کشور حکومت خانوادگی/ روزنامه روسی: آیا آذربایجان به قرون وسطی بازمی‌گردد؟

یک روزنامه روسی در تحلیلی از انتصاب اخیر همسر الهام علی اف به عنوان معاون اول ریاست جمهوری این سوال را مطرح کرده است که آیا آذربایجان با این اقدام قرار است به قرون وسطی و حکومت های خانوادگی بازگردد؟


به گزارش خبرآنلاین روزنامه تجاری "ار ب کا" در مقاله ای به قلم پولینا خیمشیاشویلی، آننا آگاپووا نوشته است :  الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان 21 فوریه اعلام نمود همسرش مهربان علی‌اف را به سمت معاون اول رئیس‌جمهور انتصاب می‌کند. سمت معاون اول رئیس‌جمهور اخیراً پس از تغییر قانون اساسی دایر شده است. طبق قانون اساسی، درصورت ناتوانی رئیس‌جمهور از انجام وظیفه معاون اول وی به عنوان قائم مقام امور کشور را اداره می‌کند. عارف حاجیلی رهبر حزب اپوزيسيون "مساوات" می‌گوید انتصاب همسر رئیس‌جمهور به این سمت باعث مي‌شود واقعیت تشکیل "دولت خانوادگی" در کشور بیش از پیش نمایان شود. عیسی قمبر کاندیدای اسبق ریاست جمهوری از حزب مساوات گفت بنظر وی رئیس‌جمهور با این تصمیم آذربایجان را به دوران قرون وسطا و فئودالیسم می‌کشد.

در عین حال توفیق عباس‌اف کارشناس سیاسی معتقد است اپوزيسيون عادت کرده از هر تصمیم رئیس‌جمهور انتقاد کند. حین انتصاب خانم علی‌اف به این سمت اساساً به فعالیت موفق همسر رئیس‌جمهور در سمت نماینده پارلمان، به جایگاه وی به عنوان شخصیت فعال در بخش اجتماعی و محبوبیت بالای وی بین رأی دهندگان توجه شده است.

آلکسی مالاشنکو کارشناس مرکز کارنگی خاطر نشان می‌کند نخبگان آذربایجانی خیلی وقت پیش به ضرورت نگاه داشتن قدرت درون خانواده (علی‌اف) و داشتن اگر نه جانشین تخت سلطنت پس شخصیت مضاعف حامی رئیس‌جمهور توجه کرده بودند. لذا انتصاب مهربان علی‌اف به این سمت امری طبیعی بود که می‌شد انتظار آن را داشت. امر اصلی این است که حکومت درون خانواده، در دست خاندان علی‌اف باقی می‌ماند.

نیکولای سیلایف کارمند علمی ارشد مرکز مسائل قفقاز و امنیت منطقه‌ای دانشگاه دولتی روابط بین‌المللی مسکو می‌گوید مهربان علی‌اف در حکومت جایگاه بالایی داشت و انتصاب فقط باعث مي‌شود این موقعیت ماهیت رسمی داشته باشد. درصورت بروز موقعیت فورس ماژور یا حاد شدن اوضاع داخلی بهتر است حکومت در دست کسی باقی ماند که نخبگان به او اعتماد دارند.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 639897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =