گرگان- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان گفت: مطبوعات گلستان دوران کودکستان خود را سپری می‌کنند.

حجت الاسلام علی اصغر فضیلت عصر شنبه، در نشست مطبوعاتی با حضور رسانه های استان، گفت: با جنجال سازی و غوغا سالاری چیزی انجام نمی‌شود، هرجا قرار است قانون انجام شود برخی تب می‌کنند و هذیان می‌گویند.

وی افزود: انسجام و همگرایی لازم بین اعضای خانه مطبوعات وجود ندارد و هیچ اطلاع رسانی کافی و دقیقی از سوی خانه مطبوعات برای برگزاری انتخابات این خانه انجام نشده است.

وی ادامه داد: برخی تشنه رنگ و بوی سیاسی دادن به این موضوع هستند و باید گذاشت این افراد کارخود را بکنند ما کار خودمان را انجام می‌دهیم و نه خود ما و نه پرسنل اجازه ورود به رفتارهای سیاسی را نداریم.

حجت الاسلام فضیلت خاطرنشان کرد: بر اساس قانون اساسنامه خانه مطبوعات باید مراحل قانونی خود را مانند ثبت در ثبت شرکت‌ها و چاپ در روزنامه سراسری طی می‌کرد تا دارای اعتبار باشد، ضمن اینکه خانه مطبوعات از تاریخ ۳۰ مهرماه امسال مهلت خود را از دست داده است، بازرس خانه مطبوعات نیز به دلیل نبود این زیرساخت‌ها قانونی نیست همچنین خانه مطبوعات دارای یک شماره حساب و صاحبان امضاء مشخص نیست.

وی افزود: اگر خانه مطبوعات نتواند مشکلات را رفع کند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان به عنوان ناظر این انتخابات را برگزار می‌کند، زمان برگزاری انتخابات نیز منوط به رفع مشکلات است.

به گفته وی، کمک به تامین حقوق و گسترش آزادی‌های قانونی رسانه‌ای استان، کمک به اقتصاد رسانه‌های استان از راه آموزش و ترویج مدیریت روزامد، استعداد یابی و حمایت از اشتغال جوانان، تدوین بانک اطلاعاتی روزنامه نگاران، همکاری با مراکز عرضه و فروش نشریات محلی و دفاع از حقوق حرفه‌ای اعضا، تاسیس تعاونی‌های مسکن، مصرف و صندوق اعتباری حمایتی، آموزش شیوه‌های حرفه‌ای روزنامه نگاری از مهم‌ترین وظایف خانه مطبوعات است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، گفت: ثبت، درج در روزنامه رسمی، اطلاع رسانی، انتشار لیست نامزدهای احتمالی از دلایلی بود که موجب شد تا انتخابات خانه مطبوعات به تعویق بیافتد.

در ادامه این جلسه یکی از اعضای هیئت مدیره خانه مطبوعات استان گلستان نیز گفت: در پاسخ به برخی شبهات که چرا خانه مطبوعات آغاز فعالیت رسمی خود را از زمان برگزاری انتخابات منظور نمی‌کند و هفت ماه بعد یعنی زمان انتشار در روزنامه رسمی را ملاک قرار می‌دهد باید گفت بر اساس ماده ۱۲۵ قانون تجارت، اشخاص حقوقی باید نزد مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت برسند و شخصیت حقوقی آن‌ها «پس از ثبت در مرجع مذکور و آگهی مراتب در روزنامه رسمی کشور» به هزینه شخص حقوقی علیه ثالث قابل استناد است.

 محمد آریان نیا گفت: در پاسخ به این ابهام که تغییرات اساسنامه باید در ثبت شرکت‌ها ثبت می‌شد نیز باید گفت، بر اساس ماده ۶۴۰ قانون تجارت تغییرات در اساسنامه باید برای ثبت به مرجع ثبت شرکت‌ها ارسال شود اما بلافاصله در ماده ۶۴۱ آمده است عدم ثبت تصمیمات مذکور و آگهی آن به موجب این قانون باعث بطلان آن‌ها نیست، ولی شرکت در مقابل اشخاص ثالث ناآگاه نمی‌تواند به این تصمیمات استناد کند و اداره کل ارشاد قطعا شخص ثالث ناآگاه نیست.

وی تصریح کرد: اگر کسی بگوید که این ماده در مورد شرکت‌ها است و در مورد خانه مطبوعات صدق نمی‌کند، اگرچه همه مواد قانون تجارت منطقا نمی‌توانند نافی هم باشند، بند صریحتری را می‌شود آورد که بر اساس آن برای مراحل ثبت و تغییرات اشخاص حقوقی آیین‌نامه اجرایی دیگری ابلاغ شده است.

آریان نیا تاکید کرد: در ماده ۹ این آیین نامه آمده است موسسات و تشکیلات مذکور باید کلیه تغییراتی که در مواد اساسنامه و یا اشخاصی که حق امضا دارند و یا اقامتگاه قانونی آن‌ها پیدا می‌شود در عرض یک ماه به اداره ثبت شرکت‌ها اطلاع دهند و مادام که اطلاع نداده‌اند استناد به آن تغییرات در مقابل اشخاص ثالث معتبر نیست و ارشاد هم شخص ثالث نیست.

وی اظهار کرد: در واقع ایراد وارده بر خانه مطبوعات گلستان به دلیل ثبت نکردن تغییرات اساسنامه نمی‌تواند مانع از برگزاری انتخابات شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 476443

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =