وقتی کاخ‌نشینان و کوخ‌نشینان در یک قالب می‌گنجند

ناصر پلنگی درباره منشا شکل گیری نمایشگاه «خاطره های قومی» توضیح داد و از جمع آوری مجموعه‌ای از این آثار و پروسه‌ای که طی کرده در قالب یک کتاب خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ناصر پلنگی که این روزها نمایشگاهی از آثار خود را با عنوان «خاطره‌های قومی» در گالری آریانا برپا کرده بود با حضور در کافه خبر خبرگزاری خبرآنلاین درباره چگونگی شکل گیری ایده این نمایشگاه و همچنین آثاری که به نمایش گذاشته است توضیح داد.

پلنگی با بیان اینکه این آثار تکمیل کننده یک پروسه است که استارت آن از 20 سال پیش زده شده بود، گفت: «این پروژه را برای اولین بار با استفاده از عکس هایی که از دوره قاجار و مردم آن دوران گرفته شده بود خلق کردم، من در آثار سعی می کردم دو طیف جامعه آن زمان ایران را به تصویر بکشم هم مردم جامعه و طبقات پایین و هم شاهان و بزرگان در واقع کاخ نشینان و کوخ نشینان در آثار وجود داشتند.»

او افزود: «من پس از برگزاری نمایشگاهی از این آثار در ایران، پیشنهادهایی از کشورهای استرالیا، آفریقای جنوبی، مکزیک، عمان، امارات و ... هم داشتم و این پروژه را به همراه یک ورک شاب در این کشورها عملی کردم  و با استفاده از آثار سنتی هر کشور که شامل تصاویر خانوادگی، اسناد تصویری تاریخی از حکومت‌ها و ... می شد آثاری را به همراه جمعی از هنرمندانشان به نمایش گذاشتیم.»

این هنرمند در پاسخ به این سوال که آیا تصمیم دارد مجموعه ای از این آثار که در کشورهای مختلف به نمایش گذاشته شده اند را در یک نمایشگاه در کنار هم به نمایش بگذارد، توضیح داد: «برگزاری نمایشگاهی از مجموع این آثار در یک مکان نیازمند وجود زیرساخت‌هایی است و هزینه‌ها و امکانات زیادی می خواهد، همچنین باید مناسبات فرهنگی بین کشورها وجود داشته باشد. اما در حال جمع آوری مجموعه ای از این آثار در قالب یک کتاب هستم که شامل تمامی مراحل این پروسه طی شده در این دو دهه است و به دلیل آنکه تصاویری از مراحل انجام این پروژه در مناطق مختلف جمع‌آوری کرده ام این کتاب از نظر بصری هم کامل و جامع است.»

او درباره آثار طراحی شده در نمایشگاه «خاطره های قومی» هم گفت: «خاطرات قومی زنده نگه‌داشتن آن مسایلی است که در سنت ما وجود داشته است و امروز رو به فراموشی است، اسناد بصری ما عکس‌های گذشته و لباس‌های مادربزرگ‌هایمان است که دیگر کمتر می‌توان آن را پیدا کرد. در آینده نمی‌توان با کلمه از سنت‌ها سخن گفت بلکه باید مستندات فرهنگی از آن زمان در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم به آیندگان نشان دهیم تا به عنوان سند باقی بماند.»

مشروح گفت وگو با ناصر پلنگی در کافه خبرگزاری خبرآنلاین به زودی منتشر خواهد شد.

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 740365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =