ایرنا نوشت: ممانعت روسیه از ورود یک مقام ژاپنی به جزایر مورد منازعه کوریل در منطقه نشان می دهد که به رغم گفت و گوها میان مقام های ارشد دو کشور اختلافات پابرجاست.

روسیه البته از همراهی ژاپن با برخی از تحریم های آمریکا علیه مسکو ناخرسند است و در موضوع جزایر کوریل هم بر حق حاکمیت خود بر آنهاپس از جنگ جهانی دوم تاکید می ورزد و تلاش های ژاپن برای حل مساله از طریق گفت و گو به نتیجه نرسیده است.
در پی بحران اوکراین و فشار بر روسیه ، ژاپن هم تحریم هایی را علیه این کشور اعمال کردو حالا مسکو اجازه نداده است تا شهردار هوکایدو از جزایر مورد نظر بازدید کند.

روسیه برای اینکه حق حاکمیت خود را بر این جزایر تثبیت کند سامانه های موشکی نیز در آنها مستقر کرده است و نظامیان این کشور سالهای طولانی است که در این منطقه حضور دارند.

بر اساس گزارشی که تارنمای ژاپن نیوز منتشر کرده است قرار بود شهردار این شهر ژاپن سفری پنج روز از این هفته به این جزایر داشته باشد که به او چنین امکانی داده نشده است و گفته شده این تلافی جویی روسیه در قبال تحریم های توکیو پس از بحران اوکراین است.

البته بر اساس این گزارش از سال 2014 میلادی روسیه چنین سختگیری هایی را برای ورود ژاپنی ها به این منطقه داشته است اما مسکو تاکنون حاضر نشد فهرستی از اتباعی که حق ورود به این جزایر ندارند ، منتشر کند.
در ژاپن به این جزایر سرزمین ها و یا قلمرو شمالی نیز گفته می شود و روس ها آن را جزایر کوریل جنوبی می دانند و ظاهرا نام شهردار هوکایدو در فهرست سیاه روسیه از مقام های ژاپنی است که حق ورود به این جزایر ندارند.

سال گذشته میلادی ژاپن اعلام کرد الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه حرکتی غیرقانونی است و به همین سبب 23 نفر از مقام های روسیه را در فهرست سیاه قرار داده است که حق ورود به این کشور را نخواهند داشت.

سال 1945 میلادی پس از پایان جنگ جهانی دوم و تسلیم ژاپن بود که روسیه چهار جزیره ایتوروفو ، کوناشیری،شیکوتان و هابومای را تصرف کرد و از آن زمان به عنوان جزایر کوریل جنوبی در اختیار داشته است.
تنها امید ژاپن این است که با بهبود همکاری های اقتصادی با روسیه دو کشور بتوانند بر سر وضعیت موجود جزایر کوریل به توافق برسند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 687607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =