ایرنا نوشت: روسیه ادعای برخی رسانه های غربی مبنی بر پناهنده شدن شماری از دیپلمات های سرکنسولگری تعطیل شده این کشور در سانفرانسیسکو به آمریکا را تکذیب کرد.

 ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز یکشنبه در بیانیه ای فیس بوکی با اعلام این موضوع، نوشت: ماموران پلیس فدرال آمریکا نمایندگی دیپلماتیک روسیه (سرکنسولگری) را بازرسی کردند.

وی به کنایه افزود: در حساب های کاربری رسمی وزارت خارجه روسیه در فضای مجازی هم تصاویر و فیلم های ویدئویی این جلوه پیروزی دمکراسی را نشان خواهیم داد.

زاخارووا در بیانیه خود خاطرنشان کرد: طرف آمریکایی برای انحراف افکار عمومی از این اقدام غیرقانونمند سازمان های اطلاعاتی علیه دیپلمات ها و اموال دیپلماتیک روسیه، شایعه ای منتشر کرد که گویا کارکنان سرکنسولگری روسیه در سانفرانسیسکو درخواست پناهندگی سیاسی کرده اند که نمونه ای از جنگ روانی کلاسیک است.

آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد که روسیه باید تا دوم سپتامبر (دیروز- شنبه) سرکنسولگری خود در سانفرانسیسکو و دو مرکز کنسولی در نیویورک و واشنگتن را تعطیل کند.

به گزارش رسانه های روسی، ماموران امنیتی آمریکا روز گذشته در مرکز کنسولی روسیه در واشنگتن و ساختمان سرکنسولگری این کشور در سانفرانسیسکو بازرسی کردند.

در اعتراض به این اقدامات آمریکا رئیس بخش سیاسی سفارت این کشور در مسکو احضار شد.

وزارت امور خارجه روسیه روز شنبه در بیانیه ای اعلام کرد: به دنبال اعلام تصمیم آمریکا برای انجام کاوش و بازرسی ساختمان مرکز کنسولی روسیه در واشنگتن توسط ماموران امنیتی، آنتونی گودفری رئیس بخش سیاسی سفارت آمریکا در مسکو احضار شد.

در این بیانیه آمده است: در دیدار با رئیس بخش سیاسی سفارت آمریکا در مسکو مراتب اعتراض طرف روسی از تصمیم کاوش مرکز کنسولی روسیه در واشنگتن به وی ابلاغ شد.

وزارت خارجه روسیه این اقدام آمریکا را بی سابقه و خصومت جویانه توصیف و خاطرنشان کرد: بازرسی غیرقانونی اموال دولتی روسیه که از مصونیت دیپلماتیک برخوردار است، بدون حضور مقام های رسمی روسی می تواند با قرار دادن اشیاء با هدف دسیسه جویی ضدروسی بکار گرفته شود.

دستیار رئیس جمهوری روسیه تصمیم آمریکا برای تعطیلی این مراکز دیپلماتیک را غصب املاک و اموال خواند.
یوری اوشاکوف در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: توقیف اموال دیپلماتیک روسیه در آمریکا به غصب زورمندانه املاک شباهت دارد.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از سخنان دستیار ولادیمیر پوتین نوشت: آمریکا بار دیگر املاک دیپلماتیک روسیه را توقیف و سرکنسولگری را تعطیل می کند. به این ترتیب پنج مرکز توقیف و غصب می شود. این املاک مصونیت دیپلماتیک دارد که از طرف واشنگتن نادیده گرفته می شود.

دستیار امور بین المللی رئیس جمهوری روسیه همچنین یادآوری کرد، یک مرکز کنسولی دیگر در نیویورک توقیف شد که ساختمان آن اجاره ای بود.

مقام کرملین در ادامه با یادآوری اینکه به دستور باراک اوباما اواخر سال گذشته دو ملک دیپلماتیک روسیه در نیویورک و واشنگتن توقیف شد، اظهار کرد: با وجود اینکه آمریکا 35 دیپلمات روس را هم اخراج کرد، اما مسکو پاسخ نداد زیرا چنین گامی را غیرعادی خواند.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 703696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =