ایسنا نوشت: روسیه به تفتیش مقام‌های اف‌بی‌آی از مقر هیئت دیپلماتیک روسیه در واشنگتن واکنش نشان داد و در اقدامی مجددا معاون رئیس هیئت دیپلماتیک آمریکا در مسکو را احضار کرد تا مراتب نارضایتی خود را ابراز کند.

 به نوشته روزنامه ایندیپندنت، مقام‌های روسیه اقدام آمریکا را در تفتیش ساختمان دیپلماتیک این کشور در واشنگتن اقدام غیرمنتظره و تهاجمی خواندند؛ اقدامی که باعث افزایش تنش‌های دیپلماتیک میان واشنگتن و مسکو می‌شود.

شبکه الجزیره در این باره گزارش داده است که این دیپلمات ارشد سفارت آمریکا دو بار به وزارت خارجه روسیه احضار شده است.

روسیه روز شنبه تایید کرد، مقامات اف‌بی‌آی مقر هیئت‌ تجاری این کشور در واشنگتن را تفتیش کردند، این در حالی است که مسکو قبل از آن روز جمعه به تفتیش احتمالی سه مقر دیپلماتیک روسیه بعد از تعطیلی نهایی‌ آنها هشدار داده و آن را اقدامی خصمانه خوانده و گفته بود، واکنش نشان خواهد داد.

سخنگوی سفارت روسیه در واشنگتن اعلام کرد، به کارمندان سفارت اجازه داده شد تا شاهد عملیات تفتیش ملحقات تجاری باشند.

خبرگزاری ریا نووستی روسیه گزارش داد: عملیات تفتیش ملحقات تجاری بعد از اینکه ساختمان در حضور کارمندان سفارت روسیه بسته شد در ساعت شش عصر به وقت محلی روز شنبه آغاز شد.

یک مسئول دیگر سفارت روسیه گفت: وزارت خارجه آمریکا بر تفتیش نظارت داشت.

روز شنبه آنتونی گودفری، معاون سفیر آمریکا در مسکو به وزارت خارجه روسیه احضار شد و روسیه یک یادداشت تفاهم را به مقامات آمریکایی در زمینه تفتیش ساختمان تجاری در واشنگتن ارائه کرد.

وزارت خارجه روسیه در این بیانیه آورده است، ملحقات تجاری جزو املاک سفارت روسیه است و دارای مصونیت دیپلماتیکی است و تفتیش مقرهای دیپلماتیک برنامه‌ریزی شده اقدامی غیرقانونی و خصمانه است.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: تفتیش غیرقانونی و برنامه‌ریزی شده املاک دیپلماتیک روسیه می‌تواند از سوی سرویس‌های ویژه آمریکایی برای تحرکات ضد روسی مورد استفاده قرار گیرد.

وزارت خارجه روسیه همچنین اعلام کرد: ما به اصول اولیه دوجانبه میان آمریکا و روسیه احترام می‌گذاریم و انتظار داریم که واشنگتن نیز چنین کاری انجام دهد.

یکی از مشاوران ارشد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیز تصمیم آمریکا را برای بستن املاک دیپلماتیک روسیه در ایالات متحده مورد انتقاد قرار داد و گفت: این اقدامات روابط دوجانبه میان کشورها را وارد بن‌بست می‌کند.

این اقدام از سوی آمریکا برای بررسی دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و در واکنش به تصمیم مسکو در ماه ژوئیه در زمینه کاهش تعداد کارمندان هیئت دیپلماتیک آمریکا در روسیه صورت گرفته است. آمریکا در روزهای گذشته بستن کنسولگری روسیه در سانفرانسیسکو و همچنین ملحقات تجاری این کشور در نیویورک و واشنگتن را به عنوان بخشی از تلافی رخدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد.

مجله فارین پالیسی گزارش داده بود که شواهدی مبنی بر اینکه اوراقی در نمایندگی تجاری فدراسیون روسیه توسط کارمندان این نمایندگی سوزانده می‌شود، وجود دارد و این مساله پس از انتشار تصاویری روشن شد که دود غلیظی از ساختمان این نمایندگی در سانفرانسیسکو بلند شد.

دود سیاهی جمعه از کنسولگری روسیه در سان‌فرانسیسکو بلند شده بود که تیم اطفای حریق تاکید کرد، علت آتش سوزی سوزندان اوراقی در داخل ساختمان تجاری بوده است این مساله تردیدهای رسانه‌های آمریکا را به همراه داشت که روس‌ها چیزهایی را می‌سوزانند که نمی‌خواهند به دست مقامات آمریکا بیفتد. این در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته بود، دودی بلند شده از ساختمان به منظور فراهم سازی مقدمات بستن ساختمان کنسولگری بود.

با دستور آمریکا به روسیه مبنی بر تخلیه این سه مقر تا روز شنبه دیپلمات‌های روس اقدام به تخلیه سه مقر دیپلماتیک خود در آمریکا از جمله ساختمان کنسولگری در سان‌فرانسیسکو کردند که شامل یک ساختمان شش طبقه است.

کارمندان کنسولگری سان فرانسیسکو تمام تجهیزات و وسایل موجود را با خودروهایی از این مقر خارج کردند.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 703689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =