۰ نفر
۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۵
درباره دانکرک کریستوفر نولان

فیلم جنگی و حماسی "نجات سرباز رایان"ساخته استیون اسپیلبرگ محصول 1998 را به یاد بیاورید. اگر سکانس جاودانه و 27 دقیقه‌ای ورود نیروهای متفقین به ساحل نرماندی در زوئن 1944 در برگیرنده اوج کرامت انسانی در مقابل رذالت بشری و ایثار در مواجهه منفعت طلبی و غرور در برابر بی‌قیدی باشد؛ و همه اینها در قالب یک نظام و وظیفه فردی؛ دانکرک کریستوفر نولان روایتی شبیه به همین؛ اما در نظام جمعی است.

درام جنگی و تاریخی دانکرک Dunkirk یک اثر امپرسیونیستی ناب در تاریخ سینمای جنگی است.

دانكرك* كريستوفر نولان يك اثر روايي در ميكس سه ژانر جنگي؛ تاريخي و درام است كه اگرچه در مبنا متكي بر يك داستان و يا منظره حقيقي محض مي‌باشد اما همين كل توسط نولان در اوج ظرافت به لحظات مجزاي داستانك‌ها تقسيم مي‌شود. اين زمان‌هاي انتزاعي بسته به نوع روايت فيلم شامل انگاره‌هاي اميد و ايمان از يك سو و ترس و اضطراب و سوظن از سمت ديگر است...

روايت در دانكرك اما صد درصد اروپايي است. حدود يك سال از جنگ جهاني دوم گذشته و و بيش از چهار صدهزار سرباز بريتانيايي، فرانسوی، کانادایی و بلژیکی در ساحل شهر دانكرك به مخمصه افتاده‌اند. شهری کوچک در فرانسه كه هر آن نيروهاي ارتش نازي مترصد حمله به آن از طريق دريا و هوا هستند. جالب اينجاست كه فاصله ساحل دانكرك در فرانسه با خاك انگليس فقط سي مايل است اما اين تنگه محل گذر ناوگان‌ها نيست. اينجاست كه در اوج ايثار و معنا قايق كوچكي مي‌تواند جان چند سرباز را نجات دهد...

نولان در مقام نويسنده و كارگردان و تهيه كننده با اختيارات اجرايي فراوان دانكرك را براي برادران وارنر ساخت. براي مثال او كه استاد جلوه‌هاي ويژه نيز هست در دانكرك با اضافه كردن هنروران فراوان و استفاده از هواپيماهاي قديمي و كشتي‌هاي فرسوده واقعي كوچك و پرهيز از تروكاژ و جلوه‌هاي ويژه بصري تا حد امكان روايتش را ملموس تر كرده است. فريم به فريم فيلم نولان منطقي و حساب شده روايت مي‌شود و بازي‌ها نيز بي‌همتاست و قلب تماشاگر را نشانه مي‌رود. مارك رايلنس در اوج ايثار ظاهر شده است و مفهوم بازيگري نقش مكمل در سينما را به تماشاگر يادآوري مي‌كند. در حقيقت دانكرك بر كاكل بازيگران نقش مكمش مي‌چرخد و همين نهايت دستاورد فيلم است.

به لحاظ تكنيكال نيز نولان ششدانگ همه چيز را تحت نظر داشته است. فيلمبرداري جذاب در فرمت 70 ميلي‌متري يكي از اين امتيازات است.

با اكران دانكرك زنگ شروع اسكار 2018 به نطر ميرسد نواخته شده باشد.

  • پانوشت

*نبرد دانکریک در دونکریک در فرانسه، در جریان جنگ جهانی دوم بین قوای متفقین و آلمان نازی رخ داد. این نبرد قسمتی از جنگ جهانی دوم در جبهه غربی بود که شامل دفاع و تخلیه نیروهای انگلیسی از دونکریک از ۲۶ می تا ۴ ژوئن ۱۹۴۰ بود.

تخلیه دانکرک که با عنوان معجزه دانکرک نیز شناخته می‌شود، عملیاتی از نوع تخلیه نیروهای متفقین از سواحل و بندر دانکرک فرانسه، در بازه زمانی ۲۶ می تا ۴ ژوئن ۱۹۴۰ در جریان جنگ جهانی دوم بوده است. این عملیات زمانی طرح‌ریزی شد که ارتباط تعداد زیادی از نیروهای بلژیکی، بریتانیایی و فرانسوی توسط نیروهای آلمان نازی قطع شد و تحت محاصره قرار گرفتند.

داانکرک کریستوفر نولان

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 725250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =