دنیای اقتصاد نوشت:شورای شهر تهران به عنوان نهاد نظارتی ناظر بر عملکرد شهرداری در پایتخت، برای «ایمن‌سازی پایتخت در برابر زلزله مشابه کرمانشاه»، ماموریت‌های فراموش‌ شده‌ای برعهده دارد که انتظار می‌رفت طی ماه‌های اخیر از دوره مدیریت جدید شهری، نتایج اجرای آنها، به شکل محسوس در تهران دیده شود.

 مهم‌ترین ماموریت شورای پنجم، سرکشی از اوضاع نگران‌کننده و آزاردهنده برخی پروژه‌های ساختمانی در مناطق مختلف پایتخت است که اگر اعضای شورا در یک روز تعطیل، با سفر چند ساعته در شهر، عملکرد شهرداری و بساز و بفروش‌ها را پایش کنند، می‌توانند پایتخت را از تهدید بزرگ پیش‌رو -ویرانی گسترده با بروز زلزله بزرگ احتمالی- تا حدودی نجات دهند.

طی روزهای اخیر که موضوع «ساختمان‌های سست و آسیب‌پذیر در برابر زلزله» تحت تاثیر ریزش سازه‌های شهرهای سرپل ذهاب و اسلام‌آباد غرب، به شدت مورد توجه عمومی قرار گرفته، روند معیوب ساخت‌وساز در تهران، باز هم به ریزش ساختمان مجاور محل گودبرداری در منطقه‌ای از پایتخت منجر شد. در تهران تقریبا هر دو روز یک حادثه ساختمانی رخ می‌دهد و علاوه بر آن،‌ حجم قابل‌توجهی از ساخت‌وسازها بدون رعایت اصول مهندسی، به احداث بناهای فاقد کیفیت مطلوب ختم می‌شود.

در همین روزهای گذشته، نظام مهندسی تهران از عدم توجه شهرداری به گزارش‌هایی که با مضمون «ساخت‌وسازهای بی‌کیفیت» ارائه می‌شود، خبر داد. مطابق مقررات، شهرداری باید به گزارش‌هایی که ناظران ساخت و ساز درباره تخلفات فنی از پروژه‌ها تهیه می‌کنند، واکنش نشان دهد و دست‌کم، فعالیت سازنده‌های مشابه را متوقف کند. اما حوادث ریزش ساختمان‌های مجاور پروژه‌های گودبرداری و همچنین اشکالات متنوع در ساختمان‌های نوساز که آسایش و بعضا ایمنی بهره‌برداران را هدف قرار داده است، نشانه‌های قوی از اشکالات مدیریت شهری در بعد مسوولیت در حوزه ساخت‌وساز است.

در حال حاضر دو دسته پروژه ساختمانی در تهران، محل اشکال اساسی است و لازم است اعضای شورای شهر برای مهار این بدسازی‌ها، وقت بگذارند.

دسته اول، برج‌سازی‌هایی که سازندگان آنها، بخشی از معابر پایتخت به‌عنوان مشاعات و فضای عمومی و غیرقابل تصرف شهر را«اشغال» کرده‌اند و باعث آزار ساکنان محل و تولید دردسرهای ترافیکی و رفت و آمد و حتی تصادفات متعدد در این محله‌ها شده‌اند. دسته دوم،‌ ساخت‌وسازهایی است که در آن‌ها مقررات ملی ساختمان به عناوین مختلف، زیرپا گذاشته می‌شود. بی‌عملی مدیران جدید پایتخت در مقابل ساخت‌وسازهای آزاردهنده و تهدیدزا، با وعده‌های انتخاباتی‌ بهار۹۶ همخوانی ندارد.

 

17302

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 728521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    0 0
    خود شورای شهری ها سهبم در سودها خواهند بود. انشالله
  • تقی IR ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    1 0
    هرموقع جلوی تولید خودروهای بی کیفیت داخلی وواردات بی کیفیت چینی را گرفتند شاید به احتمال بعید اینکارهارو بکنند