چهارشنبه 26 مهر 1396
دوشنبه 27 شهریور 1396 - 22:34:12 چاپ

ما و همه پیش‌فرض‌های غلط همه‌پرسی!

وبلاگ > تاجیک، نصرت اله - در رابطه با برگزاری همه‌پرسی در اقلیم‌کردستان عراق و همچنین بررسی مواضع بازیگران این تحول پیچیده مرور چند نکته زیر حائز اهمیت است. این یاداشت نه تجویز و ارائه راه‌حل بلکه یک فضای گفتگو و مشارکت است تا مسئولین کشور از نقطه‌نظرات آزاد شهروندان، کارشناسان و نخبگان علاقه‌مند به این مبحث استفاده نمایند و تصمیمی منطقی و براساس منافع و مصالح ملی اتخاذ نموده و از اظهارات شتابزده و غیرهمگن و هماهنگ و خدای ناکرده اقدام ناصحیح بپرهیزند. من برای ساماندهی و نوشتن این یاداشت ۵ساعت وقت صرف کردم و انتظارم از خوانندگان عزیز این است که ۵دقیقه وقت صرف نموده و همه بندها را که به‌هم‌پیوسته‌اند مطالعه‌کنند و سپس نظر دهند، نتیجه بگیرند یا وا اسلاما سردهند! ارائه‌نظرات باز است و اگر نظری حاوی توهین نباشد برای اطلاع عموم منتشرمی‌شود و لذا جمع‌بندی و اخذ نتیجه را به شما واگذارمی‌کنم که ببینید علم بهتر است یا ثروت؟!

۱. پیچیدگی مسئله: مسئله آن‌قدر پیچیده است که نمی‌شود صفر و یکی با آن برخورد کرد و برایش انشاء نوشت! سه حالت کلی وجود دارد که به ترتیب اهمیت و احتمال وقوع می‌نویسم:

۱- همه‌پرسی در هر شرایطی با توجه به جو هیجانی ایجاد شده، انجام شود و دولت مرکزی عراق نیز دست به کاربرد زور نزد. حداقل لازمه این امر خارج کردن کرکوک از همه‌پرسی بوده و در آن صورت روندی از مذاکره و تنش بین اقلیم و دولت مرکزی عراق آغاز خواهد شد. انتهای این روند به دخالت خارجی منجر شده که از طریق جنگ بین دو طرف و با کمک نیروهای خارجی از طریق سازمان ملل و فشارهای سیاسی به استقلال کردستان عراق بیانجامد. این روند طولانی و پرمخاطره‌ای بوده و ممکن است به درگیری منطقه‌ای نیز بیانجامد. 
۲- اقلیم پنجاه تا شصت درصد اهداف مورد نظر از این همه‌پرسی را به واسطه تضمین‌های دولت‌های بزرگ در قبال عدم انجام همه‌پرسی و با قول‌هایی در مورد کرکوک به‌دست آورد. در این صورت احتمال دارد که در دقایق پایاتی آنها از برگزاری همه‌پرسی عقب‌نشینی کنند. بعید به نظر می‌رسد بازیگران منطقه‏‌ای از جمله ایران و ترکیه و خود عراق در این امر دخالتی کنند و یا تضمینی بدهند.
۳- خطرناک‌ترین سناریو اصرار اقلیم کردستان بر همه‌پرسی در کرکوک است که منجر به بروز درگیری و خشونت شده که دور تازه‌ای از آتش‌افروزی‌ها در این منطقه را باید شاهد بود!

۲.
هدف اصلی دولت اقلیم: نظیر این همه‌پرسی در سال ۲۰۰۵ هم برگزار شده است و با اکثریت استقلال تصویب شده است. در این دوره بارزانی و دولت اقلیم در صدد هستند افکار عمومی را با خود همراه کند و وزنه فعالیت‌های بین‌المللی و جذب سایر بازیگران بین‌المللی را به سمت خودش سنگین‌تر کند تا بتواند مرحله بعدی را تصویب کند و از دولت عراق و همسایگانی نظیر ایران و عراق در آن مرحله امتیاز بیشتری بگیرد.

۳.
پیش‌فرض‌های غلط : ۱-همه‌پرسی مساوی است با استقلال و ۲- ترس از اثرات دومینویی که به دلیل یکدست نبودن کردها کمی اغراق می‌شود. این دو پیش‌فرض در چهار مقوله زیر بررسی می‌شود:

۴.
بیانیه استقلال: با توجه به مشکلاتی که اقلیم برای همه‌پرسی روبه‌روی خود دارد و مخالفتی که حتی به صورت ظاهری از سوی همه اطراف شده است و از رویی دیگر روند استقلال نیز مصائب خاص خود را در پی دارد، لذا بعید به نظر می‌رسد حتی با توفیق برگزاری همه‌پرسی و کسب رأی آری اکثریت برای استقلال، فردای روز همه‌پرسی بیانیه استقلال صادر و روند حقوقی آن طی شود. زیرا کسب استقلال نیز ابعاد و آثار حقوقی، سیاسی، امنیتی و تشدید تضادها و به‌هم‌ریختگی منطقه‌ای و در نهایت ژئوپلیتیکی جداگانه‌ای دارد. تعداد زیاد و متنوع بازیگران و یا آثار تبعی باعث می‌شود هر یک از آن‌ها با اتخاذ موضع منفی به این مسئله نگاه کند و به پیچیدگی شرایط کمک نماید. بنایراین به نظر می‌رسد این روند در طولانی مدت دنبال شود.

۵.
یکدست نبودن کردهای چهار کشور: مخالفت کشورهای دارای اقلیت کرد مانند ایران، ترکیه و سوریه با همه‌پرسی و استقلال اقلیم کرد ناشی از تصور اصل هم‌پیوستگی قومی است که در این مورد درست نیست و خوب است متخصصین کرد تمایزات سیاسی اجتماعی کردهای چهار کشور را تبیین و به رشته تحریر درآورند. در این خصوص باید گفت اگرچه کردهای منطقه اعم از کردهای ترکیه، ایران، سوریه و عراق یک‌سری مشترکات با هم دارند اما دارای تفاوت‌هایی نیز با هم هستند و به این صورت نیست که اگر دولت اقلیم به سمت استقلال رود، کردهای سه کشور دیگر و از جمله ایران نیز به همان سمت حرکت کنند.

۶.
کردهای ایرانی: دغدغه کردهای ایرانی نه جدایی بلکه توجه به حقوق شهروندی در چهارچوب قانون اساسی است. عدم پشتیبانی عمومی حرکات جدایی‌طلبانه گروه‌های تجزیه‌گر در ابتدای انقلاب که با نارسایی‌های داخلی و تحریک خارجی شروع شد، بیانگر صحت این دیدگاه است. علاقه‌مندی آن‌ها به ماندن در چهارچوب ایرانی واحد، لزوم حل مشکلات توسعه‌ایی از طریق مشارکت سیاسی اجتماعی مردم کرد و نحوه برخورد ما با خواسته آنها در مدیریت این قضیه در مرحله بعدی تأثیرگذار است.

۷.
بهای زیاد به اثرات دومینویی: همه کردها آرزوی استقلال دارند و با آماده شدن شرایط عینی و ذهنی و دخالت‌های خارجی و مخصوصاً اقدامات رژیم صهیونیستی که از قبل آغاز کرده است در میان همه کردها یک شور و هیجان بعد از تشکیل دولت اقلیم کردی به وجود آمده بقیه نیز به این سمت حرکت خواهند داشت، ضمن این که اهداف برخی نیروهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در ادامه این بحران‌ها و درگیری‌ها در منطقه و به نوعی کمک به تسریع و انجام این اقدامات تنش‌زا خواهد بود. بعضی متخصصین مسائل قومی معتقدند که «دلایل بسیار زیاد اجتماعی، سیاسی، روان‌شناسی و اقتصادی وجود دارد که نشان می‌دهد به وجود آمدن یک دولت از اقلیت قومی و زبانی و دینی در یک گوشه از جهان، تب جدایی‌طلبی هم‌گونه‌هایشان در سایر مناطق را کاهش می‌دهد».

۸.
کرکوک و درگیریهای عراقی-کردی: یک نقیصه بزرگ طرح دولت اقلیم در این است که متأسفانه فقط به سرزمین‌‏های کردی مطابق با آن‌چه براساس توافق، اقلیم کردی شناخته می‎شود بسنده نکرده و قصد دارد کرکوک و بعضی مناطق حاشیه‌‏ای آن را که خارج از حوزه اقلیم کردی است نیز در همه‌پرسی شراکت دهد. کرکوک یک بافت قومیتی پیچیده متشکل از شیعیان، ترکمن‌ها و تعدادی کرد دارد که اگر دولت کردی بخواهد به این سمت برود با مخالفت مردم آن‌جا و حتی حامیانش مواجه خواهد شد. این اقدام دولت کردی از طرف هیچ بازیگری قابل پذیرش نیست و روز به روز مسائل منطقه‎ای را پیچیده‌تر می‌کند. حتی ممکن است به درگیری‏‌های داخلی در کرکوک بین اقوام گوناگون و یا عرب-کرد نیز بیانجامد که در این صورت مانع از تحقق ایده کردها برای داشتن کشور مستقل می‌شود، زیرا داشتن یک کشور مستقل وجود مرزهای امن و مواردی چون حاکمیت صلح، امنیت و آرامش است. از آن‌جایی‌که مخالفت‌های داخلی با برگزاری همه‌پرسی خصوصا از جانب دولت مرکزی وجود دارد این همه‌پرسی می‌تواند به سمت درگیری‌های داخلی کشانده شود. لذا در صورت پیشروی اقلیم در این مسیر، قدم اول مخالفت مردم خواهد بود، قدم بعدی مخالفت‏‌های سیاسی و در نهایت ممکن است به خشونت، درگیری و حتی جنگ داخلی بیانجامد.

۹.
درگیریهای ترکی-کردی: حتی اثرات دومینویی در ابتدا بر سوریه و ترکیه تأثیر دارد تا ایران. ما نباید در دام بازي تركيه بيفتيم. زیرا به راحتی ساخت و پاخت می‌کند. بگذاريم اين دفعه بازي كردي‌تركي باشد نه کردي‌ايراني. توجه داشته باشیم اگر این روند به هر نحوی به سمت جنگ و درگیری رود، ما خودمان را در نوک تیز حمله قرار ندهیم. ترك‌ها نشان داده‌اند که ید طولانی در راه انداختن غائله و دنباله‌رو كردن بقیه در شرايط سخت هستند و بارها در موارد حساس منطقه‌اي و قوميتي با اتخاذ مواضع غیراصولي و چرخش‌هاي كاملاً متضاد به دنبال منافع مقطعی خود بوده‌اند!

۱۰.
به‌هم خوردن توازن ژئوپلیتیکی عراق: با وضعیت پیچیده‌ای که در عراق وجود دارد، از طرفی داعش به نوعی در منطقه حضور دارد، از طرف دیگر موصل به تازگی آزاد شده و وضعیت ژئوپلیتیک منطقه به‌هم ریخته است و حالت سیال و دگرگون شده‌ای دارد؛ پیچیده کردن مسائل منطقی نیست، مگر این‌که دولت اقلیم بخواهد به دلیل اهداف دیگری به سمت همه‌پرسی برود. زیرا همان‌گونه که مشخص است دولت اقلیم در بحث سرزمینی به‌نوعی استقلال عملی را دارد و به نظر می‎رسد در مسئله همه‌پرسی به‌دنبال امتیازگیری مرحله‌ای و نهایتا دست‌یافتن به استقلال در آینده است. اما اصرار اقلیم به همه‌پرسی می‌تواند به ۱- وحدت و بسیج شیعیان علیه خودش و ۲- تشدید جنگ‌های طائفی دامن بزند.

۱۱.
ترس ایران از تضعیف سیاسی عراق: اکثر مخالفین همه پرسی در ابتدا توجهشان به نتیجه این فرایند و مهم‌تر از آن اثراتش بر سایر کشورهاست و از آن‌جایی‌که با نتیجه مخالفند با اصل قضیه و یا فرایند همه‌پرسی و یا استقلال هم مخالفت می‌کنند. در مورد ایران به نظر می‌رسد از طرف مخالفین به سه مقوله بیش از حد بها داده می‌شود: ۱- همه‌پرسی مساوی است با استقلال، ۲- ترس از اثرات دومینویی و ۳- تضعیف ژئوپلیتیکی و سیاسی دولت مرکزی عراق. اگر چه هر سه مورد دغدغه‌های درستی هستند اما حساب باز کردن بیش از وزن واقعی ان‌ها ممکن است ما را به نتیجه نادرست برساند.

۱۲.
نیروهای فرامنطقه‎ای (آمریکا): آنها نقشی دوگانه بازی می‎کنند و در واقع همه‌پرسی در جهت اهداف‌ بلندمدتشان قرار دارد. زیرا همان طور که پیش از این بیان کرده‌‏ام دولت آمریکا در سال‌های گذشته سلسله اقداماتی در منطقه کردی انجام ‎داده است که می‎تواند در آینده به تجزیه این سرزمین منجر شود. شرایط منطقه‌ای، اهداف آمریکا در منطقه و اختلاف بین قدرت‌های فرامنطقه‌ای و منطقه‌ای در همه‌پرسی کردهای عراقی یا اقلیم خودگردان کردی منعکس می‎شود و شرایط پیچیده‌‏تری را بازتولید می‌‏کند که حتی ممکن است مقوله حقوقی حق تعیین سرنوشت توسط مردم نیز را تحت‌الشعاع قرار دهد و آن را از مسیر منحرف سازد و یا حتی به خشونت نیز بیانجامد. البته آمریکا و کلاً غرب کردها را قبلاً بازی داده‌اند اما الان شرایط دیگری است و شاید این بار کردها آمریکایی‌ها را بازی دهند!

۱۳.
راه حل سیاسی: مصاحبه دبیر شورای عالی امنیت ملی تهدیدآمیز بود و نیازی به بیان از سوی چنین سطحی نیست که یک موضوع خارجی را نبدیل به موضوع امنیتی برای خودمان بکنیم. وظیفه هر دولت تأمین امنیت مرزهاست صرف‌نظر از این‌که چه کسی پشت مرزهاست. اما گفتن تأمین امنیت در مکانی عمیق‌تر از مرزها در این شرایط معقول نیست. این از همان مقولاتی است که سریع ایده‌های نظامی را به جای ایده‌های سیاسی می‌نشاند. در یکی از کانال‌های تلگرامی فردی نوشت «با توجه به این‌که غرب و در رأس آن آمریکا دودوزه بازی می‌کنند! یعنی رفیق دزد و رئیس قافله! و قرائن و دلایل بسیاری از علاقه و منافع آمریکا در تجزیه وجود دارد، و با توجه به اوضاع داخلی و منطقه‌ای و بین‌المللی ایران، اوضاع و بازی اعراب و ترکیه و آینده روابط ایران با کردستان، چنان‌چه از چند پیش‌فرض غلط مذکور و مخصوصاً اثرات فرضی دومینویی استقلال کردهای عراق و تأثیرش بر ایران بگذریم یعنی در درستی آن شک نموده و یا مسکوت بگذاریم در این صورت آیا می‌توانیم داستان را جور دیگری نوشت و یا قضیه را جور دیگر دید؟» 
شما لطفاً بفرمايید چگونه؟! حتماً به نحسی سیزده معتقد نیستید که زیراب راه‌حل سیاسی را بزنید و می‌نویسید مبرهن و واضح است که ..........آدم مار گزیده با طناب پاره تو چاه نره بهتره!

107 دیدگاه
  • ایران
    سه شنبه 28 شهریور 1396 - 00:09:28
    پاسخ
    9 203

    تعدادی کرد در کرکوک رو خوب اومدین حرومزاده های احمق خخخخخخخ تعداااادی کرد؟؟؟؟؟؟ بیشرفها

    • شمس تبریزی
      سه شنبه 28 شهریور 1396 - 06:03:31
      20 84

      دوست عزیز، با به کاربردن کلمه «تعدادی» توسط آقای تاجیک موافق نیستم چون یک اقلیت چند درصدی را به ذهن متبادر میکند. اما با دشنام شما هم حس کردم که رقم بسیار بالایی را در ذهن دارید. اجازه بدین ارقام مربوط به سرشماری سال 1997 را از کتاب « کرکوک در بحران» نوشته لیام اندرسون و گرث استنزفیلد صفحه 43 از انتشارات دانشگاه پنسیلوانیا را برایتان نقل کنم. بر اساس تحقیق نویسندگان کتاب، 21 درصد جمعیت استان کرکوک در سال 1997 کرد، 72درصد عرب و 7 درصد ترکمن بودند. قراربود بر اساس اصل 140 قانون اساسی عراق، در کرکوک و مناطق مورد مناقشه تا قبل از 31 دسامبر 2007 سرشماری های جدید انجام بشه که بعید میدانم به خاطر اوضاع انجام شده باشه. اگر شما از سرشماری های رسمی بعد 1997 اطلاعی دارید برای ما هم بنویسید.

    • بی نام
      سه شنبه 28 شهریور 1396 - 08:27:18
      53 3

      همین که دارید ناسزا می گویید یعنی نمی توانید منطقی سخن بگویید و نطرتان ارزشی ندارد قرار است نظرات با منطق ارایه شود .آن زمان که صدام کردها را از کرکوک کوچاند شما کجا تشریف داشتید بعضی رفتارها با قومیتها آتش زیرخاکستر خواهد بود . باید عاقل بود و شهروندان را درجه بندی نکرد .

    • شمس تبریزی به خوانندگان
      چهارشنبه 29 شهریور 1396 - 18:04:54
      7 47

      یک نگاه به کامنتهای اینجا بندازین. ظرف 1 ساعت دهها منفی خورد. نیایید بگویید که شمس تبریزی برای مظلوم نمایی به خودش منفی میده و نیایید بگویید هرجایی که اسم شمس هست مثبت و منفی ها به شکل عجیب و غریب تغییر میکنه، پس کار خودش است. اینها کار دوستان اردوغان دوستی است که به خاطر مواضع بنده در قبال خلیفه عثمانی، سایه به سایه با من هستند و آرا را دستکاری میکنند. حالا اگر در صفحه ای من کامنت ضد اردوغانی هم نوشته باشم که واویلاست و بلایی سر منفی و مثبت ها میارن که نگو و نپرس. عزیزان اگر دین ندارید لا اقل آزاده باشید. بیایید و بگویید اینها کار شمس نیست کار خود ما عثمانی هاست. شاید هم کار خود اردوغان است که از پیشنهاد استقلال کردستان به خشم آمده و داره تلافی میکنه خخخخخخخخخخخخ

    • بی نام
      پنجشنبه 30 شهریور 1396 - 17:29:35
      24 2

      ظاهرا سفارت ترکیه و رژیم باکو تعدادی گماشته برای نظرگذاری و تخطئه امر افکارسنجی مخاطبان سایت های ایرانی اجیر کرده اند. دو نفر از اجیران پانترک کنتوراتی خبرآنلاین را "ورداشته اند". بعد بازرس و ناظر سفارت باکو میاد چک کنه و با مشاهده ملت ترک گفتن و فحاشی به رضاشاه و ایران و پارسی زبانان، برایشان تیک میگذارد. محسن هم اضافه کار برمیدارد همیشه

    • بی نام
      پنجشنبه 30 شهریور 1396 - 21:07:42
      12 1

      از خبر آنلاین میخوام واقعا یک بررسی انجام بدید که آیا حرف شمس تبریزی در مورد منفی خوردن کامنت هاش در این قسمت درسته یا نه و اگر واقعا حرفش درسته مشکلو برطرف کنید.یک خواهش دیگه که دارم اینه که از چاپ نظر بعضیا که ممکنه با راه های مختلف به نفرت پراکنی قومی کمک کنه خودداری کنید.امیدوارم بعضیا در جواب من مثل بعضیا که نمیدونم دقیقا کی هستن و از کجا هستن وعملا برای منافع ترکیه نظر میدن ودر کنارش به نفرت پراکنی قومی میپردازن و گاهی بعضیاشون دست پیشو هم میگیرن و با بازی با کلمات و تفکرات پانترکیسمی و احساساتی سعی میکنن به نفرت پراکنی قومی بپردازن جواب ندن.

  • بی نام
    سه شنبه 28 شهریور 1396 - 00:21:08
    پاسخ
    20 6

    اولین مقاله واقع گرایانه در این موضوع. تشکر

    • بی نام
      پنجشنبه 30 شهریور 1396 - 11:30:10
      64 12

      خطاب به سه تا پانترک .... کاسه لیس عردوغان و علیوف که ماموریتشون کامنت گذاری و دستکاری منفی مثبت ها در خبرآنلاینه صبح تا شبم اینجا پلاسن.... ای ... ها همه میدونن این منفی مثبت ها دستکاری شده ست. پس بخودتون فشار نیارید خودارک پنداران مزدور بدبخت

  • شمس تبریزی به جناب تاجیک
    سه شنبه 28 شهریور 1396 - 06:22:49
    پاسخ
    15 101

    سلام. ببخشید در رابطه با متن سوالاتی داشتم. جسارتا، بخشی از متن از نظر جمله بندی برای من نامفهومه. شاید هم من خسته هستم و متوجه نمیشوم. ضمنا میخواستم یه مقدار هم مطالب دیگری را بنویسم. ان شاالله عصر خدمت میرسم و کمی با رفقا اختلاط میکنم. چیزی که الان به نظرم میرسه اینه که برگزاری رفراندوم کردستان همچین بدک هم نیست. البته رفراندوم به شکل مشروط را در نظر دارم.یعنی فقط در محدوده اقلیم کردستان باشه و نه مناطق مورد مناقشه مثل کرکوک. ظاهرا استان صلاح الدین و دیالی برگزاری رفراندوم را لغو کردن.راستش من از حیدر العبادی دل خوشی ندارم. بدم نمیاد حیدر را که مورد حمایت آمریکا هم هست یه کمی اذیت کنم. خخخخخخ. بعدا مفصل تر مینویسم. شاید نظرم تا عصر عوض شد. خخخخخخ. فعلا خدانگهدار

    • مهران
      پنجشنبه 30 شهریور 1396 - 01:36:19
      1 176

      معلومه بدجوری سوختی.برو اب خنک بخور درست میشی.به منفی هایی که گرفتی توجه کن تا بفهمی که ترکهای اذربایجان از هر چی مزدور و پان ایرانستیه متنفرند.مشکل تو نه اردوغانه و نه عثمانی و غیره .درد تو فقط ترکها ست.فرقی نیمکنه چه ترکهیا ایران باشن و چه ترک های ترکیه و سایر کشورها. پیشرفت ترکها در هر زمینه ای باعث سوزشت شده.چون ترکها چهره ای متفاوت مدرن و پیشرفته از خودشون در دنیا نشون دادن که این کاملا مغایر با چهره غیر واقعی هست که در ایران علیه ترکها از زمان پهلویها به این طرف همیشه تبلیغ میشده..

    • ali
      پنجشنبه 30 شهریور 1396 - 13:27:23
      92 5

      جناب مهران تصور بد از ترکها از نظر شما در اقلیت میباشد.بنده در اکثر شهرهای مرکزی و شرقی ایران بوده ام.اتفاقا از نظر اکثریت ترکها هم انسانهایی سختکوش و پولدار و ... شناخته میشن.شما به نظر چند تا انسان بی خرد توجه نکن

    • شمس تبریزی
      پنجشنبه 30 شهریور 1396 - 19:40:12
      0 51

      نه قربون، امثال این مهران تا صحبت از ترکیه میشه، کارشون اینه که بیان اینجا و موضوع را تعمیم بدن به آذربایجان و غیره. والله یک جو شعور در این آدم و امثالش سراغ ندارم. ... ها به جای اینکه بگذارند بحث در مسیر خودش پیش بره و به یک نتیجه برسیم، دایم پای سلطان .... را پیش میکشند. کافیه که به اسبشان بگویی یابو تا جفتک اندازی را شروع کنند. تو هم علی نیا اینجا از آب گل آلود ماهی بگیر. درس ادب و وقار و خرد میخواهی بدی، پاشو برو جای دیگر

    • بی نام
      پنجشنبه 30 شهریور 1396 - 19:52:13
      1 30

      مهران نظر شمس تبریزی چه ربطی در مورد ترک زبانای ایران داشت؟چه ربطی به پان ایرانیست داشت؟تو چطور در مورد نظر ترک زبانای ایران اونطور که نوشتی قضاوت کردی؟امیدوارم در جواب من مثل بعضیا با کلمات بازی نکنی و تفکرات صرفا پانترکیسمیو به عنوان جواب ننویسی.

  • بی نام
    سه شنبه 28 شهریور 1396 - 08:24:45
    پاسخ
    11 41

    به نظر من به اصلی ترین مطلب اشاره نکردید در این بین حق کردهای عراق چه می شود ؟ بزرگترین ظلم ها را از دولت مرکزی دیده اند یادتان باشد عراق کشورجهان سومی است همیشه این احتمال وجود دارد در جهان سوم با کودتا فردی چون صدام برگردد و فجایع انفال و شیمیایی حلبچه را رقم زند . موضوع دیگر اینکه آیا منطقی است برای خوشایند ترکیه سوریه و ایران تا ابد کردهای عراق توسری خور باشند . اگر وجود کشور کردستان در جوار ایران خطرنتک است پس همین امروز ایران باید به کشور آذربایجان حمله کند چه تفاوتی بین این دو وجود دارد . فرض کنید ایران توان نظامی دارد و مداخله نظامی کند چه اتفاقی می افتد ؟ قطعا کشتار هراران نفر کرد در عراق رقم خواهد خورد و این یعنی کاشتن تخم نفرت و کینه در بین کردهای هموطن . و تازه ...

    • شمس تبریزی
      سه شنبه 28 شهریور 1396 - 21:02:08
      17 117

      دوست عزیز، ایران به کردستان حمله نظامی نمیکنه. از اون مطلبی که در صحبتهای شمخانی بود این طور برداشت کردم که افرادی که فعالیت های براندازانه نظام را دنبال میکنند و بعضا وارد خاک کردستان عراق میشوند را، در صورت برگزاری همه پرسی، احتمالا بدون اغماض در خاک کردستان دنبال میکنند و مثل گذشته ملاحظه مرزی را نمی کنند. من برداشتم از صحبت شمخانی این بود. البته این صحبت معنی لشکر کشی و بمب ریختن روی سر مردم را نمیده. شخصا فکر نمیکنم کشور کردی در جوار ما خطری داشته باشه اما مقایسه آن با آذربایجان هم به نظرم درست نیست. شما فاکتور مهم مذهبی را در این قیاس نادیده گرفتید. خودتان تفاوت مذهبی آذربایجان و کشور احتمالی کردستان را میدانید.

    • شمس تبریزی
      سه شنبه 28 شهریور 1396 - 21:09:28
      19 148

      البته من شخصا نگرانی درباره مذاهب کردها به خصوص شافعی ها ندارم. تا جایی که میدانم افراد روشنی هستن و ندیدم این قضیه خلافت را جدی بگیرند. همین خوبه. تا جایی که دیدم به جدایی دین از سیاست گرایش دارند و مثل خلیفه رجب دنبال گرفتاری درست کردن نیستن. فقط امیدوارم اشتباه نکرده باشم چون اطلاعاتم در این زمینه محدوده. امیدوارم درست گرفته باشم.

  • بی نام
    سه شنبه 28 شهریور 1396 - 13:15:34
    پاسخ
    5 19

    مرزهای خیلی از کشورها فقط یک قرارداد هستند و خود کشورها واقعیت وجودی تاریخی نداشته اند. مثلا تجزیه عثمانی به تشکیل کشورهای منجر شده و اگر خود این مردم بخواهند قرارداد بین خودشان را تغییر بدهند به خودشان بیشتر از ما مربوط است. کردها امتداد فرهنگی ایران هستند بنابراین شخصا نه فقط با تشکیل کشور مستقل کرد مشکلی ندارم بلکه با جدا شدن شیعیان و تشکیل یک دولت شیعی عرب در عراق هم مشکلی ندارم. یک دولت کرد بیشتر تهدیدی برای ترکیه است تا ایران چون ما ایرانی ها هیچ وقت اقواممان را انکار نکرده ایم اما ترکیه به کردها می گوید "ترک های کوهستانی" یک نوار حایل بین عربها و نرکها چیز بدی نیست و داشتن یک همسایه عرب شیعه هم مشکل کوچکتری در مقایسه با یک عراق آشفته و متشتت است. ما هم اگر کشور را برست اداره کنیم خطر

    • شمس تبریزی
      سه شنبه 28 شهریور 1396 - 21:27:50
      15 193

      البته میدانید که این مرزها حاصل توافق سایکس پیکو در خلال پایان جنگ جهانی اول بوده و قرار داد بین مردم منطقه نیست. هنوز برای تغییر مرزها باید مثل 1916 دم قدرتهای بزرگ را دید و متاسفانه یا خوشبختانه تصمیم مردم چندان در این مورد نقشی نداره

    • بی نام
      چهارشنبه 29 شهریور 1396 - 16:41:28
      13 15

      انگار شما در ایران زندگی نمیکنید که ادعا میکنید در ایران ما اقواممان رو انکار نکردیم.تفکرات نژادپرستی و پان ایرانیستی در ایران هیچ کدوم از اقوام ایرانی رو در عمل قبول ندارن.در ترکیه اگر درمقطعی اونم زمان کودتای نظامی چند دهه پیش به کردها می گفتن کوهستانی عوضش در ایران هنوز هم به تفکرات نژادپرستانه پان ایرانیستی به شدت اعتقاد دارن. به ترکهای اذربایجان که بخش بزرگی از جمعیت ایران رو تشکیل میدن و دارای هویت و زبانی ترکی هستن از واژه و هویت جعلی اذری استفاده میشه که طبق تعریف جعلی پان ایرانیستها اذری یعنی ترک زبان شده و زبان پهلوی قدیم.در ترکیه فعلی کردها از حقوق بسیار زیادتری برخوردار هستن.ضمن اینکه خطر دولت کرد برای ایران خیلی بیشتر از ترکیه هست.چون تنوع قومی ایران زیادتر از ترکیه هست.

    • شمس تبریزی
      چهارشنبه 29 شهریور 1396 - 21:23:26
      22 78

      این کامنت رتبه دوم را در دستکاری منفی ها داره. چرا؟ متاسفانه باز کار آن 3 کله پوکه. اصلا نمیداند سایکس پیکو را باید چگونه تلفظ کرد چه رسد به اینکه بداند چیست. حالا چرا اینقدر منفی داده؟ آخر میداند که مرزهای ترکیه امروز هم حاصل همان سایکس پیکو هست. آقاجان، باور کنید من نه پسرخاله سایکس بودم و نه نوه عموی پیکو. برای چه ناراحتی از آن دو بزرگوار را سر من خالی میکنید؟

    • شمس تبریزی
      پنجشنبه 30 شهریور 1396 - 09:56:18
      11 73

      به اون بی نام اول میگویم که اینجا کاسه گدایی برای رجب برندار و دوره بیفت. همفکران تو به اندازه کافی به مملکت ضرر زدن و منافع ایران را به خاطر تعصب قومیتی به پای ترکیه ریختن. تو نمیخواد نگران خطر کردستان باشی. تو اونقدر بی سوادی که میگویی در ترکیه کردها از حقوق بالاتری برخوردارند. برو یه کمی مطالعه کن و ببین نماینده کرد پارلمان ترکیه آقای ناجی کوتلای در این رابطه چه گفته. مصاحبه ترجمه شده او همین الان در سایت دیپلماسی ایرانی هست. تیتر مصاحبه از زبان ایشان این است «کردها همیشه در ایران آزادتر بوده اند». راستی اینقدر می گویید پان ایرانیست، یک بار این را برای من معنی کامل کن تا ببینم اصلا معنیش میدانی چیست یا نه؟

  • مهدی
    سه شنبه 28 شهریور 1396 - 20:12:32
    پاسخ
    20 31

    جناب تاجیک یه کم خوش باور هستند. خطر استقلال کردها برای ترکیه را زیاد جلوه داده اند. درست که کردها حدود 15 میلیون در ترکیه جمعیت دارند ولی بیشترشان به دلایل ازدواج با ترکها، سنی مذهب بودن و در مسیر اروپا بودن و وابستگی اقتصادی به سرمایه داران ترک و .... این جدایی چندان ساده نخواهد بود. گیرم که تمام این 15 میلیون جدا شدند. میشود حداکثر 20 درصد جمعیت. حال مقایسه کنید با ایران 6 میلیون کرد ایران تحریک می شوند چون قومیت جدا دارند اکثرا مذهب دیگری دارند و... حال با تحریک کردها فکر کردید دیگر قومیتها در ایران آرام می نشینند؟؟؟در مرحله اول بلوچها که سنی هستند بعد ترکمنها بعد عربها و در آخر ترکها. از مطالبات مازندرانیها و گیلکها و لرها هم صرفنظر میکنم.

    • شمس تبریزی
      سه شنبه 28 شهریور 1396 - 21:17:01
      14 217

      تا جایی که میدانم جمعیت کردها در ترکیه 25 میلیونه. ضمنا کردها حق برگزاری مراسم نوروز را ندارند. همین چند سال پیش دیدم که پلیس رجب به مراسم شادی شان در نوروز آن هم در خیابان یورش برد. تشکیل کشور کردستان به نظر من خطرهایی که شما گفتید را ندارد. اما همه حتی آمریکایی ها میدانند که ترکیه چقدر به این موضوع حساسه. در ایران سابقه نسل کشی قومیت ها نیست اما ترکیه ید طولایی در این کار داره. هم در رابطه با ارامنه و هم کردهای علوی. تشکیل کردستان در عراق برای ترکیه گرون تموم میشه. ما غمی نداریم. قضیه بلوچستان و غیره را وارد این قضیه نکنید. اصلا به هم ارتباطی ندارند.

    • شمس تبریزی
      چهارشنبه 29 شهریور 1396 - 21:20:05
      11 129

      بیشترین دست کاری منفی ها مال این کامنته. چرا؟ چون 3 کله پوکی که قبلا در همین وبلاگ چاکری خود را به سلطان ترک نشان دادن، برایشان خوشایند نبوده که رقم واقعی کردها در ترکیه ذکر بشه. بارها به این عزیزان گفتم دوستان بر سواد خود بیفزایید اما به خرجشان نرفت.

  • شمس تبریزی 1
    سه شنبه 28 شهریور 1396 - 20:17:53
    پاسخ
    14 84

    سلام. من فکر میکنم این همه پرسی احتمال به تاخیر افتادنش هست اما امکان منتفی شدنش نیست. حدود یک هفته پیش سه نفر به اربیل و سلیمانیه زیاد رفت و آمد داشتن. سردار سلیمانی، مک گرک نماینده ویژه آمریکا در مبارزه با داعش و سفیر آمریکا در عراق. مک گرک صریحا گفته با زمان کنونی برای رفراندوم موافق نیستیم. البته با مقامات حزب دموکرات و اتحاد میهنی و جنبش و گوران و بقیه صحبت کرده و ضمانت داده که برای کمک به حل و فصل مناقشاتی که کردها با بغداد دارن کمک کنه اما به شرطی که پارلمان کردستان همه پرسی را تا آوریل 2018 به تاخیر بندازه. خب به خاطر همین ضمانت نشست پارلمان از 14 سپتامبر به فرداش موکول شد و آن هم به خاطر درخواست گوران برای بررسی بیشتر پیشنهاد آمریکایی ها بود.

    • بی نام
      چهارشنبه 29 شهریور 1396 - 15:59:47
      3 93

      برای یاداوری ب که ایران در زمان رضا پالانیپهلوی قلابیاتفاقا ید طولایی در قتل عام قومیتهای ایرانی اعم از عربهای خوزستان کردها و اذربایجان داشت.و بدترین کشتار که توسط پان ایراینستها و رهبر این تفکر نژادپرستانه محمد رضا پالنی بود که حتی به کتابخانه های تبریز هم رحم نکردن و در کنار کشتار چهل هزار نفری .کتاب سوزی بزرگ هم به راه انداختن.|س وقتی یه چیزی رو میگی اول به گذشته خودت نگاه کن و جلوی خونه خودتون رو تمیز کنید بعد دیگران.در زمان عثمانیها ارامنه مسلح تحت گروهای تروریستی دست به کشتار مسلمانان و ترکها زدن و طبیعتا دولت ترکیه هم در برابر این گروهای شورشی ارمنی مقابله ببه مثل کرد.اگه کسی به ایران حمله کنه و بخواد خاکشو تجزیه کنه شما می ایستید و نگاه میکنید؟زنده باد ترکها

    • امیر
      چهارشنبه 29 شهریور 1396 - 16:15:50
      8 199

      بیست میلیون رو ازکجا در اوردی؟در ترکیه انتخابات ازاد برگزار میشه از روی نتایج انتخابات میشه حدس زد در ترکیه چند میلیون کرد زندگی میکنن.طبق اخرین نظر سنجی ها بین دوازده و پانزده میلیون کرد شهروند ترکیه هستن که البته در این بین میلیونها خانواده مشترک ترکی کردی هم هستن و در کل بیشتر کردهای ترکیه خودشون رو اناتولی هایی و ترکیه ای میدونن.ضمنا خطر کردستان بزرگ برای ایران بیشتر از ترکیه میباشد.چون اگر قرار بر تجزیه کشورهای منطقه بشه منطق کرد نشین ترکیه محدود کوچیک هستن ولی در ایران علاوه بر مناطق کرد نشین به سایر قومیتها هم منتقل میشه و این بزرگترین خطر برای ایران هست که دوستان جاهلی مثل تو فکر میکنن کردستان بزرگ دوست ایران خواهد بود.دوستان وطن پرست بداند که کردستان بزرگ یعنی فروپاشی کل ایران.

    • شمس تبریزی به امیر
      پنجشنبه 30 شهریور 1396 - 08:15:39
      20 75

      خبرآنلاین خبری را با عنوان «سفیر ترکیه: بین کشور ما و ایران اتحاد زبانی وجود دارد» در روز سه شنبه 19 شهریور 1396 19:06:00 منتشر کرد. در ذیل آن خبر به شما، محسن و کامران نوشتم که خطاب به من چیزی ننویسید چون به علت بی سوادی شما سه نفر، پاسختان را نخواهم داد و هیچ گفتگوی جدی با شما نمی کنم. در همانجا گفتم اگر از شوخی های من لذت میبرید در خدمتم. ظاهرا الان هم به قصد مطایبه اینجا برای من وجیزه نوشته اید. پس در پاسخ به سوالتان مبنی بر اینکه 25 میلیون را از کجا آوردم، عرض میکنم از تو ... آقای اردوغان درآوردم. ضمنا شما یکی از آن سه نفری هستی که دربالا، پیش از اینکه کامنتتان منتشر بشه اشاره کردم. خوش باشی و ایام بکام

    • شمس تبریزی به کامران
      پنجشنبه 30 شهریور 1396 - 08:29:12
      27 113

      اونی که نوشتی رضا پالانی. تعبیر رضا پالانی در خبرآنلاین برند توست. تو اسمت کامران هست و قبلا در یادداشت آقای تاجیک با عنوان « دولت ترکیه مورد اعتماد نیست» بهت گفتم که دفعه دیگر بیایی زیر کامنت من اراجیف بنویسی من میدانم و تو. یک باردیگر هم در زیر خبر مربوط به سفیر ترکیه خطاب به تو و محسن و امیر باز تذکرم را تکرار کردم و گفتم بی سواد هستید و بحث جدی با شما نمی کنم اما قول داده بودم باهاتون شوخی کنم که سر کیف بیایید. ضمنا شما هم یکی از آن سه نفری هستی که در بالا بهتان اشاره کردم. فقط یه سوال ازت میپرسم و دوست دارم صادقانه جواب بدی. شما اگر قبل نماز وضو داشته باشی و یک چرت بخوابی، آیا بعد از بیدار شدن مثل خلیفه رجب تجدید وضو نمی کنی؟ جون سبیل مردونه رجب صادقانه بگو.

    • بی نام
      پنجشنبه 30 شهریور 1396 - 20:14:26
      15 2

      در جواب ۱۶:۵۹ اول اینکه منظورت از کشتار چهل هزار نفری چیه؟منظورت مقابله با پیشه وری در آذربایجان و تجزیه ایرانه؟نکته بعد اینکه آمار ۴۰ هزار نفر کشتارو از کجا میگی؟این آمارو از کجا آوردی؟اگر منظورت اینه این حرفا یعنی چه؟تو که اینطور در مورد "تمیز کردن جلوی خونه"به اون نحو گفتی باید بگم بهتره یک تحقیق مناسب و درستی در مورد رفتار حکومت عثمانی با ارامنه انجام بدی.زنده باد ترک ها یعنی چه؟چه ربطی به حرفای شمس تبریزی داره و چه ربطی به همه ترک زباناناگر منظورت از ترک زبانان هم ترکاست داره؟رفتار عثمانی در این نظر چه ربطی به همه ترک زبانان داره؟

  • شمس تبریزی 2
    سه شنبه 28 شهریور 1396 - 20:20:23
    پاسخ
    11 102

    به نظرم در روزهای آینده ممکنه این نشست پارلمان تشکیل بشه یا همین الان برگزار شده باشه و همه پرسی به تاخیر بیفته. البته هزینه ای که اربیل برای همه پرسی کرده زیاده اما ضمانت آمریکا اگر جدی باشه حتما همه پرسی به تاخیر میفته. حالا چرا گفتن تا آوریل 2018 همه پرسی به تاخیر بیفته؟ منطق آمریکا و یک عده از تحلیلگران اینه که همه پرسی کردستان، از محبوبیت حیدر العبادی در عراق کم میکنه و به انتخاب مجددش لطمه میزنه. الان گفته میشه العبادی به خاطر شکست های داعش در دوره نخست وزیری اش در میان عراقی ها محبوبیت پیدا کرده و این همه پرسی بهش ضربه میزنه. نکته ای که در منطق آمریکایی هاست این است « که هرگونه ضربه به العبادی مساوی با برد برای ایران و متحدانش در عراق است».

    • بینام
      چهارشنبه 29 شهریور 1396 - 16:53:48
      13 39

      در ترکیه بیست و پنج میلیون کرد وجود نداره.ترکیه کشور ازادی هست طبق امار جمعیت کردها حداکثر چهارده میلیونه اون ایرانه که سی و پنج میلیون ترک اذربایجانی داره..ضمنا تو که خودتو الکی شمس تبریزی معرفی میکنی حداقل ظاهر رو حفظ کن که اینقدر پان ایرانیست نژادپرست و ضد ترک بودنت تابلو نباشه.ایران کشور رنگین کمان اقوامهای مختلف هستن که در کنار هم در صلح زندگی میکنن ولی وقتی در کنار مرزهای ایران یک کشوری بنام کردستان تشکیل بشه دیگه تضمینی وجود نخواهد داشت که سایر اقوام ایرانی هم به تنش و درگیری کشیده نشوند.اونم در حالیکه قدرتهای بزرگ نقشه های زیادی برای خاورمیانه دارن.پس بهتره دست از تفکرات نژادپرستانه و عقده ای و کینه توزانه ات نسبت به ترکها دست برداری و کمی منطقی و عاقلانه باشی.

    • شمس تبریزی به محسن
      پنجشنبه 30 شهریور 1396 - 09:17:25
      10 60

      یک بار روز 19 شهریور به تویی که اونقدر شهامت نداری اسمت را بنویسی گفتم آدم بی سوادی هستی و با تو بحث جدی نمیکنم. تو هر وقت تونستی برای من حداقل دو کامنت درباره «جنگ استقلال ترکیه» و پیمان لوزان بنویسی شاید در نظرم نسبت به تو تجدید نظر کنم.

    • بی نام
      پنجشنبه 30 شهریور 1396 - 17:45:42
      15 2

      با احترام به ترک زبانان آذربایجانی ایران خطاب به بی نام ۱۷:۵۳ باید بگم آمار ۳۵ میلیون ترک آذربایجانی رو چطور حساب کردی؟نکته بعد اینکه حرف شمس تبریزی چه ربطی به ضد ترک بودن و نژاد پرستانه بودن وکینه توزانه داره؟پان ایرانیست یعنی چه؟تو الان ظاهرو حفظ کردی؟خواهش میکنم اگر میخوای جواب بدی مثل بعضیا با کلمات بازی نکنی و انتقاد از ترکیه رو انتقاد از تمام ترک زبانان عالم ندونی و جوابای صرفا برآمده از تفکرات پانترکیسمی ندی.

  • شمس تبریزی 3
    سه شنبه 28 شهریور 1396 - 20:22:12
    پاسخ
    23 146

    بنابراین همه پرسی الان هم برگزار نشه، سال اینده بعد انتخابات عراق برگزار خواهد شد، مگر اینکه در این فاصله دولت بغداد و کردستان ممذاکرات جدی داشته باشند و امتیازات قابل توجهی از طرف دولت مرکزی داده بشه که من این را بعید میدانم. این قضیه به تاخیر افتادن همه پرسی هم میتونه به عنوان ابزاری برای چانه زنی با دولت مرکزی باشه. بالاخره لازم است که چماق همه پرسی بالای سرشان باشه تا یک مقدار نرمش داشته باشند. کردها البته نظرشان اینه که خود دولت مرکزی موجب جدایی سنی های عراق و قدرت گرفتن داعش شد و این موضوع داعش یک موضوع درون عربی است و ربطی به ما نداره. میگویند پول نفت مرتب داره روانه جنوب عراق میشه. من نمیدانم این قضیه چقدر صحت داره و باید تحقیق کرد و

  • شمس تبریزی 4
    سه شنبه 28 شهریور 1396 - 20:23:24
    پاسخ
    13 141

    دید میزان نفتی که کردستان صادر کرده چقدر بوده و ضمنا پولی که بغداد به کردستان داده چقدر بوده تا بتوان صحت و سقم قضیه را بررسی کرد. البته یک چیزی را میدانم. پنتاگون میلیاردها دلار بابت تجهیزات جنگی پیشمرگه هزینه کرده و ضمنا حقوق عده ای از آنها را هم داره پرداخت میکنه. این به نظرم نکته مهمی هست. به این معنی که کردستان پول چندانی ظاهرا در بساط نداره برای حفظ امنیت خودش و من یک مقدار مشکوک هستم که آیا سهم کردستان توسط دولت مرکزی به موقع پرداخت شده؟ اگر پرداخت شده چرا این وضعیت را داردن؟ همین سه سال پیش بود که داعش تا نزدیکی اربیل آمده بود و درخواست کمک از ایران کردن. چرا تجهیزات کافی در اختیارشان نبوده که از ایران درخواست کردن؟ خب این سوالی است که من هنوز جوابش را نمیدانم

  • شمس تبریزی 5
    سه شنبه 28 شهریور 1396 - 20:24:41
    پاسخ
    5 78

    متاسفانه آمریکا هم از همین کمکهای مالی به عنوان اهرم فشار بر کردها استفاده میکنه. نمونه اش بهار همین امسال بود که ظاهرا کردستان مانع کمک آمریکا به وای پی دی شد و آمریکا هم کمکها را قطع کرد و کردستان ظرف 2 روز کوتاه آمد. همین ماه پیش هم سخنگوی پنتاگون تهدید کرد در صورت برگزاری همه پرسی در کردستان، کمکهایمان را قطع میکنیم. اما قطع نشد و حتی همزمان با آن فرمانده پیشمرگه گفت کمکها قطع نمیشه. چرا؟ به نظر من دو علت داره. یکی اینکه روی متحدان کرد حساب کردن و نمیخواهند به راحتی از دستشان بدهند. دوم اینکه بدون اینکه مدرکی داشته باشم احساس میکنم که لابی ایپک پشت قضیه است و مانع قطع کمکها شده. شاید علت اینکه در برخی اجتماعات مربوط به همه پرسی کردستان، پرچم اسراییل به چشم می خوره

    • بی نام
      پنجشنبه 30 شهریور 1396 - 01:03:07
      2 159

      اینقدر منفی گرفتی داری میسوزی نه؟هنوزم نمیخوای دست از دشمنی با ترکها برداری؟یادت باشه هر کی با ترکها در افتاده بجای عقده گشایی و ریختن کینه هیا چندین ساله ات کمی مطالعه کن سوادت بره بالان.از بیکاری نشستی جلوی کامپیوتر یه راست چرندیات مینویسی.

  • شمس تبریزی 6
    سه شنبه 28 شهریور 1396 - 20:26:59
    پاسخ
    11 89

    و وزیر دادگستری اسراییل و بقیه هم صریحا از این موضوع حمایت میکنند همین باشه. در همین جاست که من یک مقدار احساس خطر میکنم. با عرض پوزش، پای یهودی که وسط قضیه بیاد، آن هم در جوار مرزهای ایران باید بهوش بود. البته من حرف حاج آقا جنتی را نمیزنم. به نظرم ایشان یک مقدار در اظهاراتشان زیاده روی کردن و مطلبی غیر واقعی گفتن. ایشان گفتن میخواهند کشوری مشابه اسراییل را در کنار ما درست کنند. صحبت ایشان را نقل به معنی کردم. به نظرم مقایسه یهودی ها و کردها کلا اشتباهه. حتی اگر کشور کردستان هم در مرزهای غربی ما تشکیل بشه نباید با اسراییل مقایسه کرد چون قیاس مع الفارقه. کردها قرنها در این منطقه حضور مستمر داشته اند و فرهنگشان کاملا ریشه داره و مقایسه آنها با

  • شمس تبریزی 7
    سه شنبه 28 شهریور 1396 - 20:28:13
    پاسخ
    10 78

    یک عده یهودی خزری بی سروپا که از اروپا روانه اینجا شدن و قرابتی هم با این منطقه ندارند به نظر من بی معنی است. اما من احساس میکنم که حالا که ایران در سوریه حضور داره و در نزدیکی جولان است و احتمال تاسیس پایگاه نظامی ایران در سوریه هم کم نیست، اسراییل دنبال اینه که از طریق کردستان مقابله به مثل کنه و یک موازنه قدرتی از این طریق درست کنه. میدانم کردها برای متقاعد کردن اسراییل به لابی هایی مثل ایپک نیاز دارن و به علت اینکه حامی جدی نداشته اند به سمت اینها رفته اند، اما موضوع اسراییل هم جدی است و نمیشود به راحتی از کنار آن گذشت. آمال و آرزوهای کردها را درک میکنم و میدانم به علت نداشتن حامی، برای دست یافتن به آمال شان متوسل به اسراییل شدن، اما به نظرم تکان دادن

    • بی نام
      پنجشنبه 30 شهریور 1396 - 01:07:17
      163 14

      از ادبیات زشت و کثیفی که بکارمیبری مشخصه چقدر نژادپرست و بی ادب هستی.یهودیها و خزرها هم ادم هستن.اول به اینه نگاه کن ببین کی از همه بی سرو پا تره بعد در مورد سایر ادیان و ملتها نظر بده.البته از یک فاشیست پان ایرانیست که خودشو محور کل دنیا میدونن بیشتر از این انتظار نمیره.ضمنا این همه منفی گرفتی حساب کار دستتون اومده کگه حرفات پشیزی نمی ارزه.

    • شمس تبریزی
      پنجشنبه 30 شهریور 1396 - 10:50:17
      30 101

      آقاجان، من با شما و بی بی نتانیاهو و هر چی یهودی خزری هست نکاح موقت کردم. برو پی کارت بگذار به کارمان برسیم

  • شمس تبریزی 8
    سه شنبه 28 شهریور 1396 - 20:29:32
    پاسخ
    5 57

    پرچم اسراییل در اجتماعات کردستان حساسیت ایران را به شدت برانگیخته و البته حق هم دارد. موضوع اسراییل یکی از عوامل تعیین کننده راهبردهای ایران است تا جایی که با کسی نه کرد نه اصفهانی نه شیرازی و نه تهرانی شوخی ندارند. من خیال میکنم موضع قاطع شمخانی هم که آقای تاجیک بر آن خرده گرفته اند به این موضوع برمیگرده. اصلا موضع شمخانی فقط نیست. در رسانه های ما فکر میکنم منعکس نشد اما سردار سلیمانی همین هفته گذشته در ملاقاتهایی که با مقامات اتحاد میهنی داشته گفته « تا کنون مانع حمله حشد الشعبی به کردستان شدم، اما دیگر خودم را برای این کار به زحمت نمی اندازم». این را المانیتور به نقل از یکی از مقامات گوران گفته. حاج قاسم در ادامه گفته نمونه آن هم همین حمله عصایب الحق برای کنار زدن رییس شورای شهر

  • شمس تبریزی 9
    سه شنبه 28 شهریور 1396 - 20:30:41
    پاسخ
    3 47

    مندلی و تعلیق همه پرسی در آنجا بوده. هادی العامری هم مشابه صحبتهای سردار سلیمانی را داشته. خب من برایم در ابتدا خیلی ثقیل بود که حاج قاسم این مدلی صحبت کنه. اما احساس کردم قضیه جدی بوده که حاجی اینطوری حرف زده. به نظرم بحث استقلال کردستان در میان نیست که چنین واکنشی را شاهدیم. موضوع درست شدن پایگاه برای اسراییل در مرزهای غربی ایرانه. باید صادق باشیم. وقتی از یک نیروی خارجی کمک میگیریم، بعد از پیروزی مجبوریم که باهاش همراهی داشته باشیم. این فقط به کردستان مربوط نمیشه. مربوط به همه کسانی هست که از خارجی کمک میگیرند حتی ایران. در مورد تشکیل کشور کردستان، الان یک مطلبی یادم آمد که چند وقت پیش خواندم. شاید یک مقدار فضای سیاست خارجی آمریکا و نوع نگرش اش به قضیه کردستان را برای ما روشن کنه.

  • شمس تبریزی 10
    سه شنبه 28 شهریور 1396 - 20:32:18
    پاسخ
    21 51

    البته پیشاپیش از دوستان کردی که ممکن است این نوشته را بخوانند عذرخواهی میکنم چرا که اینها صحبتهای یکی از دیپلماتهای برجسته سفارت آمریکا در عراق است که در فاصله سالهای 1986 تا 1989 در عراق بوده و اخر سر هم به علت حضور بدون مجوز در مناطق کردی، توسط دولت صدام اخراج شد. اسمش هِیوود رَنکین است و مصاحبه با او در سال 1998 انجام شده و متن مصاحبه در کتابخانه کنگره آمریکا موجوده. رنکین میگه در وزارت خارجه آمریکا خیلی ها در رابطه با کردها چیز چندانی نمیدانند و به نظرم ویلیام ایگلتون سفیر آمریکا در عراق در فاصله سالهای 1980 تا 1984 بهتر از هر کسی وارد به موضوعات کردی است.میگه میخواهم از جانب همین ایگلتون صحبت کنم و بگویم اصلا این واکنش هایی که در رابطه با تشکیل کشور کردی توسط برخی ها مانند ترکیه نشان

  • شمس تبریزی 11
    سه شنبه 28 شهریور 1396 - 20:33:52
    پاسخ
    18 59

    نشان داده میشه را بگذاریم کنار. بیاییم واقع بینانه درباره تشکیل کشور کردی صحبت کنیم. می گوید خود کردها وضعیت به شدت پخش و پلایی دارند. از انسجام برخوردار نیستند. اگر همین فردا بهشان استقلال بدهید، قادر به حفظ آن نیستند. بعد ادامه میده و میگه خودتان میدانید بعد از جنگ خلیج فارس کردها تقریبا به یک استقلالی رسیدند و زمانی که ما آمریکایی ها کردستان را گرفتیم بهشان گفتیم « بفرمایید آقایان. این هم کردستان. حالا حکومت و کشورتان را تشکیل دهید». رنکین میگه البته ما این جملات را صریحا به آنها نگفتیم اما آنچه که در عمل رخ داده بود همین بود. بعد در ادامه میگه کردها اصلا در حکومتداری موفق نبودند. تازه این وضعیت کردستان عراق است و تصور کنید کردستان بزرگتر با چه مشکلی مواجه است.

  • شمس تبریزی 12
    سه شنبه 28 شهریور 1396 - 20:35:05
    پاسخ
    14 65

    رنکین میگه اینها یعنی کردها آدمهای کوهستانی هستند. زبانشان را حفظ کرده اند اما هرگز به یک اتحاد نرسیده اند. رهبران کرد هرگز ظرفیت سازش کردن با یکدیگر را نداشته اند و این داستانی است که سالها و سالها ادامه داشته. خب اینها صحبتهای یک دیپلماتی است که وقتی رزومه اش را نگاه کردم متوجه شدم سابقه بسیار طولانی در ماموریت های دیپلماتیک در خاورمیانه و شمال آفریقا داشته. این داستان را تعریف کردم تا یک وجه دیدگاهی که آمریکا در رابطه با استقلال کردستان داره را بیان کنم.

    • بی نام
      پنجشنبه 30 شهریور 1396 - 13:16:23
      149 3

      چقد حرف میزنی

    • شمس تبریزی
      پنجشنبه 30 شهریور 1396 - 19:58:14
      0 67

      این همه زور زدی فقط تونستی یه جمله بنویسی؟ بگو مامان برات اسپند دود کنه عزیز دل بابا.

  • ناشناس
    سه شنبه 28 شهریور 1396 - 20:40:46
    پاسخ
    26 5

    استقلال کردستان عراق دردناکترین مسئله ای است که حل آن برای ما آسان نخواهد بود از یکسو جانبداری تمام و کمال از عراق باعث ایجاد کدورتی تاریخی با قومی خواهد بود که ریشه نژادی و فرهنگی و طایفه ای در این سرزمین دارند و از طرف دیگر حضور پر رنگ دشمن درجه یک ما و مطامع بدخواهانه قدرتهای بزرگ پس از انجام این امر برای ما خطر آفرین و غیر قابل قبول است در حالیکه ترکیه تردید و دو دلی و ملاحظاتی همچون ما ندارد و راحت روی هدف خود زووم میکند

  • شمس تبریزی 13
    سه شنبه 28 شهریور 1396 - 20:42:46
    پاسخ
    19 67

    البته وجوه دیگری هم ممکنه باشه و دوستان بهتر میدانند. اما احساس میکنم که در داخل ایران، در رابطه با مواضع آمریکا برای تشکیل کردستان اشتباه میکنند و اگر هم آمریکا اقداماتی انجام بده، بیشتر تحت تاثیر لابی یهودی هاست. ببخشید من حوصله دوباره خونی کامنتها را ندارم و فی البداهه نوشتم و صرفا بر اساس محفوظات ذهنی و بدون مراجعه به منابع بود. اگر ایراد و اشکال و عدم انسجام دارد ببخشید. بعدا شاید مقداری بنویسم. ضمنا میخواستم بگم فارغ از موضوع اسراییل، تشکیل کشور کردستان به نظر من هیچ خطری را متوجه ایران نمیکنه و شاید خوب هم باشه البته برای ترکیه خطرناکه چون ممکنه کرد کشی ای که در بدو تاسیس کشورشان راه انداختن مثل حناق گلویشان را بگیره. شخصا همسایه ای مثل کردستان بزرگ را به ترکیه ترجیح میدم. خدانگهدار

    • بی نام
      چهارشنبه 29 شهریور 1396 - 16:08:09
      13 115

      شمسی جون اونقدر ... هستی که حتی خیر و خوبی کشور خودت رو هم نمیتونی تشخیص بدی.گفتی کردستان بزرگ رو به ترکیه ترجیح میدی .چیزی که ازش به عنوان کردستان بزرگ یاد میشه بخشیش هم جز خاک ایران هست که شما راضی هستی که قسمتی از خاک ایران هم جدا بشه.ضمنا کردستان بزرگ خطرش برای ایران خیلی خیلی بیشتر از ترکیه هست چون ترکیه مثل ایران تنوع قومی نداره و تنها کردها اقلیت قابل توجه هستن ولی در ایران قومیتهای مختلف ترک عرب کرد بلوچ ترکمن و....با مناطق مشخص وجود دارن و اگه کردستان مستقل بشه این فقط به کردهای ایران ختم نخواهد شد و به سایر قومیتها هم سرایت خواهد کرد.تو که اتینقدر وقت میزاری و طومار نامه مینویستی و ادعای سواد و دانش میکنی حتما باید اینها رو بدونی.

    • بینام
      چهارشنبه 29 شهریور 1396 - 17:21:46
      10 198

      شتر در خواب بیند پنبه دانه.دشمنی و عقده ای که تو نسبت به ترکها داری باعث سوزشش شده . دردنیای سیاست جایی برای احساسات و غرض ورزیهای شخصی نیست.تو عقده و کینه های شخصیتو به مصلح و منافع ملی ترجیح میدی.فکر کردی وقتی کردستان بزرگ تشکیل بشه ایران در ارامش خواهد بود؟اینکه کردهای ایران ایرانی هستن و غیره همش پوپولیسم و حرفهای کلیشه ایه. کردهای عراق که بیشترین حق و حقوق و مشارکت واقعی در اداره عراق دارن ولی میبینیم که اخرش به استقلال داره ختم میشه.و هیچ کشوری از تبعات این استقلال در منطقه در امان نخواهد بود.فقط بعضی پان ایرانیستهای متوهم نژادپرست مثل تو هستن که فکر میکنن ایران در کره مریخ قرار داره و اتفاقی براش نمی افته.در اخراز ترکها عصبانی باش و از این عقده و عصبانیت بمیر چون ترکها سرورتو هستن

    • مهران
      پنجشنبه 30 شهریور 1396 - 01:27:05
      2 413

      فاشیستهای پان ایرانیست اول به تاریخ خودتون نگاه کنید و کشتارهایی که علیه سایر اقوام و ملتها راه انداختید بعد در مورد ترکها اظهار نظر کن.اگه مبارزه ترکیه با کردهای مسلحح و تررویستهای پ.ک.ک اسمش کرد کشی هست پس در ایران ما چندین مورد کرد کشی داشتیم.هم در زمان پهلویهای فاشیست وغائله مهاباد هم در اوایل انقلاب و در شورشهای کردستان و پاوه و سنندج.انگار پیشرفت ترکها گلوی شما فاشیستهای ضد ترک و پان ایرانیست رو بد جوری مثل حناق گرفته که در هر مسئله ای نمیتونید حسادت و کینه و حس نژادپرستی تون رو نسبت به ترکها پنهان کنید.یاشاسن اذربایجان وترکها

    • شمس تبریزی به محسن
      پنجشنبه 30 شهریور 1396 - 08:50:48
      38 84

      اونی که به اسم بینام و بی نام کامنت گذاشتی. تو اسمت محسن است و قبلا بهت گفتم پاسخت را نمیدهم. یکی از همون سه نفری هستی که در بالا بهشان اشاره کردم. قبلا در ذیل یادداشت آقای تاجیک با عنوان «دولت ترکیه مورد اعتماد نیست» خطاب به آقای تاجیک نوشتی که ترکها سرورش هستن. باز اومدی اینجا و میگی سرور من هستن؟ پسرجان، تو اگه میخواهی یه عده عثمانی پاپتی را به اسم ترک به من قالب کنی کور خوندی. من قلابی و اصیل شناسم. مردک یک بار گفتم تو زبان فارسی درست و درمانی بلد نیستی و مانند سفیر بی سواد ترکیه درباره مولوی و نظامی گنجوی گافهای بدی دادی و به فردوسی هم که لیچار گفتی و پاسخ مرا در رابطه با مثنوی لیلی و مجنون حکیم نظامی ندادی. تو را چه به سیاست. رییس جمهورت که تا دیروز دستفروش دوره گرد استانبول بود.

    • بی نام
      پنجشنبه 30 شهریور 1396 - 18:05:39
      12 0

      بی نام ۱۸:۲۱ تو چرا اینطور واکنش نشون میدی؟نظری که تو دادی بدون احساسات بود؟منظورت از ترک ها اگر ترک زبانان کشور ترکیه هست که اگر تو ایرانی هستی چرا اینطور واکنش نشون میدی؟اگر منظورت از ترک همه ترک زبانان دنیاست که باید بگم نظر شمس تبریزی چه ربطی به ترک زبانان دنیا داره؟

  • شمس تبریزی 14
    سه شنبه 28 شهریور 1396 - 21:22:57
    پاسخ
    11 51

    راستی یادم رفت یه چیزی رو بگم. در بروکینگز مقاله ای منتشر شد که این قضیه همه پرسی را بهش گفته بود مسابقه رو کم کنی یا به عبارت انگلیسی آن چیکن گیم. این مشابه همان به مرگ بگیر تا به تب راضی بشود هست. میگفت قضیه مثل اینه که دو طرف رو در رو شروع به راندن اتومبیل میکنن و هر کی در لحظه آخر برای اجتناب از برخورد سر ماشین را کج کرد، اون یکی بهش میگه بزدل. نویسندگان مقاله میگفتن اصرار بارزانی بر همه پرسی تا دم آخر برای اینه که امتیاز و ضمانت قابل قبولی از طرفهای مقابل بگیره. البته این احتمال را هم داده بودن که یهو ممکنه این دو تا اتومبیل در لحظه آخر به هم برخورد کنن و فاجعه درست بشه که البته من بعید میدانم. ضمانت آمریکا و سازمان ملل به کردستان برای حل و فصل مناقشه با بغداد مهمه.

  • شمس تبریزی 15
    سه شنبه 28 شهریور 1396 - 21:24:21
    پاسخ
    5 58

    در یکی از رسانه های کردی گفته شده بود که محتوای نامه چند روز پیش دبیرکل سازمان ملل به بارزانی هنوز مشخص نیست و اگر ضمانت جدی در آن نامه باشه، همه پرسی به تعویق میفته. خداحافظ

  • حسین 1
    چهارشنبه 29 شهریور 1396 - 08:03:25
    پاسخ
    8 23

    شمس تبریزی و بعضی از دوستانی که نظر دادن سوگیری منفی به ترکیه دارند فارغ از متون بلند و بالایی که می نویسند فاقد درک عمیق نسبت به مسله کردستان هستند تمام مسائل رو از دریچه ترکیه می بینند این قضیه باعث تصورات اشتباه در فهم مسئله خواهد شد درسته که اخبار و تحرکات تجزیه طلبی کردستان ایران بخصوص درگیری روزانه وشهادت مرزبانان توسط گروه های تجزیه طلب که خسارتهای ان بیشتر از درگیریها و خسارتهای سیتان و بلوچستان است در صداوسیما و رسانه ها به دلائل نامعلوم سانسور میشه.باید در میان مردم این مناطق زندگی نکرده باشید تامتوجه حرفهای من و خواسته های انها بشید و با دیدن مصاحبه و گزارشهای همه چی ارومه صداوسیما و رسانه های دولتی نمی توانید به درک درستی از خطرات کشور کردستان احتمالی و پایگاه اسرائیل برسید

    • شمس تبریزی به حسین 1
      پنجشنبه 30 شهریور 1396 - 09:10:07
      20 96

      موش ندوان حسین آقا. شما هشت سال جنگ و خدماتی که این بندگان خدا کردن و خساراتی را که متحمل شدن فراموش کردی و داری زحماتشان را با کثافتکاری 4 تا یاغی پامال میکنی؟ کردستان ایران یکی از 5 استانی بود که بیشترین صدمات و لطمات جنگ را متحمل شد. اینها از جانشان برای ایران مایه گذاشتند. اصلا چیزی درباره پیشمرگان کرد مسلمان شنیده ای؟ ضمنا من درباره اسراییل در کامنتهام مفصل نوشتم و گفتم در این رابطه نگرانی دارم. کامنتهای من تلویحا نشان میداد هنوز موافق استقلال نیستم چون باید تکلیف اسراییل در این قضیه روشن بشه. ضمنا کردستان بزرگی را که اسم بردم مشخصا عراق و ترکیه مد نظرم بود. من نسبت به ماندن کردستان ایران در داخل ایران هیچ نگرانی ندارم.

    • شمس تبریزی به حسین 2
      پنجشنبه 30 شهریور 1396 - 09:23:45
      22 108

      موضوع استقلال کردستان، برادر من موضوعی جدی است. برخلاف آنکه در ایران تبلیغ میشه که این کار بارزانی است اما تحلیلگران خارجی میگویند که اگر همین امروز همه پرسی برگزار بشه درصد بالایی رای خواهد داشت. از خودکامگی بارزانی خبردارم که اگر خودکامه نبود نمیتوانست این همه سال رییس اقلیم بماند. اما درباره مام میهن و گوران چه بگویم؟ یعنی دونه دونه مردمشان توسط بارزانی شستشوی مغزی داده شده اند؟ اگر بارزانی چنین قدرتی دارد که باید بگویم کاریزمای بالایی داره و حرفش مساوی با حرف کردستانه و بهتره بگیم کردستان یعنی بارزانی. البته میدانم چنین نیست. ببین برادرجان، در عراق یا باید یک دیکتاتوری وجود داشته باشه که سرکوب کنه یا اینها جدا خواهند شد.

    • شمس تبریزی به حسین 3
      پنجشنبه 30 شهریور 1396 - 09:30:07
      2 75

      پایین تر هم نوشتم که اگر بخواهند به زور هم نگرشان دارند، هر دفعه یک بامبولی درمیارن. اینها اهل مشارکت در عراق نیستند. اینطوری عراق هم به آرامش نمیرسه و چندوقت یه بار دچار درگیری و هرج و مرج میشه. کردستان که از عراق جدا بشه، حساب بقیه عراق روشنه و گزینه های بهتر از العبادی یعنی نوری مالکی میتونن نخست وزیر بشن. قانون اساسی را هم میشه عوض کرد. در عراق نمیشه در دو جبهه کارکرد. از یک طرف اعراب سنی هستند که گرفتاری درست میکنن و از طرف دیگر کردها. بذار یکی از اینها از این مجموعه بره بیرون تا بشه عراق را بهتر مدیریت کرد. ضمنا تجزیه عراق موجب میشه رژیمی در عراق قدرت بگیره که امریکا هم گورش را گم کنه و از عراق بره. الان دغدغه من فقط اسراییله که میدونم گوش خوابونده که بیاد تو کردستان. این باید حل بشه

    • شمس تبریزی به 3 کله پوک
      پنجشنبه 30 شهریور 1396 - 11:16:58
      3 56

      سه کله پوکی که دارید تند و تند منفی های مرا دستکاری میکنید. فقط خواستم بگم کامنتهای من در ذیل یادداشت آقای تاجیک با عنوان «سفرهٔ باز برای ترامپ؟» از مرحمت شما بی نصیب بوده. مامان الهی قربونتون بره. بروید اونها را هم دستی به سر و گوششان بکشید و 100 تا منفی بدین تا من قند تو دلم آب شه. خخخخخخخخخخخخ

  • حسین 2
    چهارشنبه 29 شهریور 1396 - 08:51:38
    پاسخ
    4 10

    اگر شما سیر تلاشهای این مناطق برای استقلال رو از زمان قاجار و اویل انقلاب تا به امروز.... را دنبال کنید متوجه این ارزوی دیرینه و تاربخی مردم این مناطق خواهید شد که با تغییر هر نظام سیاسی تا به حال خللی در ان رخ نداده نمی خواهم به چرایی و راهای مقابله یا براورده کردن حقوق مردم کرد ورود کنم مطمئنن حرفای زیادی برای گفتن دارن. . ولی باید به این اتش زیر خاکستر توجه کرد نباید با تحلیل های سطحی و کوتاه مدت نظرات و تئوری های خوش بینانه و به دور از واقعیت داد باید به عواقب ان در دراز مدت نظر داشت که کردستان به اصطلاح بزرگ چه تاثیراتی باحمایت های مالی و معنوی خود از این احساس مشترک قومی بر امنیت کشور و منطقه خواهد داشت

    • شمس تبریزی به حسین 1
      پنجشنبه 30 شهریور 1396 - 09:38:13
      10 45

      حسین آقا، اینهایی را که شما میفرمایید من در تمام این کامنتهایی که نوشتم بهش اشاره کردم. شما ظاهرا مطالب مرا نخوانده اید و دارید همان حرفهایی را که نوشتم به من تحویل میدهید. میدانم آرزویشان چی هست. قبلا هم میدانم در خود ایران حرکتهایی انجام شده. اما اگر کشور کردستانی درست بشه، تب برخی از این هموطنان ما عرق میکنه. هر کی دوست داشت همین ایران میمونه. دوست نداشت میتونه بره تابعیت کشور کردستان را بگیره. اصلا ویزای بین ایران و کردستان را بر میداریم که هرکه دوست داشت بره اونطرف قوم و خویش هایش را راحت ببینه و برگرده. خط قطار سریع السیر هم میکشیم که تردد راحت باشه. باز هم میگم منظورم از کردستان بزرگ مجموعه کردستان ترکیه و عراقه. من از ایران حرفی نزدم که شما هی بحث ایران را مطرح میکنید.

    • شمس تبریزی به حسین 2
      پنجشنبه 30 شهریور 1396 - 09:45:48
      10 48

      ببین آقا، من میدانم که امکان تشکیل همین کردستان واحدی که شامل کردستان ترکیه و عراق باشه الان اصلا ممکن نیست به خاطر همین گفتم ترجیح میدهم که کردستان بزرگ همسایه ما باشه نه ترکیه. از یک فرض صحبت کردم. ضمنا دوست دارم واقعا کاری برای این کردهای تحت ستم ترکیه هم انجام بشه. اینها قلبا پ ک ک را دوست دارند اما جرات ابراز آن را ندارند. اگر کردستان بزرگ تشکیل بشه، تب چند دهه ای دوستان ما برای داشتن کشور کردستان عرق میکنه و به آرزوشان میرسند. ضمنا مشکلی برای کردستان ایران هم پیش نمیاد. مگر کشور آذربایجان مشکلی برای تمامیت ارضی ایران درست کرده؟ ضمنا رقم کردها در ترکیه بالاست و سرشماری تورک استات در سال 2012 نشان میده بالای 22 میلیون هستن. بعدا وقت بود بیشتر می نویسم. خدانگهدار

  • بی نام
    چهارشنبه 29 شهریور 1396 - 15:48:39
    پاسخ
    34 2

    نامرد تر از این بارزانی ندیدم بخدا .یکی نمیگه مرتیکه یادت رفته وقتی داعش حمله کرد میخواستی با خانوادت فرار کنی؟ اگه دولت عراق و ایران نبودن الان داشتی از این کشور به اون کشور در به در دنبال جا میگشتی ......

    • بی نام
      پنجشنبه 30 شهریور 1396 - 12:37:47
      10 44

      ولی ایبن دلیل نمیشه که حق آدمها برای تعیین سرنوشتشون رو نادیده بگیریم.

  • بهمن
    چهارشنبه 29 شهریور 1396 - 16:31:05
    پاسخ
    5 427

    جناب اقای نصرت الله تاجیک مثل همیشه نتونستن دشمنی خودشون رو با ترکها پنهان کنن.سعی کردن مبارزه ترکیه با تروریستهای پ.ک.ک رو جنگ بین ترک کرد نشون بدن.همچنین طوری وانمود کردن که انگار استقلال و تجزیه طلبی کردها فقط به زیان ترکها ست و ایران هیچ ضرری نخواد کرد. که از ریشه غلط و اشتباهه چون استقلال کردها یعنی سرازیر شدن تجزیه طلبی به داخل ایران که دارای تنوع قومی خیلی زیادتری نسبت به ترکیه هست و در ایران فقط به کردها ختم نخواهد شد.اقای تاجیک باید بدونن که استقلال کردستان مشکل هر دو کشور ترکیه و ایران هست و اینکه یکی کنار بکشه و دیگری نگاه کنه درست نیست.اگه تجزیه طلبی و تروریسم بد هست پس چرا از همکاری ترکیه و ایران ناراحت هستن و میگن نباید در دام ترکیه بفتیم.غائله ترکی کردی یا ایرانی نداریم.

    • شمس تبریزی
      پنجشنبه 30 شهریور 1396 - 08:58:09
      16 46

      شما نگران ایران نباش آقا. امثال شما، دلتان برای ایران نسوخته. نوشته ات نشان میده جزو مزدورهای ترکیه هستی و آمده ای کردهراسی راه بندازی تا برای سلطان گنجشک روزی ات گدایی کنی. همان کردها، کسانی بودن که در جنگ ایران و عراق خدمات بزرگی به ایران کردن. ترکیه چه کرد؟ جز این بود که ایران را در مدت جنگ توسط مزدورهایی مثل شما دوشید؟ کردها چه آنهایی که در ایران بودن و چه آنهایی که در عراق بسیار خدمت کردند. جنایت صدام در حلبچه بهترین شاهد این مدعاست. شما چه کرده اید؟ شما که همیشه ایران را چاپیده اید.

  • بی نام
    چهارشنبه 29 شهریور 1396 - 16:46:49
    پاسخ
    19 292

    اقای تاجیک کمی اون عینک نژادپرستانه و ضد ترکی رو بردارن و صادقانه تحلیل کنن.این بخش از حرفشون خیلی خنده داره گفتن"ما نباید در دام بازي تركيه بيفتيم. زیرا به راحتی ساخت و پاخت می‌کند. بگذاريم اين دفعه بازي كردي‌تركي باشد نه کردي‌ايراني."یعنی ایران دست رو دست بزاره و همه بار این مشکل منطقه ای در دوش ترکیه بیفته و طوری نشون دادن که انگار ترکها دشمن کردها هستن.اگه مشکل تجزیه طلبی در منطقه هست هر دو کشور ترکیه و ایران باید با هم بارش رو بر دوش بکشنن .یعنی چی غائله ترکی کردی و ایرانیایشون بحث رو نژادی و ققبیله ای کردن و میخوان ترکها رو دشمن کردها نشون بدن.ضمنا خودمون رو با این حرفهای پوپولیستی گول نزنیم که کردهای ایران فقط به دنبال مشکلات معیشتی هستن.کردهای عراق که از همه حقوق برخوردار بودن پس

    • شمس تبریزی
      پنجشنبه 30 شهریور 1396 - 10:07:24
      5 57

      تاجیک ایرانی است و دارد برای منافع ایران می نویسد. آخه تو که مثل اردوغان مخرج خ را نمیتونی ادا کنی نیا حرف مفت بنویس. اول برو مخارج حروف زبان رسمی که در قانون اساسی است را یاد بگیر بعد بیا در یک سایت ایرانی کامنت بذار. یه عده آدم پاپتی که زبان فارسی را بهشان در استانبول یاد دادن و به عنوان جاسوس و حرف مفت زن استخدام کردن و فرستادن توی ایران که برای ترکیه پول جمع کنند. مردک بحث درباره استقلال کردستان از نگاه منافع ایران است نه منافع ترکیه. آخه حیف نون تو خیال کردی داری در وبسایت روزنامه جمهوریت کامنت میذاری که اینطور درباره منافع ترکیه مینویسی؟ واقعا درست گفتن که یه سیم همه تون کمه. الان دارم در این کامنتها به وضوح میبینم.

    • شمس تبریزی
      پنجشنبه 30 شهریور 1396 - 10:19:26
      3 74

      تاجیک ایرانی است و داره درباره استقلال کردستان از زاویه منافع ایران مینویسه. تاجیک مثل شما و اردوغان نیست که نتواند مخرج خ کلمات را تلفظ کنه. فارسی را با ادای مخارج تمام حروف صحبت میکنه. شما که فارسی را در استانبول یادگرفتی و به عنوان جاسوس و حرف مفت زن استخدام شدی تا در سایتهای ایرانی بنویسی بدان که اینجا بحث منافع ایران مطرحه نه منافع ترکیه. ضمنا اینجا خبرآنلاینه نه روزنامه جمهوریت. خیلی مایلی که درباره ضرر استقلال کردستان برای ترکیه صحبت کنی پاشو برو در سایتهای ترکی بنویس، نه در سایتهای ایرانی. شما و همفکرانت دارید اینجا صحبتهایی را مطرح میکنید که من دارم یواش یواش شایعاتی را که درباره فهم و شعور شما مطرحه را باور کنم.

    • بی نام
      پنجشنبه 30 شهریور 1396 - 14:14:14
      260 4

      جناب كه نام شمس تبريزي رو به خودتون بستين با اين الفاظ زشت به عمد يا غير عمد نام شمس رو لكه دار نكنيد ميوتنيد يه جا اطلاع بدين كه نام مستعار تون رو عوض كردين، از سايت خبرانلاين هم درخواست مي كنم در اين مورد بيشتر دقت كنند و مطالب زشتي كه اسم مستعار نام شاعر و عارف و دانشمند و نام هر انساني باشد رو حذف كنند يا از درج نام خودداري كنند

    • شمس تبریزی
      پنجشنبه 30 شهریور 1396 - 19:50:31
      0 193

      بارها به شما و بقیه گفتم که نام خانوادگی من به شما و بقیه ارتباطی نداره. جنابعالی هم ظاهرا جزو این بی سوادها تشریف دارید و خبرندارید شمس تبریزی نام خانوادگی در ایران است و ارتباطی با عارف ایرانی نداره. همه دیدند که من داشتم در چهارچوب بحث میکردم تا سرو کله این اجامر و اراذل که چاقوکشان فضاهای مجازی هستن پیدا شد. اینها اگر بخوان لات بازی در بیارن، من هم مثل خودشان پاچه ورمالیده هستم و جرشان میدم. اصلا بحث من هم نیست. هفته های قبل هم اومدن به تاجیک و صادق ملکی و متین مسلم هم فحاشی کردن. حالا این آقایان بزرگوار هستن و با این اجامر دهن به دهن نمیشن اما من تنم میخاره برای اینکه لنگ امثال اینها را بگیرم و جر بدم. کسی که بحث منطقی بلد نیست را باید پاره کرد.

  • شمس تبریزی 16
    چهارشنبه 29 شهریور 1396 - 22:17:56
    پاسخ
    3 36

    سلام. شما از همه پرسی استقلال کردستان در سال 2005 صحبت کردید. آن همه پرسی غیر رسمی بوده.داشتم امار ویکیپیدیا را در رابطه با آن همه پرسی میدیم، یک مقدار به نتیجه مشکوک شدم. برای مثال نوشته 131,274 نفر در کرکوک به استقلال کردستان رای دادن و فقط 181 نفر به ماندن در عراق. ببخشید با توجه به آماری که درباره بافت جمعیتی کرکوک قبلا نوشتم، یک مقدار زیادی این آمار به نظر من مخدوش هست، مگر اینکه بپذیرم اعراب کرکوک هم دنبال استقلال کردستان بودن.

  • شمس تبریزی
    چهارشنبه 29 شهریور 1396 - 22:25:29
    پاسخ
    6 30

    به نظرمن مطلبی که شما درباره خطر برگزاری همه پرسی در کرکوک نوشتید محتمل است. من به آمار سال 2005 خیلی مشکوک هستم. اگر واقعا آن آمار درست بود و 99.88 درصد مردم کرکوک دنبال جدایی باشن که وقوع درگیری در داخل ممکن نیست مگر اینکه از خارج درگیری درست بشه. ببخشید احساس من این است که یک مقدار زیادی عراق با عقب افتادگی های فکری مواجه است و این نه صرفا مربوط به قسمت عرب نشین بلکه مربوط به کردستان هم هست. آدم وقتی میخواهد عدد سازی کنه، باید مثلا بگه 90 درصد اینطور رای دادن. اما وقتی میگویی 99.88 درصد طرفدار استقلال هستند یعنی با عرض پوزش هم دارم نادانی خودم را نشان میدم و هم مخاطب را نادان فرض کردم.

  • شمس تبریزی 18
    چهارشنبه 29 شهریور 1396 - 22:30:43
    پاسخ
    4 36

    جناب تاجیک، موضوع استقلال کردستان دو راه بیشتر نداره. یا باید قبولش کنند و یا راه حلش نظامی است. راه حل سیاسی به نظر من وجود نداره و با مذاکره نمیشه مشکل را حل کرد زیرا موضوع استقلال اهمیت حیاتی برای کردها داره و دولت مرکزی هرچقدر هم امتیازبده باز در اینده بهانه ای دیگر مطرح خواهند کرد. دلیلش هم این است که دوست ندارند در کنار اعراب زندگی کنند. ضمنا آنهایی که قانون اساسی عراق را نوشتند هدفشان این بود که این قانون هموارکننده بستر تجزیه عراق باشد. با این قانون اساسی عراق روی آرامش را نخواهد دید مگر اینکه یک تحول عمیق فرهنگی اتفاق بیفته که افراد، قومیت ها و مذاهبشان را از یاد ببرند تا بتوانند با چنین قانون اساسی ای کشور را اداره کنند. این هم به نظر من بعید و حتی محال است

  • شمس تبریزی 19
    چهارشنبه 29 شهریور 1396 - 22:36:58
    پاسخ
    3 30

    پولاک سال پیش رفته بود کردستان و میگفت رهبران آنجا علاقه ای به حضور پیشمرگه در درگیری های مربوط به آزادسازی موصل نداشتند. بالاخره این را هم میدانیم که تحرکات اربیل، در تسلط داعش بر موصل هم نقش داشت. اینها را برای این میگم که وقتی کسی نخواد در چهارچوب عراق بمانه و اینها به زور وادارش به این کار کنند، دست به خیانت هم ممکنه بزنه. اینها به نظر من تمامی نداره و تا زمانی که کردستان از عراق جدا نشه، با عرض پوزش خنجر از پشت زدن هر زمان که مقدور باشه از سوی کردستان اتفاق خواهد افتاد. یکیش هم الان که شما میبینید بحث همه پرسی در این زمان که عراق به شدت گرفتاره مطرح میشه. چون اتفاقا بهترین موقع است برای اینکه تا تنور گرمه خمیر را بچسبانند.

  • شمس تبریزی 20
    چهارشنبه 29 شهریور 1396 - 22:39:13
    پاسخ
    6 52

    اصلا اگر الان این کار را نکنند، فردا که دولت عراق از جنگ با داعش خلاص بشه، دیگر زمان امتیازگیری نیست و براشون امکان نداره که بتوانند با چنین قدرتی بر سر خواسته شان بایستند. اینها را فقط برای این عرض میکنم که یا باید با استقلال دیر یا زود موافقت بشه و یا برای دولت عراق راهی جز جنگ نمی ماند. به نظر من این قضیه راه حل سیاسی نداره. خداحافظ

    • آریوبرزین
      پنجشنبه 30 شهریور 1396 - 16:42:11
      92 0

      ببین شمس جان عزیز فرض کن ناگریز در آینده ای فرضی وقایع به اون سمت خواهند رفت که اقلیم مستقل بشه، اما هر موضعی الان ایران بگیره در توازن قوا در اون آینده فرصی هم موثره. اگر ایران موضع مخالفی نگیره، هم اون آینده فرضی رو نزدیکتر کرده هم توازن قوای آینده رو بنفع اقلیم مستقل تغییر داده. الان باید موضع ایرانی و ایرانی همینی باشه که هست یعنی مخالفت قاطع.. ضمن اینکه فرضا اگر اقلیم مستقل شد سی سال یا هرچی دیگه، ایران بایستی با بکارگیری نام "کردستان" توسط این اقلیم مخالفت و از رسمی شدن این اسم جلوگیری کنه.همانطور "یونان" به "مقدونیه" اجازه نداده که در هرهیچ نهاد رسمی دنیا از نام مقدونیه استفاده کنه.چون این نام رو بصورت تاریخی متعلق به سرزمین یونان میدونه/ ضمنا یکی به این پانترکها ... بگه برن پی کارشون

    • آریو برزین
      پنجشنبه 30 شهریور 1396 - 16:44:27
      4 20

      ببین شمس جان عزیز فرض کن ناگریز در آینده ای فرضی وقایع به اون سمت خواهند رفت که اقلیم مستقل بشه، اما هر موضعی الان ایران بگیره در توازن قوا در اون آینده فرصی هم موثره. اگر ایران موضع مخالفی نگیره، هم اون آینده فرضی رو نزدیکتر کرده هم توازن قوای آینده رو بنفع اقلیم مستقل تغییر داده. الان باید موضع ایرانی و ایرانی همینی باشه که هست یعنی مخالفت قاطع.. ضمن اینکه فرضا اگر اقلیم مستقل شد سی سال یا هرچی دیگه، ایران بایستی با بکارگیری نام "کردستان" توسط این اقلیم مخالفت و از رسمی شدن این اسم جلوگیری کنه.همانطور "یونان" به "مقدونیه" اجازه نداده که در هرهیچ نهاد رسمی دنیا از نام مقدونیه استفاده کنه.چون این نام رو بصورت تاریخی متعلق به سرزمین یونان میدونه/ ضمنا یکی به پانترکها یه چخه بگه برن پی کارشون

    • شمس تبریزی به آریو برزین 1
      جمعه 31 شهریور 1396 - 02:56:29
      0 91

      سلام بر شاهزاده ایران زمین. قربان من به اندازه کافی اینجا متهم به پان ایرانیسم و آریایی پرستی هستم. شما هم با این اسم به من پیغام دادی و کار را خرابتر کردی. خخخخخخ. بگذریم. دوست عزیز، من که قبلا هم عرض کردم که هنوز با استقلال موافق نیستم. دلایلم را هم گفتم که البته ممکنه مورد قبول حضرتعالی نباشه. در این رابطه کامنتهای زیادی در بالا نوشتم. هر چند که متوجه نشدم چرا میگویید باید با اسم کردستان مخالفت بشه. یعنی میفرمایید نام کردستان باید در انحصار ایران باشه؟ البته خدا وکیلی من بحثی را که در رابطه با کردستان مطرح کردم برخلاف صحبتهای این آقایان که دایم به من فحش میدهند و میگویند پان ایرانیست، اصلا بر مبنای تاریخ ایران باستان و مشابه آن نبوده.

    • شمس تبریزی به آریو برزین 2
      جمعه 31 شهریور 1396 - 03:06:35
      0 61

      البته اگر هم پان ایرانیست بودم ننگی محسوب نمیشد. چون حداقل یک پان ایرانیست واقعی لا اقل اهل خیانت به ایران نیست. این نه تنها عیب نیست که شاید از جنبه ای افتخار هم باشه. عیب آن است که طرف ظاهرا در داخل ایران نشسته و میشه آدم یک کشور خارجی. حالا میخواهد پان عربیسم باشه یا پان امریکنیسم و یا پان ترکیسم. البته من بسیار بعید میدانم که این آقایان اهل ایران باشند. من واقعا یک فرد ملی گرا نیستم و برخی کاربران دایمی خبرآنلاین مرا می شناسند اما تاکنون هم ندیده ام که یک ایرانی بگوید برو سرگذشت فردوسی را بخوان و ببین از ترکها چه خفتی دیده. این وجه مشخصه ی یک آدم مزدوره. مال اینجا نیست. حالا مال هر خراب شده دیگری است بماند. این حرف یکی از همین آقایان بود

    • شمس تبریزی به آریو برزین 3
      جمعه 31 شهریور 1396 - 03:14:03
      0 55

      ببخشید زیاد حاشیه رفتم. من راستش از به اهتزاز در آمدن پرچم اسراییل در این اجتماعات اقلیم خیلی تعجب کردم. حتی اول فکر کردم تصاویر فتوشاپی است و بعدا دیدم عکسهای فراوانی در این رابطه منتشر شده. حالا شاید هم واقعا یکی از دلایلشان برای این کار این بوده که طرف ایرانی را هم تحریک کنن تا بتوانند امتیازی بگیرند. دلایلشان هر چه بوده الان مهم نیست و من در این رابطه حدسی را هم در بالا مطرح کردم اما خب من یک مقدار فکر کردم که آیا ما در کردستان به اندازه کافی فعال بوده ایم؟ نماینده مجلس ما که برای سلفی گرفتن با نوه موسولینی سرو دست میشکونه آیا دنبال این بوده که یک مقدار هم به همسایه بغل دستی اش توجه کنه؟ مرتب میگویند بارزانی چنین و چنان میکنه. خب صحبت سر اینه که شما آیا روی احزاب دیگر کردستان

    • شمس تبریزی به آریوبرزین 4
      جمعه 31 شهریور 1396 - 03:23:57
      0 167

      روی احزاب دیگر کردستان سرمایه گذاری کرده اید؟ حالا آن که اقلیم است و خارج ایران است. من خیال میکنم در رابطه با خود کردستان ایران هم کم کاری کرده اند. خب این طرف روی آن طرف تاثیر میذاره. من خودم در همین انتخابات که اخبار را دنبال میکردم دیدم حاج آقای رییسی رفته سنندج و از او استقبال چندانی نشده. راستش یکه خوردم. خب چرا؟ حالا این اصلاح طلبانش هم که مثلا میخواهند بگویند ما خیلی پیشرو هستیم میگویند باید استاندار و یا فلان عضو هیات رییسه کرد باشه. یعنی متاسفانه نه این اصولگرایش متوجه درد آن منطقه است و نه آن اطلاح طلبش. به جای اینکه روی توسعه اقتصادی آن منطقه تمرکز کنه، آمده به چیزی اشاره میکنه که شاید در اولویت های بعدی باشه.

    • شمس تبریزی به آریو برزین 5
      جمعه 31 شهریور 1396 - 03:31:05
      0 104

      خب دوست عزیز، من در کامنتهام هم تلویحا اشاره کردم که وقتی طرف حامی پیدا نکرده، پاشده رفته مثلا به ایپک متوسل شده. خب اینجا شاید یک مقدار هم تقصیر متوجه ما هم باشه. شاید را با احتیاط میگم. ممکنه قضیه نیاز به بررسی بیشتری داشته باشه. البته اینها بحثهای نظری است. من میدانم که ما داریم این حرفها را برای خودمان در اینجا مطرح میکنیم وگرنه نه ایران و نه ترکیه زیر بار تجزیه عراق نمیروند. ترکیه به من ربطی نداره اما درباره طرف ایرانی صحبت میکنم. نمیدانم برای چه اربیل باید مثلا مکانی باشه برای اقدامات خرابکارانه عربستان علیه ایران. اربیل چه نسبتی با اشترچران نجد دارد؟ آیا ما در این زمینه کم کاری نکرده ایم؟باز هم به طور قطع نمیدانم. اما سوالاتی هست که باید جدی بهش پرداخته بشه. ببخشید طولانی شد.خدانگهدار

  • بی نام
    چهارشنبه 29 شهریور 1396 - 23:36:25
    پاسخ
    4 45

    کردهای عراق غلط یا درست می خواهند مستقل بشوند .یکباره صدتا قیم و وکیل و عمو خاله از ایران پیداکرده اند . اصلا بما چه مربوط ؟؟؟ همه شده اند کارشناس سیاسی برای کردها .. البته یک عده ای از استقلال خواهی کردهای عراق وحشت کرده اند که دلیلش معلوم است

    • حسین
      پنجشنبه 30 شهریور 1396 - 07:55:21
      144 76

      هموطن گرامی چرا نگران نباشیم این حرفتون نشان میده نمی خواهید خطرات را ببینید یا نمی توانید درک کنید ... درضمن تشخیص یک سری از مسائل که نتایج ان مثل روز روشنه نیاز به کارشناس بودن نیست شما یه نگاهی به سایتها و روزنامه ها و حتی صداوسیما بندازی متوجه می شوید که کسانی حضور دارند با عنواینی چون کارشناس فلان حوزه که تحلیلها نظراتشان بدور از واقعیات و خیالبافیست ...

    • ایرانی
      شنبه 1 مهر 1396 - 20:31:08
      1 0

      بله اگه بقیه کشورها با کردهاشون درست و لاافل یکسان با بقیه مردم برخورد میکردن انقدر نگران نبودن حالا.

  • بی نام
    پنجشنبه 30 شهریور 1396 - 09:39:46
    پاسخ
    1 146

    این نظر شخصی منه کشور های خاورمیانه چاره ای بجز تجزیه و تشکیل کشور های کوچکتر با قوم و مذاهب یکدست تر ندارند این اتفاق دیر یا زود خواهد افتاد و هر چقدر دیر تر خرابی و جنگ بیشتر با وضع فعلی امکان زندگی مسالمت امیز در این منطقه به طور کامل در حال از بین رفتنه

  • شمس تبریزی به جناب تاجیک
    پنجشنبه 30 شهریور 1396 - 10:39:12
    پاسخ
    6 69

    سلام عرض میکنم. جنابعالی 5 ساعت وقت صرف نوشتن این یادداشت کردین. من هم برای مطالعه و اطلاعات جمع کردن وقت گذاشتم. اونوقت این بهائم آمدن تمام کامنتهای مرا با اراجیفشان شلوغ کردن به طوری که کسی بخواهد اینها را بخواند حوصله اش را نخواهد داشت. ای کاش سواد داشتن و دو تا رفرنس میتونستن بدن. ابو اصیلع آناتولی که فرق چهارشنبه را با جمعه نمیداند چیست. آمده است اراجیف کوچه و خیابان را برای من بلغور میکند. حضرت تاجیک، من با مغز ایشان وصلت کردم. کارشان این است که یک پایشان را این ور مطلب بگذارند و دیگری را آن طرف و نجاست را بریزند به مطلب. خدانگهدارتان

  • بی نام
    پنجشنبه 30 شهریور 1396 - 14:04:11
    پاسخ
    4 173

    اونها قرابتي با كوردهاي ما ندارند تو اين مدت فقط كلاه مردم كردستان و البته ساير هموطنان رو برداشتن و توليد كننده هاي زيادي رو بدبخت كردند دولت و قوه قضاييه هم حمايتي نكردند

  • بی نام
    پنجشنبه 30 شهریور 1396 - 16:36:43
    پاسخ
    323 8

    شدت شیفتگی ارادت و سر سپردگی شما به نوشته های بسیار طولانی و سریالی کاربر موسوم به شمس تبریزی که با اعداد از 1 تا بینهایت هم می تواند شماره گذاری شود به اندازه ای است که به نظر می رسد مدیر یا سردبیر رسانه خود جناب مولوی هستند. توصیه می شود، خبرآنلاین که اسمی التقاطی هست را به شمس تبریزی آنلاین تغییر نام دهید،مناسب تر و بهتر است...

  • ناشناس
    پنجشنبه 30 شهریور 1396 - 22:42:28
    پاسخ
    84 2

    با یک نگاه به نظرات بالا که بیشتر به رد و بدل شدن اره و تیشه بین کاربران شبیه بود تا یک بحث عادی میتوان نتیجه گرفت که اگر کابوس استقلال کردستان عراق تعبیر شود تبعات بسیار منفی آن دامن کشور ما را خواهد گرفت و هم اکنون سه ضلع مثلث درگیر این ماجرا کاملا مشخص است که عبارتند از کردها و آذربایجانیها که در اینجا غالبا ترک عنوان شده اند و سایر هموطنان .حال تشریح وضعیت آینده آذربایجان غربی بماند برای بعد.

    • شمس تبریزی
      جمعه 31 شهریور 1396 - 02:40:29
      0 84

      دوست عزیز، اینها که شما کامنتهایشان را دیدی آذربایجانی نیستند. اینها معدودی اوباش و چاقوکش هستن که در هر شهر و بلادی یافت می شوند. حساب این غربتی های استانبول نشین را از مردم آذربایجان جدا کن. ضمنا 9 روز دیگر تکیه اعظم زنجان راهی خیابانهای زنجان می شود. ترک آنها هستند نه این اوباش عثمانی. ضمنا به این نکته توجه بفرمایید که استقلال کردستان هیچ تاثیری، تکرار میکنم هیچ تاثیری بر آذربایجان غربی و کردستان ایران نخواهد داشت. اینها که میبینید آه و فغان راه انداخته اند به خاطر ترس از سرایت جدایی طلبی کردستان عراق به داخل سلطان نشین آناتولی هستند. اینها اصلا به ما ارتباطی نداره. روز و روزگار به خوشی و میمنت

    • ناشناس
      جمعه 31 شهریور 1396 - 08:28:57
      80 0

      جناب شمس برای روشن تر شدن این مدعا شما و سایر موطنان را به مشاهده ویدیو شماره 645 تابناک مورخ 28 شهریور جاری سایت تابناک که در اخبار آب و هوایی تلویزیون اقلیم کردستان که از ارومیه و مهاباد گرفته تا کرمانشاه و ایلام را تحت عنوان خبری خود قرار داده جلب مینمایم قضاوت با شما و سایر هم میهنان

    • حسین
      جمعه 31 شهریور 1396 - 15:41:47
      123 13

      شمس تبریزی هرکس مخالف نظرات و عقاید جناب عالی باشد می شود وطن فروش و جاسوس و جیره خوار البته تغصیر تو هم نیست فعلا فضای سیاسی کشور الوده به این رویه است تصور نکنم انسانی که ادعای علم و تحلیل گری مسائل سیاسی دارد این ادبیات و فحاشی ها شایسته اش باشد اتفاقا ترکها یا همان اذربایجانی ها بیسترین نگرانی را از تحزیه طلبی اقلیمک کردستان و اثرات زیان بار ان بر منطقه شمالغرب دارند چون تجربیات. تلخی از گذسته های دور و نزدیک دارند با حلوا حلوا گفتن شمس هم دهان شیربن نمیشه که مثلا تجزیه کردستان عراق هیچ تا ثیری بر روی کردستان ایران ندارد اینده نشان خواهد.....

    • شمس تبریزی
      شنبه 1 مهر 1396 - 07:23:26
      0 157

      سلام. پاسخ حسین و ناشناس را بعد از ظهر مینویسم. الان با عرض معذرت وقتش را ندارم. ضمنا سوالی که دارم اینه که آیا هیچ کردی این صفحه را نمیخونه؟ نزدیک 100 کامنت منتشر شده و من فقط دیدم اون بالا یکی دشنام به آقای تاجیک داد و ظاهرا هم کرد بود و حدود 7 مثبت هم گرفته. به نظرم باید از دوستان کرد بهش مثبت داده باشند. پس حداقل حدود 7 کرد در اینجا آمدن. آیا ایشان هیچ صحبتی ندارند؟ شما باید جریانات کردستان را خوب بشناسید. پس چرا اطلاعات تان را به اشتراک نمی گذارید؟ آیا وظیفه منی که کرد نیستم اینه که بیام صحبت راجع به کردستان کنم؟ یعنی دوستان ما عرق قومیتی ندارند؟ خب ظاهرا این یکی از تفاوتهای اساسی هست که این دوستان کرد با برخی از ترک های ما دارن. ببخشید من یک مقدار رک هستم. تا بعد خدانگهدار

    • شمس تبریزی به حسین
      شنبه 1 مهر 1396 - 19:41:02
      0 55

      سلام. نه عزیز جان، بحث مخالفت با نظر من نیست. اما کسی که میخواهد یک کشور خارجی را به آدم حقنه کنه و مخالفت من با آن کشور خارجی را به مخالفت با آذربایجان تحریف کنه حتما یک مزدوره. اون احمقی که میخواهد به مخاطب اینطور القا کنه که نفرت من شمس از فلان کشور خارجی یا فلان رییس جمهور خارجی به معنی نفرت من از هموطنان آذربایجانی است حتما یک مزدوره. او میخواهد به این ترتیب از مخالف فرضا اردوغان، مخالف آذربایجان درست کنه و من را رو در روی هموطنان آذربایجان و زنجان و اردبیل و غیره قرار دهد. من کف دست اینها را خواندم و حتما میزنم تو دهنشون. کسانی که تفکرات ایدئولوژیک مرا می شناسند میدانند آذربایجانی ها را مثل برادر و خواهر خودم دوستشان دارم و دلیلش هم روشنه. خدانگهدارتان

    • شمس تبریزی به ناشناس 1
      شنبه 1 مهر 1396 - 19:47:58
      0 0

      سلام. دوست عزیز آن کلیپی که تابناک نشان میده مربوط به تلویزیون روداو متعلق به حزب دموکرات کردستان عراقه. اولا تا جایی که میدانم آن تلویزیون در کردستان سوریه ممنوع شده و دلیلش اعتقاد کردهای سوریه است که میگویند شبکه ماشین تبلیغاتی حزب دموکرات است. البته من سایت خبری روداو را چندین بار دیدم و مطالبی که در آن سایت هست با این تفسیری که تابناک داره از آن تصویر ارایه میکنه متفاوته. خب در کی گزارش هواشناسی داره آب و هوای مناطق کردنشین را گزارش میده. حالا مهاباد و کرمانشاه را هم گفته آفتابی است و روی نقشه یک سایه زردرنگ وسیع هم کشیده که بزرگتر از مناطق کردنشین است. این را به نظر من تابناک داره خیلی پیاز داغش را زیاد میکنه. ضمنا احزاب و گرایش های کردی در حزب بارزانی خلاصه نمیشوند.

    • شمس تبریزی به ناشناس 2
      شنبه 1 مهر 1396 - 19:55:32
      0 0

      اصلا تحلیلی که تابناک در این رابطه ارایه داد هم برایم نامفهوم و بی ربط بود و هم خنده دار. آن مساحت هایلایت شده روی نقشه، به تعبیر تابناک مناطقی است که بارزانی دنبال سیطره برآنهاست؟ به نظرم حرف تابناک به یک جوک شبیهه. خب، بذارید چیزی را عرض کنم دوست من. مواضع نظام درباره استقلال کردستان با قاطعیت اتخاذ شده و تا جایی که سایتهای ایرانی را دیدم، همگی در پی توجیه آن مواضع هستند. اشکالی ندارد. اما من متوجه اصل قشیه هستم. بالاخره یک زمان است که آدم خودش با مطالعه موضع گیری میکند و یک زمان دستور دارد که موضع گیری کند. این دو زمین تا آسمان تفاوت دارند. ضمنا این را هم بگویم که امروز بارزانی به عنوان یک نماد استقلال خواهی شناخته شده و شاید خیلی از کردها پشت سر او دربیان. اما فردای استقلال میدانم

    • شمس تبریزی به ناشناس 3
      شنبه 1 مهر 1396 - 20:03:01
      0 0

      با او اختلافات شدیدی پیدا میکنند. درست مثل انقلاب خودمان که پیش از انقلاب، هدف ساقط کردن رژیم پهلوی بود و بعد انقلاب اختلافات خونینی شروع شد که شاید کسی پیش از انقلاب در خواب هم نمیدید. شاید هموطنان کرد هم که الان در اینجا ساکت هستند به این دلیل باشد که خیلی بارزانی را قبول نداشته باشند. نمیدانم. می گویم شاید. من که شخصا مام جلال را دوستش دارم. باز هم میگم که کرد و کردستان را در کاک مسعود و حزب دموکرات خلاصه نکنید. تا جایی که من فهمیدم قضیه خیلی فراتر از این حرفهاست. تلویزیون روداو هم بالاخره شوهای تبلیغاتی داره. حساب کنید از هر طرف دارن به طرف مقابل هجمه میکنند و او هم رو میاره به یه سری کارهای سبک تبلیغاتی. من که ویدیوی تابناک را جدی نگرفتم. البته نسبت به اسراییل حساسم و

    • شمس تبریزی به ناشناس 4
      شنبه 1 مهر 1396 - 20:07:43
      0 0

      تابناک مثلا در یکی از ویدیوها میگفت افراد حزب دموکرات از چندین دهه پیش با موساد ارتباط داشتن. شاید درست بگه و شاید هم غلط. من تحقیقی در این رابطه نداشتم. اما خب این برایم مسلم است که اسراییل داره حمایت سنگینی از استقلال میکنه و تا زمانی که خیالم از این بابت صددرصد راحت نباشه با استقلال موافق نیستم. اما با تعبیر تابناک هم که میگه بارزانی میخواهد یک اسراییل دیگر را در جوار ما درست کنه اصلا موافق نیستم. قضیه اسراییل خیلی فراتر از اینهاست. اسراییل از کتاب مقدس و تلمود میاد بیرون. کردستان از کجای کتاب مقدس میاد بیرون؟ چطوری میخوام آن پیوندی را که بین آمریکا و اسراییل از راه بایبل برقرار شده به پیوند کردستان و آمریکا ارتباط بدم؟ اینها را باید تابناک جواب بده. خدانگهدار

  • بی نام
    جمعه 31 شهریور 1396 - 08:41:59
    پاسخ
    365 2

    شمس تبریزی تو مگه کار و زندگی نداری من با اینکه نصف روز ازاد هستم که فرصت نمیکنم حتی کامنتهای تو را بخونم تو کی فرصت میکنی این همه اطلاعات را جمع اوری کنی و بنویسی

  • حسین 2
    جمعه 31 شهریور 1396 - 16:47:25
    پاسخ
    8 3

    بارزانی غیر از مناطق کردی اقلیم کردستان دست روی مناطق غیر کردی چون کرکوک و سایر مناطق گذاشته که ناشی از خوی توسعه طلبی و زیاده خواهی اوست در نقشه های خیالی شان مناطقی غیر از کردستان ایران را هم به کردستان بزرگ خیالی شان ضمیمه کردند تا انجا که حتی به تبریز هم طمع دارند لطفا خوش خیالان چشمشان را باز کنند چون از نگاه بارزانی و دوستانشان هر جایی که یک کرد زندگی می کندمساویست با کردستان...

    • ایرانی
      شنبه 1 مهر 1396 - 20:29:27
      1 0

      نه خیر. هر جایی که یک کرد زندگی میکنه مساوی با کل کردستان نیست و این حرفها هم شعاری بیش نیست و حتی منبع درست و حسابی ندارن. اما در مورد کرکوک قضیه کاملا روشنه. طبق قانون اساسی عراق کردهایی که زمان صدام از کرکوک اخراج شدن باید به این شهر و سایر شهرها برگردن، و در نهایت همه پرسی در مورد تعیین تکلیف این مناطق برگزار میشد که دولت قبلی عراق به این قانون عمل نکرد و دولت فعلی عراق هم عمل نمیکنه. البته خودشون هم میدونن حتی همین حالا نتیجه چیه. کافیه به تعداد نماینده های کرکوک نگاهی بکنیم که از 12 نماینده، 8 نفر کرد، 2 نفر عرب و 2 نفر ترکمان هستن.

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700

x