ایلنا نوشت: پسر ارشد آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی مهمان برنامه دست‌خط شبکه‌پنجم سیما بود و گفت‌وگوی مفصل و جالبی با مجری این برنامه داشت.

محسن هاشمی‌رفسنجانی در برنامه دست‌خط شبکه پنجم سیما در پاسخ به این پزسش که شما نفر اول انتخابات شورای‌شهر تهران بودید؛ این اعتبار به فعالیت شما در مترو بازمی‌گردد یا به اعتبار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: همه اعتبار ما از آیت‌الله هاشمی است.

در پیگیری کارها شبیه مادر هستم

او در پاسخ به این سوال که آقا محسن شبیه پدر است یا مادر، گفت: در پیگیری کارها شبیه مادر هستم. مادر در کارها بسیار جدی هستند و مجدانه پیگیرند البته خصلت‌های ابوی که صبر جزو شاخصه اصلی آن بود را هم کمی به ارث برده‌ام.

کسی تبریک شاخصی به ما نگفت

هاشمی با بیان اینکه بعد از پیروزی در انتخابات تبریک شاخصی به ما گفته نشد، گفت: خواهران و برادران همیشه در انتخابات شرکت می‌کردند اما توقع اینجا بود که ما اول بودیم و این رکورد را از دست ندهیم و البته رکورد بدی هم نبود که یک‌میلیون و 756 هزار رای داشتیم.

آیتم مناسبی بودم

عضو شورای‌شهر تهران در پاسخ به این سوال که این روزها به‌شدت درباره شهرداری زیره ذربین هستید، گفت: درباره موضوع شهرداری انتخاب آن تصمیم با اعضای شورای‌شهر است. پست‌های سطح بالا پست‌هایی نیست که شما برای آن تلاش کنید. این پست‌ها زحمت‌ زیادی می‌طلبد و باید به دلایل انتخاب بررسی شود. دلیل اینکه در 4 سال گذشته من انتخاب شدم و با رای کمی از آقای قالیباف عقب ماندم این بود که مردم ترافیک و آلودگی‌هوا را عمده‌ترین معضل شهر تهران می‌دانند. من آیتم مناسبی بودم. در حال حاضر هم ممکن است اولویت شورای‌شهر به این موضوعات نباشد.

اختلاف‌نظر بین شورای‌شهر و شورای اصلاح‌طلبان زیاد نیست

هاشمی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود اختلاف‌نظرها در شورای‌شهر تهران زیاد است، گفت: معمولا در مسائل سیاسی این‌گونه است، کسانی که جبهه‌ای تصمیم می‌گیرند در عمل هماهنگی‌های مناسبی نداشته باشند. طبیعی است نظرات متعددی وجود دارد. شورای اصلاحات سعی‌اش بر این است که تصمیم‌گیری را جبهه‌ای ادامه دهد. البته کار سختی است چراکه تصمیم با شورای‌شهر است و این رای‌ها رای مخفی است. البته معتقدم اختلاف‌نظر بین شورای‌شهر و شورای اصلاح‌طلبان زیاد نباشد.

شورای‌شهر و دولت از اختلافات ضرر می‌بیند

او ادامه داد: این هنر سیاسی افراد است که بتوانند جبهه‌ای عمل کنند. این موضوع می‌تواند منجر به تصمیم خارج از جبهه اصلاحات نشود و اگر این‌گونه نشود قطعا می‌‌تواند تبعات اختلافی از همین الان ایجاد شود. بالاخره تهران مرکز ایران است و اگر این اختلافات شکل بگیرد شورای‌شهر و حتی دولت ضرر می‌بیند و امیدوارم بتواینم تصمیمات با اتحاد بگیریم و مشکلات مردم را حل کنیم.

خانوادگی معتدل سیاسی هستیم

عضو پنجمین شورای‌شهر تهران در پاسخ به این سوال که شما به جناح اصولگرا یا اصلاح‌طلب گرایش دارید، گفت: ما خانوادگی معتدل سیاسی هستیم و سعی داریم براساس اعتبار پدر همیشه فراجناحی عمل کنیم اما از نظر جایگاهی الان به عنوان یکی از اعضای حزب کارگزاران سازندگی فعال هستم ما در این حزب سیاست اعتدالی داریم. کارگزاران در حال حاضر از جبهه اصلاحات است اما این عملکرد اصولگرایان است که آنها را به آن سمت فشار می‌دهد.

احمدی نژاد سعی داشت وضعیت مترو را به هم بریزد

هاشمی درباره عملکرد قالیباف در طول مدیریت‌شان در شهرداری تهران گفت: نکته مثبت قالیباف در عملگرایی است. او مدیری نیست که خود را در اتاق حبس کند و پای کار نیاید و این از حسن‌های قالیباف است که مدیر عمل‌گرایی بودند و البته در بعضی موارد واقع‌گرا بودند. در موضوع مترو برنامه محور بودند اما احمدی نژاد سعی داشت وضعیت مترو را بهم بریزد که شورای‌شهر به ما رای داد.

احمدی‌نژاد منوریل را به قم تحمیل کرد

او با بیان اینکه وقتی احمدی نژاد رییس‌جمهور شد منوریل را به قم تحمیل کرد، اظهار کرد: متاسفانه این پروژه همچنان مانده و کار نمی‌شود البته می‌گویند به‌دلیل مشکلات اعتباری است اما بیشتر دلیل مشکلات برنامه‌ریزی است.

مدیریت شهر تهران باید انسان‌محور باشد

عضو حزب کارگزاران درباره انتقادش به قالیباف گفت: قالیباف همیشه در برنامه‌های حمل و نقل ترافیک برنامه‌ریزی شده عمل می‌کرد. معتقدم در مدیریت شهر تهران باید اولویت حمل‌ونقل به عمومی بوده و شهر انسان‌محور باشد چون پدیده مترو پدیده گرانی است و دولت باید به ساخت مترو کمک کند. متاسفانه درباره مترو دولت‌ها کمکی نمی‌کردند، در نتیجه نمی‌شد پیشرفت کرد. البته معتقدم از اعتبارات شهرداری بیشتر باید استفاده کنیم.

یک‌سری افراد تهران را پیش‌خور کردند

هاشمی درباره بدهی شهرداری تهران نیز توضیح داد: بدهی شهرداری تهران چند صورت است. یک‌سری از این بدهی‌ها به پیمانکاران است و یک‌سری دیگر بدهی به موسسات‌دولتی مانند بیمه‌ها است. یک‌سری بدهی نیز داریم که در شهرداری معروف به هلوگرامی یا تراکم‌فروشی است و در اختیار یک‌سری افراد است که در حقیقت پیش‌خور کردن شهر است. در کل بدهی شهرداری تهران بیش از 20 هزار میلیارد تومان است.

فساد سازمان‌دهی شده در شهرداری تهران!

او درباره مبارزه با فساد و رشوه‌‌خواری در شهرداری تهران هم گفت: یک‌سری از فسادها در شهرداری تهران اقدامات برخی افراد برای پیروزی برخی پیمانکاری در مناقصات است یا کارشناسی‌های غیراصولی که متاسفانه این اقدامات سازمان‌دهی شده است و باید با کمک نیروهای امنیتی و اطلاعاتی برخورد شود. یک‌سری فسادها نیز رایج شده بحث زیرمیزی است و این کار برای سرعت دادن به کار مردم است.

می‌توانیم جلوی فسادها را بگیریم

عضو شورای‌شهر تهران با بیان اینکه قوانین و بخشنامه‌های شهرداری بسیار زیاد است، گفت: ازدیاد این بخشنامه‌ها باعث شده مجریان برای اجرای آنها راهکارهای زیادی داشته باشند. با هوشمند کردن شهرداری و مکانیزه کردن آن و کم کردن بخشنامه‌ها می‌توانیم جلوی این فسادها را بگیریم.

هماهنگی دولت هاشمی و شهرداری کرباسچی

هاشمی در پاسخ به این سوال که شورای‌شهر و شهرداری در این دوره با دولت همسویی دارند، به نظر شما این همسویی می‌تواند مشکلات را کمتر کند، اظهار کرد: تنها دوره‌ای که دولت با شهرداری رویه مثبتی داشت دوره کرباسچی و ریاست‌جمهوری آیت‌الله هاشمی بود که هماهنگی بسیار زیادی بین دولت و شهرداری‌تهران وجود داشت و در برخی مواقع باعث اعتراض برخی افراد می‌شد. بعد از آن دوره شورای‌شهر نتوانست شهردار خوب و قاطع را پیدا معرفی کند و در ادامه نیز منجر به تشکیل شورای ‌هر جدید و شهردار شدن احمدی‌نژاد شد.

احمدی‌نژاد از همان ابتدا برای ریاست‌جمهوری فعالیت می‌کرد

او ادامه داد: احمدی‌نژاد از همان ابتدا برای ریاست جمهوری فعالیت می‌کرد و این فعالیت‌ها در شهرداری باعث اختلاف بین شهرداری و دولت می‌شود. شهردار نباید فعالیت‌هایش را برای رشد خود انجام دهد. او باید به شهر خدمت می‌کند و یکی از خواسته‌های شورای‌شهر این است که شهرداری که انتخاب می‌شود برای ریاست‌جمهوری اقدام نکند و بتواند به عنوان یکی از اعضای هیات‌دولت در دولت شرکت کند. من نظرم این است که این اتفاق بیفتد.

قرائت خطبه مترو توسط آیت‌الله هاشمی در نماز‌جمعه

عضو شورای‌شهر تهران با بیان اینکه سال‌های زیادی با قالیباف کار کردم و با کرباسچی کار کردم و هر دوی این افراد عملگرا بودند، گفت: قبل از انقلاب مترو زیر نظر شهرداری بود اما پس از انقلاب به دلیل اینکه قرار بود مترو ادامه نداشته باشد به دولت واگذار شد چراکه افرادی که در آن موقع دلواپس بودند با عدم فعالیت مترو موافق بودند و می‌گفتند چرا باید پول خرج کنیم و با عدم فعالیت مترو جلوی هجرت مردم به تهران را می‌گیریم. عده‌ای نیز می‌گفتند چرا باید مترو بسازیم در حالی که تهران فاضلاب ندارد و البته کسانی هم معتقد بودند ما قدرت اجرایی و عملی مترو را نداریم. آن زمان آیت‌الله‌هاشمی رییس‌مجلس بود و تصویب شد تهران هم مترو می‌خواهد و هم فاضلاب و چون با این لایحه مجلس مخالفت شد ابوی در نماز جمعه خطبه‌ای خواندند که به خطبه مترو معروف شد و گفتند نه تنها تهران مترو می‌خواهد بلکه همه کلانشهرهای کشور مترو می‌خواهند.

مشکل قالیباف بود، نه من!

هاشمی درباره موضوع استعفایش در سال 89 گفت: هر شهرداری که به شهرداری می‌آمد من ابتدا استعفا می‌دادم تا دست شهردار برای مدیریت مترو باز باشد. احمدی‌نژاد اواخر کارش در شهرداری بداخلاقی می‌کرد اما تا قبل از آن همیشه رفتار خوبی داشت. قالیباف هم که آمد من استعفا دادم تا دستش باز باشد. ماجرای استعفای سال 89 این بود که این احساس در شهرداری ایجاد شد که اگر من مدیرعامل نباشم شاید دولت کمک کند این‌طور وانمود شده بود که دولت به‌دلیل حضور من در هیات‌مدیره اعتبارات مترو را پرداخت نمی‌کند. البته من گفتم مشکل من نیستم مشکل خود قالیباف است که احمدی‌نژاد اعتبارات را پرداخت نمی‌کند.

عقلانی‌ام تا محافظه‌کار

او در پاسخ به این سوال که آیا می‌گویند محسن هاشمی در مواضع سیاسی محافظه‌کار است، گفت: این موضوع را قبول ندارم. من با عقلانیت حرف می‌زنم و ممکن است برای اطرافیان این حس ایجاد شود که من محافظه‌کار هستم. معتقدم همیشه باید پشت پرده مسائل بررسی شود، از همین‌رو در همه زمینه‌ها اظهارنظر نمی‌کنم و فقط در زمینه‌هایی که تخصص دارم صحبت می‌کنم؛ مثلا درباره خط 7 مترو که در تخصص من است فقط دو جمله گفتم.

گریه ماموران ساواک در زندان

پسر ارشد آیت‌الله هاشمی درباره نخستین خاطره از پدرش گفت: من سه یا چهار ساله بودم که ابوی را زندان برده‌ بودند. روزی برای ملاقات رفتیم. من به سمت پدر رفتم و ایشان را بغل کردم و دوست نداشتم ایشان را رها کنم و این با مخالفت ماموران مواجه شد که این باعث گریه من، پدر و ماموران ساواک شد.

از یک پادگان دو اسلحه برداشتم

او همچنین درباره حضورش در فعالیت‌های انقلابی گفت: از سال 54 حاج‌آقا به یک زندانی طولانی رفت. من 14 ساله بودم و احساس می‌کردم مرد خانواده هستم. روزهای آخر انقلاب که همه در راهپیمایی‌ها شرکت می‌کردند من نیز حضور داشتم و به‌صورت شانسی در یک موقعیت قرار گرفتم و توانستم از یک پادگان دو اسلحه بردارم که یکی را در میانه‌راه گروهک‌ها از من گرفتند و دیگری را تا مدتی نزد خود نگه داشتم.

ماجرای کنتاکی‌ها و ترور آیت‌الله هاشمی

این عضو حزب کارگزاران درباره ترور آیت‌الله هاشمی در سال 58 تصریح کرد: ما آن موقع دو مامور حفاظت داشتیم و باید خودمان شام برای آنها تهیه می‌کردیم. حاج خانم شام نداشتند و به من گفتند برو شام تهیه کن. من از محافظان پرسیدم چه می‌خواهید، گفتند کنتاکی. رفتم بخرم در راه برگشت دیدم راه را بسته‌اند. پرسیدم چی شده گفتند امام جماعت را ترور کردند و متوجه شدم پدر ترور شده‌اند. خودم را معرفی کردم و به داخل محوطه رفتم و متوجه شدم حاج‌آقا را به بیمارستان منتقل کردند. من نیز به آنجا رفتم و نیمه‌های شب که برگشتم دیدم از کنتاکی‌ها خبری نیست. در این ترور نیز تیر از زیر گوش حاج خانم عبور کرده بود.

خروج از ایران پس از ماجرای ترور

هاشمی در پاسخ به این سوال که شما پس از ماجرای ترور آیت‌الله هاشمی به خارج از کشور رفتید، توضیح داد: یکی از خاله‌هایم همراه همسرش در بلژیک زندگی‌ می‌کنند. قبل انقلاب به‌دلیل رفت و آمدی که به خارج از کشور داشتیم و پس از ماجرای ترور، مادر به شدت اصرار کردند به خارج بروم. من نیز به بلژیک نزد خاله‌ام رفتم. زبان انگلیسی می‌دانستم و آنجا پس از فراگیری زبان فرانسه وارد دانشگاه شدم و در رشته مهندسی تحصیل کردم.

پدر همیشه تشویق می‌کردند صنایع دفاعی بخوانم

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که پس از آن به کانادا رفتید، گفت: فوق‌لیسانس را کانادا گرفتم و سال 65 به ایران برگشتم. یکی از کارهایی که پدر همیشه من را تشویق می‌کردند صنایع دفاعی بود، از همین رو زمان تحصیل ایده‌هایی در این‌باره در ذهنم متبلور می‌شد. مدتی نیز در صنایع دفاع مشغول فعالیت شدم که در آن زمان با شهید تهرانی مقدم همکار بودم او آدم عجیب و مخصلی بود و مقام برایش مهم نبود.

اطلاعات موشکی پدر زیاد بود

هاشمی در پاسخ به این سوال که چطور ممکن است فردی با تیزهوشی آیت‌الله هاشمی اجازه بدهد فردی در سایت او چنین اظهاراتی را ارائه دهد، ادامه داد: تا اواخر دولت ابوی هیچ‌وقت ارتباطم با صنایع موشکی قطع نشد. اطلاعات موشکی پدر زیاد بود. آن جملات اشتباه تفکری بود و جمله پدر نبود. حاج‌آقا دل‌رحمی عجیبی نسبت به افراد داشتند. ما به خاطر این جمله بسیار صدمه دیدیم و همین جا از همه عذرخواهی می‌کنم.

حمله موشکی سپاه فقط به قصد زدن داعش نبود

او همچنین درباره حمله اخیر موشکی سپاه به داعش گفت: این عملیات بسیار مهم بود و ما نتیجه فعالیت‌هایمان را گرفتیم چراکه اولین حرکت ایران بود. در موشک‌های هدایت شونده نقطه زدن به این صورت بسیار سخت است. این عملیات نشان داد ایران می‌تواند از کشورهای دیگر رد شده و هدفش را در کشور ثالث که هم‌مرز با خود نیست بزند و البته این عملیات فقط به قصد زدن داعش نبود، بلکه پیام داشت.

شایعات عجیب درباره مراسم ازدواج!

هاشمی درباره ماجرای ازدواجش نیز خاطرنشان کرد: با نوه خاله بزرگم ازدواج کردم. ما برای عروسی‌مان هیچ مراسمی نگرفتیم اما شایعات زیادی شکل گرفت و می‌گفتند مراسم‌مان را در سوییس گرفته و مهمانان را با هواپیمای 747 به آنجا بردیم. سه پسر دارم که پسرم عماد با دختر نوه‌امام(ره) ازداوج کردند. با بچه‌ها بحث سیاسی می‌کنیم. آنها تفکرات ‌شان نزدیک به تفکرات ابوی است. در منزل بیشتر ادای کمک‌کردن را در میاورم تا اینکه کمک کنم.

دست‌کاری در مصاحبه مادر

او در پاسخ به این سوال که والده‌تان معتقد است شما از همه فرزندانش عاقل‌تر هستید، گفت: حاج‌خانم مصاحبه کرده بودند و قرار شد من مصاحبه را اصلاح کنم. من نیز در مصاحبه دست بردم و از طرف مادر نوشتم محسن از همه فرزندانم عاقلتر است و این شد شوخی بین اعضای خانواده ما.

شوخی جالب رهبر انقلاب

هاشمی همچنین در پاسخ به این سوال که گفته بودند نمی‌توانید برای برادرها و خواهرهایتان بزرگتری کنید که اگر می‌توانستید قطعا اجازه نمی‌دادید خیلی از این کارها را بکنند، گفت: بله این را گفتند. اخیرا بعد از فوت ابوی خدمت مقام معظم رهبری رسیدم و به ایشان گفتم برای من و خواهرها و برادرهایم پدری کنید. ما هم قول می‌دهیم به حرف شما گوش دهیم. رهبر انقلاب هم گفتند این‌ها حرف پدر خودشان را گوش نمی‌دهند، می‌خواهند حرف من را گوش بدهند. من هم گفتم قول می‌دهند حرف شما را گوش کنند.

وضعیت اقتصادی کشور باید تغییر کند

او در پاسخ به این سوال که نظر شما درباره اقتصاد چیست توضیح داد: معتقدم وضعیت کشور در اقتصاد باید تغییر کند و باید برای رفاه مردم آینده‌نگر باشیم تا بتوانیم توسعه‌پایدار را ایجاد کنیم و این میسر نمی‌شود مگر با هماهنگی همه نیروهای سیاسی. معتقدم همه نیروهای سیاسی فارغ از جناح‌بندی‌شان باید این موضوع را اولویت کاری خود بدانند.

موفقیت دولت یازدهم در سیاست‌خارجی

هاشمی همچنین درباره عملکرد دولت یازدهم گفت: دولت یازدهم در سیاست خارجی موفق بوده و توانسته از ابزار برجام استفاده مناسبی کند. همچنین یکی دیگر از اقدامات مناسب دولت کنترل نقدینگی و تورم بود که البته بحث‌های زیادی درباره کنترل نقدینگی مطرح است اما در بعد تورم موفقیت‌های جدی کسب کرد. اگرچه برخی معتقدند تورم را با رکود توانست مهار کند اما معتقدم رکود را باید معنی کرد. به یاد دارم دولت‌ها در دور اول‌شان همیشه با این موضوع مواجه بودند.

نظر آیت‌الله هاشمی درباره دولت‌یازدهم

او در پاسخ به این سوال که نظر آیت‌الله هاشمی درباره دولت‌یازدهم چیست اظهارکرد: ایشان همیشه می‌گفتند با توجه به هجمه‌هایی که به دولت‌یازدهم وارد می‌شود این دولت عملکرد موفقی داشته است. البته آیت‌الله هاشمی می‌خواستند در بعد اقتصاد تهاجمی‌تر باشد اما آقای روحانی محافظه‌کارانه عمل کردند. معتقدم ما باید صنعتی را بسازیم که برای صادرات باشد. سیاست ما این است که صنعت جایگزین واردات شود که این موضوع در درازمدت ما را دچار مشکل می‌کند. ما باید سیاست صنعت برای صادرات را در پیش بگیریم تا بتوانیم هم مصرف داخلی را پوشش دهیم و هم کیفیت را بالا ببریم.

دولت سعی دارد آمریکا را دور بزند

پسر ارشد آیت‌الله هاشمی در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند دولت همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد برجام گذاشته؛ نظر شما در این‌باره چیست گفت: متاسفانه برخی طرف‌های امضا کننده برجام بد عهدی کردند و اگر این اتفاق نیفتاده بود برجام می‌توانست مسائل پولی و بانکی را بهتر از این حل کند. البته دولت سعی دارد آمریکا را دور بزند و با استفاده از فاینانس چین، کره و اروپا این کار را انجام دهد اما در اروپا خیلی‌ها سعی دارند این اتفاق نیفتد. ما نباید قدرت صهیونیست‌ها را دست کم بگیریم.

در موضوع هسته‌ای به نقطه اوج رسیده بودیم

وی متذکر شد: ما در موضوع هسته‌ای به نقطه اوج رسیده بودیم و هر لحظه که بخواهیم می‌توانیم آن را زنده کنیم و این تحریم‌ها به ما لطمه‌ای نمی‌زند چراکه ما علم آن را داریم و هر زمان که بخواهیم می‌توانیم آن را دوباره فعال کنیم.

42234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 691469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نادر A1 ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
    0 0
    ایشون هم از اولین ژن خوبای عالمه . . .