نوش‌داروی صندوق حمایت از پژوهشگران برای مریم میرزاخانی

صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور مدتی است با  هدف کمک به محققان و کارافرینان تأسیس شده و تاکنون میلیاردها تومان به طرح‌ها و افرادی خاص واگذار کرده است که تعدادی از آن‌ها مسئولین و مدیران ارشد دولتی‌اند. اعطای تسهیلات به پژوهشگران البته کار شایسته‌ای است اما به شرطی که به افراد مستحق آن -که از دیگر منابع دولتی بی‌بهره‌اند- پرداخت شود.

اگرچه شفافیت لازم در خصوص چگونگی پرداخت کمک‌ها به افراد، اسامی داوران، نحوه امتیازات و نهادها در این صندوق ملاحظه نمی‌شود، اما لیست بعضی افراد دریافت‌کننده تسهیلات در سایت صندوق آمده است، که نشانگر پرداخت تسهیلات به برخی اشخاصی است که خود در مصدر کار و دیگر مسئولیت‌های علمی کشور هستند، در حالی که صدها استاد و دانشجوی نخبه و کارافرین محتاج چند درصد این مبالغ‌اند.

در این لیست هیچ نامی از دکتر مریم میرزاخانی دیده نمی‌شود در حالی که یک بخش کاملاً مجزا برای بررسی موقعیت محققین خارج کشور پیش‌بینی شده است. در خلال بیش از یک دهه از فعالبت این صندوق، هیچ توجهی به ایشان نشده است. حالا بعد از فوت مرحوم مریم میرزاخانی رئیس این صندوق که معمولاً در ارائه عملکرد خود به رسانه‌ها تواناست، اعلام کرده است از این پس جایزه‌ای به نام مریم میرزا خانی به محققان ریاضیات اعطاء می‌شود. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

از طرفی در سایت صندوق فقط گزارش عملکرد از سال ۸۹ تا ۹۱ آمده است.

با نگاهی به این مطالب، سوال‌هایی متبادر به ذهن می‌شود. این‌که فعالیت این صندوق با منابع مالی کافی چگونه است و چطور یک فرد به عنوان مجری طرح ده‌ها پروژه، مبالغ زیادی دریافت می‌کند؟ چه کسانی تصمیم‌گیرند و بر چه اساسی؟ نحوه امتیازدهی چگونه است؟چه طرح‌هایی رد یا تأیید می‌شوند و اساساً این صندوق که با برپایی سمینارها و سفرهای متعدد و مصاحبه‌های متنوع با کارکنان متعدد فعالیت می‌کند چه ضوابط روشن برای حمایت از پژوهشگران جوان، مبتکر و خلاق داشته و دارد؟

با توجه به اهداف صندوق در ایجاد کرسی‌های پژوهشی که حل مسائل اساسی کشور یا نظریه‌پردازی مدنظر قرار گرفته است، شاید مناسب باشد قبل از پرداختن به این‌گونه برنامه‌ها اعلام شود، در خلال ۱۶ سال گذشته چند نظریه جدید ارائه شده و چه مشکل اساسی مملکت حل شده است؟

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 696506

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۲
    0 1
    همين كه به فكر آن مرحوم باشند باز هم بد نيست
  • بی نام IR ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۲
    1 1
    این صندوق فقط برای افراد معدودی است. اکثر طرح هایی که مربوط به پژوهشگران دور از مرکز یا ناشناخته از لحاظ داشتن پست دولتی هستند بدون ارایه نتیجه داوری به آنها رد می شود چند مورد را عینا سراغ دارم. رییس قبلی صندوق و وزیر فعلی آموزش عالی در زمان ریاست در بخش قابل توجهی از طرح ها در حوزه پزشکی حضور داشتند.
  • بی نام IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۲
    1 1
    جهت اطلاع شما دوست عزیز عرض می کنم که اگر معلوم شود یک شخص یا نهاد مقیم آمریکا از دولت ایران پول دریافت کرده است، برایش دردسر تولید می شود. همین یک مدت پیش یک بنده خدایی را به جرم مشابه داشتند محکوم می کردند. این را از کسی می شنوید که در بیش از یک دهه آنجا زندگی کرده است و خودش هم نزدیک بود به خاطر موارد مشابه توی دردسر بیفتد.