۰ نفر
۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۵
کیفیت زندگی در شهر کرج

کیفیت زیست پذیری در کرج مناسب نیست و باید برای رسیدن به اهداف استراتژیک، برنامه هدفمند تغییر در ساختار شهرداری کرج را در اولویت برنامه ریزی های کلان قرار داد.

مهدی مرادی*: موسسه منابع انسانی مرسر یا Mercer Human Resource Consulting ، همه ساله شهرهای بزرگ جهان را بر مبنای مقایسه و امتیازبندی در حوزه مسائل مربوط به آموزش، امنیت، حمل‌ونقل، تامین اجتماعی، درآمد سرانه، سلامت و درمان، آب‌وهوا، اوقات فراغت ، توانایی خرید و ۲۹ شاخص دیگر رتبه بندی می کند.
بر مبنای شاخص ها و ملاک های ارزیابی شهرها ، به طور مدوام طی 6 سال گذشته وین پایتخت اتریش رتبه اول و بقیه در انتهای جدول به لحاظ کیفیت زندگی جانمایی شده اند. به نظر می رسد می توان از استاندارد ها و شاخص های موسسه مرسر برای ارزیابی کیفیت زیست پذیری شهرها در ایران نیز استفاده بعمل آورد و شهر کرج را بر این مبنا با سایر شهرهای کشور در مقام مقایسه قرار داد.
اگر بتوانیم شهر کرج را به لحاظ آموزش و بهداشت نیز حمل و نقل و ترافیک و تامین اجتماعی ، درآمد سرانه ، آلودگی هوا ، توانایی و اوقات فراغت منهای سایر شاخص ها بررسی کنیم، وضعیت کرج بسیار نگران کننده گزارش می شود. سطح آموزش و بهداشت به لحاظ تعداد کلاس های درس و استفاده از سایر امکانات آموزشی و تکنولوژی های یادگیری، تخت های بیمارستانی و تعداد آن به نسبت جمعیت بسیار پایین و در حد بحران است.
ظرفیت حمل و نقل و آلودگی های زیست محیطی وضعیت بسیار آشفته ای دارد. درآمد سرانه نیز در حد 5000 هزار دلار و میزان پس اندازها هم به لحاظ بالا بودن هزینه های زندگی در حد صفر گزارش می شود. به لحاظ شاخص داشتن اوقات فراغت و استفاده از امکانات تفریح همچون برخورداری از فضای سبز، سینما، تئاتر و موسیقی نسبت به سایر کلانشهرها، همچون : اصفهان ، مشهد و تبریز و شیراز بسیار پایین است. به لحاظ قدرت خرید و از آن جائی که نسبت پس انداز پایین است و هزینه های زندگی در شهری مثل کرج بالاتر از سایر شهرها با ویژگی های مشابه می باشد، از وضعیت مناسبی برخوردار نیست.
با توجه به موارد یادشده کیفیت زیست پذیری در کرج مناسب نیست و باید برای رسیدن به اهداف استراتژیک، برنامه هدفمند تغییر در ساختار شهرداری کرج را در اولویت برنامه ریزی های کلان قرار داد.

 

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 689542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =