رسیدگی به پرونده متکدیان در مجتمع قضایی ولیعصر/ این پرونده‌ها مستقیما در دادگاه مطرح می‌شود

ایسنا نوشت: رییس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران گفت: یکی از مهمترین پرونده‌های ارجاعی به مجتمع ولیعصر (عج) پرونده متکدیان است که شاهد افزایش آن‌ها در سطح شهر هستیم.

عباس پوریانی با بیان اینکه یکی از مهمترین پرونده‌های ارجاعی به مجتمع قضایی ولیعصر (عج)، پرونده‌های متکدیان است، گفت: همه مردم شاهد تکدی‌گری در سطح شهر هستند. از یک سو شاهد این هستیم که تکدی‌گری در سطح شهر روز به روز افزایش پیدا می‌کند و از سوی دیگر واقعیت این است که این افراد نیازمند و مستمند واقعی نیستند، بلکه افراد بی نیازی هستند که عادت به تکدی‌گری کرده‌اند و درآمدهای خوبی از این راه کسب می‌کنند و مردم هم از سر دلسوزی فکر می‌کنند اینها افرادی نیازمند هستند و به این تصور به آنها کمک می‌کنند.

وی به مردم گفت که به درخواست‌های این افراد توجه نکنند و افزود: اگر این افراد متکدی به این باور برسند که چنانچه دست دراز کنند و مردم به آنها کمک نمی‌کنند به مرور فعالیت و حضور این افراد در سطح شهر کم خواهد شد.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران در ادامه گفت: پرونده‌های افراد متکدی به لحاظ اینکه جزء مجازات‌های درجه 8 محسوب می‌شود مستقیماً در دادگاه مطرح می‌شود.

وی گفت: به استناد ماده 712 قانون مجازات اسلامی کسانی که تکدی‌گری می‌کنند علاوه بر حبس از 1 تا 3 ماه، کلیه اموالی که از این طریق بدست آورده‌اند نیز به نفع دولت مصادره می‌شود و با توجه به اینکه قاضی رسیدگی کننده به این پرونده‌ها طبق قانون مکلف است در چنین مواردی از مجازات‌های جایگزین حبس استفاده کنند این افراد محکوم به پرداخت جزای نقدی می‌شوند و این مجازات متاسفانه آثار بازدارندگی نمی‌تواند داشته باشد و نیاز است با توجه به شرایط جامعه قانونگذار مجازات این افراد را افزایش دهد.

پوریانی گفت: از آنجا که این جرم از جرائم مشهود محسوب می‌شود، نیروی انتظامی در مقام ضابط مکلف است ضمن برخورد انتظامی برای جمع‌آوری این افراد نسبت به اعلام جرم به مقامات قضایی اقدام کنند.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران با اشاره به استفاده از کودکان در امر تکدی‌گری اظهار کرد: ماده 713 قانون مجازات اسلامی تصریح کرده کسانی که از اطفال و افراد غیررشید به عنوان ابزار و وسیله برای رسیدن به مقاصد شخصی خود استفاده می‌کنند، به مجازات حبس 3 ماه تا 2 سال، استرداد و مصادره اموالی که از این طریق کسب کرده‌اند به نفع دولت، محکوم می‌شوند.

وی گفت:‌ استفاده از کودکان در تکدی‌گری به طور غیرمستقیم کودک آزاری صورت می‌گیرد.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران با اشاره به وظیفه دستگاه‌های متولی رسیدگی به امر تکدی‌گری اظهار کرد: دستگاه‌های متولی باید به وظیفه خود به خوبی عمل کنند، از جمله نیروی انتظامی و شهرداری که نباید به این افراد اجازه دهند که در سطح شهر تکدی‌گری کنند. این مراجع نسبت به وظایف و تکالیف قانونی خود عمل نمایند تا شاهد حضور کمتر این افراد در سطح شهر باشیم.

47238

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 710154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =