نادر انتصار، استاد دانشگاه آلابامای امریکا در گفت و گو با خبرآنلاین به بررسی حضور ترامپ در سازمان ملل و سخنان احتمالی او پرداخت.

محمد اکبری: زمانی همگان منتظر سخنرانی قذافی در سازمان ملل می شدند که چه خواهد گفت. روزگاری برای احمدی نژاد و حال روزگار ترامپ رسیده است. ترامپ در اولین حضور خود در اجلاس سالانه سازمان ملل در این سازمان سخنرانی خواهد کرد. نه ماه از حضور او به عنوان رئیس جمهور امریکا می گذرد و او هنوز ناشناخته و پیش بینی ناپذیر است. آیا او با همان لحن حق به جانب و تاجرمابانه، جهانیان را خطاب قرار خواهد داد یا با رویکردی دیگر سخن خواهد گفت. موضوعات اصلی سخنرانی او چه خواهد بود؟ در این باره با نادر انتصار استاد دانشگاه آلابامای امریکا گفت و گو کرده ایم که از نظر می گذرانید:


به نظرتان ترامپ در سازمان ملل در چه موضوعاتی احتمال دارد صحبت کند؟ آیا لحن او در این سخنرانی تغییر پیدا خواهد کرد؟


کسانی که تا به حال به گفته خودشان یک نسخه ای از صحبتهای ترامپ را دیده اند یا یک نسخه موقت آن را دیده اند می گویند ترامپ حرف جدیدی نخواهد زد و سخنرانیش همه حرفهایی است که تاکنون زده و همانها خواهد بود. به طور کلی می گویند که یک سخنرانی با لحن خشن مثل لحن معمولی اوست یعنی لحن او تغییر نخواهد داد.

احتمالا او مایل خواهد بود نشان بدهد که در حال حاضر در یک مقطع جدیدی هستیم و این یک آمریکای جدیدی است و چیزی که برای (ترامپ) مهم خواهد بود این است که منافع آمریکا را همیشه بر منافع دیگر ترجیح دهم. او خواهد گفت: ما مایلیم که قراردادهای بین المللی را انجام دهیم ولی اگر این قراردادها به نظر ما بر ضد منافع آمریکاست، از این قراردادها صرفنظر می کنیم یا اصرار خواهیم کرد که در موردش تجدیدنظر شود. اینها حرفهایی است که او همیشه هم زده است. آنها که این رونوشت موقت حرف ترامپ را خوانده اند، می گویند که چنین حرفهای معمولی می زند و چیز جدیدی نخواهد گفت.

ترامپ اصولا کسی بوده و حرفهایی که زده نشان می دهد که او به سازمانهای بین المللی و جمع شدن کشورها از همه دنیا دور یک میز، اعتقاد ندارد. احتمال دارد که باز هم آن شرایط بی احترامی را در ارتباطات و روابط دوجانبه یا چندجانبه احتمالی داشته باشد؟

به نظر من احتمال اینکه این کار را بکند، بیشتر است تا اینکه نکند. یعنی ما روند رفتار ترامپ را تا حالا که دیده ایم، چیزی نشان نمی دهد که تغییر عقیده و روش خواهد داد. همان که خود شما هم گفتید برای ترامپ سازمانهای بین المللی منجمله سازمان ملل باید جایی باشد که در آنجا آمریکا بتواند حرف خودش را بر دیگران اعمال کند.

ترامپ اینگونه سازمانهای بین المللی را نگاه می کند. به طور کلی جایی است که او به صورت یک بیزینسمن نگاه می کند که آنجا باشد. او خیال می کند که هنوز در نیوریورک در منهتن در مورد خرید و فروش آپارتمان ها با مشتری هایش حرف می زند که بتواند بهترین قرارداد را امضاء کند. برای او سازمانهای بین المللی به عنوان فقط و فقط تنها جاهایی هستند که آمریکا بتواند حرف خودش را در آنجا بر بقیه یا با زور یا فشار تحمیل کند، تا حالا هم که همینطور دیدیم، نماینده آمریکا در سازمان ملل خانم نیکی هیلی هم همینطور عمل کرده است. بنابراین به نظرم ادامه همین روند را باید از طرف ترامپ و دولتش انتظار داشته باشیم.

احتمالا در مورد سوریه و ایران هم حرف خواهد زد. به نظر شما بحث و حرف جدیدی در این موارد خواهد زد یا در مورد برجام چیزی برای گفتن خواهد داشت؟

به نظرم چیز مهمی نخواهد داشت. همانطور که می دانید هنوز در حال مطالعه تا ماه آینده هستند. در ماه اکتبر بیشتر می توانیم بفهمیم که دولت ترامپ چه روندی را در مورد برجام خواهد داشت. چند روز پیش در روزنامه ها هم در موردش نوشتند که دوباره تحریم های ایران را تعلیق کرد و برخی اینطور تحلیل کردند که ترامپ دارد نظریاتش را تغییر می دهد اما به نظرم اینطور نیست. چون تعلیق ها جزئی بوده و وقتی نداشته که بتواند در مورد برجام نظریات قاطع تری دهد، این موضوع را به صورت موقتی امضاء کرد. باید تا اکتبر صبر کنیم که در آن موقع گزارش خود را برای کنگره آمریکا بدهد. در آن موقع می توانیم خیلی قاطع تر بگوییم که برجام و دید آمریکا و ترامپ از برجام چه خواهد بود و برجام به چه موانعی برخورد خواهد کرد. الان کمی زود است، ولی اگر منتظر باشیم که چیزهای بخصوصی در مورد برجام در سخنرانی سازمان ملل بگوید که تابحال نگفته به نظرم این کار را نخواهد کرد.

52312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 708932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =