ایرنا نوشت:

رییس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور گفت: ریختن مواد غذایی داغ با دمای 70 درجه در ظروف یکبار مصرف برای سلامتی مضر و خطرناک است و متولیان هیات ها و کسانی که نذورات مذهبی دارند از ظروف گیاهی برای توزیع این نذورات استفاده کنند.

دکتر مجید حاجی فرجی روز پنجشنبه در این گفت و گو افزود: استفاده از ظروف یکبار مصرف در ماه محرم و ایام عزاداری به طور چشمگیری افزایش پیدا می کند و از این رو رعایت نکات بهداشتی برای سلامتی ضروری است.

وی با بیان اینکه ظرف هایی که از مواد گیاهی و طبیعی به دست می آیند بهترین نوع ظروف یک بار مصرف هستند، خاطرنشان کرد: ظروف گیاهی که از مواد اولیه طبیعی مانند نشاسته ذرت اصلاح شده، تولید می شود فاقد مواد مضر و شیمیایی هستند و در برابر ریختن مواد غذایی یا مایعات با حرارت بالا مقاومت دارند.

حاجی فرجی یادآور شد: ظروف یکبار مصرف گیاهی در فرآیند آلوده زایی و آلودگی محیط زیست اثرات سوء کمتری ایجاد خواهد کرد و از نظر سلامتی مطمئن تر از سایر ظروف یکبار مصرف هستند.

وی تاکید کرد: ظروف یک بار مصرف از جنس 'پلی استایرن' توانایی تحمل دمای بالاتر از 65 درجه را ندارند و ریختن مواد غذایی بسیار داغ در آنها عوارض و خطرات زیادی برای سلامتی مصرف کنندگان دارد چراکه در حرارت بالا، مواد سمی این ظروف به مواد غذایی درون آنها منتقل می شود.

رییس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور به شهروندان توصیه کرد برای مصرف مواد غذایی سرد مانند شربت ها از ظروف یکبار مصرف شیشه ای و برای مواد غذایی گرم از ظروف یک بار مصرف گیاهی، مقوایی و یا اسفنجی استفاده کنند.

حاجی فرجی همچنین از شهروندان خواست برای استفاده از ظروف یکبار مصرف به نوع مواد غذایی طبخ شده و اسیدی بودن غذا توجه داشته باشند و همچنین هنگام سرو غذا اندکی صبر کرده و پس از خنک شدن نسبی مواد غذایی آن را در ظرف بکشند.

خودداری از گرم کردن غذا درون ظروف یکبار مصرف با استفاده از ماکروویو نیز از دیگر توصیه های این متخصص علوم تغذیه ای بود.

حاجی فرجی یادآور شد: در حال حاضر تولید ظروف یک بار مصرف زیاد شده و حتی برخی از آنها برچسب استاندارد نیز دریافت می کنند اما مردم باید دقت کنند ظروفی را که تهیه و خریداری می کنند علاوه بر داشتن برچسب استاندارد، مجوز سازمان غذا و دارو نیز روی آن درج شده باشد.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 383049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =