ایرنا نوشت: معاون حقوقی و امور بین الملل وزیر امور خارجه محورهای نشست آتی کمیسیون مشترک برجام را که چهارشنبه این هفته در وین برگزار می شود، بحث های مربوط به هسته ای و تعهدات ایران، همکاری هایی که بین دو طرف صورت می گیرد و رفع تحریم ها و مشکلات موجود عنوان کرد.

سیدعباس عراقچی روز دوشنبه در حاشیه سمینار قدرت های بزرگ و امنیت منطقه ای در غرب آسیا در جمع خبرنگاران در خصوص دستور کار نشست آتی کمیسیون مشترک برجام و جایگزین آقای تخت روانچی در این نشست که در وین برگزار می شود، گفت: این کمیسیون چهارشنبه در وین برگزار می شود؛ همانطور که مطلع هستید تحقیقا هر سه ماه یک بار این کمیسیون را داریم و در کمیسیون هم بحث های مربوط به هسته ای و تعهدات ایران و همکاری هایی که در حوزه هسته ای بین دو طرف صورت می گیرد و بحث های مربوط به رفع تحریم ها و مشکلاتی که احیانا وجود دارد و نحوه همکاری هایی که باید صورت گیرد بحث و بررسی می شود.
وی افزود: در هیات ایرانی، بنده، جمعی از کارشناسان وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی حضور دارند.

معاون حقوقی و امور بین الملل در خصوص سفر بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس به تهران گفت: سفر آقای جانسون که بعد از مدت ها صورت گرفت در ادامه رایزنی هایی است که بین ما و کشورهای اروپایی صورت می گیرد و بعد از برجام و در دورانی که برجام در حال اجرا است، این رفت و آمدها به لحاظ کمی و کیفی از یک سطح جدیدی برخوردار شده و تماس های بین دو طرف بیش از گذشته است.

عراقچی گفت: در این سفر، موارد بسیار متعددی از موضوعات روابط دو جانبه مطرح شد و همینطور بحث منطقه ای و رایزنی هایی که نسبت به شرایط حاکم بر منطقه صورت گرفت و در خصوص برجام و اجرای درست برجام هم در حوزه هسته ای و هم در حوزه رفع تحریم ها و موارد و مشکلاتی که وجود دارد روی اینها تبادل نظر داشتیم و امیدواریم مسیری که آغاز شده و روز به روز در حال گشایش های بیشتری است، ادامه یابد.

عراقچی گفت: در حوزه هسته ای طبیعتا آخرین وضعیت همکاری هایی که الان وجود دارد را مروری می کنیم؛ از جمله ، پروژه مدرن سازی رآکتور اراک که با سرعت نسبتا خوبی در حال انجام است و با همکاری چین پیشرفت های خوبی داشته است.

وی افزود: پروژه تولید ایزوتوپ های پایدار طرح دیگری است که با همکاری روسیه انجام می شود و پیشرفت های خوب و قابل ملاحظه ای داشته است.

عراقچی اضافه کرد: بر نحوه همکاری های هسته ای صلح آمیز که با اتحادیه اروپا در حوزه ایمنی و امنیت هسته ای داریم مروری خواهیم داشت و در این باره که چگونه می شود این همکاری ها را با سرعت بیشتری جلو ببریم گفت و گو خواهیم کرد.

عراقچی در ادامه تشریح نشست آتی کمیسیون مشترک برجام گفت: در قسمت دوم مروری بر جنبه های رفع تحریم در برجام می کنیم و موانعی که وجود دارد؛ در هر جلسه ای که تا الان داشتیم موانعی مانند موارد بدعهدی، تعلل و تاخیر و حتی موارد نقضی که بخصوص از طرف آمریکایی ها وجود دارد، مرور می شود یا تمهیداتی از طرف های اروپایی و و دیگران در نظر گرفته می شود.

وی افزود: در جلسات گذشته موارد بد عهدی و نقض برجام توسط آمریکایی ها را یادآوری و در این خصوص بحث کردیم.

معاون وزیر خارجه گفت: نتیجه جلسات گذشته و جمع بندی که توسط خانم اشمید به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام ارائه می شود همواره این بوده و هست که همه طرف ها باید به تمام بندهای برجام پایبند باشند و برجام را در فضایی سازنده همراه با حسن نیت اجرا کنند.

حرکت جدید دولت آمریکا و صحبت های ترامپ بر خلاف اصل حسن نیت در اجرای برجام است

وی تصریح کرد: البته حرکتی که دولت جدید آمریکا می کند و بیانیه ها و صحبت هایی که آقای ترامپ دارد بر خلاف اصل حسن نیت و اصل فضای سازنده ای است که در بندهای 26، 28 و 29 مورد تاکید قرار گرفته است و در این نشست تلاش خواهد شد به درک واحد و جمع بندی های واحد برسیم.

وی در خصوص ترکیب هیات ایرانی در کمیسیون مشترک برجام گفت: در ترکیب هیات، بنده هستم و جمعی از کارشناسان وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی . در دوره های گذشته توفیق داشتیم در خدمت آقای دکتر تخت روانچی باشیم ولی در این جلسه از این حضور محروم هستیم و ایشان در سمت های مهمتر هستند و وظایف مهمتری را در دفتر آقای رییس جمهور بر عهده دارند.

عراقچی در پاسخ به این سوال که آیا جانسون در خصوص فعالیت های موشکی ایران، اظهاراتی داشت؟ گفت: به هیچ وجه اجازه نمی دهیم در خصوص توانمندی های دفاعی و در راس آنها توانمندی های موشکی کشورمان گفت و گو و مذاکره ای داشته باشند.
وی تصریح کرد: توانمندی های ما کاملا امری غیرقابل مذاکره است و قابل گفت وگو نیست و البته نگرانی هایی که برخی مطرح می کنند را پاسخ می دهیم.

عراقچی گفت: برنامه موشکی ما کاملا دفاعی و برای دفاع از سرزمین جمهوری اسلامی ایران است و به هیچ وجه این توانایی دفاعی را نه از دست می دهیم و نه در موردش گفت و گو می کنیم.

معاون حقوقی و امور بین الملل وزیر امور خارجه پیش از این گفنگو  در همایش ملی قدرتهای بزرگ و امنیت منطقه ای غرب آسیا حضور یافت و طی سخنرانی خود اظهار داشت: 

یکی از مهمترین معضلات این منطقه رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه است؛ به طوری که طبق برآوردهای موسسات تحقیقاتی، خاورمیانه بزرگترین بازار تسلیحاتی در دنیا است.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه بازار تسلیحاتی از سال 2012 به این سو 10 درصد رشد داشته است افزود: این رشد در منطقه غرب آسیا و خاورمیانه شکل بسیار جدی تری به خود گرفته است.

عراقچی گفت: عربستان ، قطر، امارات و ترکیه بزرگترین خریداران و آمریکا بزرگترین فروشنده تسلیحات به خاورمیانه است.

وی بیان کرد: بودجه نظامی عربستان در سال 2017، 64 میلیارد دلار بوده است و عربستان بعد از آمریکا، چین و روسیه چهارمین بودجه نظامی را در دنیا داشته و رژیم صهیونیستی هم در رده پنجم قرار داشته است. این در حالی است که ایران در رده 19 قرار داد و هزینه های نظامی ایران نسبت به بقیه کشورها بسیار پایین است.

معاون وزیر امور خارجه گفت: این رقابت تسلیحاتی و انباشت تسلیحات در منطقه زمینه بسیار خطرناکی برای درگیری فراهم می کند.
عراقچی بیان کرد: البته دلایل مختلفی وجود دارد که کشورهای حاشیه خلیج فارس به سمت خرید سلاح حرکت می کنند؛ از جمله رقابت بین آنها باعث شده است که هر کدام برای جلب نظر اروپا و آمریکا به خرید هر چه بیشتر سلاح روی بیاورند.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان افزود: مشهور است که عربستان برای اینکه ترامپ را به ریاض بکشاند و اولین سفر رئیس جمهور آمریکا، ریاض باشد تعهد 400 میلیارد دلاری برای خرید سلاح داد و یا کشور قطر به خرید تسلیحات از آمریکا و اروپا روی آورده که آخرین آن، خرید جنگنده ها از کشور فرانسه بود.

عراقچی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: به این مسابقه تسلیحاتی متعارف باید سلاح های غیرمتعارف را هم اضافه کنیم که عمدتا دست رژیم صهیونیستی است.

معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: گفته می شود این رژیم از 75 تا 400 و حتی تا 700 کلاهک هسته ای هم در اختیار دارد که این منبع عمده نگرانی است.

عراقچی تصریح کرد: البته اگر غرب آسیا را فراتر بگیریم، پاکستان هم بین 100 تا 110 کلاهک هسته ای در اختیار دارد و مواد لازم برای تولید 200 کلاهک هسته ای را هم دارد و هند هم حدود 100 کلاهک در اختیار دارد.

معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: در حوزه تسلیحات شیمیایی اسراییل و مصر دو کشوری هستند که به کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی نپیوسته اند و این هم عامل دیگر نگرانی است.

عراقچی بیان داشت: ایده خاورمیانه عاری از سلاح کشتار جمعی که از دهه 70 شروع شد از سوی مصر و ایران مطرح شد و این ایده هنوز به هیچ سرانجامی نرسیده است و رژیم صهیونیستی و آمریکا اجازه نداده اند چنین منطقه ای شکل بگیرد.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان سلاح های غیرمتقارن را منبع دیگر ناامنی در منطقه عنوان کرد که در اختیار تروریست ها قرار دارد به طوری که یک وانت انتحاری ممکن است به اندازه یک موشک کاربرد داشته باشد.

عراقچی پدیده تروریسم را عامل جدی ناامنی و تنش و تهدید امنیتی عنوان کرد که به دنبال آن، تهدید اقتصادی هم ایجاد می شود چرا که منابع ثروت را از منطقه خارج می کند و زمینه ساز تهدید اجتماعی و درگیری های قومی و فرقه ای می گردد.

معاون وزیر امور خارجه توسعه نیافتگی و فقر، فاصله طبقاتی، بیکاری و بی سوادی را از دیگر مسائل مبتلا به در منطقه غرب آسیاعنوان کرد و افزود: رژیم های سرکوبگر و غیرمردم سالار که اقدام به سرکوب ملت های خود می کنند عامل دیگری از تنش در منطقه هستند و دخالت خارجی هم باعث شده غرب آسیا منطقه پرتنشی باشد.

عراقچی روی دیگر سکه منطقه غرب آسیا را تقویت محور مقاومت عنوان کرد و گفت: در شرایطی که منطقه در وضعیت نابسامان است، محور مقاومت و تفکر مقاومت در منطقه رو به رشد است و محوری که شکل گرفته از حزب الله لبنان، انصارالله یمن، سوریه، شیعیان عراق و بحرین و مجموعه ای که شاهد آن هستیم روز به روز در حال تقویت است و با اعتماد به نفس بیشتری جای پا پیدا کرده و حوزه نفوذ خود را هر روز گسترش می دهد.

معاون وزیر امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود افزود: آنچه باعث نگرانی غرب شده این است که از زاویه آمریکا وضعیت فعلی غرب آسیا شاهد افزایش نفوذ و اقتدار جمهوری اسلامی ایران است و این بزرگترین عامل نگرانی برای آمریکا است.

عراقچی گفت: جمهوری اسلامی ایران نفوذ و اقتدار خود را در منطقه گسترش داده و روز به روز بیشتر گسترش می دهد و این نفوذ به تعبیر دقیق رهبری، در کلمه اقتدار خلاصه می شود.

به گفته معاون وزیر امور خارجه تقویت محور مقاومت و افزایش اقتدار ایران و حضور مجدد روسیه در منطقه باعث نگرانی آمریکایی ها شده است و اینکه رژیم صهیونیستی مجددا بعد از سال ها با تهدیدات بیرونی قابل توجه مواجه شده است.

عراقچی عنوان داشت: برخلاف تصور بعضی که فکر می کنند درگیری و تفرق در منطقه ممکن است باعث آرامش خاطر رژیم صهیونیستی شده باشد، من معتقدم اتفاقا این رخدادها رژیم صهیونیستی را دچار وحشت بیشتر کرده است. اتفاقا کاری که آقای ترامپ انجام داد در شناسایی بیت المقدس به عنوان پایتخت اسراییل و انتقال سفارت این رژیم به بیت المقدس ناشی از این است که پیام حمایت و پشتیبانی آمریکا از رژیم صهیونیستی را اعلام کند و حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی را تحکیم کند؛ حمایتی که آنها معتقدند در دوره رئیس جمهور پیشین آمریکا مقداری متزلزل شده بود.

معاون وزیر امور خارجه اظهار داشت: آمریکا با قدرت روزافزون جمهوری اسلامی در منطقه مواجه است و آن را تهدیدی برای منافع خود و رژیم صهیونیستی می داند.

عراقچی در بخش دیگری از سخنان خود به دیدگاه اروپایی ها نسبت به منطقه غرب آسیا اشاره کرد و اظهار داشت: اروپا از منظر امنیت خود به منطقه نگاه می کند، تنش و درگیری در غرب آسیا آثار امنیتی مستقیم بر اروپا دارد؛ هم در گسترش تروریسم و هم از بابت پدیده مهاجرت که در قضیه سوریه آن را تجربه کردند.

عراقچی افزود: درگیری و تنش در غرب آسیا باعث مهاجرت میلیونی به اروپا می شود و اینها معضل جدی امنیتی برای اروپا ایجاد می کند که در آینده هم باعث نگرانی بیشتری خواهد بود.

معاون وزیر خارجه ادامه داد: در این منطقه پرآشوب ، ایران از موقعیت ویژه برخوردار است به طوری که روز به روز به اقتدار خود اضافه می کند.

عراقچی افزود: در آمریکا و در دولت جدید آمریکا نگاهی که وجود دارد این است که برجام به تقویت اقتدار ایران در منطقه کمک زیادی کرده است و این رویکرد را در مقالات متعدد، اظهارات رئیس جمهوری و بسیاری از آمریکایی ها مشاهده می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: از دید آمریکایی ها برجام منجر به تقویت ایران شده به طوری که رفتار ایران را در منطقه تهاجمی تر کرده است و در عین حال هیچ تغییری در سیاست های ایران نسبت به آمریکا و رژیم صهیونیستی ایجاد نکرده است.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام افزود: از دید آمریکایی ها و ترامپ، ایران در خاورمیانه و غرب آسیا دارای نفوذ فوق العاده شده است، به طوری که در سوریه علیرغم تلاش قدرت های بزرگ توانست نظام موجود و شخص بشاراسد را حفظ کند و داعش را شکست دهد و در لبنان هم حزب الله کماکان دارای قدرت و اقتدار است.

وی اضافه کرد: در عراق دوستان جمهوری اسلامی و شیعیان به قدرت رسیدند و ایران در کردستان بازی دشمنان را به هم می زند.
عراقچی بیان کرد: عربستان که دو سال پیش می گفت تکلیف حوثی ها را 2 ماهه روشن می کند الان شکایت می کند که چرا موشک می زند و آن را از چشم ایران می بیند؛ بنابر این نه تنها خللی به قدرت ایران وارد نشده بلکه نفوذ ایران روز به روز در حال گسترش است.

وی اضافه کرد: موشک های ایران با اقتدار کامل وجود دارند و در موقع لزوم آزمایشات موشکی سر جای خود انجام می شود و اگر لازم باشد همانطور که علیه داعش استفاده شد، عملیات موشکی هم می کند.

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان گفت: از طرف دیگر در این منطقه پرآشوب، ایران دارای ثبات است و مقبولیت و مشروعیت مردمی دارد به طوری که در انتخابات آن 73 درصد مردم مشارکت می کنند و این میزان مشارکت در غرب یک آرزو است.

معاون وزیر امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران نفت خود را می فروشد و پول هایش آزاد شده و روابط بانکی آن هم برقرار شده و توافقات صورت می گیرد و کشتی ها و بیمه هایش نیز به راه افتاده اند و علاوه بر اینها رفت و آمدها به ایران صورت می گیرد و جمهوری اسلامی ایران از اعتبار مجدد در عرصه بین المللی برخوردار شده است.

عراقچی گفت: برنامه غنی سازی ادامه دارد و راکتور اراک بازسازی می شود و در موعد خود به آب سنگین پیشرفته تری تبدیل خواهد شد، ضمن اینکه همکاری های بین المللی هسته ای با ایران آغاز شده است.

وی تاکید کرد: امروز برنامه هسته ای ایران توسط شورای امنیت به رسمیت شناخته شده است در حالی که چراغ سبز شورای امنیت برای به رسمیت شناختن غنی سازی در یک کشور یک استثنا است.

معاون وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: برجام از یک طرف عامل قدرتمند تر شدن ایران شده و از طرف دیگر فقدان برجام وضعیت خطرناک تری رقم می زند و این محل اختلاف آمریکا و اروپا است.

وی یادآور شد: ترامپ و دولت جدید آمریکا می گویند باید برجام که باعث قدرتمند تر شدن ایران شده است را از بین برد، اما اروپا و شورای امنیت جلوی آن ایستاده اند.

عراقچی اضافه کرد: منطق اروپا این است که برجام جایگزینی ندارد وغرب آسیا بدون برجام منطقه ای به شدت ناامن تر خواهد بود.
وی با بیان اینکه موافقین برجام در آمریکا قبول دارند که برجام باعث اقتدار ایران شده در عین حال می گویند نبود برجام منطقه را ناامن تر خواهد کرد.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام تصریح کرد: از حدود یک ماه و نیم قبل اروپایی ها در ادبیات خود بعد امنیتی را هم به برجام اضافه کرده اند؛ به طوری که در آخرین نشست شورای وزیران که در لوکزامبورگ برگزار شد گفتند که برجام مولفه مهمی در امنیت اروپا است. از آن به بعد همه مقامات اروپایی به این امر اشاره می کنند که برجام با امنیت اروپا مرتبط است.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که فکر می کنند حمایت اروپا از برجام به خاطر منافع اقتصادی آنها است کاملا در اشتباه هستند چرا که منافع اقتصادی برجام برای اروپا به مراتب از منافع اقتصادی ارتباط با آمریکا کمتر است و اروپا هیچ وقت بازار 19 تریلیون دلاری آمریکا را به خاطر بازار کوچک ایران از دست نمی دهد.

عراقچی عنوان داشت: بنابر این حمایت اروپا از برجام عمدتا دلایل امنیتی، سیاسی و در وهله آخر اقتصادی دارد. آنها می دانند که بدون برجام خاورمیانه منطقه ناامن تری خواهد بود ضمن اینکه به لحاظ سیاسی هم برجام برای آنها مهم است چون این توافق به نام اتحادیه اروپا نوشته شده است و عنوانش این است که هماهنگ کننده مذاکرات، اتحادیه اروپا و خانم موگرینی بوده اند.
رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام عنوان کرد: برجام در اصل به عنوان اقدام اتحادیه اروپا شناخته می شود و این توافقنامه تنها موفقیت سیاست خارجی واحد اروپایی است.

وی تصریح کرد: در هیچ عرصه دیگری نیست که اتحادیه اروپا به موفقیت رسیده باشد و برای همین، اروپا از برجام حمایت می کند.

عراقچی اظهار کرد: بنابر این تناقضی که آمریکایی ها با آن مواجه هستند این است که می گویند برجام منجر به قدرتمندتر شدن ایران شده و در مقابل آمریکا چیزی به دست نیاورده است و تنها دستاورد آمریکا این بوده است که بمب اتمی ایران را برای 10 سال عقب انداخت؛ هرچند ما دنبال سلاح هسته ای نبودیم و نیستیم.

معاون وزیر امور خارجه گفت: ایران محدودیت هایی را در غنی سازی پذیرفته است که این محدودیت ها زمان دار است و دو سال هم از آن گذشته است و لذا ایرادی که می گیرند این است که می گویند آمریکا چیزی به دست نیاورده است و حداقل باید زمان بیشتری برای محدودیت های ایران در نظر می گرفتند.

عراقچی در بخش دیگری از سخنانش عنوان داشت: اروپا به این نتیجه رسیده است که هیچ مذاکره دیگری در کار نخواهد بود و هیچ موضوع دیگری به خصوص توانمندی دفاعی در سیاست های منطقه ای را نمی توانند وارد بحث کنند و اگر این کار را بکنند برجام را از دست خواهند داد و آن موقع باید ببینند که منطقه بدون برجام منطقه امن تری خواهد بود یا نه.

وی خاطرنشان کرد: ترامپ با شعار پاره کردن برجام آمد و می گوید این توافق ننگین ترین توافق در تاریخ آمریکا است و قول داد بلافاصله پس از به قدرت رسیدن برجام را پاره کند. دراسفندماه 93 یعنی 4 ماه قبل از اینکه مذاکرات برجام به نتیجه برسد و زمانی که مشخص شد احتمالا توافقی خواهد بود 47 سناتور به رهبران ایران نامه نوشتند و هشدار دادند که رئیس جمهور بعدی آمریکا با چرخش یک قلم، برجام را از بین می برد در حالی که الان 11 ماه است رئیس جمهور آمریکا موفق به چرخش قلم نشده است.

عراقچی افزود : این هم به دلیل استحکام داخلی برجام است چرا که برجام بخشی از قطعنامه شورای امنیت است و برای پاره کردن برجام باید قطعنامه را پاره کنند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر برجام فراتر از مسائل تحریم های هسته ای است و ترامپ باید به این سوال جواب دهد که غرب آسیا بدون برجام امن تر خواهد بود یا نه و اروپایی ها پاسخ این سوال را به خوبی می دانند.

معاون وزیر خارجه یادآور شد: سیاست هوشمندانه ایران در پایبندی به برجام هم عامل دیگر حفظ برجام بوده است به طوری که ایران هیچ بهانه ای به دست هیچ کس نداده است و نمی توانند ایران را متهم به نقض برجام کنند. آرزوی ترامپ پاره کردن برجام به هزینه و به دست ایران است و ما هم آنقدر هوشمند هستیم که در زمین ترامپ بازی نکنیم.

به گفته عراقچی بعد از حدود 9 ماه ترامپ تصمیم گرفت برجام را به کنگره احاله کند و طبق قانون کنگره دو ماه وقت داشت که تحریم ها را برگرداند و دو سه روز دیگر این مهلت به پایان می رسد و اخباری که از کنگره می رسد حاکی از این است که کنگره قصد جدی ندارد که تحریم ها را برگرداند و هزینه های این اقدام مانع از این است که کنگره تحریم های جدیدی اعمال کند.

وی افزود: بعد از 15 دسامبر با توجه به اینکه کنگره نتوانسته کاری بکند، رئیس جمهور آمریکا ممکن است هر تصمیمی بگیرد و باید منتظر بود و دید وی چگونه عمل خواهد کرد.

عراقچی با بیان این که قطعا عقل و منطق اقتضا می کند رئیس جمهور آمریکا سیاست صحیحی در پیش بگیرد، در عین حال گفت: البته این عنصر کمتر در هیات حاکمه جدید آمریکا مشاهده می شود.

1752311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 736107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =