۰ نفر
۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۴

مرتضی داستانی *

زلزله طبیعی در هر منطقه‌ای رخ ‌دهد عده‌ای را سوگوار و ماتم‌زده و منطقه‌ای را ویران می‌کند ولی این روزها حوادث حاشیه‌ای زلزله کرمانشاه «پیش‌لرزه‌هایی» از زلزله بزرگ دیگری را رونمایی کرد که اگر اتفاق بیفتد یک کشور و ملتی را ویران می‌سازد.

سوگمندانه باید اعتراف کرد دست‌های زیادی از خودی و غیرخودی به کارافتاده‌اند تا امروز در باورهای سیاسی مردم نسبت به کشور و نظام و انقلاب زلزله ایجاد کنند. در سال‌های نه چندان دور، وقتی حادثه‌ای در کشور به وجود می‌آمد؛ همه جریان‌ها و افراد و نهادها، یکدل و یکصدا اختلافی را هم اگر داشتند کنار می‌گذاشتند و همه ید واحده می‌شدند؛ نه سپاهی مطرح بود نه ارتشی، نه دولتی و نه مجلس، نه اصول‌گرایی نه اصلاح طلبی، نه ورزشکاری و نه هنرمندی؛ همه به هم اعتماد داشتند؛ دولتی و هلال احمر و بسیجی و ارتشی و نیروهای مردمی تحت یک فرماندهی کار می‌کردند. مردم هم گوش به اخبار صد ا و سیما بودند تا ببینند از مردم چه می‌خواهند تا آنها کمک کنند، ولی این روزها گویا انتخابات هنوز تمام نشده است؛ یکی فرمانده سپاه را زیر سؤال می‌برد، دیگری معاون اول رئیس جمهور را لعن می‌کند، شبکه‌های اجتماعی در اختلاف افکنی ترکتازی می‌کنند، اخبار دروغ مثل آب پمپاژ می‌شود و متأسفانه همین اخبار دروغ دستمایه مسئولان می‌شود برای تاختن علیه یکدیگر، دستیار رهبری به جهانگیری حمله می‌کند و می‌گوید او تخم لق سیاسی را گذاشته است. از آن طرف همه دنبال تخم لق‌های سیاسی دیگری می‌گردند که در این سال‌ها مسئولان گذاشته‌اند و این روزها جوجه‌هایشان دردسرساز شده‌اند.

بی‌شک کمترین اثر سوءاستفاده از حوادث و مصیبت‌ها برای انتقام‌گیری و تسویه‌حساب سیاسی، به وجود آمدن بی‌اعتمادی مردم به مسئولان و نهادهاست؛ اتفاقی که در کمک‌رسانی مردم به مناطق زلزله‌زده تا حدود زیادی خود را نشان داد. هرچند هجوم بی‌سابقه مردم برای کمک به زلزله‌زدگان توسط خود آنان صحنه‌های بی‌بدیلی از الفت و محبت ملی را به نمایش گذاشت، ولی نمی‌توان از کنار پیامی که این کمک‌های مستقیم به زلزله‌زدگان داشت به سادگی عبور کرد.

اگر حدود یک میلیارد تومان در عرض 48 ساعت به حساب صادق زیبا کلام و در همین حدود بیشتر و کمتر به حساب دیگران واریز می‌کنند هیچ معنایی جز از میان رفتن اعتماد و باور مردم به نهادها ندارد.

در این باره زیبا کلام خود می‌گوید: ظرف 48 ساعت مردم یک میلیارد و 200 هزار تومان به حساب من واریز کردند، حتی در خواب هم نمی‌دیدم که این اتفاق بیفتد.

او البته توضیح می‌دهد: واقعاً هلال احمر دارد تلاش می‌کند، شاید مقداری ناشی از بدبینی فرهنگی و تاریخی به سازمانهای رسمی و دولتی باشد. ضمن اینکه نباید از خاطر برد که در سالهای اخیر اخبار مفاسد اقتصادی کشور را در خود فرو برد، اگر اعتماد عمومی سلب نشده باشد تا حدودی تضعیف شده است.

اگر دلسوز کشور و انقلاب هستیم باید زنگ خطر خدشه وارد شدن به باورهای سیاسی و اجتماعی مردم را امروز جدی بگیریم. شاید فردا دیر شده باشد.

 

* مدیر مسئول روزنامه ۱۹دی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 729105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یاسر IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    0 1
    کلا مردم اعتمادی به نهادها ندارند.به علت عملکرد خودشونه.به علت راست نگفتنه.به علت ......
  • بی نام A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    0 0
    به نظر من مشكل از زماني شروع شد كه قرار شد نهادهاي حمايتي مثل هلال احمر از حالت بودجه بگيري در بيايند و خودشان درآمدزايي كنند. از دل هلال احمر سازمان تداركات پزشكي بيرون زد كه كارخانه دار و داروخانه دار شد. ورود به فعاليت اقتصادي هرچند ثمره مالي چنداني هم براي جمعيت هلال احمر نداشت و تنها در حد ايجاد حياط خلوت براي عده اي باقي ماند اما باعث شده كه تمركز فكري سازماني به هم بريزد. لطفا كمي واقع بينانه تر به وضوع نگاه كنيد و مسايل را آن طوري كه هستند ببينيد تا بتوانيد مشكل بي اعتمادي به ساختارهاي رسمي را حل كنيد. همه ارگانهاي نظام لازم نيست فعاليت اقتصادي داشته باشند. اين موضوعات به اعتماد مردم لطمه مي زند و از دل آن مواردي مثل ياسين رامين و شركت رشد بيرون مي زند.