رویکرد سنتی و سیاست‌‌های تلویحی در امر صادرات غیر نفتی رقابتی نخواهد بود

رئیس اتاق بازرگانی سنندج گفت: مقدار صادرات غیر نفتی که تا کنون داشته‌ایم عمدتا در بخش کشاورزی و مواد خام معدنی بوده و با پیش‌بینی‌های بحران آب در دنیا و رقابت بازار مواد خام و پیشرفت‌های تکنولوژی در این بازار رقابتی با رویکرد سنتی و سیاست‌های تلویحی و موقتی امکان‌پذیر نیست.

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین از سنندج، سیدکمال حسینی در بیست و یکمین سالروز ملي صادرات و تجليل از صادركنندگان نمونه استان كردستان که در سالن پيامبر اعظم استانداري كردستان برگزار شد، اظهار کرد: تولیدکنندگان و کارآفرینان صادرات محور، سربازان مظلوم جنگ اقتصادی تا کارگران و ترخیص کاران مستقر در مرزهای گمرکی همگی در این روز بزرگ سهیم هستند.
وی با بیان اینکه امیدواریم که جشن‌ ها و مراسمات سمبلیک و بدون خروجی رهایی یابیم، گفت: باید از فرصت ‌ها برای شناسایی مشکلات و از بین بردن خلاء‌ها در مسیر توسعه صادرات غیرنفتی و کمک به تولیدکنندگان صادر محور استفاده کنیم.
رئیس اتاق بازرگانی سنندج افزود: می ‌بایست موازی و همسو برای حل مشکلات فیزیکی تولید و صادرات، تقویت و نقش آفرینی بخش خصوصی در این مسابقه ملی و اجرایی کردن اصل ۴۴ قانون اساسی باید بیشتر به توسعه ذهنی و ایجاد فرهنگ اقتصادی و صادرات پرداخته شود و این وظیفه همگانی است.
حسینی بیان کرد: در بخش دولتی و خصوصی منابع و پتانسیل‌ های مادی و فیزیکی بسیاری وجود دارد، اما متناسب با توسعه ذهنی، فکری و رفتاری ما در مسیر توسعه اقتصادی به خوبی قرار نگرفته‌ایم.
وی با اشاره به اینکه تجارت محرک تولید و اشتغال است، اظهار داشت: زنجیره ارزش از تولید به صادرات تکمیل می‌شود و زمینه تقسیم کار اجتماعی را فراهم می‌کند و تقسیم کار اجتماعی، توسعه اقتصادی، رفاه اجتماعی را فراهم می‌کند.
رئیس اتاق بازرگانی سنندج گفت: اقدامات و تصمیمات بدون کارشناسی و بدون اخذ نظر از صاحب نظران در بخش خصوصی هیچوقت فایده‌ایی نخواهیم دید.
حسینی ضمن اینکه مقدرا صادرات غیر نفتی که تا کنون داشته‌ایم عمدتا در بخش کشاورزی و مواد خام معدنی بوده، افزود: با پیش‌بینی‌ های بحران آب در دنیا و رقابت بازار مواد خام و پیشرفت ‌های تکنولوژی در این بازار، رقابتی با رویکرد سنتی و سیاست‌ های تلویحی و موقتی امکان‌پذیر نیست.
وی خاطر نشان کرد: صادر کننده سه موضوع مهم پیش رو دارد که یکی هزینه‌ های سرسام‌آور زمان و فرصت‌ های از دست رفته نیازمند تسریع در روند صادرات است.
رئیس اتاق بازرگانی بیان کرد: قیمت تمام شده کالا و کاهش هزینه‌ های مالی و مالیاتی و فرآیند صادرات از دیگر مشکلات صادر کنندگان است.
حسینی در ادامه گفت: کیفیت بسته ‌بندی و تسهیل در فرایند صادرات موجب اجرای تعهد در تجارت بین‌الملل از اهمیت ویژه‌ایی برخوردار است.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 727594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =