۰ نفر
۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۰
صافکاری در عربستان!

آنچه در عربستان اتفاق افتاده است تا فعال شدن گسلهای سیاسی اجتماعی، تغییرات نسلی و بحران جانشینی و در مجموعه روند توسعه سیاسی اجتماعی این کشور را مدیریت کند، نه صافکاری و بزک است و نه آنگونه که بعضی تحلیل میکنند و بقول مرحوم مهندس بازرگان اینبار محمد بن سلمان رهبر انقلاب عربستان خواهد شد! بلکه اصلاحاتی است در جامعه به شدت محافظه کار و واپسگرای سعودی و قدمی به جلو، حال نتیجه آن هر چه باشد به نفع توسعه منطقه است. چه جامعه عربستان نتواند هضم کند و بالا اورد که از هضم رابع هم میگذراند و چه با خواستهای روند جهانی شدن همراه شود که میشود! حتی با فشار خارجی در اثر افدامات نا مانوس عربستان در داخل و خارج! یعنی خاندان سعودی برای ادامه حکومت خود باید به نداهای داخلی و خارجی گوش کند! این معادله خیلی سختی برای حل کردن توسط یک دانش آموز نیست!

این روزها بلیط ایراینها برنده شده است! عده ائی حجی رفتند که تا بحال کسی نرفته بود و حسابی هم سمپات محمد بن سلمان شدند چون از پدرش خواسته بود که به همه دستور دهد امسال از ایرانیها بطور ویژه پذیرائی شود! نوش جانتان که ریسک کردید! حجکم مقبول که با شرطه های خوش اخلاق و آموزش دیده سعودی که همزمان با چند زبان با حجاج صحبت میکردند و حتی باد تان نیز زدند، هم عکس سلفی گرفتید! الانهم لابد بلا به دور و خدای ناکرده یک عده ائی از همین مردم پای تلویزیون عربستان نشسته اند و ام الکلثوم میبینند! و آنگونه که در فضای مجازی آمد و قریحه لطیفه گوئی ایرانیان در غیاب جدی گرفتن روزگار بکار افتاد، عده ائی هم دنبال رفتن به عربستان برای بازکردن مغازه صافکاری هستند! اما فارغ از جنبه بد لطیفه های جنسیتی این را میگویند دید استراتژیک که به شکار فرصتها می پردازد. ایکاش دست اندرکاران مجمع الجزایر سیاست خارجی هم کمی از ریسک پذیری حجاج و اندکی از جهت سنجی استراتزیکی داشتند. در چنین اوضاعی خدا عاقبت ما را به خیر کند با این شعله اعتماد زدائی از حکومت که خودمان هم با اعمال ، اقدامات و تفکرات عصر قجری و تولید دائمی مساله نه تنها هزینه های مملکت را زیاد میکنیم بلکه بر این اعتماد سوزی اگر بنزین نریزیم حداقل بادش میزنیم!

در یک کلام اینکه از بعضی از سیاستهای خارجی عربستان و مخصوصا" بکار گیری قدرت مالی اش در تخریب زیر ساخت انسانی و توسعه ائی کشورهای خاورمیانه انتقاد شود و دنیا را با خود همراه سازیم یک بحث است ولی اینکه عربستان با یک کار علمی و محاسبه شده همه جانبه پا در راهی گذاشته است که حتی با استفاده از نکات مثبت ویژگیهای جامعه قبیله ائی قدم در راه توسعه سیاسی اجتماعی بگذارد بحث دیگر است. نباید بر روی واقعیات چشم فرو بست و کم کاریهای خود را در نظریه پردازی سیاسی اجتماعی و نحوه مدیریت امور با اندیشه تقلیلگرائی و نژاد پرستانه نادیده بگیریم. باید به ثبات اجتماعی، آرامش خیال مردم، شادابی روحی و سیاسی اجتماعی آنان، امیدواری و بسیج تمامی آحاد همت گماشت تا مشکلات کشور را از جلوی پا برداشت نه آنکه هنوز مسائل و خواستهای قبلی حتی بخشی از مردم همچون رفع حصر برای تقویت انسجام ملی، برآورده نشده مجددا" موج جدید از تنش و تغییر در اذهان و مقومات سیاسی اجتماعی مانند زیاد کردن هزینه فعالیت سیاسی، محدودیت بیشتر برای رئیس جمهور اسبق و یا تغییر مدل ریاستی به پارلمانی پدید اوریم. سی و دو سال پیش در بندرعباس که بودم از مردمی که به دبی رفت و آمد داشتند شنیدم مردم انجا به چراغهای بندرعباس نگاه میکنند و حسرت می خورند! الان نیستم که بدانم حالا چه می گویند؟! شما فکر میکنید مردم بندرعباس الان چه میگویند؟ بیائید در سیاست و حکومت و نحوه مدیریت جامعه کاری کنیم که خود به این اعتماد سوزی دامن نزنیم. ان‌شاالله!

منبع: ستاره صبح مورخ 15.7.96 با عنوان عربستان در مسیر توسعه و اصلاح (اضافه می‌شود این نسخه اصل یاداشتی است که حقیر تهیه و به روزنامه فرستادم که با اصلاحات جزئی طبق سیاست روزنامه منتشر شده است)

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 714488

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
    0 382
    من یادمه که پادشاه قبلی عربستان در حال فوت بود دوستان امده بودند به فحش دادن به ایشون و به بی احترامی کردن و بعد شروع کرده بودند به تخیلات و توهمات که بله روایت هست که فهد هم نام حیوان است و بعد 6 ماه از مرگش بین شاهزاده ها اختلاف خواهد افتاد و بعدش ظهور رخ میدهد و..الان همون ادمهایی که این داستانها رو میگفتن رفتن در سوراخ پنهان شده اند چی شد؟ 6 ماه که گذشت پس چی شد؟ سفارت هم که رفتید گرفتید در همه عرصه ها از سیاست تا ورزش هم که وضعیت بدتر شد الان میفرماید خدا پدر اون قبلی رو بیامرزه اخه بی فکری تا چه حد. مشکلات ما داخلی است فکر میکنه اگر عربستان سقوط کند یا امریکا سقوط کند مثلا مشکلات حل میشه نشسته به دعا کردن برا سقوط این و اون. از خودت یه حرکتی نشان بده نه اینکه بعد 6 ماه و...
    • بی نام A1 ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
      0 123
      منظورم اینه که ملک عبداله را به فهد ربط میدادند بعد میگفتند فهد نام حیوانه بعدش عبد اله میاد و چنین و چنان میشه همین الان هم سرچ کنید این حرفهای دوستان عزیز هست که از مرگ پادشاه سعودی خوشحالی میکردن بعد هم که سفارت عربستان را گرفتن و خوشحالی کردن بعد که گفته شد که چرا این کار را کردید انداختن گردن دولت که دولت باید جلوی ما رو میگرفت بهشون گفته شد که خب چرا سفارت انگلیس رو گرفتید گفتن نه اون حقش بود..واقعا داستانی داریم با این دوستان. سفارت میگیره میگن چرا این کارو کردی میگه دولت باید جلوی منو میگرفت مثل اینکه مثلا یکی تو خیابون با چاقو یکی دیگه رو بزنه بعد بگه خب حالا من چاقو کشی کردم نیروی انتظامی چرا جبوی منو نگرفت؟ اقا شما رفتی جلوی سفارت به اتراض یا تسخیر؟ فرق این دو تا چیه؟
  • شمس تبریزی A1 ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    جناب تاجیک، چرا از ام کلثوم نوشتید؟ از کاظم الغزالی می نوشتید که وصف حال بهتری باشه، خصوصا اونجایی که میگه هذوله العذبونی هذوله المرمرونی. و علی جسر المسیب سیبونی. خخخخخخخخخخخخخخخخخ