۰ نفر
۲۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰

سفر وزیر امور خارجه روسیه به عربستان و اردن مورد توجه رسانه ها و تحلیلگران مسائل خاورمیانه قرار گرفت. بسیاری از رسانه ها این سفر را نشان دهنده اعتراف عربستان و اردن به تغییر موازنه قدرت به نفع نظام سوریه پس از دخالت نظامی روسیه به شمار آورده اند.

به گزارش ایرنا، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه پس از دیدار و مذاکره با «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان و «عادل الجبیر» همتای سعودی روز یکشنبه راهی اردن شد. مذاکرات لاوروف در عربستان و اردن بر حل و فصل بحران‌های منطقه و خاورمیانه به ویژه اوضاع سوریه و ایجاد مناطق کاهش تنش و تلاش برای تشکیل هیات متحد مخالفان سوری متمرکز شد. او در امان پایتخت اردن با «عبدالله دوم» پادشاه این کشور و «ایمن الصفدی» همتای اردنی خود دیدار وگفت وگو کرد.

این گزارش دربردارنده مهمترین محور تحلیل هایی است که درباره سفر لاوروف به عربستان و اردن در رسانه های عربی منتشره شده است.

** انتظارها از سفر لاوروف به عربستان و اردن

روزنامه «العرب» چاپ لندن و خبرگزاری رسمی سوریه «سانا» با اشاره به سفر لاوروف به عربستان و اردن، نتیجه این سفر را برای کاهش تنش در سوریه مثبت ارزیابی کردند.

روزنامه العرب نوشت: اردن و عربستان در پرونده سوریه نقش اساسی را دارند. میان این دو کشور و روسیه زمینه مشترکی برای حل بحران سوریه وجود دارد. پیش بینی می شود لاوروف در سفر به اردن آخرین مرحله کاهش مناطق تنش در سوریه را پیش برد.
همچنین او در سفر به ریاض بر روی موضوع ضرورت خرسند سازی مخالفان سیاسی نظام سوریه برای کاهش سطح مطالبات خود و همگرایی برای برپایی نشست آینده ژنو در ماه اکتبر تمرکز می کند. انتظار می رود این نشست آغازی برای حل سیاسی بحران سوریه باشد.
در این زمینه «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه هم چند روز پیش گفت به محض پایان یافتن نبرد در دیرالزور نیروهای نظام سوریه دست برتر را خواهند داشت. او گفت پس از آن باید برای تقویت آتش بس، کاهش مناطق تنش و آغاز روند سیاسی حل بحران سوریه اقدام کرد.

به نوشته خبرگزاری رسمی سوریه، لاوروف ابراز امیدواری کرد دور آینده نشست آستانه که در ماه جاری میلادی برگزار می شود شاهد پیشرفت های تازه ای در برپایی منطقه کاهش تنش در ادلب باشد.

لاوروف در یک کنفرانس مطبوعاتی با «عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان در عربستان گفت: برپایی مناطق کاهش تنش در سوریه گام رو به جلوی مهمی است که در تقویت راه حل سیاسی و حل مسائل انسانی و ایجاد شرایط مناسب برای تقویت روند سیاسی حل بحران سوریه بر اساس قطعنامه 2254 شورای امنیت موثر است.

لاوروف آغاز گفت و گوی سوری - سوری از طریق کمیته های آشتی ملی در مناطق کاهش تنش را عنصر بسیار مهمی دانست.
او حمایت فعال روسیه از تلاش ها برای همسویی هیات های مخالفان برای آغاز گفت گو با نظام سوریه در ژنو را اعلام و تاکید کرد مردم سوریه باید خودشان سرنوشت و آینده خود را رقم زنند.


** چرایی همسو شدن اردن و عربستان با روسیه در پرونده سوریه

روزنامه «رای الیوم» چاپ لندن، «الرای» و «الغد» اردن هم با اشاره سفر لاوروف به عربستان و اردن و بررسی پرونده سوریه با مقام های این کشورها به نقش روسیه در سوریه اشاره کردند.

به نوشته روزنامه رای الیوم به نقل از «بلومبرگ» عربستانی ها هم مانند آمریکایی ها و اروپایی به حضور «بشاراسد» رئیس جمهوری سوریه در قدرت و ضرورت همکاری با روسیه برای پایان دادن به جنگ سوریه اعتراف کردند.

عربستان آخرین کشوری است که از درخواست تغییر نظام در سوریه چشم پوشی کرد. این اقدام عربستان با تلاش های موفق روسیه در حمایت از اسد همسو است. کشورهایی که با سوریه اختلاف داشتند اکنون برای حل موضوع باقی ماندن اسد در قدرت همکاری می کنند.

عربستان ماه پیش میزبان نشست گروه های مخالف سوریه بود. در این نشست تلاش شد مخالفان درباره حضور اسد در قدرت به توافق برسند. تغییر رویکرد عربستان درباره نظام سوریه در شرایطی است که نیروهای ارتش سوریه با پوشش هوایی روسیه توانسته اند طی دو سال گذشته بخش های گسترده ای از مناطق را از کنترل گروه های مسلح خارج سازند و این پیروزی ها ضربه ای را به شورشیان سوریه وارد می کند.

در این زمینه «مصطفی العانی» رئیس بخش دفاعی و امنیتی مرکز پژوهش های الخلیج دبی گفت به یقین عربستانی ها این موضوع را دریافته اند که روسیه تنها طرفی است که می تواند به تنش ها در سوریه پایان دهند.

به نوشته این روزنامه، «یحیی العریضی» سخنگوی هیات عالی مذاکره کنندگان ابراز نگرانی کرده است که عربستان با روسیه همنوا شود. او گفت تبلیغات گسترده ای برای اعتبار بخشیدن به نظام اسد در جریان است.

رای الیوم افزود: اوضاع میدان های نبرد به سود نظام سوریه و روسیه پیش می رود. این هفته نیروهای نظام سوریه توانستند به محاصره شهر راهبردی دیرالزور پایان دهند. در دیگر شهرها هم مخالفان نظام سوریه با شکست روبرو شده اند.

روزنامه الرای در گزارشی به قلم «فیصل ملکاوی» درباره سفر لاوروف به اردن نوشت: روسیه در بحران سوریه دست برتر را دارد. این موضوعی است که همه قدرت های منطقه ای و بین المللی به آن اعتراف می کنند. سفر وزیر امور خارجه روسیه به اردن این روزها اهمیت بالایی درباره اوضاع سوریه دارد. به ویژه در شرایطی است که موضع همه کنشگران حل بحران سوریه از راه سیاسی است.

به نوشته روزنامه الرای، از زمانی که روسیه برای حمایت از نظام سوریه در این کشور حضور نظامی پیدا کرد مسکو به بازیگر اساسی در سوریه تبدیل شد و کفه ترازو به نفع دولت سوریه سنگینی کرد. همچنین مسکو در شورای امنیت هفت بار به نفع سوریه قطعنامه ها را وتو کرد.
در زمانی که دولت «اوباما» سیاست عقب نشینی از پرونده سوریه و منطقه را در دستور کار قرار داده بود مسکو به سرعت و به طور موثری این خلاء را پر کرد. این موضوع سبب شد که اوضاع نظامی و سیاسی جدیدی در سوریه به وجود آید که با اوضاع سه سال پیش از آن متفاوت باشد. زیرا پیش از این نیروهای مخالف نظام سوریه در روند بحران تاثیر گذارتر بودند.
با همه این تحولات ، در بحران سوریه بازهم اردن روابط و هماهنگی خود با روسیه، آمریکا و دیگر قدرت های موثر در سوریه را حفظ کرد. این کشور همچنین روابط خود را با دولت سوریه حفظ کرد به طوری که سفارت اردن در دمشق و سفارت سوریه در امان هنوز هم باز است.


به نوشته این روزنامه، موضع سنجیده اردن سبب شده است که مسکو به امان اعتماد کند. در این روزهای سرنوشت ساز بحران سوریه لاوروف به امان سفر کرده است و با مقام های اردن برای تقویت روند حل سیاسی بحران سوریه و تضمین منافع دیدار و گفت و گو داشته است. زیرا اردن در توافق کاهش تنش در جنوب غرب سوریه یک طرف اساسی بوده است.


همه مسائل تازه در سفر لاوروف به اردن بررسی می شود. زیرا زمان سفر لاوروف به اردن مهم است. این سفر در زمانی انجام گرفت که قرار است به زودی نشست های آستانه و ژنو برای حل بحران سوریه برگزار شود و گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق متحمل شکست های بسیاری شده است. همچنین برپایی مناطق چهارگانه کاهش تنش تکمیل شده است و همه قدرت های منطقه ای و بین المللی در موضع گیری های خود از مخالفان نظام سوریه خواسته اند خود را با اوضاع جدید سازگار سازند.

به نوشته روزنامه الغد، تحلیلگران معتقدند اردن و روسیه درباره موضوع سوریه، ضرورت حفظ نظام سوریه، رسیدن به راه حل سیاسی، حمایت و افزایش مناطق کاهش تنش از راه سیاسی، نابودسازی گروه های تروریستی و بازگشت آرامش و ثبات به مرزهای اردن دیدگاه مشترکی دارند.

اردن، روسیه و آمریکا در ژوئن (خرداد ) در امان توافق نامه آتش بس در جنوب غرب سوریه و برپایی مناطق کاهش تنش را امضا کرده اند که این موضوع پیشرفت بزرگی در روند پایان دادن به بحران سوریه است.

در این زمینه «کامل ابوجابر» وزیر امور خارجه اسبق اردن معتقد است: سفر لاوروف روابط دوجانبه را تقویت خواهد کرد و با این سفر میان اردن و روسیه برای حل تنش های منطقه و برقراری امنیت و ثبات هماهنگی به وجود خواهد آمد.
«توفق کریشان» معاون نخست وزیر سابق اردن هم به هماهنگی مواضع مسکو و امان درباره سوریه اشاره کرد و از ضرورت حل سیاسی بحران به عنوان تنها گزینه یاد کرد.

او با بیان اینکه روسیه افزون بر حضور در عرصه سیاسی و مذاکرات با دخالت نظامی موازنه قدرت را در سوریه به سود نظام تغییر داد بر ضرورت کاهش مناطق تنش سخن به میان آورد.
معاون نخست وزیر سابق اردن در عین حال بر اهمیت تقویت روابط اردن و روسیه تاکید کرد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 706191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =