یک جاذبه گردشگری دیگر هم در خطر است؛ گنبد نمکی قم

میزان نوشت: یک کارشناس زمین‌شناسی و اکتشافات تأکید کرد که گنبد نمکی قم به‌دست سود‌جویان در معرض تخریب است و باید از این ظرفیت محافظت شود.

محمد فراهانی کار‌شناس زمین‌شناسی و اکتشافات گفت: زیبایی و تنوع رنگ و قندیل‌هایی که در گنبد نمکی قم وجود دارد تا‌کنون گردشگرهای زیادی را به این شهر کشانده است چراکه یکی از ۲۰ گنبد نمکی پر جاذبه طبیعی کشورمان محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه وجود سایت پرواز یکی از مشکلاتی است که این پدیده زیبای زمین‌شناسی را تخریب می‌کند تصریح کرد: افراد و گروه‌هایی که به آنجا مراجعه می‌کنند اغلب در اثر نا‌آگاهی باعث تخریب می‌شوند چراکه اکثر بافت‌های موجود گنبد مورد تخریب قرار گرفته است.

مدیر‌عامل زمین کاوان یاقوت کویر گفت: این مکان چند سال پیش در دست یک معدنکار شخصی بود که به دلیل اینکه از نظر اقتصادی بصرفه نبود آن را‌‌ رها کرد و سازمان صنایع و معادن واگذار شد که آن هم به‌علت وجود مواد زائد‌‌ رها شد و اکنون متولی خاصی ندارد.

وی با اشاره به اهمیت گردشگری طبیعی گنبد نمکی قم عنوان کرد: در مشاوره‌ای که با علیرضا امری کاظمی، یکی از صاحب‌کرسی‌های شورای عالی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو و کار‌شناس باسابقه کشورمان در زمینه ژئوتوریسم و ژئوپارک داشتم او تأکید کرد که گنبد نمکی قم ظرفیت دارد که به یک سایت ژئوتوریسم تبدیل شود.

این کار‌شناس زمین‌شناسی و اکتشافات با انتقاد از بی‌توجهی به این پتانسیل شهر قم گفت: کشور آلمان با ایجاد دریاچه مصنوعی نمک گردشگران را جذب می‌کند درحالی‌که در قم این ظرفیت طبیعی وجود دارد ولی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

وی افزود: یکی از دغدغه‌های ما در زمینه حضور توریست و گردشگر این است که در قم ماندگاری ندارند درحالی که اگر جاذبه‌های گردشگری گنبد نمکی معرفی شود، بی‌شک گردشگران زیادی از اقصانقاط دنیا به این شهر خواهند آمد.

فراهانی نزدیکی دامشهر به اینجاذبه گردشگری رایکی از مشکلات دانست و افزود: متأسفانه در این شهر آن‌گونه که باید و شاید به کار‌شناسان بها نمی‌دهند در حال حاضر بیش از ۴۰۰ کار‌شناس زمین‌شناس عضو نظام مهندسی هستند اما در هیچ‌یک از پروژهای شهری مهم از این ظرفیت استفاده نمی‌‌شود.

وی تصریح کرد: دامشهر در نزدیکی گنبد نمکی برای گردشگران ناخوشایند است چراکه بو‌های نامطبوع و در بعضی مواقع وجود انبوه حشراتی مانند مگس که حاصل دفن نادرست دام است آزار توریست‌ها را در پی‌ دارد.

مدیر‌عامل زمین کاوان یاقوت کویربا تأکید بر لزوم محافظت از این ظرفیت گردشگری قم گفت: باید محیط‌زیست، منابع طبیعی و گردشگری محافظت از گنبد نمکی را برعهده بگیرند تا بخش خصوصی راحت بتواند از این ظرفیت استفاده کند.

وی افزود: خوشبختانه در بازدیدی که استاندار از این مکان داشت نگاه مثبتی به استفاده از این ظرفیت برای توسعه رونق گردشگری داشتند ولی هنوز هیچ اقدامی برای کاربری درست از این موقعیت بکر فراهم نشده و متأسفانه در اثر بی‌توجهی و عدم نظارت مسئولان، بسیاری از سودجویان در پی تخریب این مکان برآمده‌اند.

این کار‌شناس زمین‌شناسی گفت: با تأسف می‌گویم که چیزی حدود ۶۰ تا ۲۳۰میلیون سال زمان نیاز است تا یک پدیده زمین‌شناسی زیبایی مانند گنبد نمکی قم ساخته شود و اگر متولی مناسبی پیدا نشود آسیب‌های جبران‌ناپذیری به این جاذبه گردشگری منحصر‌به‌فرد قم وارد خواهد شد.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 747127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • انوشه بازرگانی A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    0 0
    امیدوارم به این سرمایه های ملی بیشتر توجه شود