روزنامه شهروند نوشت: صدای ناله‌های زن از پشت لایه نازک چادر می‌آید: «خدا خدا» و کمی دیگر تبدیل به فریاد می‌شود. موقع زایمانش است، دو پرستار با روپوش سفید دست‌هایش را گرفته‌اند و طول ٦، ٥ متری چادر را می‌روند و می‌آیند. این‌جا بخش زنان و زایمان بیمارستان صحرایی است که در محوطه بیمارستان آسیب‌دیده شهدا، تنها بیمارستان سرپل ذهاب، برپا شده.

فضای بخش زنان و زایمان در آن بیمارستان صحرایی، چندان بزرگ نیست اما در همین سه چهار روز گذشته، صدها مراجعه‌کننده داشت و پنج زایمان هم در آن انجام شد. حالا درست از همان روز نخست زلزله، صدای نوزادان تازه به دنیا آمده از همین اتاق چادری کوچک می‌آید. پریوش مرادیان، مامای همین اتاق زایمان دانشگاه علوم پزشکی است که از روز نخستی که بیمارستان شهدا آسیب دید و غیرقابل استفاده شد، با تیمی از روانسر کرمانشاه به این محل اعزام شد و حالا در حیاط بیمارستان، در چادری تو در تو، مشغول رسیدگی به زنان است؛ زنانی که پس از زلزله، دچار خونریزی‌های زودرس و عفونت شده‌اند و تعدادی از آنها زایمان دارند. مرادیان از روزهای بعد از زلزله به خبرنگار اعزامی «شهروند» می‌گوید و در همان حال است که زن در انتظار زایمان، روی تخت قرار می‌گیرد و دقایقی بعد از پایان مصاحبه، صدای نوزاد بلند می‌شود. نامش را «بنیامین» گذاشتند. او فرزند یک خانواده زلزله‌زده است.
از چه زمانی به این تیم اضافه شدید؟
من از روز اول آمدم. خودم مامای بیمارستان روانسر کرمانشاه هستم.
در چند زایمان حضور داشتید؟
من در سه زایمان حاضر بودم، هر سه نوزاد هم دختر بودند.
این زنان دچار زایمان‌های زودرس شده بودند؟
نه، همه‌شان سر وقتشان بود، یعنی دوره‌شان را تمام کرده بودند و هیچ مشکلی نداشتند.
همه زایمان‌ها طبیعی بود؟ با توجه به این‌که شما در این مکان امکان زایمان سزارین ندارید.
بله دو مادر را طبیعی زایمان کردیم، یکی را به کرمانشاه اعزام کردیم، چون دچار خونریزی شده بود و یکی دیگر را هم فرستادیم اسلام آباد غرب. نیاز به سزارین نداشتند. چون زایمان اولشان نبود.
چه تعداد از این نوزادان دختر بودند چه تعداد پسر؟
زایمان اول پسر بود، ٣ تا زایمان هم دختر بودند، این زایمان هم فکر می‌کنم پسر است.
این‌جا متخصص زنان هم حضور دارد؟
بله، در دو شیفت متخصص زنان هم هست و بالای سر مادران حاضر می‌شود.
در چه موردی مادر باردار را اعزام می‌کنید؟
زمانی که خونریزی داشته باشند، ما این‌جا دستگاه سونوگرافی نداریم و ناچاریم آنها را به بخش دیگری بفرستیم.
وسایل پزشکی موجود در این بخش، چقدر جوابگوی مراجعه‌کنندگان است؟
مشکلی از نظر وسایل نداریم.
با توجه به وضع چادر و گردوغباری که وجود دارد، چقدر فضا برای انجام زایمان طبیعی مهیاست؟
به هرحال ما در شرایط بحران قرار داریم، اما تمام وسایلمان استریل است و هر گروهی که می‌آید این وسایل استریل شده را برای ما می‌آورد. هر چند که این‌جا گرد و خاک زیادی وجود دارد و نظافت درستی نمی‌شود اما با قطع آب و مشکلات این‌چنینی نمی‌شود شرایط خوبی را ایجاد کرد.
بعد از زلزله نخستین زایمان در این بخش چه زمانی انجام شد؟
نخستین زایمان ساعت ٥ بعدازظهر روز دوشنبه، یعنی کمتر از ٢٤ساعت بعد از زلزله انجام شد. البته همان‌طور که گفتم زلزله مشکل روحی برای افراد ایجاد می‌کند اما در زایمان این افراد تاثیری نداشت یعنی زمان زایمان مادران بود.
خود آن مادران چقدر از نظر روحی نابسامان بودند؟
به هرحال خودشان هم آواره بودند، بینشان عزادار هم بود و به شدت ناراحت بودند. شرایط پس از زلزله، به شدت پراسترس است، این افراد خانه و زندگیشان را از دست داده‌اند و زایمان برایشان سخت است.
درست است، این استرس‌ها، چقدر روی خونریزی‌های ماهانه زنان تأثیر گذاشته است؟
استرس روی خونریزی ماهانه تأثیر زیادی می‌گذارد، ما روزانه چندین مورد مراجعه‌کننده داریم که از ترس دچار خونریزی شده‌اند و از ما پدبهداشتی و قرص مسکن می‌خواهند. این اتفاق خیلی طبیعی است. غم و استرس روی خونریزی زنان تأثیر می‌گذارد. روزی ١١، ١٠مراجعه‌کننده به این شکل داریم که به آنها دارو می‌دهیم. البته برای آنها که خانه و زندگیشان را از دست داده و عزادار شده‌اند، این مسائل در اولویت نیست.
خیلی از اهالی می‌گویند که آب این منطقه آلوده است. این آلودگی منجر به ابتلا به عفونت در زنان نمی‌شود؟
بله می‌شود. عفونت هم در میان این زنان بالاست. ما به آنهایی که مراجعه می‌کنند، دارو می‌دهیم.

 

 

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 729084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =