۰ نفر
۲۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۴

در سال 95 و 5 ماهه امسال حجم کشفیات قاچاق در استان تهران به کمک سامانه جامع گمرکی بیش از 100درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرآنلاين به نقل از گمرك، وحید خدرویسی معاون حقوقی گمرک تهران با بیان این مطلب گفت : ارزش کالاهای قاچاق کشف شده در سال 1395 به میزان 2هزارو 224 میلیارد ریال بود که در مقایسه با سال 1394 به میزان 100 درصد افزایش داشته که این اقدامات حاصل زحمات و تعامل شایسته گمرک با نیروی انتظامی و سایر دستگاههای متولی مبارزه با قاچاق کالا با محوریت سامانه های هوشمند گمرک است.

همچنین ارزش کالاهای قاچاق کشف شده در پنج ماهه سالجاری نیز به میزان 404 میلیارد و 443 میلیون ریال بوده است .

به گفته معاون حقوقی گمرک تهران در سال 95 بیش از 2 هزار و 500 پرونده که توسط دستگاه‌های کاشف به ظن قاچاق تشکیل شده بود در گمرک رسیدگی شد که تعدادی از آنها منجر به قاچاق قطعی گردید و ما بیش از 2 هزار و 500 هزار میلیارد تومان ارزشگذاری در حوزه پرونده‌های قاچاق موضوع کشفیات دستگاه‌های کاشف انجام دادیم. همچنین سال گذشته ما حدود 500 مورد ارزیابی در محل داشتیم، مانند حضور کارشناسان گمرک در بازار میوه و تره‌بار، کوچه مروی، بازار مولوی و... کارشناسان ما به صورت شبانه‌روز برای بررسی کشفیات کالای قاچاق به بازار اعزام می‌شدند. 

خدرویسی از هماهنگی خوب دستگاه های متولی مبارزه با قاچاق کالا خبر داد و افزود : راه‌اندازی سامانه قضایی که یکی از زیرمجموعه‌های سامانه جامع امور گمرکی است در موارد مختلفی ازجمله کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌های قاچاق کالا در گمرک بسیار مؤثر بوده است. در سال‌های گذشته هنگامی که یکی از دستگاه‌های کاشف قاچاق کالا پرونده‌ای را به گمرک ارسال می‌کرد حدود 2 ماه طول می‌کشید تا نتیجه استعلام پرونده قاچاق به دستگاه مربوطه ارسال شود، اما امروزه با استفاده از سامانه‌های الکترونیکی این زمان به کمتر از یک روز و حتی کمتر از آن هم رسیده است. یکی از مهم‌ترین مزایای سامانه جامع گمرکی افزایش سرعت در رسیدگی به پرونده‌ها است، طبق بخشنامه ریاست کل گمرک دیگر چیزی به اسم اسناد فیزیکی در گمرک وجود ندارد و در تمام گمرکات رویه‌های گمرکی به صورت الکترونیکی انجام و تمام اسناد اعم از فاکتور، پکینگ لسیت و بارنامه در سامانه جامع امورگمرکی قابل مشاهده است. 

وی ادامه داد : یعنی به محض اینکه اسناد به گمرک واصل و بررسی می‌شود، 10 دقیقه بعد کالا مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، مشخصات کالا به صورت دقیق در سامانه بارگذاری می‌شود و ما با استفاده از این اسناد می‌توانیم کار مطابقت را انجام دهیم.

معاون حقوقی گمرک تهران تاکید کرد : در سامانه جامع قضایی دقت و صحت در رسیدگی به پرونده‌ها دو عامل بسیار اساسی هستند، قبل از راه‌اندازی سامانه جامع قضایی ما مسائل متعددی در مورد دستکاری، جعل اسناد و... داشتیم و مشخصات کالای مکشوفه که به ظن قاچاق توقیف شده بود را با کالای دارای برگ سبز دستکاری می‌کردند تا به اهداف خود برسند. پرونده‌های متعدد جعل، استفاده از اسناد مجعول و... فضای گمرک را آلوده کرده و باعث شده بود تا گمرک درگیر مسائل حاشیه‌ای شود و از اصل کار خود که رسیدگی سریع به پرونده‌های قاچاق است عقب بماند.خوشبختانه در سال‌های اخیر و پس از راه‌اندازی سامانه جامع قضایی ما به ندرت با تخلفاتی مانند جعل اسناد مواجه می‌شویم و جعل در حوزه اسناد مثتبه برای رفع حل پرونده‌های قاچاق دیگر وجود ندارد.  

تهران به عنوان پایتخت سیاسی و اقتصادی کشور هدف اصلی کالای قاچاق است، ما در تهران همه نوع کشفیات قاچاق داریم؛ پوشاک، کفش، بلورجات، لوازم خانگی، چرم‌های مصنوعی، مواد خوراکی، آشامیدنی و بهداشتی و... اما من به ضرس قاطع به شما می‌گویم که گمرک با توجه به سامانه‌های متعدد گمرکی تحول عظیمی در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز ایجاد کرده که یکی از آنها شفافیت در رسیدگی به پرونده‌ها است. 

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 707561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =