روزنامه اعتماد در باره نطق دیروز محمودصادقی در جلسه علنی مجلس که منجر به تشنج شد،با علیرضا تابش مصاحبه کرده است.

بخشی از این گفت وگو را می‌خوانید:

ماجرا از چه قرار بود؟
بنده در اين قضيه نيز همچون هميشه سعي داشتم نقش مصلح را ايفا كنم. بنابر اين پس از نطق آقاي صادقي مراجعه كرده و تاكيد داشتم دوستان مسائلي را مطرح كنند كه حساسيت‌برانگيز نباشد و وفاق عمومي در مجلس را برهم نزند. بماند كه حرف حق بايد مطرح شود و ما هم از بيان مطالب حق و حقيقت استقبال مي‌كنيم و اگر لازم است بر برخي پنهان‌مانده‌ها، نورافكن تابانده شده و ناگفته‌ها آشكار شود، بايد اين مهم را عملي كنيم اما نبايد اجازه دهيم موضع‌گيري‌هاي رودررو صورت بگيرد.

باتوجه به اينكه آنچه آقاي نقوي‌حسيني قصد بيان آن را داشت، پيش‌تر از سوي آقاي ادياني‌راد، نماينده اصولگراي قائمشهر به‌‎صورت كاملا مودبانه بيان شده بود و نيز از آنجا كه لحظاتي قبل نقطه‌نظرات خود را با آقاي صادقي در ميان گذاشته بودم به سمت آقاي نقوي حسيني رفتم تا بگويم كه لزومي به تكرار مكرر آن‌چه آقاي ادياني‌راد گفته‌اند، نيست و مراجعه شما به سمت هيات رييسه موجب تشنج در صحن مي‌شود. بنابراين بهتر است درحال حاضر صرف‌نظر كرده و بعدا نكات مدنظرش را تذكر دهد كه اين مساله منجر به ناراحتي آقاي نقوي‌حسيني شد و جمله‌اي به من گفت كه من هم متاسفانه ناراحت شده و جمله‌اي به ايشان گفتم اما نهايتا از يكديگر عذرخواهي كرديم و ماجرا ختم به خير شد. به هر حال هدفم برقراري ثبات و صلح و آرامش در مجلس بوده و اگر عصباني شده و موفق نشدم اين هدف را به‌خوبي به انجام برسانم، به‌خاطر اينكه عصباني شدم، عذرخواهي مي‌كنم.

فارغ از اين حواشي، به نظر مي‌رسد آن‌چه صادقي به كنايه مطرح كرد، به نوعي انتقاد از نظارت استصوابي شوراي نگهبان باشد؛ آيا نمايندگان نمي‌توانند نسبت به اين مقوله يا به طور كلي عملكرد شوراي نگهبان انتقاد كنند؟!
اتفاقا تاكيدم اين است كه بهتر بود آقاي صادقي به‌جاي اين جمله گزنده كه «مجلس عصاره فضائل شوراي نگهبان است» مستقيما انتقاد خود را مطرح كرده و مي‌گفت كه به عنوان مثال ما به نظارت استصوابي شوراي نگهبان منتقديم. البته آقاي صادقي حسن نيت دارد و بنده به اين مساله آگاهي دارم اما فكر مي‌كنم مي‌توانيم با ادبيات فاخرتري نظرات‌مان را بيان كنيم.

شايد استفاده از اين كنايه به‌خاطر آن بوده كه بعضا نقد صريح كمتر تحمل مي‌شود؟
مساله به طور كلي جريحه‌دار شدن احساسات جمعي است كه با يكديگر همكار بوده و در كنار هم كار مي‌كنيم. همه ما نمايندگان در قانونگذاري و نظارت بر حسن اجراي قانون وظيفه داريم و هر چقدر با يكديگر در امهات و مسائل كلي هماهنگ‌تر باشيم، بهتر مي‌توانيم كار را به نتيجه برسانيم. اين درحالي است كه ما در بسياري از امور با يكديگر اتفاق‌نظر داريم و با اين حساب نبايد اجازه دهيم به سمت حواشي برويم. اعتقاد من اين است كه نبايد حاشيه بر متن غلبه يابد.

45302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 738004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =