از جمله خبرهای این روزهای بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان می‌توان به انتشار پنج عنوان کتاب پژوهشی و نمایشنامه، اجرای نمایشی به قصد همذات‌پنداری با سیاوش و روی صحنه رفتن «پینوکیو» اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان که از دهم آذر به دبیری مریم کاظمی در شهر همدان آغاز می‌شود شاهد انتشار پنج عنوان کتاب پژوهشی و نمایشنامه، روی صحنه رفتن نمایش «خود شکن آینه شکستن خطاست» در بخش دانش‌آموزی و «پینوکیو» در بخش مسابقه تئاتر ایران اشاره کرد.  

انتشار پنج عنوان کتاب پژوهشی و نمایشنامه

همزمان با برگزاری بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان پنج عنوان کتاب شامل «تئاتر کودک و نوجوان»، «کتاب دوم اوراند هریس»، «رویکردهای نوین به نمایش خلاق»، «خانه خورشید» و «اولین تئاتر کودکان» توسط انتشارات نمایش و نشر افراز چاپ و منتشر می‌شود.

«تئاترکودک ونوجوان» نوشته مانون ون دِ وادر با ترجمه سیدحسین فدایی‌حسین، «کتاب دوم اوراندهریس» نوشته لاول سوارتزر با ترجمه سیدحسین فدایی‌حسین، «رویکردهای نوین به نمایش خلاق» نوشته جودیت هیس با ترجمه منوچهر اکبرلو، «خانه خورشید» نوشته شهرام کرمی و «اولین تئاتر کودکان» نوشته ناتالیا زاتس با ترجمه فریدون پارسانژاد کتاب‌های این دوره هستند که ویژه کودکان و نوجوانان، مربیان و هنرمندان وارد بازار نشر خواهند شد.

همذات‌پنداری با شخصیت اسطوره‌ای «سیاوش» در یک نمایش دانش‌آموزی

نمایش «خودشکن آیینه شکستن خطاست» نوشته نسا بخشی به کارگردانی فرزانه احمدی در بخش دانش‌آموزی بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان روی صحنه می‌رود.

فرزانه احمدی کارگردان این نمایش، در مورد هدف از تولید این نمایش گفت: «هدف از تولید «خودشکن آیینه شکستن خطاست» در وهله نخست شرکت در بخش دانش‌آموزی جشنواره بود و باید اثری درخور نوجوانان و مطابق با ویژگی‌ سنی آنان در نظر گرفته می‌شد.»

او با این توضیح که نمایش به پرهیز از خیال‌پردازی و رسیدن به اهداف در راستای واقع‌بینی تاکید دارد، افزود: «اغلب نوجوانان گاهی در ورطه خیالات گرفتار شده و چنان غرق آن می‌شوند که هدف اصلی خود را گم می‌کنند، به بیراهه می‌روند و در نتیجه دچار سردرگمی و بلاتکلیفی می‌شوند. خیال‌پردازی نقش مهمی در زندگی نوجوانان دارد و آن‌ها بیشتر افکار و آینده خود را در خیالات می‌گذرانند و بعضی در زندگی آینده با آن مواجه خواهند شد.»

احمدی درباره تکنیک اجرایی این نمایش هم توضیح داد: «نمایش «خودشکن آیینه شکستن خطاست» با استفاده از پارچه‌ که کل صحنه‌های نمایش را می‌سازد اجرا می‌شود. خود بازیگران پارچه ها را به اشکال گوناگون حرکت می‌دهند. نمایش یک بازیگر اصلی و پنج بازی‌ساز دارد که بازی‌سازان به گونه‌ بازی در بازی ذهنیت نقش اصلی را به تصویر می‌کشند.»

او موضوع نمایش را همذات‌پنداری شخصیتی نوجوان با شخصیتی اسطوره‌ای  دانست و ادامه داد: «دختری نوجوان به نام نهال سعی دارد به خودشناسی برسد. به خیال پناه برده و با سیاوش، شخصیت اسطوره‌ای همذات‌پنداری می‌کند. در همین راستا با حواس باطنی خود روبه‌رو می‌‍‌‌‌شود و هر کدام از حواس به نحوی به کمک او می‌شتابند. مدت نمایش 25 دقیقه است و در همین زمان نسبتا کوتاه موضوعی مطرح و در مورد آن با توجه به حواس باطنی که به سراغ شخصیت اصلی داستان می‌آید نتیجه‌گیری‌هایی برای نهال به وجود می‌آید که مفید است.»

پرتو پیرویسی، فائزه زارعی، فاطمه بابایی، نازنین ملکی، کیمیا کرم‌بیگی و نگار بهرامی‌خورشید دانش‌آموزانی هستند که در این نمایش بازی می‌کنند.

استقبال مخاطبان از تئاتر کودک نیازمند ارتقای سطح کیفی آثار است

نمایش «پینوکیو» به نویسندگی و کارگردانی و طراحی امیر شیخ‌جبلی از اصفهان در بخش مسابقه ایرانِ بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان روی صحنه می‌رود.

امیر شیخ‌جبلی کارگردان نمایش «پینوکیو» با بیان این که این نمایش  برگرفته از اثر کارلو کلودی، نویسنده ایتالیایی است، گفت: «این نمایش به همت گروه تئاتر نگار سبز زنده‌رود  و با همکاری دفتر تخصصی تئاتر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان پس از دو دوره اجرای عمومی در اصفهان،  در بخش مسابقه تئاتر ایران بیست و چهارمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان شرکت می‌کند.»

 او با اشاره به این که نمایش «پینوکیو»  با ساختاری موزیکال و با استفاده از  طراحی‌های فانتزی، در اجراهای عمومی توانست نه‌ تنها کودکان بلکه خانواده‌های آن‌ها را نیز به خود جلب کند، عنوان کرد: «پینوکیو عروسکی چوبی است که به دستان پدر ژپتو ساخته شد، ورود پینوکیو به این دنیا با راهنمایی فرشته رنگ زیبایی به خود گرفت، شرط تبدیل شدن او به یک انسان صداقت، شجاعت و فداکاری است، پس پینوکیو به دنبال راهی برای فهمیدن خوب و بد می‌رود که در این مسیر با مفهوم وجدان آشنا می‌شود.»

شیخ‌جبلی با بیان این که استقبال مخاطبان از تئاتر کودک نیازمند ارتقای سطح کیفی آثار و توجه به ویژگی‌ها و پارامترهای خاص این گونه تئاتر است، اظهار کرد: «تئاتر کودک همان گره‌افکنی، تحول شخصیت و گره‌گشایی درام را دارد؛ ولی تفاوت عمده‌اش در جامعه هدف آن است  و باید دانست برای چه کسان  و چگونه دست به آفرینش می‌زنیم.»

او با اشاره به این که استفاده از قصه‌های قدیمی و کهن و امروزی کردن آن یکی از رویکردهای این زمینه می‌تواند باشد، عنوان کرد: «هیچ قصه و داستانی بدون پیشینه نیست و هر آن‌چه امروز ما در اختیار داریم، به گذشته بازمی‌گردد اما برای بازآفرینی آثار کهن باید اصولی را مدنظر داشت.»

58242

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 731241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =