۰ نفر
۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۴

ایلنا نوشت: مسعود کوثری در نشستی خبری به تشریح جزئیات داوری و اهدای سومین دوره نشان دهخدا پرداخت.

مسعود کوثری مدیرعامل موسسه انتشارات علمی و فرهنگی و دبیرعلمی سومین دوره اهدای نشان دهخدا در نشستی به تشریح برنامه‌های سومین دوره اهدای این نشان که مختص انتخاب برترین آثار مولفین عضو هیات علمی دانشگاه در حوزه علوم انسانی هستند پرداخت.

او در این نشست عنوان کرد: در دوره اول برگزاری این جایزه بیشترین و مهمترین اتفاقی که رخ داد بیشتر به شناسایی دانشگاه‌هایی منجر شد که در این زمینه به فعالیت می‌پرداختند. اما پس از برگزاری دو دوره امسال به خوبی دیدیم که جایزه در میان مخاطبان جا افتاده و بسیاری از مراکز دانشگاهی تمایل زیادی دارند تا در داوری‌های ما شرکت کنند و خودشان پیش‌قدم ارسال و دریافت اثر هستند. البته ما برای دوره سوم در مواردی نیز خود به تهیه کتاب پرداختیم و بر مبنای بانک‌های اطلاعاتی منابع را تکمیل کنیم.

کوثری ادامه داد: برای داوری در این جشنواره طی دوره سوم، ۳۱۷۹۵ عنوان کتاب احصا شد که همگی با عنوان علوم انسانی و در سال ۱۳۹۵ منتشر شده بود. از این میزان بیشترین عناوین منتشر شده با موضوع ادبیات، علوم اجتماعی، رمان، دین و تاریخ و جغرافیا بود. همچنین حوزه هنر نیز دارای کمترین میزان آثار تالیفی در این زمینه بود. از مجموع این آثار و در ۱۸ بخش در نظر گرفته شده برای این جشنواره، در نهایت ۲۳۲ اثر وارد دبیرخانه شد.

به گفته کوثری از این تعداد اثر حوزه‌های علوم اجتماعی، ارتباطات، علوم قرآنی، اوصل و الهیات، اقتصاد و مدیریت، حسابداری، تاریخ، زبان فارسی و فلسفه بیشترین میزان را دارا بودند.

او افزود: در مرحله دوم داوری ۱۸۷ اثر حذف و درنهایت ۴۵ کتاب به مرحله سوم راه پیدا کرد و در این مرحله در نهایت ۷ اثر به عنوان برگزیده و شایسته تقدیر شدند. البته این را نیز باید بیافزایم که در این میان بیشترین آثار داوری شده مربوط به حوزه علوم اجتماعی و پس از آن علوم قرآنی و تاریخ بود.

کوثری همچنین به تجلیل در بخش ویژه با عنوان کارآفرینی در این رویداد اشاره کرد و تصریح کرد که از دو استاد دانشگاه پیشکسوت مولف نیز تجلیل خواهد شد.

این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: از برآیند داوری در این دوره از مراسم اهدای نشان دهخدا متوجه شدیم که دانشگاه‌های ما از منظر تولید و انتشار کتاب در افول به سر می‌برند. البته در برخی حوزه‌ها تولید اثر بالاست اما ناشر آن بخش خصوصی است و نه دانشگاه. در حوزه های دیگری نیز مانند باستان‌شناسی، تربیت بدنی، کلام، مطالعات انقلاب اسلامی و ... بیشتر نیاز به تقویت تولید و انتشار کتاب در دانشگاه داریم

کوثری در پایان عنوان کرد: مراسم پایانی این دروه از اهدای نشان دهخدا روز ۲۴ آبان از ساعت ۳ تا ۵ در تالار جابرابن حیان دانشگاه تربیت مدرس تهران برگزار می‌شود.

58241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 719613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =