کارشناس و پژوهشگر مسائل منطقه معتقد است که در این مقطع هدف بارزانی از برگزاری همه پرسی، اعلام استقلال کردستان عراق نیست بلکه هدف او بالا بردن قدرت چانه زنی سیاسی وبا دست پر وارد مذاکره شدن با بغداد است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پیرمحمد ملازهی کارشناس و پژوهشگر مسائل منطقه و بین الملل درباره همه پرسی استقلال کردستان عراق به خبرنگار ما گفت: «قضاوت منصفانه درباره همه پرسی اقلیم کردستان عراق ساده نیست از دو زاویه به آن می‌توان نگاه کرد: 
1- آز زاویه کشورهایی درگیر مساله کردی، همه پرسی را با تمامیت ارضی خود  درتضادمیدانند وبا آن مخالف هستند.
2- خود کردها که آنرا حق طبیعی و قانونی خود میدانند واز آن حمایت میکنند جز اقلیتی که آنهم اصل استقلال کردستان را قبول دارند زمان آنرا مناسب نمیداند.»

ملازهی در ادامه افزود: «اما موضوع کردی پیچیده تر از این حرفها است. خاورمیانه در آستانه تحولات جدید در ساختار ذهنی وعینی قدرت است نظم بر آمده از معاهده سایکس پیکو به پایان تاریخی اش نزدیک شده است. در نظم احتمالی جایگزین، کرد عنصر مهم وتعیین کننده ای شده است.  عدم درک این واقعیت ریشه بحران های آتی است.  بارزانی اگاهانه حرکتی را به پیش می برد که به آرمان کردی پیوند دارد. اما در این مقطع هدف بارزانی از برگزاری همه پرسی، اعلام استقلال کردستان عراق نیست بلکه هدف او بالا بردن قدرت چانه زنی سیاسی وبا دست پر وارد مذاکره شدن با بغداد است.»

این کارشناس خاورمیانه درباره اهداف این تصمیم بیان کرد: «با این حال استقلال کردستان عراق هدف نهایی است، در این شکی وجود ندارد . کردها تقریبا مناطقی را که ادعای مالکیت تاریخی دارند از داعش پس گرفته اند. کرکوک منابع نفتی آن مهمترین این مناطق است که بازانی گفته امیدوار است در رفراندم شرکت داده شود وانرا بخشی از اقلیم کرد کند.  بنابراین بارزانی  همه پرسی را که حیثیتی شده انجام خواهد داد ولی بعید است اعلام استقلال کند. مخالفت ها در منطقه وشرایط بین الملل را در نظر خواهد گرفت.»

ملازهی درباره تصمیم بارزانی در خصوص استقلال اقلیم گفت: «بارزانی با برگذاری رفراندوم نقش تاریخی پیدا می کند. عقب نشینی خود کشی سیاسی است  عقب نخواهد نشست. او به تاریخ نظر دارد و قهرمان ملی شدن.  بنابراین همه پرسی برگزار میشود، مگر آنکه اتفاق فوق العادل نظیر جنگ وبر کناری روبرو شود که بعید است. رفراندوم مقدمه استقلال میتواند باشد ولی در شرایط کنونی استقلال نیست.  مخالفت منطقه ای وجهانی تاثیری ندارد.»

این کارشناس در آخر افزود: «در پایان بهار عربی واستقرار نظم جدید در خاورمیانه مساله کردی وضعیت  جدیدی خواهد داشت  حداقلش فدرالی ودر صورت شکست طرح فدرالی همه کردها  به کردستان بزرگ فکر خواهند کرد، قطع نظر از عملی بودن یا نبودن آن کشور هایی که با مساله روبرو هستند دیر یازود با این واقعت روبرو خواهند شد.»

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 709980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    17 6
    یک تحلیل درست و بدور از تعصب.
  • بی نام A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    11 11
    بارزانی فقط می خواد سوپرمن باشه و نامش در تاریخ بمونه همین
  • بی نام A1 ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    9 14
    اقای ملازهی اگر واقعا تاریخ سایکس پیکو به پایان رسیده پس باید همه کشورهای جعلی که در اثر اون درست شدن به خاک سرزمین اصلی برگردونده بشن. از جمله همه دیاربکر و سلیمانیه و تا مرزهای کرکوک همگی جزء خاک ایران بوده اند و ما بقی نیز متعلق به ترکیه . این چه استدلالی است که شما ارائه کرده اید؟
    • بی نام A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      7 2
      شما برو بخون ببین سایکس پیکو مربوط به چه زمانیه. این مناطقی که میگه همش زیر نظر عثمانیها بوده. که البته بعد از جنگ جهانی دیگه چیزی به اسم عثمانی باقی نموند و سایکس پیکو در اصل این مناطق جدا شده در نتیجه شکست عثمانی رو تقسیم کرد به مناطق مختلف.