«خبرجنوب» نوشت: مدیر تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس گفت: 250 شرکت تعاونی در فارس آماده اجرای طرح روستا- تعاون شده اند.

سعيد رضا عابد اظهارداشت: طرح روستا- تعاون يك طرح ملي است كه البته ايده آن در فارس قبل از تصويب اين طرح وجود داشت و اقدام هايي براي اجراي آن صورت گرفته بود.
وي با بيان اين كه طرح روستا- تعاون با هدف توسعه پايدار روستاها، ايجاد اشتغال، جلوگيري از مهاجرت روستائيان و رونق اقتصاد اجرا مي شود، افزود: علاوه بر اين طرح مذكور باعث استفاده از پتانسيلهاي موجود در سطح روستاها و همچنين احيای اشتغال روستايي در جهت رونق اقتصادي مي شود.
عابد با بيان اين كه صنايع دستي گردشگري و محيطزيست دو محور اصلي در طرح روستا- تعاون است، افزود: متاسفانه سال هاي متمادي توليد گندم و خودكفايي در گندم اصليترين وظيفه فارس بود و در اين راه منابع آبي خود را به آتش كشيديم و در عين حال خودكفايي گندم هم اتفاق نيفتاد بنابراين با توجه به كمبود منابع آبي در استان لازم است مشاغل روستايي جديدي جايگزين مشاغل از دست رفته كشاروزان شود كه طرح روستا- تعاون با همين رويكرد اجرا خواهد شد.
وي با بيان اينكه گردشگري در اين طرح نقش پر رنگي دارد، افزود: ايجاد اشتغال از طريق گردشگري نياز به سرمايه گذاري هنگفتي ندارد و ميتوان با استفاده از پتانسيل جذب گردشگر در روستاها هم به حفظ و صيانت از فرهنگ اصيل روستايي پرداخت و هم اشتغال و اقتصاد روستاهاي هدف را از اين طريق تقويت كرد.
عابد با بيان اين كه براي اجراي اين طرح در كشور 3 ميليارد دلار تسهيلات ارزان قيمت در نظر گرفته شده است، افزود: 5/1 ميليارد دلار از اين تسهيلات از محل صندوق توسعه ملي تامين مي شود كه با تسهيلات بانكهاي عامل به همين ميزان تلفيق شده و قرار است 3 ميليارد دلار تسهيلات ارزان قيمت با نرخ بهره 6 درصد به اين طرح اختصاص يابد كه متاسفانه هنوز برش استاني آن اعلام و ابلاغ نشده است.
مدير تعاون اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي فارس با بيان اين كه سهم فارس براي اجراي اين طرح 150 روستا بود، اضافه كرد: نامهنگاريهايي براي افزايش اين سهميه به 296 روستا در سال جاري با مقامات كشوري صورت گرفته كه اميدوارم پاسخ مثبت به نامه ما داده شود.
وي گفت: قرار بود تا پايان سال 150 شركت تعاوني براي اجراي طرح روستا- تعاون ثبت شود اين در حالي است كه تا كنون 250 روستا در فارس آماده شده و احتمالاً تا پايان آبان اين تعداد به 296 روستا
خواهد رسيد.
وي گفت: از اين 250 تعاوني، 18 تعاوني در قالب دهكده مشاغل، 59 شركت تعاوني در قالب طرح هاي قالي بافي، 100 شركت تعاوني صنايع دستي، 40 شركت تعاوني مواد غذايي،50 شركت تعاوني بوم گردي، 8 شركت تعاوني منابع طبيعي و 10 شركت تعاوني مرتع داري به ثبت رسيدهاند كه البته احتمال تغيير اين تركيب وجود دارد.
وي با بيان اين كه براي اجراي طرح مذكور كارشناسان تسهيلگر وزارت تعاون، همايش و كارگاه هاي آموزشي لازم با حضور روساي ادارات تعاون، كار و رفاه اجتماعي شهرستانها و كارشناسان تعاون برگزار كرده اند، افزود: به محض ابلاغ اعتبار آمادگي جذب آن و اجراي طرح روستا- تعاون در فارس وجود دارد.
عابد بيان داشت: تمامي شركت هاي تعاوني مذكور طرح هاي توجيهي خود را بعد از تصويب در دستگاه هاي اجرايي ذي ربط در استان به اداره كل تعاون كار و رفاه اجتماعي تحويل داده اند.
وي با بيان اين كه مجوز فعاليت تمامي اين شركت هاي تعاوني ابتدا بايد در دستگاه اجرايي ذي ربط صادر شود، اضافه كرد: بانكهاي عامل پرداخت تسهيلات، دستگاههاي اجرايي ذي ربط، سازمان مديريت و برنامهريزي و اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي متولي نظارت بر حسن اجراي اين طرح و جلوگيري از انحراف تسهيلات پرداختي هستند.
عابد با تاكيد بر اين كه بحث اشتغال وظيفه همه دستگاه ها است و نميتوان توپ مشكلات را فقط در زمين يك دستگاه اجرايي انداخت ادامه داد: نميتوان به صرف بررسي بيشتر براي اجراي اين طرح، آن را در فارس متوقف كرد. اگر طرح روستا - تعاون نياز به بررسي دقيقتري داشته باشد اين كار بايد در كل كشور اتفاق بيفتد و گرنه اگر اين كار فقط مختص فارس باشد دستاوردي به جز درجا زدن استان و عقب افتادن فارس از اين طرح نخواهد داشت چرا كه در غفلت فارس، استانهاي ديگر اعتبارات و تسهيلات اعطايي را مانند هميشه سهم خود خواهند كرد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 726515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =