۰ نفر
۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۵
گفتار عاشورا

بدون شک موتور حرکت تاریخ اسلام از سال شصت هجری به بعد اصلاح انحراف ایجاد شده در امور و مناسبات سیاسی اجتماعی جامعه آن روز و بازگشت به اسلام ناب بود. این امر بدون توسل به فلسفه مبارزه با ظلم ، امر به معروف و نهی از منکر و برقراری عدالت و تشکیل حکومت برای برپا داشتن مناسبات عادلانه در مقابل خلافت میسر نبود. یعنی با وعظ و خطابه که عرب آن زمان در آن استاد بود دیگر امکان ادامه حیات اجتماعی وجود نداشت. یعنی از دهه هفتم هجری و بعد از قیام عاشورا دیالکتیکی که سنتز و رهیافت عملی آن از برخورد جبهه حق با باطل از طریق آگاهی بخشی بوجود امده بود، در تاریخ اسلام شکل گرفت. اتفاقی که در کربلا افتاد مبارزه با اندیشه سیاسی اجتماعی بر خاسته از روابط و مناسبات جاهلیت بود و نه شخص معاویه و یزید و لشگریانشان. و این راز ماندگاری این نهضت و خاصیت کاربردی آن در همه دوران تاریخ است و همچنان ادامه دارد و خواهد داشت.

عنوان این یاداشت را از کتابی به همین نام که مولف فاضلش مرحوم دکتر محمد ابراهیم آیتی بود را به وام گرفته ام. کتابی بود که در سیر مطالعاتی افراد مبارز و مسلمان قبل از پیروزی انقلاب و مخصوصا" دانشجویان استفاده میشد و متشکل از مجموعه چند سخنرانی و حاوی مطالبی غنی و یکی از چند مورد متون روشنگر و غیر خرافی که نقل محافل روشنفکری مذهبی در دهه چهل به بعد بود. سخنرانی ها توسط آقایان: دکتر محمدابراهیم آیتی، شهید سید محمد حسینی بهشتی، شهید مرتضی مطهری و مرحوم سید محمود طالقانی است که در دهه محرم سال 1382 قمری، برابر با 1341 شمسی ایراد و در همان سال توسط شرکت سهامی انتشار، منتشر گردید و بدلیل اینکه تاریخ عاشورا را تحلیلی مورد بررسی قرار داده بود وزنی سنگین در سیر مطالعاتی دانشجویان مبارز آن دوران داشت. البته یکی دو مورد دیگر نظیر مجموعه گفتار ماه که مجموعه سخنرانیهائی از شهید موسی صدر بود و مخصوصا" مباحث و کتب حسینیه ارشاد که تقریبا" یک دهه بعد مطالب مندرج در این کتاب را غنی کردند نیز وجود داشتند اما این کتاب همانگونه که از نامش پیدا بود گفتار عاشورا بود و هدفش زنگار زدائی و بیرون آوردن فلسفه عاشورا از زیر خروارها خرافات خزیده در خزینه عقاید و رفتار مردم بود. قبل از ورود به بحث اجازه می خواهم سه نکته را عرض کنم تا زمینه آماده شود:

۱- در دوران مبارزه علیه رژیم شاه، مبارزین مارکسیست و غیر مذهبی بر اساس فلسفه دیالکتیکی مبارزه طبقاتی ناشی از فلسفه تاریخی هگل و تبیین اجتماعی مارکس مسائل جوامع و بروز انقلاب ها را تجزیه و تحلیل میکردند. آنها علم مبارزه را از آن خود میدانستند و کتب متعددی بصورت تالیف و ترجمه عمدتا" از منابع روسی در اختیار داشتند که بر اساس تحولات اجتماعی اروپا نظریه پردازی شده بود.

۲- مبارزین مذهبی هم از جهت بومی سازی و هم از جهت نظریه وجه تولید اسیائی که دلالت بر وضعیت آب و هوای خشک نیمه استوائی ایران و غلبه آن بر روند تولید کشاورزی که تولید غالب آن زمان جامعه داشت و با جامعه صنعتی شده اروپا متفاوت بود موافق نظریه تحلیل طبقاتی نبودند. تفاوت روند شکلگیری دولت، میزان اعتقاد به زمینی بودن حکومت و پاسخگوئی آن در مقابل مردم و جا نیفتادن قرار داد اجتماعی و...نیز از موارد اختلاف دو جامعه بود که کاربرد نظریه های فلسفی و تحلیل طبقاتی در ایران را مخدوش میکرد.

۳- متاسفانه کار علمی دانشگاهی و یا حوزوی در زمینه تبیین فلسفی مبارزه با حکومتهای ظالم که منابع جامعه را هدر داده و برای رفاه و اعتلای کرامت انسانی تلاش نمی کردند نیز نشده بود. لذا مبارزین مسلمان ناچار بودند خود با استفاده از منابع تاریخی و فلسفی اسلام و سایر علوم که تشکیل ردند، تنها منبع قابل اعتماد برای تبیین فلسفه حرکت در تاریخ اسلام، قیام عاشورا بود که میتوانست در این زمینه نظریه پردازی کند.

با این مقدمه و توضیحات سه گانه مذکور هدف کوتاه و میان مدت امام حسین(ع) اصلاح امور از طریق امر به معروف و نهی از منکر بود که از طریق مبارزه با دو گانه طرفداری از اندیشه فقر سیاسی اجتماعی در کنار رویاروئی با اندیشه فقر عدالت بود. دو گانه ائی که یکطرف در لشگر ظلم (یزید) تبلور یافت و ضد آن خود شخصیت کاریزماتیک امام حسین(ع) در طرف دیگر بود و فقر آگاهی نیز در چهره جهل فردی و اجتماعی نمودار شد. زیرا موجبات قیام امام حسین علیه السلام یکباره و دفعی فراهم نشد، بلکه دست کم از سی سال قبل ـ یعنی از حدود سال 29 و 30 هجری ـ مقدمات آن فراهم گردیده بود. عثمان دوازده سال خلافت کرد و در شش ساله دوم حکومتش، وضع حکومت اسلامی به طور کلی تغییر کرد و تبدیل به حکومت پادشاهی شد و تأمین رضای شخصی خلیفه، بر همه چیز حتی احکام الهی مقدم گردید.

پاسداران حقیقت مثل عماربن یاسر و ابوذرغفاری به خاطر دفاع از حدود الهی، دستگیر، زندان، شکنجه و یا تبعید شدند. و در مقابل بسیاری از مسلمانان دیروز، دنیا پرست شدند و فساد مالی در زندگی آنان رخنه کرد و کسانی مانند زبیر، طلحه، سعدبن ابی وقّاص، زین بن ثابت، یعلی بن امیه ؛ عبدالرحمن ابن عوف و حتی خود عثمان در این منجلاب گرفتار شدند. اما مشکل جهان اسلام فقط انحرافات فردی نبود حکام و یا مسئولین جامعه اسلامی نبود، بلکه با دوران خلافت معاویه و بعد از وی فرزندش یزید و درخواست بیعت از مردم و استوانه های سیاسی اجتماعی آنان زوایه انحراف و عواقب آن تشدید شد. این دو با جدیت پیگیر بودند که فرهنگ دینی را از درون تهی کرده و ظواهر و شعارهایی از آن را برای مردم باقی بگذارند. از جمله کارهای آنان در دو دهه خلافت، اجباری ساختن بیعت مردم با خلیفه بود. بیعت اگر چه در ظاهر یک عرف عرب در دوران جاهلیت بود اما مصداق سرسپردگی و انقیاد کامل در مقابل انحرافات حکومت و در مقابل برخورداری از لطف و مراحم حکومت نیز محسوب میشد و اتفاقا" آنچه که جامعه اسلامی را به این روز انداخته بود سکوت ناشی از ترس و یا جهل مردم و نخبگان جامعه برای بهره مندی شخصی بود.

اما با این دستاورد غنی از تاریخ سده اول اسلام و مجموعه تلاشهای زنگار زدائی دانشگاهیان و علمای اسلام در دو دهه سی و چهل شمسی در ایران از قیام عاشورا ، منجر به تبیین مبارزه حق و باطل توسط مرحوم شریعتی در دهه پنجاه گردید. این راه نوین باعث شد سیره سیدالشهدا در واقعه عاشورا که در برشی تاریخی با عدم بیعت با یزید آغاز گردید، با شهادت و پیروزی خون بر شمشیر پیوند خورده و فلسفه و روشی نوین در مبارزات و تحولات سیاسی اجتماعی برای کرامت بخشی به شان انسانیت مردم و احقاق حقوق شهروندان پایه گذاری شود. زیرا اینبار بجای دامن زدن به خرافات، روش و تاکتیک صحیح برای هدایت مبارزه سیاسی اجتماعی از درون نهضت عاشورا شناخته و اخذ شد و جایگاه سنخیّت بین روش و هدف مبارزه که اهمیّت بسیار دارد تبیین و مدلسازی شد.

یعنی مبارزین دهه پنجاه به بعد دریافتند که مبارزه پیروز، شرائط و سُننی دارد که باید آن را از منابع اصیل اسلامی و رویکرد و رفتار ائمه هدی استخراج نمود، شناخت و در صحنه عمل به کار بست. آنها دریافتند که مبارزه باید هدفی روشن و عالی داشته باشد. هدفی که ارزش دارد همه انسان ها متوجه آن شوند رضای خدا برای اجرای فرامینش و تحقق وعده هایش برای جانشینی خلق خدا روی زمین و کرامت بخشی به انسانهای روی زمین است. مبارزین آن دوران از طریق همین فلسفه تاریخ عاشورائی ایمان آوردند که در مبارزات سیاسی اجتماعی، عمل، استقامت و صبر لازم است و رضای خدا دارای آنچنان ظرفیت و قوتی است که میتواند سختیهای راه را بر مبارزین هموار کند و برای دوران مبارزه ستم شاهی اینچنین نیز کرد. و این فلسفه تاریخ است و تداوم دارد تا مردم و رهبران جامعه اسلامی به اخلاق رذیله ، عدم بردباری و مطلق اندیشی و در یک کلام استعلاء، رکود، خمودی و فساد آلوده نگردد، نه مقطعی از تاریخ، زیرا «انّ الذین قالوا ربّنا اللّه ثمّ استقاموا تتنزّل علیهم الملائکة الاّ تخافوا و لا تحزنوا و ابشرهم بالجنّة التی کنتم توعدون نحن اولیاءکم فی الحیوة الدنیا و فی الآخرة و لکم فیها ما تشتهی انفسکم و لکم فیها ما تدّعون». ان‌شاالله!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 712388

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 53
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شمس تبریزی 1 A1 ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    4 8
    سلام. ایام عزای حضرت اباعبدالله را تسلیت عرض میکنم. یک مقاله ای چند روز پیش در فارین افرز منتشر شد به قلم دکتر آرین طباطبایی. عنوانش هست ایران و کردها. حاوی مطالبی بود که موجب شد من یک مقدار با احتیاط بیشتری نسبت به قضیه استقلال کردستان نگاه کنم. الان فکر میکنم در کامنتهایی که در ذیل یادداشت شما با عنوان «ما و همه پیش‌فرض‌های غلط همه‌پرسی» نوشتم، یک مقدار زیاده روی کردم. البته هنوز مخالف نظر کسانی هستند که در آنجا به من انتقاد داشتند.اما دو نکته توجه مرا در این مقاله به خودش جلب کرد که فعلا بهش اشاره ای نمی کنم تا خوانندگان بدون هیچ پیش قضاوت قبلی مطلب را بخوانند. اگر از دوستان خواننده کسی نظری دارد در رد ادعاهای نویسنده و یا تایید و یا تکمیل آن، خوب است که بنویسد. ترجمه مقاله در ذیل است
    • بی نام CA ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
      8 2
      شمس تبريزى تو يك سايت براى خودت راه بنداز ، به نام سوال از شمس ، جواب از شمس. خودت سوال بپرس خودتم به خودت جواب بده. هم سر خودت گرم ميشه .. هم ما از دستت راحت ميشيم.
    • عرفان GB ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
      10 2
      شمسی جون . تو را نمیدونم. ولی باور کن مردم اینقدر بیکار نیستند که بنشینند و این همه کامنت بی ربط را از یک نفر بخونن
  • شمس تبریزی 2 A1 ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    3 5
    در آستانه همه پرسی استقلال کردستان در روز دوشنبه و همزمان با هشدار تهران به کردستان مبنی بر عدم برگزاری همه پرسی، نیروهای مسلح ایران رزمایش نظامی مهمی را در مناطق همجوار با مرز ایران و عراق برگزار کردند. به علاوه، شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کرد که کلیه پروازها به مقصد و یا از مبدا فرودگاههای سلیمانیه و اربیل را لغو خواهد کرد. تهران اعلام کرد که این تصمیم را بر اساس درخواست بغداد اتخاذ کرده است. مواضع تهران با نظر به وضعیت منطقه ای که درگیر بیماری جنگ و تروریسم است اصلا عجیب نبود. همه پرسی استقلال کردستان شاید بزرگترین چالشی باشد که ایران تاکنون با آن روبرو شده است.
  • شمس تبریزی 3 A1 ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    3 4
    اکنون که کردها به رغم مخالفت های منطقه ای و بین المللی به استقلال کردستان رای داده اند، یک روند مذاکراتی احتمالا چند لایه ای و طولانی مدت را برای جدایی از عراق آغاز خواهند کرد.ایران روابط طولانی مدتی با کردهای عراق داشته و تنها کشوری در منطقه است که هم از جمعیت کردی قابل توجهی برخوردار است و هم روابط محترمانه و حسنه ی طولانی مدتی با آنها داشته است. حمایت ایران از کردها در برابر داعش، از سال 2014 بیشتر مورد توجه قرار گرفت اما ارتباط بین کردها و ایران به دهه های گذشته باز می گردد.حتی قبل از انقلاب اسلامی در سال 1979، شاه از کردهای عراق حمایت می کرد. در آن سالها، ایران همراه با اسراییل و آمریکا از قیام کردها علیه دولت حسن البکر در عراق حمایت می کرد.
  • شمس تبریزی 4 A1 ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    3 4
    در آن زمان، حمایت تهران از کردها با دو هدف انجام می شد. هدف اول این بود که شاه مانند آمریکایی ها از بسط کمونیسم در خاورمیانه هراس داشت و در آن مقطع شوروی از دولت بغداد نیز حمایت می کرد. هدف دوم این بود که شاه می خواست با عراق مقابله کند چرا که عراق درباره بخشهایی از رود مرزی اروند که عراقی ها آن را شط العرب می نامند ادعا داشت و این موجب تنشهای طولانی مدتی بین تهران و بغداد گشته بود.مناقشه عراق و ایران بر سر اروند نهایتا موجب آغاز جنگ بین این دو کشور در 22 سپتامبر 1980 شد. طی جنگ عراق و ایران، کردها جانب ایران را گرفتند و صدام علیه هر دوی آنها از سلاح شیمیایی استفاده کرد.
  • شمس تبریزی 5 A1 ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    3 4
    چند دهه بعد از جنگ ایران و عراق، باردیگر ایران و کردها در یک جبهه قرار گرفتند و آن هم جبهه ی ضد داعش بود و در اینجا بود که نیروهای پیشمرگه دوشادوش سپاه قدس ایران و شبه نظامیان شیعی عراق که مورد حمایت ایران بودند، به جنگ با داعش پرداختند.هرچند که منافع و تهدیدات مشترک به مدت چند دهه موجب اتحاد کردهای عراق و ایران گردیده است اما وجود جمعیت کرد در ایران روابط بین این دو را پیچیده تر کرده است. جمعیت کردهای ایران تقریبا هفت میلیون نفر هستند که در مناطق شمال غربی و غرب ایران ساکن هستند و البته عده زیادی از آنها اهل تسنن نیز هستند. مناطق کردی جزو محرومترین مناطق ایران هستند و دولت ایران در سرمایه گذاری در این مناطق همیشه ناکام بوده و بخش خصوصی نیز در این مناطق سرمایه گذاری نکرده است.
  • شمس تبریزی 6 A1 ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    3 4
    بنابراین عجیب نیست که در جایی که پیشمرگه در حال مبارزه با داعش است، برخی از کردهای ایرانی به این گروه تروریستی ملحق می شوند. از این رو، فهم اینکه چرا داعش از جمعیت ایرانی های کرد اقدام به عضوگیری کرده است دشوار نیست. لازم به ذکر است که عوامل داعش که دو عملیات را در ژوئن 2017 در تهران انجام دادند از ایرانی های کرد بودند.با تمام اینها، کردها نیز مانند بسیاری از اقلیت های طایفه ای، مذهبی و زبانی ایران مدت مدیدی جزو تاروپود بقایای امپراتوری پارس بوده اند و از نگاه ایرانیان، کردها بخش ذاتی و جدایی ناپذیر کشورشان هستند. اما همه پرسی استقلال کردستان موجب پیچیدگی امور می شود. از نظر تهران، این همه پرسی نه یک موضوع جدا و مستقل بلکه دامنه داراست.
  • شمس تبریزی 7 A1 ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    4 4
    از نگاه تهران، همه پرسی برای استقلال، آغازی است برای تلاش وسیعتر و انضمام مناطق کردی ایران، ترکیه و سوریه به کردستان عراق و تشکیل کشور جدیدی در منطقه. البته چنین امری بعید هم نیست. کارشناسان و سیاستمداران منطقه و جهان مدت مدیدی است که این موضوع را به عنوان راه حلی برای حل ریشه ی نا امنی خاورمیانه مد نظر دارند. از نظر آنها ریشه این ناامنی به مرزهای این منطقه باز می گردد که توسط قدرتهای استعماری ترسیم شده اند. برخی از کارشناسان حتی می گویند که روزگار مرزهای ترسیم شده توسط توافق سایکس پیکو به سر آمده است. جفری گلدبرگ روزنامه نگار آمریکایی در سال 2014 به همین موضوع اشاره کرد و در حمایت از استقلال کردستان در سال 2014 نوشت « احتمالا هیچ چسبی که بتواند خاورمیانه را به هم متصل نگه دارد وجود ندارد».
  • شمس تبریزی 8 A1 ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    3 3
    اما از نگاه ایران که قلمرو تاریخی اش به مدت چندین قرن تکه تکه شده، کردستان نه یک موضوع نگران کننده بلکه یک تهدید بالفعل محسوب می شود.کردستان از آن جهت تهدید است که ایران پیش از این نیز با چنین تهدیدی مواجه بوده است. کردهای ایران و عراق در سال 1946 یک حکومت مستقل کردی موسوم به جمهوری مهاباد را تاسیس کردند. جمهوری مهاباد در ایران برپا شد و کردهای عراق که رهبر شاخص آنها مصطفی بارزانی بود را نیز در برداشت. جمهوری مزبور مورد حمایت شوروی بود و ظرف کمتر از یک سال ازهم پاشید. بعد از آن، شاه و بارزانی روابط شکرابی داشتند و البته همکاری شان همراه با بی اعتمادی بود. این همکاری و بی اعتمادی توام تا امروز ادامه داشته است.
  • شمس تبریزی 9 A1 ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    3 2
    در روزهای منتهی به همه پرسی کردستان، همزمان با افزایش فشار نیروهای ایرانی بر کردها، فرمانده سپاه قدس قاسم سلیمانی با مسعود بارزانی، فرزند مصطفی بارزانی، ملاقات کرد.موفقیت کردهای عراق در تشکیل وحفظ یک کشور کارآمد، به طور قطع بر ایران تاثیر خواهد گذاشت. اولا، یک جنبش اسقلال طلبانه و موفق کردی در عراق به احتمال زیاد موجب تجدید حیات جنبش کردی مشابه در ایران می گردد و این به نوبه خود سایر اقلیت ها را به سمت استقلال طلبی سوق خواهد داد.ثانیا، منطقه کردی مشترک بین ایران و عراق یک گذرگاه سهل الوصولی بوده که هم قاچاقچیان و هم معاندان رژیم از آن بهره برده اند.
  • شمس تبریزی 10 A1 ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    3 2
    در واقع، در اوج تحریمهای ایران مهاباد حکم ترمینال بازرگانی ای را داشت که از طریق آن کالا از کردستان عراق به مناطق کردی ایران حل می شد و از این نقطه به سراسر ایران منتقل می گردید. آسانی تردد بین کردستان عراق و ایران، زبان مشترک و رسانه های مشترک کردهای ایران و عراق، سرایت استقلال طلبی از عراق به ایران را آسان می کند. ثالثا، کردها در آمریکا به نیروی ضربه گیر معروف هستند. بالاخره هر چه باشد کردها نوعا در جنگ با حکام مستبدی چون صدام و تروریستهایی همچون داعش با آمریکا همراه بوده اند. اما از سویی دیگر گروههایی در میان آنها نیز هستند که قابل اعتماد نیستند.
  • شمس تبریزی 11 A1 ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    3 2
    مناطق کردی ایران، پایگاه برخی از گروه های سلفی است که برخی از این گروه ها با القاعده و اخوان المسلمین در ارتباطند و تلاشهای داعش برای عضوگیری در این منطقه حکم پاشیدن نفت بر آتش را نیز دارد. همه پرسی استقلال کردستان می تواند منجر به قدرت گرفتن این گروه ها در ایران شود کما اینکه ایالات متحده نیز بر این اعتقاد است که این همه پرسی به مبارزه با داعش آسیب می زند.همه پرسی استقلال ممکن است بر رابطه ایران با باقی منطقه نیز تاثیر گذار باشد. در حقیقت، همه پرسی در یک بستر زمان طولانی مدت ممکن است نخستین گام برای اتحاد بازیگران کلیدی در منطقه گردد.
  • شمس تبریزی 12 A1 ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    3 2
    بارزانی و سایر رهبران کرد مرتب می گویند که هدف از این همه پرسی تغییر خطوط مرزها نیست بلکه آغازی است برای مذاکره بین بغداد و کردستان. اما از نظر ایران و سایر کشورهای منطقه، این همه پرسی حکم توپ غلتانی را دارد که متوقف کردنش پیش از اینکه ساختارهای مرزی را به هم بریزد، کار دشواری خواهد بود. در نتیجه، ایران و ترکیه وعده داده اند که تلاش کردهای عراق برای استقلال را متوقف کنند. از این رو، این دو کشور در این زمینه با عراق که شریک راهبردی و کلیدی ایران در منطقه است همکاری خواهند کرد. عربستان نیز به نوبه خود در اکثر حوزه ها از افغانستان گرفته تا سوریه و یمن با ایران مخالف است، اما با تمام اینها سعودی ها نیز به آن دسته از مقامات منطقه ای که خواهان به تعویق افتادن همه پرسی بودند پیوستند.
  • شمس تبریزی 13 A1 ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    3 2
    ایالات متحده نیز اعلام کرد که در صورت حرکت کردها به سمت استقلال، حمایت و کمکهایش به آنها را کاهش خواهد داد. در اینجا فقط یک بازیگر منطقه ای می ماند و آن هم اسراییل است. «بنیامین نتانیاهو که مهار ایران در راس سیاست خارجی اش قرار دارد شاید تنها مقام در منطقه باشد که از تشکیل کشور کردی حمایت کرده است. از نظر نتانیاهو، تشکیل یک کشور کردی یک دژ بالقوه ای است در مقابل توسعه طلبی و اقدامات هجومی ایران.»افراد زیادی به همه پرسی استقلال رای دادند. اما فارغ از رایی که داده اند، همه پرسی تازه آغاز یک روند طولانی مدت محسوب می شود.
  • شمس تبریزی 14 A1 ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    3 2
    این روند به موازات افزایش تلاشهای بازیگران منطقه ای برای متوقف کردن استقلال کردستان، بیشتر خود را نشان خواهد داد. پرزیدنت اردوغان گفته است که نیروهای مسلح کشورش در مرز آماده هستند. ایران نیز با برگزاری رزمایش در مرزها و اعزام نیروهای مسلح و پهپادها و سیستم های موشکی به قدرت نمایی پرداخت. ایران همچنین به موازات رزمایش مزبور، به دنبال ایجاد کانالهای ارتباطی دیپلماتیک بوده است. حقیقتا شاید از زمان جنگ ایران و عراق این نخستین باری باشد که ایران با بزرگترین چالش منطقه ای مواجه شده است. چالشی که از نظر ایران تنها به بدتر شدن وضعیت وخیم امنیتی منطقه منجر خواهد شد. خدانگهدار
    • شمس تبریزی A1 ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
      4 2
      یعنی آمریکا به 50 کشور مستقل تجزیه خواهد شد؟ این را از کجا میگویید؟ سالهای دور یعنی حدود 20 سال پیش که یک اقداماتی که بوی تجزیه طلبی میداد در تگزاس اتفاق افتاد و به شدت سرکوب شد. راستی این فرقه داویدیانها را در ویک تگزاس چرا با آن وضع فجیع سرکوب کردن. قضیه مال زمانهای خیلی دور نیست. زمان تشکیل کشور باسک کی خواهد بود؟ ضمنا خاورمیانه وضع متفاوتی با جدایی طلبان اروپا و آمریکا دارند. من از جمهوری مهاباد خبر داشتم اما نمیدانستم ملا مطفی هم جزو آنها بوده. آخر شاه ایشان را بعد از توافق 1975 الجزایر،همراه با دار و دسته اش به عظیمیه کرج آورده بود و من به خاطر همین به ملا مصطفی خوشبین بودم. با این چیزی که درباره ملا مصطفی خواندم کلا نظرم نسبت به بارزانی خراب شد.
    • شمس تبریزی A1 ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
      3 2
      نکته دیگر وجود گروه های سلفی در کردستان خودمان بود. از این موضوع هم اطلاعی نداشتم. سلفی ها آدمهای خطرناکی هستند و وجود اینها هم عامل تاثیرگذار دیگر در ذهن من بود. ببخشید تا وضعیت سلفی جماعت و صهیونیست ها روشن نشه و تا زمانی که امثال کاک مسعود با آن سابقه ای که در مهاباد دارند در کردستان هستند، موافقت با استقلال شان حکم خودزنی را برای ایران دارد. یک بار هم نوشتم که کریمه به ما ربطی نداره و در امنیت ما موثر نیست اما قضیه کردستان به کل متفاوت است. اینجا نمیشود روشنفکربازی درآورد. موضوع امنیت ملی و تمامیت ارضی ایران مطرح است.
    • بی نام A1 ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
      5 3
      جناب شمس اولین باری است که باشماموافقم
  • شمس تبریزی A1 ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
    3 2
    آقای تاجیک، اولاد حضرت ابراهیم چند خصوصیت بد دارند. یکی اینکه وقتی پیامبر خدا در میانشان غیبت میکند، گوساله پرست می شوند. یک خصوصیت بد دیگری که دارند این است که وقتی جانشین پیامبرخدا عهدی را که با پیامبرشان بسته اند یادآور می شود و از گوساله پرستی منعشان میکند، او را کتک میزنند. اولاد ابراهیم یک خصوصیت بد دیگر هم دارند و آن این است که دست روی زن بلند میکنند. آقای تاجیک، آدمی که روز زن دست بلند کند نامرد است خصوصا اینکه آن زن همسر هارون هم باشد. چه بد قومی هستند این اولاد ابراهیم
  • شمس تبریزی با حاج بابا1 A1 ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
    4 3
    سلام. حاجی در جایی نوشته « حضور پر هزینه ما در عراق و سوریه. ضمنا هزینه این کار از جیب مردم داده میشه که بیکار و بی درامد هم هستند». رقم هزینه ها را برای من میگی یا اینکه این دفعه هم میخواهی مثل بقیه قضایا دبه دربیاری و بگی من دارم مغلطه میکنم؟ مشکل بحث با شما این است که یک سری موضوعات را به وسعت کل تاریخ 60 ساله مطرح میکنی و در اشارات ات هم فهرست وار عمل میکنی و تیترهای کوچه بازاری و افواهی را برای من نقل میکنی بدون اینکه حتی در یک مورد آن هم عمیق و وارد جزییات بشوی تا ببینیم موضوع از چه قرار است و آیا درست میگویی؟ از کاشانی و مصدق صحبت میکنی تا حمالی کره ای ها برای ما، تا جنگ 8 ساله و توافق هسته ای و احمدی نژاد و هاشمی و چچن و روسیه و ایغورهای چین و اینکه ما چرا از چچنی ها دفاع نکردیم.
    • بی نام A1 ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
      2 5
      رقم هزینه ها رو که باید شما شفاف سزی کنی ما با توجه به وسعت و ...میفهمیم که هزینه زیاده شما داری خرج میکنی من باید عدد دقیقش رو بگم؟ جوک میرمایید؟ مثل این می ماند که من بگم فلان خانواده خیلی سنگین خرج میکنن بعد پدر خاتواده بیاد به من بگه میشه رقمش رو بیان کنی عدد نزد شما است من باید عددش رو بیان کنم؟ برا همین میگم شفاف سزی کن. تمام اینها دست در جیب مردم کردن هست
    • بی نام A1 ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
      2 4
      آقای شمس رقم هزینه ها روازایشون نباید بپرسی ازاونهائی بایدبپرسی که نمی‌زارن این ارقام به گوش مردم برسه.درهمین حدمیدانیم که اداره کردن یک جنگ۷ ساله وخرج یک کشوررادادن هزینه‌ی هنگفتی است.هزینه‌ی ورود روسیه به جنگ بعدازمذاکرات سردارسلیمانی با آنها هزینه‌ی هنگفتی است. ماهم آرزو داریم تاهستیم این هزینه‌هائی که به کشورماتحمیل شده مشخص شود ومسؤلین درمورد دستاوردهای آن پاسخ دهند.سایرهزینه‌های گروههائی چون حماس وحزب‌الله و حشدالشعبی بماند
  • شمس تبریزی به حاج بابا 2 A1 ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
    3 2
    خوشمزه این است که قبلا متذکر شده اید که قصد شفاف سازی هزینه هایی که من می تراشم را دارید. آخر یکی نیست بگوید با اسکی روی آب که نمی توانی شفاف سازی کنی. برای شفاف سازی نیاز به غواصی است. در تمام این موارد ذکر شده در کامنتهای پیشین روی سطح می لغزی. با عرض پوزش از عمق چیزی سر در نمیاری. میگویم آمار زیر خط فقر در آمریکا را بده، آمار بیکاری را میدهی. میگویم صنایع کره جنوبی تاریخچه اش چیست؟ میگویی اینها در دهه 50 شمسی چیزی نبودند و مهندس و تکنسین نداشتند و برای ما کارگری میکردند. میگویم شماره قطعنامه های صادر شده در زمان جلیلی را ذکر کن، میگویی دارم مغالطه میکنم. چرا؟ فرضا داری داری بر اساس گزارشی که مترجم کم سوادفلان خبرگزاری نوشته و تیتر هم زده یا بر اساس ویکیپیدیای فارسی که یک کم سوادتر آن را
    • بی نام A1 ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
      2 4
      شما که عددها دستتون هست چرا عدد کل را اعلام نمی کنید؟ من باید بیام عدد رو دربیارم؟ عجب
    • بی نام A1 ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
      2 4
      یعنی درزمان جلیلی قطع‌نامه‌ای برعلیه ایران تصویب نشد؟ شماره‌ی قطعنامه‌های تخرینی برای شمامهم‌است؟ یا مره‌ی جنوبی در ۵۰ سال اخیربه سرعت نور توسعه یافته نشد؟ نکند الان ماهنوز قبل از انقلابیم؟ شاید جنگ‌نبوده شایدهم‌انقلاب نبوده.
  • شمس تبریزی به حاج بابا 3 A1 ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
    4 2
    نوشته قضاوت میکنی. متاسفانه نه در کامنت شما، بلکه در بسیاری از کامنتهای درج شده در خبرآنلاین متوجه می شوم که فرهنگ غذایی نسل امروز به فرهنگ تحلیلی اش هم سرایت کرده. نسل سوسیس کالباس خور، تحلیل های سیاسی اش هم فست فودی است. اگر مقاله ای یک صفحه باشد، به زورحوصله خواندنش را دارد. وقتی بشود 10 صفحه، می گوید اصلا حال و حوصله ندارم. نمیخواند و ادعای زیادی هم دارد و درباره عالم و آدم قضاوت میکند. در جایی در همان صفحه ای که قبلا داشتیم بحث میکردیم، دیدم صحبت از رییس جمهور سنی یا مسیحی کردن. بنده خدا نمیداند، که در این مملکت یک بهایی 14 سال نخست وزیر بوده. وزیر آموزش و پروش اش هم که فرخ رو پارسا باشد بهایی بوده. امیر ارتش اش هم که تیسمار خسروانی باشه هم بهایی بوده. مقام ظاهرا دوم ساواک و فی الواقع
  • شمس تبریزی به حاج بابا 4 A1 ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
    3 2
    نفر اول تشکیلات امنیتی و اطلاعاتی ایران یعنی ثابتی هم بهایی بوده. شکنجه گرش هم که فریدون توانگری باشد بهایی بوده. یارغار شاه سپهبد ایادی هم که به گفته خودش 80 شغل داشت هم بهایی بوده. هژبر یزدانی که از سرمایه داران بزرگ بود و سابقا طرفهای سرخه چوپانی میکرد هم بهایی بود. کتاب فراموشخانه ی اسماعیل رایین را که در زمان شاه و با حمایت اسدالله اعلم چاپ شد را بخوانید. فهرست فراماسونهای ایرانی که داری مقام در رژیم پهلوی بودند را ذکر کرده. تازه نگذاشتند جلد چهارمش بیاد بیرون.فراماسونها حزب اللهی بودند؟ در دوره هویدا که بهایی ها شلنگ تخته مینداختن در این مملکت. یک نگاه به پیشینه نمایندگان سنا و مجلس شورای ملی آن روز بندازید. اصلا آن موقع که بحث شیعه و سنی نبود. رییس زندان قصر سرهنگ زمانی سنی بود.
  • شمس تبریزی به حاج بابا 5 A1 ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
    3 2
    کمالی شکنجه گر ساواک هم کرد سنی بود. آجودان شاه هم کرد بود. سپهبد پالیزبان که برو و بیایی برای خودش داشت کرد بود. بخوام بشمارم تا صبح طول میکشه. خب پس چطور آن روز غلطی نکردند؟ اگر غلطی کرده بودن که کار به انقلاب نمی کشید. آن روز آجودان شاهنشاه آریامهر کرد بود حالا زور میزنند که فلان عضو هیات رییسه کرد باشد. آقا جان آجودان کرد هم برای این کشور نتوانست کاری کند، تو میخواهی با یک عضو هیات رییسه ی مجلس ... تحول ایجاد کنی؟مثلا قاضی پور میخواهد فراکسیون ترکی تشکیل دهد. تیمسار ارتشبد عباس قره باغی رییس ستاد بزرگ ارتشتاران ترک بود اما نتوانست کاری کند و انقلاب پیروز شد. آقای قاضی پور و خوانندگان خبرآنلاین، مشکل این مملکت کرد و ترک و لر و بلوچ بودن و سنی و شیعه بودن مقامات نیست. بیدار شوید.
  • شمس تبریزی به حاج بابا 6 A1 ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
    3 2
    خب همین تاریخ دم دستی را نمیدانند. آنوقت خیال میکنند با سنی شدن و یا مسیحی شدن رییس جمهور، مشکل حل می شود. چرا؟ چون نمیدانند مشکل از کجاست. وقتی هم حاج صمد میخواهد طرح بدهد مرتب میگویند توجیه میکند. دلواپس است. بالاخره کاری میکنند که حاج صمد عطای ایران را به لقایش ببخشد و رحل اقامت در اورنج کانتی بیفکند. حاج بابا، قضیه اشغال سفارت ربطی به 28 مرداد نداره. آمریکا سابقه دخالت زیادی در سیاست ایران داشت. علی امینی با نظر آمریکایی ها نخست وزیر شد.حسنعلی منصور با نظر آمریکایی ها نخست وزیر شد. هویدا هم همینطور. در تابستان 56 سالیوان یک ملاقات با شاه داشت و به گفته سالیوان یک هفته بعد شاه هویدا را عزل کرد و جمشید آموزگار را به جای او آورد.
  • شمس تبریزی به حاج بابا 7 A1 ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
    3 2
    این اخری هم که ژنرال هایزر را آورده بودن که بین فرماندهان ارتش هماهنگ کنه برای کودتا. روز 22 بهمن هم از کاخ سفید به سفارت آمریکا در تهران زنگ زدن و برژیسنکی به سالیوان گفت هنوز شانسی برای کودتا هست؟ سالیوان هم گفت برو آقا ..... کار تمام شده. اصلا اشغال سفارت به خاطر پناه دادن آمریکا به شاه بود. در آن روز تحلیل این بود که به او پناه داده اند تا دوباره برای شکست انقلاب برنامه ریزی کنند. اگر سفارت اشغال شد برای این بود که آمریکا شاه را بازگرداند. اینها ربطی به 28 مرداد ندارد که هی می آیی قضیه مصدق و کاشانی را مطرح میکنی. ضمنا آن اسناد وزارت خارجه آمریکا را اگر مردید منتشر کنید تا پته ی مصدق روی آب ریخته بشه و معلوم شود چه وضعیتی را درست کرده بوده که کار به قیام مردمی می کشد.
  • شمس تبریزی به حاج بابا 8 A1 ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
    3 3
    آمریکا از سال 1320 دخالت مستقیم در سیاست ایران داشت. در 1320 روزولت آمد تهران و حتی یک دیدار مختصر هم از شاه نکرد.اصلا از شاه مملکت هم برای ورود به تهران اجازه نگرفتن. اینها سوابق آمریکاست و تا الان هم ادامه داشته. سران دولتهای در جنگ همینطور عین خر سرشان را انداختن پایین و آمدن تهران. تنها کسی که حاضر شد یک دیدار کوتاه با شاه داشته باشه استالین بود. شوروی در مقطعی در آذربایجان دخالت داشت و تمام شد و آن شوروی هم دیگر امروز اثری ازش نیست. حتی روسیه تزاری هم که شما ازش دل پری داری دیگر نیست. شما داری قضایای دوران تزارها و بلشویکها را به امروز تعمیم میدی و میگی روسیه هم مثل آمریکاست و حال آنکه اصلا اینطور نیست.
  • شمس تبریزی به حاج بابا 9 A1 ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
    3 2
    روسیه کجا سیستم بانکی دنیا را در اختیار دارد؟ روسیه که خودش هم تحت تحریم است؟ وضع اقتصادی خوبی ندارد. درباره ایران این آمریکا بود که اول شروع کرد و ادامه هم داد. شما ظاهرا چیزی نمیدانی و مغلطه ای را که خود میکنی، به من نسبت میدهی. آری آمریکا بر اساس منشور حقوق بشر همیشه ادعا کرده و در منشور حقوق بشر هم صحبت از برادری با همه انسانهاست. در اسلام کسی نگفته که ما با همه انسانها برادریم. اما در کتاب مقدس حقوق بشر برادری با همه ذکر شده. کدام برادری؟ برادری ماسونی. منشور حقوق بشر از نظر ما به درد لای جرز میخوره. این آمریکا بوده که از آن منشور همیشه حرف زده و هیچگاه هم به مفادش عمل نکرده و دشمنی را آغاز کرده. شما میگویی چین و روسیه هم کافر هستند پس چرا با آنها ارتباط دارید؟ می گویم در قرآن ذکر
  • شمس تبریزی به حاج بابا 10 A1 ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
    3 1
    شده « و ان جنحوا للسلم فاجنح لها و توکل علی الله». یعنی اگر کفار میل به صلح داشتند، ای پیامبر با توکل بر خدا به سمت صلح راغب شو. چین و روسیه جزو کفاری هستند که از در صلح درآمدند بنابراین ما هم قتال نمیکنیم. آمریکا سالهاست اعلان جنگ داده و دخالت می کند و قرآن می گوید باهاشون قتال کنید. شما طبقه بندی کفار را که توسط قرآن تبیین شده ازش خبر نداری، و فکر میکنی ما معیار دوگانه در برخورد با چین و آمریکا داریم و داریم توجیه میکنیم. نادانی و کمبود اطلاعات شما موجب شده که خیال کنی من دارم توجیه میکنم. به جای اقتصاد خرد و کلان قرآن را بخوانید تا ابتدا از مبانی اطلاع یابید و بعد به مطالعه اقتصاد خرد و کلان بپردازید وگرنه اقتصاد خرد و کلان به گرداب رباخواری و فساد شما را در می افکند.
    • بی نام A1 ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
      1 1
      جواب این کامنت شما هم حدیث از امام علی است: لَا تُخَاصِمْهُمْ بِالْقُرْآنِ فَإِنَّ الْقُرْآنَ حَمَّالٌ ذُو وُجُوهٍ تَقُولُ وَ یَقُولُونَ وَ لَكِنْ خَاصِمْهُمْ بِالسُّنَّهِ فَإِنَّهُمْ لَنْ یَجِدُوا عَنْهَا مَحِیصاً
  • شمس تبریزی به حاج بابا 11 A1 ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
    2 2
    علی فرمود یا معشر التجّار الفقه ثم المتجر، الفقه ثم المتجر، الفقه ثم المتجر. یعنی چی؟ یعنی اول قرآن یاد بگیر و بعد برو سراغ اقتصاد خرد و کلان. می گویی چرا از چچنی و غیره دفاع نمی کنید. مگر آنها مسلمان نیستند؟ اول میگویی چرا رفتی از جیبوتی و سودان حمایت کردی و بعد میگه مگر چچنی ها مسلمان نیستند و چرا از آنها دفاع نکردی؟ از نظر من چچنی و سودانی و جیبوتی و عربستان و اردن سر و ته یک کرباس هستند. بنده اهل کمک به کسی که شیعه را رافضی بداند نیستم. این سوالی که پرسیدی به من ربطی ندارد. از لاریجانی که برایشان پارلمان افتتاح کرده بپرس نه از من. او مرا رافضی میداند. به چه دلیل باید به او کمک کنم؟ آنهایی هم که دم از برادری با آنها زدند، حالا میبینی که نتیجه اش را دیدند. البته رویشان نمیشود که بگویند.
  • شمس تبریزی به حاج بابا 12 A1 ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
    2 4
    به شما یک بار گفتم که مخالفت من با اسراییل به خاطر حمایت از فلسطینی ها نیست. گفتم دشمنی من با اسراییل از کجا نشات میگیره. در جنگ با اسراییل هم روی امثال حزب الله لبنان حساب میکنم نه روی حماس. حماس را اصلا ... نمیدانم. با طناب پوسیده حماس نباید در چاه رفت. حماس و بسیاری از سیاستمداران فلسطینی امتحانشان را به کرات پس داده اند و نشان داده اند مرد روزهای سخت نیستند و در جبهه جنگ آدم را تنها میگذارند. میدانی چرا؟ چون وسط حمله دشمن، ناگهان به تو میگویند نظرت درباره خلیفه اول و ثانی و ثالث چیست؟ حالا هرچه بگویی آقا دشمن از روبرو حمله کرده و الان وقت این حرفها نیست. اما نمیفهمند و مرغ حماقتشان یک پا دارد. اینها از چچن گرفته تا سودان همین ویژگی را دارند. بگذار بروند ....
  • شمس تبریزی به حاج بابا 13 A1 ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
    3 3
    فلسطینی ها را ..... میدانم اما اسراییل به راستی جرثومه فساد است و باید شرشان را از اینجا کند. خداوند مخلوقی به پستی و کثیفی اینها خلق نکرده. در جایی نوشتی به جای هزینه در عراق و سوریه کار برای ما درست کنید. هزینه عراق و سوریه را نمیدانم اما رقم کمک به حزب الله را بر اساس اطلاعاتی که اویگدور لیبرمن در بروکینگز داده میدانم. تازه میدانم لیبرمن دست بالا را میگیرد چون دشمنی زیادی با حزب الله دارد. ضمنا حزب الله را مثال میزنم چون روی حزب الله خیلی تبلیغ میشه و به علت کارآیی بالایی که این سازمان داره، همه خیال میکنند رقم های عجیب و غریب از ایران دریافت میکنه و احتمالا کسی مثل شما هم ممکنه خیال کنه اگر رقم کمک به حزب الله را به رفع بیکاری در ایران اختصاص میدادند الان ایران بهشت بود
    • بی نام A1 ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
      2 5
      در اینکه اسرائیل یک کشور مشکلذار است و مایه شر است حرفی نیست. بحث اینه که چه اصراری هست که از جیب ما خرج بشه و این وضعیت بیکاری و بی درامدی ایجاد بشه؟ وظیفه مبارزه با اسرائیبل را چه کسی به عهده ما گذاشته؟ اگر هم قراره که این وضعیت ادامه پیدا کنه که دیگه باید کوپن داده بشه و سیستمی اقتصادی کمونیستی د کشور پیاده بشه به هر نفر یه خونه 50 متری داده بشه کوپن داده بشه و ...نمیشه که هم ادعا کرد اقتصاد باید باز باشه و هم با اسرائیل درگیر بود یا کلا حالت جنگی اعلام شود با کوپن و سیستم اقتصادی کمونیستی و مستقیما وارد جنگ بشیم که تکلیف مشخص بشه یا اینکه با وضعیت فعلی نمیشه اقتصاد رو اداره کرد شفاف بفرمایید که ما میخواهیم هزینه کنیم برای نابودی اسرائیل اون اولویت هست و بیکاری شما هم مهم نیست
    • بی نام A1 ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
      2 3
      اگر بیکاری مردم مهم نیست که دیگه خیلی هزینه ها نباید گرفته بشه اقتصاد باید جور دیگری اداره بشه. اگر در وضعیت جنگی هستیم بریم بجنگیم. این رو که دیگه حتما قبول داری که باید سریعا اقتصاد را به حالت دولتی تغییر دهیم و شروع کنیم به کوپن دادن و به حالت اقتصاد کمونیستی دربیاوریم اگر میخواهیم وضعیت را در حالت تنش و جنگ نگه داریم؟ کاری ندارم اصلا درست یا غلط کلا اینو قبول داری که اقتصاد کنونی با تفکرات شما سازگاری نداره؟ بعد میزان هزیه هایی که تا الان شده رو حدس زدم برات تا چه مدت این وضعیت ادامه داره به نظرت چند میلیار دلار سر این کارا خواهیم گذاشت و اثرش رو ابادانی کشور ما چه خواهد بود ایا میشه در چندین جبهه درگیر بود با این رکود و بیکاری و...؟ برنامه چیه؟ برنامه رو میتونی تشریح کنی؟
    • بی نام A1 ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
      2 3
      برنامه رو میتونی تشریح کنی؟ شما که در عمق شنا میکنی میتون بگی که این وضعیت چند سال طول خواهد کشید و چقدر هزینه خواهد شد؟ بعد این سوال رو هم جواب بده که بیکاری جوانان و وضعیت اقتصادی داخلی اولویت شما است یا درگیری با اسرائیل غاصب؟ کدومیک را اولویت میدانید؟ اگر جوانان اولویت بوده چرا وضعیت این هست؟ اگر اسرائیل اولویت هست جوانان چکار باید بکنند؟ برنامه رو بیان کن در مورد بد بودن اسرائیل هم من حرفی ندارم ولی برنامه شما چیست
  • شمس تبریزی به حاج بابا 14 A1 ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
    2 2
    رقم کمک ایران به حزب الله بر اساس گفته ی لیبرمن 900 میلیون دلار در سال است. این رقم را در 3200 تومان ضرب کن و بر عدد 1085 تریلیون تومان که بودجه کشور در سال 96 است تقسیم کن. خواهی دید رقم کمک ایران به حزب الله برابر 0.2 درصد بودجه سال 96 است. دقت کن 2 دهم درصد و نه 2 درصد.ضمنا توجه کن که بودجه 96 رشد 11درصدی نسبت به بودجه سال 95 دارد و البته هنوز هم با این رشد 11 درصدی بودجه، کاری از پیش نبرده اند. حالا خیال میکنی اگر 0.2 درصد به این بودجه اضافه شود چه اتفاقی می افتد؟ شما با 1085 تریلیون تومن نتوانستی کاری کنی. آنوقت میخواهی با افزایش دو دهم درصدی اش کاری کنی؟ خب این نشان میدهد که شما از آن شغل های دولتی فراوانی که کل راندمان کارمند در یک روز 2 ساعت بیشتر نیست خبرنداری. هزینه های جاری
    • بی نام A1 ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
      3 4
      البته هم رقمها بسیاربیشتر از اینها است و هم تعداد کشورها و گروه ها بسیار متنوع هست از گروه های فلسیطنی و لبنانی تا سوریه و کشورهای مختلف افریقایی و امریکای لاتین و..همین رقمی که شما ذکر کرده اید هم تا الان باید چیزی حدود 30 تا40 میلیارد دلار فقط برای حزب الله هزینه شده باشه الباقی رو هم حساب بفرمایید عدد خیلی بالاتر میره یک عدد خیلی کوچکش که دیگه هزینه خیلی کم و پول خرد به حساب میاد اونم برای کشورهای غیرمسلمان ساخت فرودگاه برای سنت وینسنت و گرنادین هست و تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل اگر سالانه 2 تا 10 میلیارد خرج این کارها شده باشه حدودا 80 تا 400 میلیارد دلار فقط در این عرصه ها خرج شده
  • شمس تبریزی به حاج بابا 15 A1 ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
    3 2
    مزخرفی که دولت دارد را نمیبینی و اتلاف پول را در این دستگاه عریض و طویل دولتی نمیبینی. نمیخواهی بگویی که این ساختار دولتی پولت را اتلاف کرده و نسبت به هزینه هایش ساختار ناکارآمدی است اما حزب الله لبنان که یکی از بازوان پرتوان ایران در خاورمیانه است و پول را هم هدر نمیدهد میبینی. 0.2 را میبینی و 99.8 را نمیبینی. چرا؟ دلیلش برای من روشن است و چیزی نمیگویم که به شما برنخورد. خب این در مورد حزب الله بود و تازه رقم را خیلی دست بالا گرفتم چون از لیبرمن نقل کردم. حالا بگو رقم هزینه های ما در عراق و سوریه چقدر است. من که یک رقمش را که بیشتر از بقیه جلب توجه میکرد گفتم. رقم سوریه با شما. به من عدد و رقم بده و ضمنا بگو رقمش مال کجاست. منبع میخوام حاجی.
    • بی نام A1 ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
      3 6
      سرمایه‌ی ملی کشور درای جاهائی که شما میگوییدهزینه میشود. داخل رابا پول خود مردم مثل مالیات و قبض و جریمه اداره میکنند
  • شمس تبریزی به حاج بابا 15 A1 ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
    5 4
    درباره جنگ یک سوال برام مطرحه. هیوود رنکین که قبلا هم در موضوع کردستان نظرش را نقل کردم در مصاحبه اش گفته که ما در سفارت آمریکا در سال 1987 و در زمانی که ایران موشک به بغداد میزد ترس از شکست صدام داشتیم. چی شد که در چند ماه آخری که ختم به پذیرش قطعنامه شد شکست ها شروع شد؟ چطور تا سال 87 وضعیت آن بود و به گفته آمریکایی ها ترس از شکست صدام مستولی شده بود و یک مرتبه در ماههای آخر وضعیت به گونه ای دیگر شد؟ من که خیال میکنم همانهایی که برجام را کردن در پاچه ما، آن وضعیت را در ماههای آخر درست کردند تا امام را راضی به پذیرش قطعنامه کنند. بالاخره بعضی ها کارشان جام زهر دادن است. یا جام زهر 598 و یا جام زهر هسته ای. در خارج میگویند ایران جام زهر هسته ای را سرکشید. نظرت چیست حاجی؟ خدانگهدار
    • بی نام A1 ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
      1 6
      نظرم اینه که کلا توجیه کرده ای حرف مفیدی یا استدلال قوی ذکر نکرده ای
    • بی نام A1 ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
      3 5
      تاریخ چنگ مشخص است ومشخص لست چه کسانی جنگ را کش دادند.بعدازفتح خرمشهر وسپس فاو که با بی تدبیری فرماندهان پس داده شد هیچ پیروزی قابل ملاحظه‌ای به دست نیامد.شماازکدام پیروزی حرف میزنید؟ از چندموشک به بغداد که ده برابر آن به تهران واصفهان شلیک میشد؟ اگربه امثال توبود جنگ باید تارسیدن به دو سرزمین سوخته ادامه می‌یافت.
  • بی نام A1 ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
    3 14
    کلا از این مباحث نتیجه میگیریم که اولویت و هدف ما مبارزه با اسرائیل است که در بد بودن ذات و ماهیتش هم شکی نیست اما سوال اینه که این وظیفه را چه کسی بر عهده ما قرار داده؟ چقدر باید هزینه بشود؟ ایا میشه همزمان هم با اعراب درگیر بود هم با اسرائیل؟ به جوانان و بیکاری اونها و وضع بد اقتصادی کشور چه کسی باید رسیدگی کند و...سوالات زیاده به عبارت دیگه وضعیت معیشتی مردم ما فرع هست و اصل این کارها و این مباززات هست لذا دوستانی که جامعه را به حالت چریکی تعریف می کنند که همه ما چریک هستیم چرا به فکر ایجاد سیستم کوپنی و سیستم اقتصاد کمونیستی نیستند که همه تحت حمایت قرار گیرند و بریم سمت جنگ و درگیری بیشتر؟ تناقض ایجاد میشه
  • بی نام A1 ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
    1 0
    جناب شمس یه سوال از شما دارم این غرامت 100 میلیاردی ما از عراق بابت جنگ چرا دریافت نشده؟ کویت دریافتش کرده چرا ما این 100 میلیارد رو مطالبه نمی کنیم ولی روی ازاد کردن دو سه میلیارد در امریکا مصر بودیم علت چیه؟
  • بی نام A1 ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
    1 2
    چه وضعشه این شمس تبریزی همه مطلب رو کپی کرده تو کامنت ها
    • بی نام A1 ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
      2 0
      شما نخون اگر هم هزینه برات داره شماره کارتت رو بده کارت به کارت بکنیم برات. حرفشو میزنه تو هم حرفت رو بزن من هم مخالفش هستم ولی بدتون میاد کامنت نخونید بهتر از اینه که اینجا خالی باسه. هر چند بهتره که خلاصه گویی کرد ولی اعتراض نداره اگر به محتوای کامنت اعتراض داری بنویس نه کاغذ مصرف میشه نه چیزی. بنده هم از این کارش خوشم نمیاد ولی نمیشه مانع بیان دیگران شد متوجه شدی باباجان ؟؟حرفت رو بزن حرفت چیست؟ من کاملا باهاسش مخالم از این کارش هم خوشم نمیاد ولی اینکه هی بگید کامنتهاش منتشر نشه یعنی چی؟ حرفت رو بزن اونم حرفش رو میزنه دوست نداری نخون زورت که نکردن هر کدومتون هم یه بهانه برای جلوگیری از ابراز بیان دیگران پیدا می کنید مهمتر از محتوای کامنت ایشون اینه که ما حفاظت بکنیم از حق بیان
    • بی نام A1 ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
      2 0
      تا 1 میلیون هم کامنت بذاره مشکل نداره من بهش توصیه می کنم خلاصه گویی بکنه ولی حق اینکه مانع بیان بشیم را نداریم اون به خودش مربوطه اگر اینطور باشه پس فردا میگن دو خط بیشتر ننویس بیعد میگن دو کلمه بلی یا خیر و..بعد میبینیم که محل نظرات رو دوستان بستن رفتن. بنده به عنوان مخالف شمس تبریزی از حق ایشون در نوشتن کامنت دفاع میکنم محتوای کامنت فرع است بر تعداد کامنت باباجان اگر حرف تو رو بزنه که میبای میگی 100 تا کامنت بذاره حالا که مخالفت هست نباید بنویسه؟ کلا باید بلاک بشود؟ موافق نیستم شما یه کامنت دیگه هم گذاشته بودی که کامنت شمس درج نشه ولی من کاملا مخالفم اتفاقا اگر قرارباشه کامنتی درج نشه کامنتهایی که مانع ازادی بیان میشوند نباید منتشر شوند. قابل قبول نیست این حرفها ازادی بیان اصل است