زلزله شرمنده محبت وطن شد/خمیدگی آهن از گرمای غم و عشق

زلزله غرب کشور با وسعت بالای خرابی اش و با وجود سینه های بسیاری که داغ دار کرد، اما توانست رنگ همدلی و یک رنگی ایران زمین را نشان دهد؛ رنگی که میان همه غم ها در دستان کودکان مناطق زلزله زده رخ نمایی می کرد"هم وطن تشکر"

محمد قاسمی: زلزله غرب کشور با وسعت بالای خرابی اش و با وجود سینه های بسیاری که داغ دار کرد، اما توانست رنگ همدلی و یک رنگی ایران زمین را نشان دهد؛ رنگی که میان همه غم ها در دستان کودکان مناطق زلزله زده رخ نمایی می کرد"هم وطن تشکر"

کاروان همدلی اصفهان با هدف ابراز همدردی با مناطق زلزله زده به سمت مناطقی رفت که بعضا صدر درصد تخریب شدند، هم وطنانی که با وجود نابودی کامل روستایشان اما دلی بزرگ و مهمان نواز داشته و دارند، هم وطنانی که با وجود غم از دست دادن عزیزانشان اما شاد از همدلی و وحدت مردم ایران اند. 

حوالی ساعت 5 بامداد بود که به روستای روان رود رسیدیم روستایی که هرچند با مناطق زلزله زده فاصله داشت اما حضور کاروان همدلی دلگرمی خاصی به آنان داد چنانچه" کاک بهرام ایزدی" در حاشیه ورود کاروان همدلی گفت: "در زلزله اخیر، مردم کرد منطقه فهمیدند تنها نیستند و ملت ایران همدلی خود را با مردم کرد اثبات کرد."

کاک بهرام از سختی زلزله و آثارش گفت، از اینکه روستاهای بسیاری تخریب و مردم بسیاری بی خانمان شده اند اما شاد بود از همدلی مردم در ایران اسلامی، همدلی و هم صدایی که چند روزی است همه جهان آن را نظاره گر است.

پس از گذر از منطقه روان رود به جوان رود رسیدیم، آغازی از مناطق زلزله زده البته هنوز بحران و تخریب در اینجا پر رنگ نیست و تنها نشانه هایی از تخریب را در این منطقه می توان یافت نشانه هایی که غم آن هر انسانی را به خود فرو می برد.

"ملا احمد بهرامی" از روحانیون و معتمدین کرد منطقه جوانرود ضمن استقبال از کاروان همدلی از خاطرات خوش مناطق کرد نشین از مدیریت با درایت اصفهانی ها گفت و از اینکه در شرایط حاضر باید تمرکز بیشتری روی مسائل بهداشتی داشت مسائلی که اگر مورد بی توجهی قرار گیرد آثار زیان باری را به همراه خواهد داشت.

ملا احمد ادامه داد: برای اسکان می توان با کمترین هزینه اسکان اضطراری را انجام داد اما رسیدگی به شرایط بهداشتی در منطقه امری ضروری است که باید به آن اهتمام داشت.

کم کم در حال تغییر فضا هستیم و شکسته شدن ها، شکسته شدن هایی که قلب آدمی را می شکند و اشک را بر چشمانت جاری می کند، پدری که در کنار فرمانداری ایستاده و مادری که غم بی سرپناهی دارد، پنجره های شکسته و دیوارهای فرو ریخته فرمانداری هم نشان از آن دارد که اینجا دیگر ثلاث باباجانی چند روز پیش نیست، ترک و تخریب دیوارهای داخل فرمانداری نشان از بزرگی زلزله دارد.

آیات قرآن و نشانه هایی به ذهن برخورد می کند آیاتی که هر کدام عظمتی از عظمت های پروردگار را نشان می دهد اما آنچه مردم این منطقه را آرام می کند تنها یاد پروردگار و ذکر این آیه است که «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِيُسْرًا » آیه ای که همان نگاه پر غم پدر و گریه های مادر نیز در آن به نوعی مستتر است.

فرماندار ثلاث بابا جانی معتقد است  که انسجام و همدلی ملی در مناطق زلزله زده تحقق یافته است.

مسیر اتوبوس کاروان همدلی هر چند موجی از چادرهای سفید و بعضا چادرهای مسافرتی را به خود می بیند اما آنچه قلب ما را خشنود می کند برگه های هموطن تشکر و به واقع جمله ای زیبا در میدان یکی از شهرها بود: "زلزله شرمنده محبت وطن شد"
اکنون دیگر وقت آن است تا ما نیز شرمنده باشیم، شرمنده در میان مردمی که پیش از این نیز در محرومیت بوده اند و حال با وقوع زلزله دیگر نه تنها منزلی برای آنان باقی نمانده بلکه از روستای آنان هم هیچ نشانی نیست.

کوه های خاک، چوب و بعضا آهن در کنار چادرهای سفید هلال احمر آن چیزی است که در روستای امام عباس علیا به چشم می خورد مادری در کنار چادرش در حال گریه است و زنان دیگر دورش حلقه زده اند، اما مردان حال و هوای دیگری دارند به فکر رفع مشکلاتشان، اینجا هم رنگ خیرین رخ نمایی می کند.

صدا و لهجه خوش اصفهان به گوشم می رسد، روکه بر می گردانم سپهر سلیمی و در کنارش نرگس کلباسی را می بینیم، دو فعال مردمی که در حوزه های مختلف کمک های مردمی قابل توجهی داشته اند، به گفته نرگس کلباسی «کمک های مردمی به زلزله زدگان غرب کشور باور نکردنی است اما مهم ترین نیاز آنها در حال حاضر کانکس است.»

این خیر و فعال مردمی در دیدار با شهردار اصفهان اظهار کرد: مردم خیلی در این مدت به زلزله زدگان کمک کردند و هرچه ما داریم به خاطر وجود آنهاست. مردم در حال آوردن اجناس و پتو هستند با این وجود اینجا خیلی سرد است و من این چند شب که اینجا خوابیدم، نیمه شب از شدت سرما از خواب بیدار شدم.

سپهر سلیمی هم ابعاد دیگر ماجرا را اشاره داشت: تلاش کردیم در نقطه ای مستقر شویم که بتوان بیشترین کمک را به مردم منطقه داشت به همین جهت اینجا را برگزیدیم و امروز نیز نخستین سری از کانکس ها وارد شده است.

سخنان مردم این منطقه شنیدنی بود و البته قدردانی آنان از این دو فعال مردمی سخنانی با طعم درد و عشق.

کاروان همدلی اصفهان مسیر خود را به سمت کانون زلزله ادامه داد؛ اکنون به ازگله رسیدیم، شهرداری ازگله محلی که گفته می شود کانون زلزله بوده اما خدا را شکر تلفات کمی داشته است.

شهردار ازگله گفت: پیش از وقوع زلزله یک زلزله خفیف تر در این منطقه داشتیم که این موضوع مردم را به بیرون از خانه ها کشاند و این موضوع تلفات جانی را به حداقل رسانده است.

حضور در پایگاه هلال احمر در این منطقه و شنیدن سخنان آنها نیز داستان های بسیاری دارد؛ دیگر وقت نماز ظهر است و پس از اقامه نماز در این پایگاه صدای زنده باد ایران و حلقه وحدت و همدلی مدیران شهری اصفهان با نیروهای هلال احمر جلب توجه کرد حلقه ای که خود نشان می داد همه برای ایرانی آباد گرد هم جمع شده اند.

اینجا سر پل ذهاب است، همان جایی که گفته می شود بیشترین تلفات را داشته است، خانه های ویران، مسکن مهر بدون سقف و دیوار، تیر آهن هایی که دیگر ایستاده نیست و شدت و غم زلزله آنها را خمیده کرده همه و همه تنها در یک پلان به چشم می خورد.

ناگهان نگاهم به عروسک هایی افتاد که روی یک سکو به ترتیب چیده شده است آری شاید از آن کودکی است که حال به دنبال آنهاست، کودکی که تا چند روز پیش اتاق بازیش محل آرامش این عروسکها بود و اینک آوارهای دشت سیمان و خاک(همان کوچه) محل رخ نمایی این عروسکها.

چشم پر غم یک پدر توجهم را جلب کرد، اندکی تامل و نگاه زاویه چشمانش به سمت منزلی بود که با سختی هزینه اش را تامین کرده و اینک چیزی از آن باقی نمانده است، زاویه دیگر این چشمانم مردی را دید که در طبقه سوم ساختمانی خمیده ایستاده ساختمانی که هر لحظه امکان تخریبش بود اما گویا او و خانواده اش قصد اقامت داشتند.

گوش هایم صدای مردی را می شنید که می گفت از همه مردم تشکر می کنم، لباس داریم غذا داریم همه چیز مهیا شده اما جای یک مشاور(روان شناس) خالی است، اینجا همه آمده اند اما بسیاری از ما داغدار هستیم محیط انرژی منفی دارد نیاز به مشاور برای آرامش روحی خانواده ها ضروری است.

چند قدم جلوتر نگاهم به خیرانی که به قصد کمک آمده اند، افتاد گویا یک زوج جوان هستند که در حد وسعشان لباس های نو و تمیز خریده تا به مردم بدهند و ابراز همدردی با آنان داشته باشند.

اما میان همه غم ها و دردها اینجا یک زاویه دیگر نیز بود و آن ساختمان هایی بود که زیاد تخریب نشده است.

در این خصوص شهردار اصفهان می گفت: رعایت اصول و قواعد نظام مهندسی، اثرات مخرب زلزله را کاهش می دهد.

قدرت الله نوروزی بیان داشت: ساختمان هایی که اصول لازم در اسکلت بندی را رعایت کرده اند، کمتر تخریب شده است.

هوا رو به تاریکی است؛ استانداری کرمانشاه مقصد بعدیمان است در جلسه با استاندار کرمانشاه مطرح شد نزدیک به 31 هزار خانه در این زلزله آسیب دیده که 12 هزار منزل بصورت 100 درصدی تخریب شده است.

کاروان همدلی اصفهان بامداد یک شنبه با حضور شهردار، رئیس و اعضای شورای شهر اصفهان به همراه جمعی از خیرین و فعالین مردمی اصفهان وارد استان کرمانشاه شد تا از نزدیک با مردم مناطق زلزله زده دیدار و گفتگو داشته باشد و اینکه این کاروان بتواند با همدلی میان مردم و مسئولین در رفع نیازهای منطقه گام های اساسی بردارد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 729219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =