مصوبات مورد تایید رهبری در مورد سربازان مناطق زلزله‌زده/ شرایط مشمولانی که می‌توانند معاف‌ شوند

براساس مصوبات سفر مقام معظم رهبری به مناطق زلزله‌زده، به سربازانی که به منزل یا خانواده‌های آنان بیش از 40 درصد صدمه خورده است، به مدت 3 ماه مرخصی اضطراری داده می‌شود و این مدت جزو خدمت دوره ضرورت محسوب می‌گردد.

به گزارش خبرآنلاین، مصوبات  تایید شده از سوی مقام معظم رهبری در خصوص سربازان مناطق زلزله‌زده به شرح زیر است: 

-به سربازانی که به منزل یا خانواده‌های آنان بیش از 40 درصد صدمه خورده است، به مدت 3 ماه مرخصی اضطراری داده می‌شود و این مدت جزو خدمت دوره ضرورت محسوب می‌گردد.

-این سربازان برای ادامه خدمت، به نزدیک ترین یگان نظامی و یا انتظامی محل سکونت خانواده منتقل شوند.

-اعزام مشمولین شهرستان‌های زلزله‌زده که منزل یا خانواده آنها بیش از 40 درصد آسیب دیده، به مدت یک سال به تعویق می افتد.

معاف از خدمت: 

-کسانی که تمام یا حداقل 2 نفر از اعضای خانواده درجه یک خود را از دست داده باشند.

-کسانی که سرپرست خانواده را از دست داده و یا سرپرست خانواده به دلیل معلولیت ناشی از زلزله قادر به اداره امور خود نباشد و فرزند دیگری که سرپرستی خانواده را برعهده بگیرد، در استان حضور نداشته باشد.

-سربازان متأهل دارای فرزند که همسر یا فرزند خود را از دست داده یا همسر به دلیل معلولیت قادر به اداره امور خانواده نباشد.

-سربازان متأهلی که به دلیل از دست دادن پدر و پدر همسر (هر دو) همسرشان در محل بی‌سرپرست باشد.

- سربازان متأهلی که منزل مسکونی‌شان قابل سکونت نبوده و از بین رفته محسوب می‌شود.

 

همچنین رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح مصوبات مورد تایید مقام معظم رهبری در مورد سربازان مناطق زلزله زده کرمانشاه را تشریح کرد.

سردار موسی کمالی، با تسلیت به هموطنانی که عزیزان خود را در زمین لرزه کرمانشاه از دست دادند گفت: با پیشنهاد ستاد کل نیروهای مسلح و فرمانده معظم کل قوا تسهیلاتی برای سربازان وظیفه مناطق زلزله زده تصویب شد. براین اساس سربازان در حال خدمت که در زمان وقوع زلزله در حال گذراندن خدمت یا آموزشی خود بودند یا سربازان اعزامی از این مناطق که خانواده‌های آنها در مناطق زلزله زده سکونت دارند و به افراد خانواده و واحدهای مسکونی‌شان برابر تایید هیات رسیدگی 40 درصد یا بالاتر صدمه وارد شده، به مدت سه ماه مرخصی اضطراری دریافت می‌کنند و این مدت جزو خدمت دوره ضرورتشان حساب خواهد شد.

وی درباره افرادی که ممکن است پس از شنیدن خبر زمین لرزه بدون اخذ مرخصی محل خدمت خود را ترک کرده باشند گفت: این افراد در صورتی که متحمل‌های آسیب‌های جانی و مالی مطابق آنچه که گفته شد باشند، در شمول مرخصی اضطراری قرار می‌گیرند اما مابقی سربازانی که پس از مراجعه به محل زندگی و از وضعیت سلامت خانواده‌شان مطلع شده‌اند باید پس از 10 روز به محل خدمت خود مراجعه کرده و این 10 روز جزو مرخصی استحقاقی‌شان محسوب خواهد شد.

رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح همچنین با اشاره به سربازانی که در مناطق زلزله زده سکونت داشته و در پی این زمین لرزه 40 درصد یا بالاتر به خود یا افراد خانواده‌شان صدمه وارد شده به یگان نظامی یا انتظامی محل سکونت خانواده‌شان منتقل می‌شوند.

کمالی همچنین درباره اعزام مشمولان از مناطق زلزله زده گفت: تمام مشمولانی که به افراد خانواده یا واحد مسکونی آنان 40 درصد و یا بالاتر صدمه وارد شده اعزامشان به مدت یک سال به تعویق خواهد افتاد و نیروهای مسلح نیز نیروی اختصاص یافته را تا تاریخ 29 اسفندماه 96 پس از مدت طی آموزشی در نزدیک یگان نظامی یا انتظامی محل سکونت خانواده‌ها به کارگیری خواهد کرد.

شرایط مشمولان و سربازانی که می‌توانند معاف شوند

رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح همچنین درباره آن دسته از مشمولان سربازی یا سربازان حین خدمت که ممکن است در پی این زلزله مشمول معافیت شوند نیز گفت: کسانی که تمام یا حداقل دو نفر از اعضای خانواده خود را ازدست داده باشند می‌توانند از انجام خدمت دوره ضرورت معاف شوند. همچنین کسانی که سرپرست خانواده‌شان را از دست داده یا سرپرست خانواده به دلیل معلولیت ناشی از زلزله قادر به ادامه اداره خود نبوده و فرزند دیگری نیز که بتواند سرپرستی خانواده را برعهده بگیرد در استان نداشته باشند نیز می‌توانند معاف شوند.

کمالی افزود: سربازان متأهل دارای فرزند که همسر یا فرزندشان را در زلزله از دست داده و یا همسرش به دلیل معلولیت قادر به اداره امور خانواده نباشد نیز در شمول افراد واجد شرایط معافیت قرار خواهند گرفت.

وی با بیان اینکه سربازان متأهلی که به دلیل از دست دادن پدر یا پدر همسرشان در محل، بی‌سرپرست باشند نیز در شمول معافیت قرار خواهند گرفت، گفت: سربازان متأهلی که منزل مسکونی‌شان غیرقابل سکونت باشد نیز از انجام خدمت سربازی معاف خواهند شد.

به گفته رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح این شرایط برای مشمولان و سربازان حین خدمت اجرا خواهد شد.

کمالی درخصوص مرجع تصمیم‌گیر در مورد میزان آسیب‌دیدگی و احراز شرایط سربازان و مشمولان برای بهره‌مندی از این تسهیلات نیز گفت: برابر ماده 24 انجام وظیفه عمومی بخشدار محل یا نماینده او، رییس وظیفه عمومی محل یا نماینده او، نماینده دادستان شهرستان و در صورت نبود دادسرا و وجود دادگاه، نماینده دادگاه، نماینده سپاه پاسداران محل و یک نفر نماینده شورای اسلامی شهرستان یا شورای اسلامی بخش یا شهر از جمله افرادی هستند که طبق 24 ماده قانون وظیفه عمومی در جلسات بررسی این شرایط حضور دارند.

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 729216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا A1 ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    0 0
    اقا خيلي خيلي ممنون . تازه ميفهمن چرا مملكت بايد رهبر داشته باشه ساكن تهرانم و خدمتم تموم شده ولي حال اين عزيزان رو درك ميكنم
  • فرزند ایثارگر A1 ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    0 0
    چرا دفاتر پلیس|۱۰ ثبت‌نام متقاضیان کسرخدمت ایثارگری رو که طبق خبر چند روز پیش تا پایان آبان ماه مهلت داره رو انجام نمیدن و میگن به ما ابلاغ نشده؟