعه یاوری فرهنگی بر تن سفید کاغذ می‌نویسند.

محبوبه قاسم‌زاده: 8، 9 یا 10 سالش است؛ تمام آرزوی فصل پاییز او داشتن قلم و دفتری با رنگ و لعاب امروزی است.

تمام آرزوهایش در داشتن کوله‌ای است که دیگران حسرت نقش و نگار آن را بخورند و تمام خواب و خیالش در داشتن کفش‌های نویی خلاصه می‌شود که روز اول مدرسه به پا کند.

کودک است و آرزوهای کوچک، دلش را غنج می‌برد اما به خانه برمی‌گردد و دستان چروکیده و پینه‌بسته پدر، سقف آرزوهایش را ابتدا در هم می‌شکند اما آرزوهایش همچنان سرکش، سر به فلک می‌کشند؛ این‌بار سقف آرزوهایش را پایین‌تر می‌آورد و با نگاهی معصومانه در گوش پدر در مورد کیف و کفش مدرسه‌اش نجوا می‌کند.

ماه مهر است و البته فصل پاییز؛ برای عده‌ای این روزها سوز پاییز بیشتر از مهربانی مهر عرض اندام می‌کند.

شاید بر خلاف کودک، پدر آرزوی نیامدن ماه مهر را در سر می‌پرواند، چراکه دستش خالیست و رویش خجل‌زده.

در برابر این آرزوهای کوچک، آموزگارانی هستند که آرزوی بهترین‌ها و بزرگترین پیشرفت‌ها را برای دانش‌آموزشان دارند؛ آرزوی آبادانی و توسعه کشور به دست همین دانش‌آموزان سرزمین‌مان، آرزوی سربلندی دانش و علم کشور؛ و اما این آرزو نیز با امکانات اندکی که در شهرها و روستاها به ویژه مناطق کم‌برخوردار است؛ مانند ابری از ذهن آموزگار کنار می‌رود و امید وی قطع می‌شود.

اینجاست که دستان توانمند مهربانی به کمک دانش‌آموزان و آموزگاران می‌آید تا با برآوردن آرزوهای کوچک دانش‌آموزان، آنها را از این دغدغه‌های جزئی دور کند و آموزگاران را به رسیدن قله‌های پیشرفت تحصیلی نزدیک نماید.

و اینجاست که خیران املای "محبّت" را بیست می‌گیرند و به یاری دانش‌آموزانی مستعد تحصیل اما محروم از امکانات اولیه می‌شتابند.

دانش‌آموزانی که سایه دست مهربان خیران را بر سر خود احساس می‌کنند؛ حالا "بابا آب را داد" را به رنگ "مداد جادو" بر صفحه سفید دفتر فارسی نقش می‌زنند.

کمپین "مداد جادو" مدتی است به منظور جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای دانش‌آموزان محروم به مناسبت آغاز سال تحصیلی در سطح کشور راه‌اندازی شده و حالا تعدادی از مدیران جامعه یاوری فرهنگی را برای اهدای هدایای جمع‌آوری شده به مدارس محروم خراسان جنوبی کشیده است.

در روزهای سرد پاییز "جامعه یاوری فرهنگی" سال‌هاست چتر حمایتی خود را بر سر همه دانش‌آموزان مناطق محروم کشور کشیده است؛ به طوری که به گفته مدیرعامل این سازمان مردم نهاد، تاکنون پروژه‌های بسیاری در سیستان و بلوچستان، هرمزگان، ایلام، خراسان رضوی، یزد، تهران و به زودی کرمان اجرا شده و می‌شود.

رضا درمان بیان داشت: جامعه یاوری فرهنگی یک سازمان مردم نهاد غیر انتفاعی است که وظیفه خود را حمایت از دانش‌آموزان و مدرسه‌سازی می‌داند.

وی ادامه داد: نخستین مدرسه این جامعه سال 64 در روستای پرویزآباد شهرستان قائن احداث شد و از آن زمان تاکنون بیش از نیمی از پروژه‌های جامعه یاوری فرهنگی که بالغ بر 400 پروژه است، در خراسان جنوبی اجرا شده است.

مدیرعامل جامعه یاوری فرهنگی تصریح کرد: ساخت مدرسه، سلف سرویس، خوابگاه، کتابخانه، آزمایشگاه و هر فضای آموزشی و کمک‌آموزشی در دستور کار این جمعیت است.

درمان با بیان اینکه پروژه‌های بسیاری در شهرستان‌های مختلف این استان اعم از قائن، طبس، سربیشه، سرایان، بیرجند و نهبندان اجرا شده است، گفت: از دو سال اخیر این جمعیت در فعالیت‌های مدرسه‌یاری در کنار مدرسه‌سازی شرکت کرده است به طوری که در سال‌های گذشته البسه مورد نیاز دانش‌آموزان نیازمند از سوی خیران خریداری و تقدیم آنان می‌شد اما در قالب طرح آموزش حین تولید، در هنرستان‌های خیاطی دانش‌آموزان لباس‌ها را دوخته و در ازای آن دستمزد می‌گیرند و سپس میان دانش‌آموزان نیازمند توزیع می‌شود.

اقدامی که مدیرعامل جامعه یاوری فرهنگی از آن یاد کرده است؛ روز گذشته در هنرستان دخترانه انقلاب بیرجند به اجرا درآمد؛ دختران هنرمندی که برای دانش‌آموزان نیازمند شهرستان، البسه موردنیاز را با کوک‌های محبت، خیاطی و به دانش‌آموزان دبستان مقدم روستای چهکند تقدیم کردند.

رضا درمان با اشاره به سایر فعالیت‌های جامعه یاوری، بیان داشت: سال گذشته ویژه خراسان جنوبی کتاب‌های اصلی پیش‌دبستانی با موضوعات مرتبط استان از جمله، نقشه جغرافیایی، پوشش گیاهی و جانوری، سوغات و لباس‌های محلی طراحی و تصویرسازی شد و آموزش و پرورش استان از این نظر، رتبه دوم کشوری در حوزه کیفیت و محتوای آموزش را در سطح کشور کسب کرد.

وی اظهار داشت: در قالب این طرح 5 جلد کتاب برای 11 هزار دانش‌آموز پیش‌دبستانی طراحی، چاپ و توزیع شد.

مدیرعامل جامعه یاوری فرهنگی وضعیت نیروی انسانی و استعداد دانش‌آموزان خراسان جنوبی را با وجود اینکه نیازهای زیادی در وضعیت تحصیلی دارند، مطلوب دانست و گفت: نیروی انسانی قابل و مدیران توانمند در این استان سبب پیشرفت روزافزون آنها در تحصیل می‌شود.

درمان با بیان اینکه حدود 40 پروژه نیمه‌کاره و مدرسه در دست ساخت در خراسان جنوبی داریم، خاطرنشان کرد: عمده حجم پروژه‌های این جامعه، نرم‌افزاری است.

وی یادآور شد: سال گذشته به تمام دانش‌آموزان پیش‌دانشگاهی استان بدون رعایت شرط، کتاب کنکور رایگان ارائه دادیم که نقش بزرگی در رتبه‌های برتر کنکور داشته است.

روز گذشته دانش‌آموزان محروم خراسان جنوبی بار دیگر مفاهیم انسان‌دوستی، محبت و دست‌گیری را به صورت عملی در کلاس "جامعه یاوری فرهنگی" و کمپین "مداد جادو" آموختند.

باشد که قدم خیر هر یک از خیران در مسیر پرورش و آموزش فرزندان این مرز و بوم به راه روشن پیشرفت و توسعه ایران اسلامی ختم شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 586503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =