شفاف‌سازی از ماجرای شکایت بازیکنان به فیفا تا احتمال محرومیت باشگاه‌ها از آسیا

سهیل مهدی رئیس کمیته فنی و توسعه سازمان لیگ توضیحات شفافی به خبرآنلاین می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا همچنان روی بدهی های باشگاهها حساس هستند و در روزهای اخیر زبده ترین بازرسان خود را به ایران فرستادند. این مسئله بی ربط به پرونده قطور باشگاهها در کمیته انضباطی فیفا نبود. کنفدراسیون فوتبال آسیا هم با استعلام از فیفا حالا حساسیت خود را درباره باشگاههای بدهکار ایرانی بیشتر کرده است.  سهیل مهدی در این باره توضیحات تازه ای می دهد.

آقای مهدی درباره این ماجرای محرومیت احتمالی استقلال و پرسپولیس از آسیا توضیح می دهید. ظاهرا باید تراز نامه مالی شان مثبت باشد.
نه بحث ترازنامه نیست. باشگاه تحت هیچ شرایطی نباید در قراردادهای بازشان به کادرفنی، بازیکنان و پرسنل شان بدهی داشته باشند. یعنی هر آنچه در صورت مالی باشگاه آمده باید شفاف باشد و شکایتی از آن صورت نگرفته باشد. اینها قرار است حسابرسی رسمی شود. باشگاهها موظف هستند صاقانه هر آنچه در صورت های مالی شان هست را ارایه دهند و وضعیت پرداختی ها به بازیکنان شان مشخص باشد.

مثل دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از سال ها قبل به بازیکنان شان بدهکار هستند. تکلیف این بدهی ها چیست؟
باید تا تاریخ 9 شهریور با این بازیکنان و مربیان توافق کنند. یعنی یا پول را بپردازند یا توافق کنند و چک بدهند. البته می توانند حتی پرونده ها را به دادگاه ببرند. اینها بدهی های انباشته نام دارد و باشگاهها باید تکلیف آنها را هم روشن کنند.

پس باید هر چه سریعتر این بدهی ها را تسویه کنند.
حالا نه لزوما تسویه. همه چیز بسته به توافق شان دارد.

ممکن است مثل قدیم ها دوباره باشگاهها بخواهند...
کنفدراسیون دو کارشناس اروپایی به ایران فرستاده است. این یعنی معیار برای سنجش باشگاهها اروپایی است. کنفدراسیون انتظارات بیشتر از باشگاهها برای رعایت استانداردها دارد. آنها هر سال روی قوانین باشگاهداری، ریزتر و ظریف تر می شوند. اگر باشگاهها به معیارهای حرفه ای نزدیک نباشند، نمی توانند در مسابقاتی چون لیگ قهرمانان حاضر شوند.

شاید بعضی باشگاهها بخواهند مدارک غیر واقعی دهند. چیزی که در سال های گذشته اتفاق افتاده است.
ببینید afc عجله ای ندارد. یکی دو سال صبر می کند تا کم کم باشگاهها مدارک مستند ارایه بدهند. کنفدراسیون فوتبال آسیا که بچه نیست. آنها ممیزی بین المللی به ایران می فرستند. در ضمن مسئولیت کل مدارک ارایه شده با خود باشگاههاست. اگر باشگاهها چنین ریسکی کنند و مدارک غیر واقعی و ساختگی بدهند، باید پای عواقب آن بایستند. آنها اگر فدراسیون و Afc را گول بزنند، مسئولیت کار با خودشان خواهد بود و نباید دست به چنین کاری بزنند.

پس این محرومیت ها کاملا جدی است و خطر واقعا باشگاههای ما را تهدید می کند.
بله، دقیقا همینطور است. باشگاه الهلال که بزرگترین باشگاه آسیاست را محروم کردند. قطعا هر باشگاهی که استانداردها را نداشته باشد از لیگ قهرمانان حذف می شود.

این ماجرای شکایت بازیکنان ایرانی به فیفا چیست؟
ببینید مدیر برنامه های بازیکنان این راه را یاد گرفته اند و شکایت شان را به فیفا اطلاع می دهند. کنفدراسیون فوتبال آسیا هم در استعلام هایی که می گیرد متوجه این شکایت ها می شود چون همانطور که می دانید کنفدراسیون در زمینه شکایت ها اقدامی نمی کند و تنها از فیفا استعلام می گیرد.

ظاهرا فیفا دیگر کمتر درگیر شکایت ها خواهد بود، درست است؟
کاملا درست است. بزرگترین مسئله این بود که ما کمیته تعیین وضعیت بازیکنان را نداشتیم و به همین دلیل پرونده ها به فیفا می رفت ولی حالا با راه اندازی این کمیته ابتدا پرونده ها در آنجا بررسی می شود و اگر به نتیجه نرسید، به فیفا ارجاع داده می شود. 

252 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 689204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =