۰ نفر
۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۱

ایسنا نوشت:

در جلسه امروز (چهارشنبه) پارلمان لبنان در دور اول رای گیری سمیر جعجع 48 رای از مجموع 124 رای را از آن خود کرد اما چون به حد نصاب لازم نرسید، نتوانست عنوان رئیس جمهوری لبنان را از آن خود کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از بیروت، جعجع باید دور اول رای گیری 86 رای را از آن خود می‌کرد.

رای گیری در پارلمان لبنان برای تعیین رئیس جمهور جدید به عمل آمد و بر اساس آن سمیر جعجع 48 رای و هنری حلو 16 رای را به دست آوردند و تعداد 52 ورقه سفید داده شد. 7 رای باطله نیز داده شد که نام‌های رشید کرامی، طونی فرنجیه و دانی شمعون بر روی آنها نوشته شده بود.

سمیر جعجع متهم به قتل این سه تن است و 11 سال را بر همین اساس در زندان گذرانده است. یک رای هم به نام امین جمیل به صندوق انداخته شد در حالی که وی کاندیدا نبوده است.

بدین ترتیب مرحله اول انتخابات برگزار و رییس جمهور انتخاب نشد. نبیه بری چهارشنبه آینده را برای برگزاری جلسه دوم و مرحله دوم انتخابات اعلام کرد.

در مرحله دوم به شرط حضور دو سوم نمایندگان در مجلس (86 نماینده)، رای گیری انجام می‌شود که در این مرحله نصف بعلاوه یک درصد آرا برای انتخاب رئیس جمهوری کفایت می‌کند.

نتایج امروز جلسه پارلمان پیشتر پیش بینی شده بود.

در همین راستا، سمیر جعجع، رئیس حزب "القوات اللبنانیه" در سخنانی پس از پایان دور نخست جلسات انتخاب رئیس جمهور لبنان عنوان داشت: آنچه که امروز رخ داد، یک پیروزی بزرگ بود و برخی تلاش کردند تا با اقداماتی غیرمسئولانه، این پیروزی را بر هم بزنند.

وی تصریح کرد: ما گام بلندی به سمت جلو برداشتیم و نباید فراموش کنیم که انتخابات پیشین چگونه برگزار می‌شد. در سال 1995 حافظ اسد، رئیس جمهور فقید سوریه در قاهره بود و اعلام کرد که مردم لبنان الیاس الهراوی، رئیس جمهور وقت لبنان را مجدداً‌ انتخاب خواهند کرد و در روز بعد پارلمان نشستی را برگزار کرده و وی را مجددا برای تصدی پست ریاست جمهوری انتخاب کرد.

جعجع در ادامه افزود: یک گروهی در لبنان طرح "وطن و کشور" را دنبال می‌کرد و با تمام توان تلاش می‌کرد تا این طرح را هر چند که به ضرر دیگران باشد، اجرایی کند. یک گروه دیگر نیز وجود داشت که به گونه‌ای رفتار می‌کرد که گویی لبنان کشورشان نیست.

وی در ادامه افزود: آنچه که رخ داد تلاشی برای ممانعت از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بود تا آنچه که همیشه رخ می‌دهد مجددا اتفاق بیافتد، اما این بار وضعیت فرق می‌کند و انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود.

جعجع تصریع کرد: من به تمام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری احترام می‌گذارم و امیدوار هستم که آشفتگی در افکار عمومی ایجاد نشود. اینکه بگوییم نامزدهای توافقی هستیم، سخن زیبایی است اما این حرف، عملا رخ نمی‌دهد.

وی به مردم لبنان و گروه 14 مارس به دلیل گامی که امروز برداشته شد تبریک گفت و تأکید کرد: ما با تلاش‌های دیگری به راهمان ادامه خواهیم داد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 351099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    19 5
    هوا برای اقایون جنگ طلب بدجوری پسه . از میشل عون و حامیانش هم کاری برنمیاد .
    • بی نام RO ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
      2 7
      شما احيانا از اهالى تل آويو نيستى؟