ایسنا نوشت: وب‌سایت ناظر ۳۸ نورث آمریکا گزارش داد: همزمان با افزایش تنش‌ها نسبت به جاه طلبی‌های پیونگ یانگ تصاویر جدید از اصلی‌ترین تاسیسات اتمی کره شمالی نشان می‌دهد که ظاهرا این حکومت منزوی نسبت به آنچه که قبلا تصور می‌شد، پلوتونیوم بیشتری برای برنامه تسلیحاتی خود تولید کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وب‌سایت ۳۸ نورث که یک پروژه نظارتی مرتبط با دانشگاه جان هاپکینز است گفت: تصاویر حرارتی از مجموعه اتمی "یونگ بیون" نشان می‌دهد که پیونگ یانگ بین سپتامبر گذشته تا ژوئن سال جاری میلادی فعالیت‌های خود را برای اینکه میله‌های سوختی مصرف شده را مجددا به چرخه تولید بازگرداند دو برابر کرده است.

این وب‌سایت افزود: این آزمایشگاه رادیواکتیو به صورت متناوب فعالیت کرده و ظاهرا دست‌کم دو فعالیت بازپرداخت گزارش نشده برای تولید میزان نامشخصی پلوتونیوم وجود دارد که می‌تواند بیش از پیش زرادخانه تسلیحات اتمی کره شمالی را افزایش دهد.

کره شمالی در سال ۲۰۰۷ میلادی براساس توافق کمک در ازای خلع سلاح رآکتور یونگ بیون را غیرفعال کرد اما پس از سومین آزمایش اتمی خود در سال ۲۰۱۳ میلادی بازسازی این رآکتور را آغاز کرد.

وب‌سایت مذکور افزود: افزایش فعالیت‌های حرارتی در تاسیسات غنی سازی اورانیوم یونگ بیون نیز دیده شده اما مشخص نیست که آیا این تصاویر بیانگر تلاشی برای افزایش تدارکات برای تسلیحات است یا بخشی از عملیات تعمیرات.

محققان همچنین گفتند: تجزیه و تحلیل الگوهای حرارتی به دست آمده از یک تاسیسات احتمالی تولید تریتیوم در این سایت حاکی از آن است که این نیروگاه احتمالا تریتیوم تولید نمی‌کند.

تریتیوم یکی از عناصر کلیدی استفاده شده برای تولید تسلیحات هسته‌ای پیچیده با بازدهی بیشتر نسبت به تسلیحاتی است که تنها از پلوتنیوم و اورانیوم تولید می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی پیشتر تاکید داشت که "موفقیت شگفت‌انگیز" آزمایش موشک بالستیک قاره‌پیمای اخیر توانایی پیونگ یانگ را برای نابودی آمریکا تنها با یک ضربه به مرکز این سرزمین می‌دهد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 686823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =