«خبرجنوب» نوشت: تل آجری یکی از محوطه های مهم در نزدیکی تختگاه تختجمشید محسوب میشود که قرار است به زودی تبدیل به سایت موزه شود. این محوطه ارزشمند تاریخی در حالی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که از سال ۹۰ تاکنون به عنوان یکی از مراکز مهم باستان شناسی، مورد کاوش باستانشناسان ایرانی- ایتالیایی قرار گرفته است.

کتیبه های بابلی که سندی معتبر بر استقرار دروازه ورودی شهر پارسه در تل آجری مرودشت است، نقوش حیوانات ترکیبی با نقشی از مار، عقاب و پنجه شیر که برای نخستینبار در این محوطه کشف شده و همچنین وجود سکوهایی در کنار دیوارهای دروازه (تل آجری) و بسیاری از موارد و شواهد به دست آمده از جمله کشفیات این محوطه ارزشمند تاریخی به شمار میرود.
مسعود رضایی منفرد، مدیر پایگاه میراث جهانی تختجمشید بر لزوم حفاظت از این محوطه تاریخی تاکید کرد و به خبرنگار ما گفت: با توجه به کشفیات اخیر در محوطه تاریخی تل آجری به دنبال آن هستیم که این محوطه ارزشمند به زودی تبدیل به سایت موزه شود که در این راستا مسقف کردن این محوطه در دستور کار است.
وی با بیان اینکه سقفی که بیش از این برای این محوطه تاریخی ساخته شده بود به زودی با اجرای فونداسیون روی تپه قرار میگیرد، افزود: همچنین با ایجاد زیرساختهایی چون سرویس بهداشتی، مسیر بازدید و غیره... مردم می توانند از آخرین یافتههای باستان شناسی در طی چند سال اخیر بازدید کنند.
مدير پايگاه ميراث جهاني تخت جمشيد در ادامه با بيان اينكه سقف اين محوطه آماده شده است، افزود: در حال حاضر يك گروه باستان شناس و متخصص براي اجراي فنداسيون پايه هاي سقف در محوطه تاريخي تل آجري مشغول كارند كه به نظر ميرسد عمليات اجراي آن تا اواسط اين ماه (مردادماه) به پايان برسد. به گفته وي باتوجه به پيش بيني هاي صورت گرفته تل آجري تا اواخر شهريور ماه مسقف خواهد شد كه اين اقدام در راستاي تبديل محوطه به سايت موزه است.
رضايي منفرد ادامه داد: بي شك با اين اقدام جاذبه جديد گردشگري به ميراث جهاني تخت جمشيد اضافه مي شود و محلي براي حضور گردشگران خواهد شد. وي افزود: در حال حاضر بسياري از آثار كشف شده از اين محوطه تاريخي در موزه تخصصي و گنجينه تخت جمشيد نگهداري مي شود كه با تبديل محوطه به سايت موزه گردشگري مي توان بخشي از اين آثار را از نزديك ديد.
رضايي منفرد همچنين يادآور شد با توجه به اينكه محوطه تل آجري در وسط يك زمين كشاورزي واقع شده و فاصله نسبتا كمي هم با جاده اصلي دارد، يكي از برنامه ها ايجاد يك مسير گردشگري است كه به زودي در محل اجرا خواهد شد.
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با اشاره به اینکه بناهایی که در این محوطه کشف شده به احتمال زیاد پیش از بنای تختگاه تخت جمشید ساخته شده است، افزود: در واقع کشفیاتی که طی 5 سال اخیر در این منطقه به دست آمده میتواند راهگشای شناخت اهمیت و کارکرد بنا باشد.
رضایی منفرد با تأکید بر حفظ و نگهداری، شناخت دقیق تر و کامل تر از این مجموعه افزود: این محوطه تاریخی یکی از مهمترین محوطه های باستان شناسی است و می تواند به یکی از جاذبه ها برای گردشگران ورودی به استان تبدیل شود.
در ادامه این گفت وگو علیرضا عسکری چاوردی با اشاره به این که تاکنون شش فصل کاوش در محوطه تل آجری انجام شده است، افزود: کاوش های باستان شناسی با همکاری گروه باستان شناسی ایرانی و ایتالیایی در تل آجری صورت گرفت که از کشفیات این دوره ها می توان به کشف تکه سفال های متعدد، آجرهای لعاب دار و سه کتیبه با حروف ایلامی و اشیای فلزی برنزی شامل نوک پیکان، نیمه رینگ شکسته و استخوان، همچنين بقایایی از دیواری که طبق شواهد موجود به دیوار اصلی دروازه یا درگاه متصل بوده است، اشاره کرد.
رئیس هیات ایرانی کاوش باستان شناسی تل آجری اضافه کرد: کتیبه های مکشوفه آجرهای لعابداری بودند که قسمتی از حروف یک کلمه ، شامل کلمات «اش»، «مش» به زبان ایلامی و «هر»می باشند. وی ادامه داد:در کاوش های فصول گذشته دو کتیبه به زبان ایلامی پیدا شد که کلمات شاه و دروازه در آن نمایان بود اما کتیبه های کشف شده کنونی جزیی از حروف یک کلمه میباشند که معنای جمع بستن را دارند.
رئیس هیات ایرانی کاوش های باستان شناسی درمحوطه تل آجری تخت جمشید گفت: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته شهریور ماه امسال نیز این محوطه تاریخی کاوش خواهد شد .

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 690231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =