مراسم نکوداشت محمود فرشچیان با حضور مقامات فرهنگی کشور برگزار شد و از تازه‌ترین اثر این هنرمند با حضور اهالی فرهنگ و هنر رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم تجلیل از محمود فرشچیان با حضور جمعی از هنرمندان، چهره‌های فرهنگی و هنری، نمایندگان مجلس شب پنجشنبه 30 شهریور در تالار وحدت برگزار شد.

سيدعباس صالحی (وزير ارشاد)، حجت الاسلام و المسلمين ابوترابی فرد، حجت الاسلام و المسلمين محمود دعایی، احمد مسجد جامعی، محمود دولت آبادی، علیرضا تابش (مدیر بنیاد سینمایی فارابی)، علی مرادخانی (معاون هنری وزیر ارشاد)، احترام برومند، مسعود فروتن، غلامرضا امیرخانی و جمعی از هنرمندان نقاشی و نگارگری در اين مراسم حضور داشتند.

در ابتدای مراسم کلیپی از سخنان محمود فرشچیان درباره پرداختنش به تعلیم نقاشی در کودکی و نزد میرزا آقا امامی پخش شد که او به این اشاره کرد که اولین مشقی که استاد به او داد کشیدن تصویری از آهو بود که به گفته او یک شب تا صبح بیش از دویست آهو نقاشی کرد که این خاطره پیوند می خورد به اثر مشهور ضامن آهویی که خلق کرده است.

فرشچیان برای ما نماد ایران است

در ادامه مراسم سيد عباس صالحی با حضور روی صحنه درباره محمود فرشچيان گفت: «محمود فرشچيان نماينده هنر ایرانی است. هنر او، نه تنها در ميان اهالی هنر كه در ميان مردم هم شناخته شده است. او هنرمندی است که توانست، مرز ميان عوام و خواص را از بين ببرد و همگان را مجذوب خود كند.»

او افزود: «عامه مردم هنر او را درونی كردند و اهال‍ی خاص هنر و فرهنگ با هنر او انس گرفتند و تعامل كردند. فرشچيان نشان داد که مدرن‌ترین نمادها را چگونه می توان با ریشه‌های سنتی ترکیب کرد و در واقع هنر او پيوندی از سنت و مدرنيته است. محمود فرشچیان در غرب زندگی كرده است اما همواره نماینده ایران بود. اینکه انسان بتواند ریشه در خاک و آيين و سنت‌هايش داشته باشد و در عين حال از زمانه عقب نماند، هنر اندکی نیست. فرشچیان برای ما نماد ایران است.»

محمود فرشچیان استاد الاساتید است

احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران و فعال فرهنگی دیگر سخنران این مراسم بود که در سخنانی درباره فرشچیان گفت: «من ایشان را آقای فرشچیان خطاب می‌کنم و نه استاد فرشچیان چون کلمه استاد چیزی به ایشان اضافه نمی‌کند. ما هیچ وقت نمی‌گوییم استاد حافظ یا استاد سعدی پس من هم به ایشان نمی‌گویم استاد.»

او ادامه داد: «از سوی دیگر او بسیار متواضع و مودب و نیک نفس است. سکوتی در ایشان هست که ناشی از توجه او به درون است.»

مسجدجامعی با اشاره به اینکه محمود فرشچیان ۳۰ سال است در شهری نزدیک نیویورک زندگی می کند، بیان کرد: «او نزدیک مرکز هنر نوین جهان که مهمترین خریدهای هنری جهان در آنجا اتفاق می افتد زندگی می کند اما شما او را ببینید حس می کنید کنار مسجد شیخ لطف الله اصفهان زندگی می کند و این خصلت منحصر به فردی است.»

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: «نکته دیگر این است که کارشناسان می‌توانند روی اثر ایشان ذره‌بین بگذارند و هنر او را بکاوند، اما هنر او فقط مختص نخبگان نیست و مربوط به همه سرزمین ایران است. شما در هیات‌های عزاداری و مراسم سینه زنی و کوچه و خیابان اثر ایشان را می بینید. او مردم را عوام نمی‌داند و با مردم این سرزمین و تاریخ زندگی می‌کند.»

مسجدجامعی با اشاره به خاطره‌ای از حضور در نمایشگاه کتابی در عربستان و ارائه کتاب محمود فرشچیان در این نمایشگاه بیان کرد: «در آن نمایشگاه نگذاشتند کتاب ایشان را نمایش دهیم نه به خاطر تصویر عاشورا و... بلکه به خاطر مینیاتورهای عاشقانه‌ای که کشیده بود و می‌گفتند این یعنی شما در ایران این تصاویر را منتشر می‌کنید. ایشان هم سنت را حفظ کرده است و هم آن را بسط داده به مسجد شیخ لطف الله و...»

او ادامه داد: «ما در مینیاتور حماسه و تراژدی نداریم اما ما در این فضا می‌بینیم ایشان ظهر عاشورا را خلق می‌کنند یعنی از ظرفیت هنر جدید بهره می‌برند. یکبار از ایشان پرسیدم طبق روایت‌ها حضرت عباس(ع) از زین به زمین افتادند، شما چرا در اثرتان این را نشان ندادید و گفتند من هر چه فکر کردم دلم نیامد چنین کنم؛ ایشان اینچنین فرهنگ ما را بازنمایی می‌کنند.»

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در انتها گفت: «آقای فرشچیان استاد یک رشته نیستند و توان هنر ترکیبی ایران را بسط دادند. ایشان در حوزه هنرهای سنتی و آیینی و ملی منحصر به فرد هستند. باید بیش از ۱۰ هنر دست به دست هم بدهد تا ضریح امام رضا ساخته شود. او استاد الاساتید است.»

در اين مراسم همچنين، علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد روی صحنه رفت و گفت: «همیشه گفته ایم که باید برای بزرگان هنر کشور در حضور خودشان بزرگداشت بگیریم. خوشحالم که این اتفاق برای مرد بزرگ نگارگری ایران افتاد.»

او افزود: «خیلی خوب است که با وجود مشکلات عرصه هنر، چنین اتفاقات خوشایندی هم می‌افتد و از هنرمندان بزرگ تجليل می‌شود. نکات زیادی درباره فعالیت های محمود فرشچیان وجود دارد و ما باید این نکات ارزنده را به نسل آینده انتقال بدهیم. ما باید ستارگان هنر ایران را آن طور که شایسته است، معرفی کنیم. باید شرایط لازم را برای تعالی هنر کشور فراهم کنیم.»

سپس یدالله کابلی از هنرمندان عرصه خوشنويسی بر صحنه رفت و در سخنانی کوتاه گفت: «محمود فرشچیان با کارنامه درخشان خود،  دردانه این هنر است و  نامی بلدآوازه در فرهنگ و هنر ماست.  او دنیایی از خلاقیت را با هوشیاری عرضه کرده است و بیش از نیم قرن مایه عزت و آبروی ما در دنیا بوده است. هنر نگارگری او پر رمز و راز و چند بعدی است و جان هر بیننده ای را مجدوب و مدهوش خود می کند. او با جانی شیفته و عقل سرخ  این هنر را متجلی می سازد.»

در ادامه محمود فرشچيان روی صحنه آمد و ضمن تشكر از برگزاركنندگان اين مراسم گفت: «برای همه ايرانيان و هموطنانم آرزوی سلامتی و موفقيت دارم.»

او ادامه داد: «من از برادران میرباقری صاحبان خانه فرهنگ و هنر گویا بسیار تشکر می کنم که چنین خدماتی به فرهنگ این سرزمین می کنند. بسیاری در اروپا و آمریکا وقتی کتاب هایی را که اینجا چاپ می شود می بینند باور نمی کنند چنین کتاب های فاخر و با کیفیتی اینجا چاپ شده باشد.»

فرشچیان افزود: «خوشحالم امروز کتاب های خطی از استادان به نامی رونمایی می شود که در تاریخ خوشنویسی این کشور می مانند. در پایان آرزو می کنم و خدا را قسم می دهم تا کشورمان را از شمال و جنوب و غرب و شرق و خلیج همیشه فارس حفظ کند.»

در بخش پایانی این مراسم، با حضور جمعی از هنرمندان از اثر جديد استاد محمود فرشچیان شامل گنجینه شاهکارهای فرهنگ و هنر ایران به نویسندگی و کارگردانی امیر صبوری، در قالب لوح فشرده، دیوان حافظ به خط استاد رسول مرادی و نگارگری استاد فرشچیان و کتاب سلطان سریر صبح خیزان اثر استاد اسرافیل شیرچی رونمایی شد.

این کتاب نفیس در برگیرنده آخرین آثار استاد محمود فرشچیان است. چاپ تازه‌ترین کتاب استاد فرشچیان نزدیک به چهار سال طول کشید.

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 709857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =