استان زنجان در مسیر توسعه، تولید، اشتغال و سرمایه‌گذاری قرار دارد

استاندار زنجان با تبیین وضعیت مذهبی، فرهنگی و اجتماعی استان زنجان، خاطرنشان کرد: استان زنجان در این سه حوزه از ظرفیت های ممتازی برخوردار است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی استانداری زنجان، اسداله درویش امیری در سومین جلسه شورای اداری استان که طی سفر یکروزه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به زنجان و با نماینده ولی فقیه در استان برگزار شد، وجود آیت اله سید موسی شبیری زنجانی یکی از مراجع صاحب نفوذ را که تاثیر فراوانی در حوزه های دینی و معرفتی شیعیان داشته است، از افتخارات بزرگ مردم زنجان برشمرد و یادآور شد: یکی از بزرگترین اجتماعات شیعیان بعد از مراسم اربعین حسینی، در هشتم و یازدهم ماه محرم هرسال در اجتماع پرشور زنجانیان به عنوان پرچمداران شور و شعور حسینی به چشم می خورد و همه ساله مسلمانان و علاقمندان بی شماری از نقاط مختلف کشور و جهان در اجتماع بزرگ عزاردارن حسینی زنجان حضور می یابند.
وی با اشاره به وجود بیش از ۱۲۰۰ هیئت مذهبی در زنجان که حسینیه و زینبیه اعظم سرآمد آن‌ها هستند، اظهار کرد: مراسم عزاداری زنجانیان در ماه محرم در بیش از ۲۵ شبکه تلویزیونی داخلی و خارجی به نمایش در می آید و استان زنجان را به عنوان یکی از استان های برخوردار از هیئت های مذهبی بااصالت و با محتوای دینی و معرفتی معرفی می کند.
مقام عالی استان با بیان اینکه مردم زنجان در کنار بُعد غنی مذهبی، به لحاظ شادابی و نشاط اجتماعی نیز اط استان های شاخص کشور به شمار می آید، خاطرنشان کرد: در نظرسنجی های انجام شده، زنجان به عنوان یکی از شادترین استان های کشور ارزیابی شده که حضور مشتاقانه مردم در همایش ها و جشن های باشکوه استانی، مؤید این اندیشه است.
استاندار زنجان در ادامه سخنان خود به بیان سایر ویژگی ها و امتیازات فرهنگی زنجانیان از جمله بهره مندی از ۴دانشگاه برتر و بیش از ۳۶۰۰ عضو هیئت علمی در مراکز علمی و آموزشی زنجان پرداخت و افزود: سرانه مطالعه مفید در زنجان با حدود ۹۳.۲۳ دقیقه بیش از میانگین کشوری است و پس از تهران، در جایگاه دوم قرار دارد، درحالیکه میانگین سرانه مطالعه در کشور ۷۵.۳۴ دقیقه می باشد.
درویش امیری به فعالیت بیش از ۵۳ نشریه، در قالب ۳ روزنامه ، ۵۰ هفته نامه، ماهنامه و فصلنامه و نیز ۱۱ خبرگزاری فعال در زنجان اشاره کرد و گفت: استان زنجان به نسبت میزان جمعیت، یکی از استان های فعال در حوزه مطبوعات و رسانه به شمار می آید.
وی در بخش دیگری از سخنان خود زنجان را شهر خیریه ها معرفی نمود و تصریح کرد: فرهنگ خیریه، وقف و احسان در زنجان نهادینه شده و مردم این استان علاقه ویژه ای در زمینه کمک به همنوعان خود دارند.
نماینده عالی دولت در استان ادامه داد: ۶۰ خیریه فعال و موثر از جمله؛ موسسه استان روزبه، مهرانه، انجمن حمایت از بیماران کلیوی در زنجان آوازه ملی یافته و اقدامات برجسته انجام شده به ویژه در سنوات اخیر، از افتخارات بزرگ خیرین زنجانی است.
استاندار زنجان همچنین به رشد ۱۰۰ درصدی تعداد سازمان های مردم در استان زنجان طی دولت یازدهم اشاره کرد و افزود: در سال ۹۲ حدود ۱۴۲ سازمان مردم نهاد در استان زنجان فعالیت داشتند که با حمایت های دولت این تعداد در پایان سال ۹۵ به بیش از ۲۸۰ تشکل و سازمان مردم نهاد رسید.
مدیرعالی اجرایی استان گسترش سازمان های مردم نهاد در استان و کشور را حاکی از گسترش روح مدنیت و مشارکت اجتماعی در بین مردم جامعه دانست و گفت: حضور سازمان های مردم در دولت یازدهم نه به عنوان تهدید بلکه به عنوان فرصت و ارزش تلقی می شود و وجود سمن ها می تواند باری از دوش سازمان ها و نهادهای اجرایی بردارد.
وی تعداد تشکل دارای مجوز استانی در زنجان را ۲۰۷ تشکل برشمرد و افزود: ۵۸ تشکل دارای شهرستانی، ۱۴ تشکل به صورت نمایندگی و ۱ تشکل ملی در زنجان به نقش آفرینی می پردازند.
استاندار زنجان در ادامه سخنان خود، با بیان اینکه استان زنجان در حوزه صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی از استان های موفق کشور می باشد، یادآور شد: استان زنجان در بین ۳۰ استان کشور در زمینه آسیب های اجتماعی یکی از پایین ترین استان ها می باشد و از نظر ابتلا به اعتیاد، در زمره استان های پاک کشور ارزیابی شده است.
درویش امیری با اشاره به اجرای ۲۰۰ برنامه عملیاتی در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی به ویژه در حاشیه شهرهای استان، در زمینه مبارزه با مواد مخدر از انعقاد توافق نامه ای مبنی بر جمع آوری معتادین متجاهر در سطح استان خبر داد و ابراز امیدواری نمود با اجرای این توافق‌نامه استان زنجان پرچم عدم وجود معتاد متجاهر در استان را برافراشته نماید.

این مقام مسئول با اشاره به وجود همدلی و هماهنگی میان مدیران استان و ایجاد فضایی امن و آرام در استان در سایه حمایت های نماینده ولی فقیه در استان و تلاش های نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اشلامی، خاطرنشان کرد: استان زنجان در مسیر توسعه، رشد، افزایش تولید، ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری داخلی و خارجی قرار گرفته است.
استاندار زنجان به انعقاد قراردادی به ارزش ۳ میلیارد دلار با یکی از شرکت های فرانسوی در زمینه ریل‌سازی اشاره نمود و گفت: در روزها و ماه های اخیر دیدارها و ملاقات های موثری با سرمایه گذاران برخی کشورهای خارجی در زنجان انجام شده که تفاهم های موثری در زمینه توسعه استان به همراه داشته است.
وی ابراز امیدواری نمود با همدلی و تلاش همه مدیران، استان زنجان استانی آباد، سربلند، متعهد و پرشور در کشور باشد.
مساعدت مالی و حمایت های وزارت فرهنگ و ارشاد از تهیه مستند زندگی شهید دکتر مجید شهریاری، بزگترین دانشمند هسته ای و از افتخارات استان با همکاری سازمان انرژی اتمی، برپایی نماز جماعت در بیش از ۷۵۰ مدرسه و مرکز آموزشی و نیز برگزاری کنگره بزرگداشت آیت اله شبیری زنجانی از دیگر نکات و مطالباتی بود که استاندار زنجان مطرح نمود و افزود: تالار بزرگ فرهنگی و کتابخانه بزرگ شهر زنجان، دو پروژه مهم فرهنگی استان است که نیازمند حمایت و پشتیبانی مالی است.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 691360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =