رشته قایقرانی در سال‌های اخیر با رشد بسیار خوبی در آذربایجان شرقی همراه بوده است که ثمرات و نتایج این تلاش‌ها حضور دو بانوی قایقران استان در تیم‌های بزرگسالان و جوانان تیم ملی قایقرانی کشور بوده است ، در کنار آن حضور بانویی از استان به‌عنوان اولین داور بین‌المللی کشور در رشته قایقرانی نیز اتفاق مهمی برای این رشته ورزشی در استان می باشد.

رشته قایقرانی در سال‌های اخیر با رشد بسیار خوبی در آذربایجان شرقی همراه بوده است که ثمرات و نتایج این تلاش‌ها حضور دو بانوی قایقران استان در تیم‌های بزرگسالان و جوانان تیم ملی قایقرانی کشور بوده است ، در کنار آن حضور بانویی از استان به‌عنوان اولین داور بین‌المللی کشور در رشته قایقرانی نیز اتفاق مهمی برای این رشته ورزشی در استان می باشد.

اسما نیک ور اولین داور بین‌المللی کشور در رشته قایقرانی است که با حضور در کلاس‌های داوری بین‌المللی موفق به کسب مدرک داوری در رشته قایقرانی شده است و به‌عنوان اولین بانوی کشور در رقابت‌های مهم آُسیایی و جهانی حضورداشته و به قضاوت می‌پردازد.

برای آشنایی بیشتر با این ورزشکار و بانوی پرافتخار ورزش بانوان آذربایجان گفت‌وگویی را ترتیب داده‌ایم که شمارا به خواندن مصاحبه دعوت می‌کنیم.


*کمی از خودتان بگویید؟

اسما نیک ور هستم متولد 1367 در تبریز، ورزش را به‌طور حرفه‌ای از رشته شنا شروع کرده‌ام و بعدازآن در رشته قایقرانی فعالیت داشتم ، هم‌اکنون به‌عنوان نائب رئیس هیات قایقرانی استان ، مدرس داوری فدراسیون قایقرانی کشور و همچنین به‌عنوان داور بین‌المللی در رشته قایقرانی در حال فعالیت هستم.

*داوری در رشته قایقرانی را از چه زمانی آغاز کرده‌اید؟
از سال 87 به‌طور رسمی به‌عنوان داور زیر نظر فدراسیون قایقرانی در رقابت‌های مختلف حضورداشته‌ام که در کنار آن به‌عنوان اولین داور مجوز قضاوت در رقابت‌های بین‌المللی را کسب کرده‌ام که قبل از من کسی موفق به دریافت مدرک داوری بین‌المللی نشده بود . در ضمن من به‌عنوان اولین داور بانوی مسلمان در خاورمیانه نیز شهرت دارم.

 

 

*به‌عنوان داور در چه مسابقات مهمی حضورداشته‌اید؟
من در بسیاری از مسابقات مهم به‌عنوان داور حضورداشته‌ام که در چند سال اخیر هم در مسابقات مهم قهرمانی آسیا، کسب سهمیه المپیک،رقابت‌های آسیایی اینچوان، قهرمانی آُسیا در رده‌های سنی نوجوانان ، جوانان ، بزرگ‌سالان و تمامی رقابت‌های کشوری حاضر بوده و قضاوت پرداخته‌ام.

*هیات قایقرانی برای جذب علاقمندان به این رشته ورزشی چه برنامه های را دارد؟

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در سال‌های اخیر داشته‌ایم استعدادیابی از ورزشکاران علاقه‌مند در این رشته ورزشی بوده است که ما با برنامه‌های مختلفی که برگزارشده است از افراد علاقه‌مند برای فعالیت در رشته قایقرانی استعدادیابی شده و این افراد شروع به فعالیت کرده‌اند. ذکر این نکته هم ضروری است که همه علاقه‌مندان به رشته قایقرانی که تمایل به فعالیت دارند می‌توانند با حضور در هیات و زیر نظر مربیان فعالیت خود را شروع کنند.


*به‌عنوان نائب رئیس هیات قایقرانی استان چه فعالیت های را داشته اید؟

نزدیک به چهار سال است که به عنوان نائب رئیس هیات قایقرانی استان درحال فعالیت هستم و از زمان حضور در هیات تمام تلاش خود را کرده ام که رشته قایقرانی در بخش بانوان را توسعه دهم و با توجه به برنامه ریزی های که داشته ایم و کمک رئیس هیات و مسولان استان خوشبختانه ورزشکاران بسیاری جذب این رشته مهیج شده و فعالیت می کنند که در سال های گذشته چنین استقبالی از این رشته نمی شد.

حضور دو بانوی قایقران در تیم ملی نشان دهنده رشد سطح قایقرانی آذربایجان شرقی بوده است که امیدواریم این موفقیت ها تداوم یابد.

* ازدیگر فعالیت های خودتان در حوزه ورزش توضیح بفرمایید?

در کنار وظایف نائب رئیسی و داوری من به عنوان مربی شنا نیز در حال فعالیت هستم و قبل از اینکه وارد رشته قایقرانی شوم به عنوان ورزشکار و مربی در شنا فعالیت داشتم.در کنار شنا همچنین یک باشگاه آمادگی جسمانی نیز دارم و به عنوان مربی دراین زمینه نیز در کنار بانوان ورزشکار حضور دارم.

*وضعیت رشته قایقرانی در استان را چطور ارزیابی می کنید؟

رشته قایقرانی از جمله رشته های ورزشی می باشد که کم شناخته شده است و اگر زیاد رسانه ای شود علاقمندان بسیاری به این رشته جذب می شوند چون در این رشته محدودیت حجاب برای بانوان نداریم و به راحتی می توانند دراین رشته فعالیت داشته باشندهر کسی عهلاقه دارد و استعداد دارد می تواند در تست های ما شرکت کند و از آنها استقبال می کنیم.

*صحبت پایانی شما؟

من از همه عزیزان به خصوص خانوادم به خاطر حمایت های خوبی همیشه از من داشتند تشکر میکنم و بدون شک اگر این حمایت ها نبود من نمی توانستم تا این حد در ورزش حرفه ای پیشرفت کنم.

 

گفت و گو از وحید پوررضوی/

46
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 689938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =