«خبرجنوب» نوشت: هیچ بحرانی بدون علائم و هشدارهای قبلی رخ نمی دهد. این که گاهی با یک باران و یخبندان، یک شهر از پا در می آید، نتیجه برنامهریزی و مدیریت نا صحیح بحران است که در پی آن دامنه خسارات نیز گسترده خواهد شد. مدیریت بحران به اندازه ای اهمیت دارد که میتوان گفت نوع پاسخ مسئولان به بحران، میزان خسارت های وارده را تعیین می کند.

در مواقع بحرانی با اتخاذ تصمیمات سنجیده می توان از وخامت اوضاع کاست و عوارض ناشی از آن را کنترل کرد. استان فارس نیز جزو استان های پرمخاطره کشور است که آموزش های مدیریت بحران و تدوین راهکارهای مقابله با آن را باید در ویترین برنامه های اساسی خود قرار دهد.
حسن فیاض پور، مدیر کل مدیریت بحران استانداری فارس در گفتوگو با «خبر جنوب» با اشاره به حوادث احتمالی امسال، برنامههای پیشبینی شده مدیریت بحران استان را شرح داده است که در ادامه میخوانید.
مديريت بحران استان فارس براي حوادث احتمالي سيل و آبگرفتگي امسال چه برنامه هايي دارد؟
با توجه به اينكه چند مخاطره مهم طبيعي مثل سيل، زلزله، خشكسالي و آتش سوزي، استان را تهديد مي كند عمدتا تكرار اين رويدادها در سالهاي گذشته، فارس را در لیست استان هاي خطرپذير قرار داده است. ستاد مديريت بحران استان فارس تلاش کرده براي مخاطراتی كه بيشترين فراواني وقوع و خسارات را داشته اند، راهبردهايي تدوين و آن را به برنامه هاي كوتاه مدت، ميان مدت و بلندمدت تبدیل کند و متناسب با امكانات و منابع به اجراي پروژه هاي مرتبط بپردازد. با توجه به در پیش بودن فصل زمستان بر اساس تجربیات سالهای گذشته باید منتظر مخاطرات ناشي از برف و باران سنگين، وقوع سيل، يخبندان، سرمازدگي و ... باشيم. خشكسالي نيز گرچه یک رخداد غيرمترقبه نيست اما پديدهای تدريجي است که به يك بحران و تنش اجتماعي، اقتصادي و معيشتي تبديل شده است. براي مديريت پيامدهاي سیل، تجربیات خوبی در سطح استان داريم. فرمانداران و مديران عضو شوراي هماهنگي مديريت بحران استان، راهكارهاي مديريتي مواجهه با مخاطرات طبيعي را از طریق
آموزش هاي تخصصي فرا گرفته اند و به صورت گروهي نیز به تبادل تجربيات
پرداخته اند.
اوايل يا اواسط فصل پاييز، دستورالعمل جامعي تدوين و به دستگاههاي اجرايي ابلاغ مي شود و در ادامه، اقدامات دستگاه هاي اجرايي براي آمادگي هر چه بيشتر با حوادث احتمالي نيز رصد مي گردد.
اعتبارات لازم برای بازسازی پروژه هاي آسيب ديده ناشي از وقوع سيل در سال هاي گذشته هنوز محقق نشده اما با تاكيد استاندار فارس، دستگاه هاي اجرايي مكلف به ايمن سازي سازه هاي آسيب ديده قبل از شروع بارندگي ها شده اند. با بهره گيري از تجارب سال گذشته و همراهي مردم در راستاي جدي گرفتن هشدارها مي توان حوادث احتمالي را مديريت كرد.
اعتبارات و تسهيلات مورد نياز براي بازسازي تاسيسات زيربنايي، اماكن عمومي و واحدهاي مسكوني شهري و روستايي استان به منظور پيشگيري از بحران چقدر است و بر چه اساس تخصيص مي يابد؟
ما در استان فارس از پروسه هاي مختلف مديريت بحران غافل نشدهايم و جزو اولين استاني بوديم كه گزارش خسارات سال گذشته را به وزارت كشور ارائه داديم که در پی آن 166 ميليارد تومان اعتبارات تملك و حدود 210 ميليارد تومان تسهيلات بازسازي مسكن در خردادماه امسال محقق شد.
براي تخصيص اين اعتبارات، پيگيري هاي متعددي صورت گرفت. پس از ارزيابي و راستي آزمايي، گزارش واقعي خسارات تنظيم و بر اساس آن شاخص هايي تعريف شد و اعتبارات و تسهيلات به شهرستانهای مختلف اختصاص داده شد.
مهرماه امسال تخصيص اعتبارات استان ها اعلام گردید و بيشترين تخصيص به استان فارس تعلق گرفت. طی جلساتي با سازمان برنامه و بودجه، تخصيص اعتبارات بر اساس پروژه هايي كه احتمال خطر بيشتري داشتند اولويت بندي گردید که اميدواريم دستگاه هاي اجرايي، اين تخصيص اعتبارات كه در قالب اسناد خزانه می باشد را به سرعت جذب کنند و به كار بازسازي تاسيسات زيربنايي سرعت بخشند.
در بخش بازسازي مسكن، بانک مرکزی اوايل شهريور ماه امسال تسهيلاتی به بانك هاي عامل كشوري و بانك هاي عامل نیز به بانكهاي استاني ابلاغ كردند.
چون تسهيلات با تاخير به بانك ها ابلاغ شد از اعتبارات و تسهيلات بنياد مسكن در قالب طرح نوسازي و مقاوم سازي اماكن مسكوني و روستايي استفاده شد. در بحث معيشتي نيز براي هر خانواده آسيب ديده 3 ميليون تومان تسهيلات و 2 ميليون تومان كمك بلاعوض در نظر گرفته شده تا حداقل بخشي از مشكلات مردم در زمينه معيشتي حل شود.
وضعيت بازسازي شهرستان هاي خسارت ديده مثل جهرم كه سال گذشته دچار سيل شدند به كجا رسيد؟
در هفته اول حادثه، دستگاه هاي اجرايي با بهره گيري از توانمنديهاي خود همه تاسيسات زيربنايي مثل راه، برق، گاز و مخابرات را بهسازی کردند اما تاسيسات زيربنايي كشاورزي، قنوات، چشمه ها و كانالها اگر چه معيشت مردم در گروي بازسازي آن ها بود اما چون جزو موارد ضروري نبود بازسازی نشد اما اکنون با تزريق اعتبارات اقدام به بازسازي آنها خواهد شد.
با توجه به وجود ساختمان هاي بلند و قديمي در شيراز، مردم اضطراب دارند كه مبادا حوادثي مثل پلاسكوی تهران در اين شهر تكرار شود. چه اقداماتي براي اصلاح قوانين و ظرفيت هايي كه موجب رخداد حوادث اين چنيني مي شود در شيراز انجام شده است؟
در بافت قديمي شيراز به عنوان يك شهر بلندآوازه تاريخي، ساختمانهاي بلند وجود ندارد.
در بافت مركزي و برخي از نواحي حاشيه اي مثل منطقه سعدي و دهپياله، ساختمان هاي فرسوده و غير مقاوم وجود دارد كه تمهيدات و تسهيلات خوبي براي نوسازي و بازسازي آنها در نظر گرفته شده است؛ البته در برخي بافت هاي فرسوده، ميراثي بودن و قوانين و ضوابط سازمان ميراث فرهنگي كشور و استان، عامل بازدارنده بوده است.
اين تعامل حداقل در شهر شیراز به رشد و بلوغ خوبي نرسيده است، حال آن كه در اكثر شهرهاي كشور اين تعامل به خوبي شكل گرفته و با بهره گيري از ظرفيت بناهاي تاريخي، مقاوم سازي و بازسازي انجام و تهديدها به فرصت ها تبدیل می شوند.
اميدواریم مديريت شهري و شوراي پنجم و تيم جديد مديريت ارشد استان فارس با ارائه يك طرح جامع، برای رفع این معضل که نگراني مردم و مسئولين را تشديد نموده اهتمام ورزند. چندین مراكز تجاري فرسوده نيز در كلانشهر شيراز وجود دارد؛ تذكراتي داده شده و طبق قانون بايد مالكين اقدام به رفع خطر کنند ولی اگر مالكين طبق يك پروسه زماني اقدام به این کار نكردند شهرداري مي تواند رأسا رفع خطر نموده و هزينه ها را از مالكین بگيرد اما چون بعضی از این ساختمان ها رها شده هستند و مالكين آنها در خارج از كشور سكونت دارند، هنوز کار اساسی انجام نشده است.
عزم مسئولان استان بر اين است كه از تكرار حادثه اي مثل پلاسكوي تهران در شیراز جلوگيري كنند و قطعا اين اماكن دور از چشم نخواهد بود و نظارت بهتري صورت خواهد گرفت.
ما قوانين زيادي داريم که اگر ضمانت اجرايي پيدا كنند دیگر نگران این نخواهیم بود که ساختمانی ساخته شود اما لوازم ايمني مثل درهاي خروج، آسانسورهاي استاندارد و ... در آن پيش بيني نشده باشد.
بحث نا امن بودن بازار وكيل بارها گوشزد شده و خطر آتش سوزي اين بازار را تهديد مي كند. انبوه علف هاي هرز پشت بام بازار وکیل نيز نگراني ها را دوچندان کرده است. در صورت بروز حادثه مسيري براي عبور خودروهاي امدادي وجود ندارد؛ چرا اقدامات پيشگيرانه اي صورت نمي گيرد؟
بازار وكيل يكي از بناهاي پرافتخار تاريخي شهر شيراز است كه نگهداري و حفظ آن وظيفه همه است اما چون ثبت جهانی شده حتي ميراث فرهنگي استان هم رأساً نمی تواند بدون دخالت ضوابط بين المللي اقدام به بازسازي و مقاوم سازي کند.
فضاي داخلي و بیروني و سقف بازار که مملو از علف هاي هرز است و پاكسازي نشده، زمينه آتش سوزي را فراهم کرده است.
سازمان آتش نشاني با همکاری شركت آب و فاضلاب شيراز اقدام به تعبيه شيرهاي هيدرانت در این محدوده و مناطق پرجمعيت و پرخطر نموده تا در مواقع آتش سوزی، تيم هاي امدادي با بهره گيري از آن به اطفاي حريق بپردازند اما ما همچنان نگران راه هاي عبور و دسترسي تيمهاي امداد و نجات هستيم.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 727264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =