۰ نفر
۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۵
افزایش مسمومیت با سرب تریاک

دکتر سید حسن عابدی فوق تخصص گوارش و کبد این مرکز از افزایش میزان بستری بیماران مسمومیت با سرب در این مرکز خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین از بابل ، دکتر سید حسن عابدی فوق تخصص گوارش و کبد این مرکز از افزایش میزان بستری بیماران مسمومیت با سرب در این مرکز خبر داد.

دکتر سید حسن عابدی گفت : سرب امروزه به عنوان یکی از پرمصرف ترین فلزات در صنایع مختلف و همچنین به عنوان یک سم بالقوه مطرح می باشد که منابع سرب بسیار متنوع هستند و در باطریسازي، تعمیر رادیاتور ماشین ، مشاغل صنعتی ، هوا، آب، خاك، رنگها، کنسرو مواد غذایی و ... وجود دارند.
وی با ذکر این نکته که مسمومیت سرب هنگامی رخ می‌دهد که مقدار سرب در خون بالا می‌رود ، گفت: علایم مسمومیت حاد با سرب شامل بی اشتهایی، تهوع، ضعف، بی حالی و تشنج می باشدکه ممکن است به آسـیب مغـزي و آسـیب برگشـت پـذیرکلیه نیز منجر گردد و علایم گوارشی و افتادگی مچ دست، افزایش فشار خون و نقرس نیز ممکن است در اثر تماس مزمن با سرب اتفاق افتد.
دکتر عابدی با اشاره به اینکه علایم مسمومیت مزمن با سرب در کودکان، کاهش وزن ، ضعف و کم خونی می باشد اظهار داشت: تغییرات در رفتار و برخـورد اجتمـاعی در کودکان نیز می تواند از علایم اولیه مسمومیت به شمار رود.
وی بیان داشت: نکته اي که کمتر مورد توجه قرار می گیرد و متاسفانه اخیراً مـواردي از آن مشـاهده شـده ، مسـمومیت بـا سـرب در مصـرف کننـدگان مـواد مخـدر می باشد که افزودن سرب به هروئین، اوپیوم و آمفتامین ها به منظور افزایش وزن این فرآورده ها مـی توانـد در مصـرف خـوراکی یـا وریدی ایجاد مسمومیت نماید .
فوق تخصص گوارش و کبد بیمارستان روحانی در صورتی که معتادان با علایمی نظیر، درد شکمی، تهوع، استفراغ، دردهاي ناحیه کمر و پا، ضعف، کاهش وزن و بی اشتهایی مراجعه کنند باید تشخیص افتراقی مسمومیت با سرب نیز در نظر گرفته شود.
وی گفت: به نوعی همه گیري مسمومیت با سرب در بین مصرف کنندگان تریاك و مواد مخدر در همه استان هاي کشور اتفاق افتاده است و بیشتر کسانی که با علائم مسمومیت با سرب به بیمارستانها مراجعه کرده مصرف کننده تریاك آن هم به شیوه خوراکی بوده و این مسئله این ذهنیت را تقویت کرده است که این مسمومیتها به دلیل سربی است که به ماده مصرفی آن ها اضافه شده است .
این فوق تخصص گفت: افزودن سرب به تریاك و دیگر مواد مخدر بسیار خطرناك است و علاوه بر مسمومیت حاد، باعث افزایش شدید عوارض و حتی مرگ و میر می شود و صدمات جبران پذیر ي را متوجه افراد و جامعه می کند .
دکتر عابدی اضافه کرد: در سنجش آزمایشگاهی تریاک های موجود در بازار مشخص شد که مقادیر زیادی سرب در آن ها وجود دارد و قاچاقچیان با مقاصد سودجویی و سنگین تر شدن تریاک این فلز را به آن می افزایند. معتادان به تریاک خوراکی با بلعیدن مقادیری از این مخدر آلوده به سرب با مشکلات جدی از جمله دل دردهای شدید، بروز کم خونی، رسوب سرب در استخوان ها و دردهای شدید مفاصل، زخم و خارش در پوست و اندام ها مواجه می شوند و در برخی موارد عوارض عصبی و فلج از ناحیه مچ دست و پا نیز مشاهده شده است.
فوق تخصص گوارش و کبد بیمارستان روحانی بیان داشت: این‌که مصرف خوارکی منبع آلودگی است، به این معنی نیست که در مصرف تدخینی این تریاک‌ها منجر به مسمومیت نمی‌شود، مواردی از مسمومیت ناشی از مصرف تدخینی تریاک هم گزارش شده است، اما مصرف خوارکی تریاک به دلیل این‌که جذب گوارشی بالایی دارد، عوارض و علایم مسمومیت هم خیلی سریع نمایان می‌شود، اما در سایر شیوه‌های مصرف در زمان طولانی‌تری علایم مسمومیت بروز می‌کند.
وی با اشاره به اینکه برای حذف سرب بهترین خوراکی که می توان استفاده کرد، سبزی ها و میوه ها و مکمل ویتامین C است، گفت: چون مصرف مواد مخدر به صورت استنشاقی است ریه را درگیر می کند در نتیجه ویتامین C بسیار مؤثر برای دفع سرب ناشی از آن است و مصرف شیر و لبنیات نیز برای دفع سمومی که بر گوارش اثر سوء داشته ، مؤثر است.
دکتر عابدی گفت: بدن ما روزانه به سه ميلي گرم سرب نياز دارد، اما اگر يك معتاد بخواهد یک گرم ترياك مصرف كند، 500 ميلي گرم (نيم گرم) سرب به بدنش وارد مي شود كه اين موضوع بسيار خطرناك است، چون ميزان سربي كه وارد بدنش مي شود 150 برابر بيشتر از حد معمولي مي شود
وی ادامه داد: در صورتي كه ترياك و دیگر مواد مخدر سرب داشته باشد براي مادراني كه نوزاد شيرخواره دارند به مراتب بسيار خطرناك تر است تا حدي كه اعلام شده براي اين كودكان و نوزادان 6 برابر خطرش بيشتر است
وی اشاره کرد: تعداد بیماران بستری با مسمومیت سرب در این بیمارستان و بیمارستان های دیگر رو به افزایش است و این زنگ خطری برای تمامی اقشار جامعه می باشد.
فوق تخصص گوارش و کبد بیمارستان روحانی گفت: سن بیماران بستری با مسمومیت سرب بین 35 تا 70 می باشد و ماهانه به صورت میانگین 8 تا 10 نفر در این مرکز بستری می شوند.

 

46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 710577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =