ایسنا نوشت: شورای دادستانی لبنان به صورت غیابی حکم اعدام دو متهم ترور رئیس‌جمهور پیشین لبنان در سال ۱۹۸۲ را صادر کرد.

به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، شورای دادگستری متخصص در جرایم بزرگ حکم اعدام حبیب الشرتونی و نبیل العلم با لغو حقوق شهروندی‌شان را صادر کرده و هر دو را مسؤول ارتکاب جنایت تروریستی شناخت که به قتل بشیر الجمیل، رئیس‌جمهور اسبق در سال ۱۹۸۲ و تجاوز به امنیت کشور منجر شد.

بشیر الجمیل ۱۴ سپتامبر ۱۹۸۲ با ۲۳ تن دیگر در انفجاری که مقر حزب الکتائب در منطقه الاشرفیه در شرق بیروت را هدف قرار داد، ترور شد. این انفجار تنها چند روز بعد از انتخاب وی به عنوان رئیس‌جمهور رخ داد.

مسئولان لبنانی بعدا حبیب الشرتونی را بازداشت کردند و وی به کار گذاشتن بمب در واحدی اعتراف کرد که بر بالای مقر حزب الکتائب قرار داشت.

الشرتونی ۱۳ اکتبر ۱۹۹۰ توانست از زندان فرار کند. الشرتونی همچنان متواری است. اما سرنوشت نبیل العلم، مسؤول حزب سوری قومی اجتماعی نیز که مغز متفکر عملیات ترور محسوب می‌شد، نامعلوم بود تا اینکه در سال ۲۰۱۴ اخباری تأیید نشده درباره مرگ وی منتشر شد.

الجمیل از سرسخت‌ترین دشمنان نظام سوریه در آن دوره بوده و از حمایت گسترده مسیحیان برخوردار بود. اما بخش دیگری از لبنانی‌ها به علت روابط او با اسرائیل که در سال ۱۹۸۲ به لبنان تجاوز کرد، مخالف او شدند.

در پی ترور الجمیل شبه‌نظامیان مسیحی لبنان طرفدار الجمیل دست به کشتار عظیمی در دو اردوگاه فلسطینی صبرا و شتیلا در بیروت زدند آن هم در سایه استقرار نیروهای اسرائیلی در چند متری این دو اردوگاه. کمیته تحقیقات اسرائیلی چند سال بعد شخص آریل شارون نخست وزیر وقت را مسؤول غیرمستقیم این کشتار معرفی کرد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 719352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =