عصرایران نوشت: جلیلی می‌خواهد مهم‌ترین اپوزیسیون روحانی و البته اصلاح طلبان باشد. جلیلی بر این باور است علت شکست اصول‌گرایان این است که تنها در زمان انتخابات شروع به فعالیت می‌کنند.

سعید جلیلی، این روز‌ها تبدیل به پررنگ‌ترین چهره جریان اصول‌گرا شده است. بعد از شکست محافطه کاران در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، جلیلی فعال‌ترین چهره سیاسی اصول‌گرایان است. او سخنرانی می‌کند. از دولت سایه می‌گوید. همچنان از روحانی انتقاد می‌کند و تبدیل به سخنگوی جریان ساکت اصول‌گرا شده است.

سوالی که در این میان مطرح می‌شود این است که حضور پررنگ سعید جلیلی در فضای بعد از انتخابات ریاست جمهوری به چه معناست؟

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی بعد از شکست در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، سودای حضور در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم را داشت. تا روزهای قبل از ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری، او گزینه جدی نامزد ریاست جمهوری بود. جلیلی حتی حاضر نشده بود وارد بازی وحدت محافطه کاران شود. او خود را آماده رقابت با روحانی می‌کرد.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی در دولت احمدی‌نژاد بر این باور بود که می‌تواند به واسطه برجام، روحانی را تبدیل به اولین رییس جمهور ۴ ساله ایران کند. او و تیمش به این می‌اندیشیدند که می‌توانند به سابقه مدیریت پرونده هسته‌ای ایران می‌توانند از نظر اطلاعاتی، روحانی را آچمز کنند.

رسانه‌ها منتظر خبر آمدن جلیلی به انتخابات بودند که او به نفع ابراهیم رییسی از صحنه کنار کشید و تبدیل به دست راست تولیت آستان امام رضا، در انتخابات ریاست جمهوری شد. نتیجه این ائتلاف، شکست در برابر روحانی بود. مردم بازهم در انتخابات به روحانی اعتماد کردند.

بعد از پیروزی حسن روحانی، بسیاری از چهره‌های شناخته شده اصول‌گرا از جمله سید ابراهیم رییسی روزه سکوت گرفتند و تنها سعید جلیلی است که در صحنه حضور دارد.

جلیلی می‌خواهد مهم‌ترین اپوزیسیون روحانی و البته اصلاح طلبان باشد. جلیلی بر این باور است علت شکست اصول‌گرایان این است که تنها در زمان انتخابات شروع به فعالیت می‌کنند و در سال‌های قبل از آن تنها نظاره گر زمین بازی رقیب هستند. او در جمع دانشجویان گفته بود: «آیا در دنیا فقط یک وظیفه به اسم انتخابات داریم؟ تا زمان انتخابات می‌شود احساس تکلیف می‌کنیم. وقتی تمام می‌شود می‌گوییم تکلیف تمام شده است تا انتخابات بعدی! یکی نیست بپرسد اگر تو احساس تکلیف می‌کردی چه شد؟ با یک روز همه چیز تمام شد و رفت؟ تکلیف که فقط این نیست، آن هم اگر فقط من حضور داشته باشم. اگر نبودم دیگر خداحافظ شما تا انتخابات بعدی!»

جلیلی می‌خواهد پایه‌های انتخابات ریاست جمهوری۱۴۰۰ را از سال ۹۶ بگذارد. او دوست ندارد قرن جدید ایرانیان با رییس جمهور اصلاح طلب آغاز شود. به خاطر همین تلاش می‌کند تفکر خود را به نام دولت در سایه در میان جامعه به ویژه محافطه کاران جا بیندازد. به نظر می‌رسد تلاش‌های جلیلی برای این است که دیگر در سال‌های آینده جریان راست‌گرا به راحتی او را از صحنه کنار بگذارند.

به زبان ساده‌تر می‌توان گفت سعید جلیلی اولین نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ است.

27212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 683353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیدرضا IR ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    35 5
    از۱۴۰۰تا۱۴.۸‌بادکترجهانگیری‌عزیز.
  • .... ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    4 1
    دكتر ظريف
  • بی نام A1 ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    8 0
    من با حضور ایشون یا رئیسی توی انتخابات کاملا موافق هستم. چون اینجوری قطعا پیروزی با اصلاحات هست.
  • نا شناس IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    5 0
    آزموده را آزمودن حطاست. جلیلی جادیی دربین اکثریت ندارد.
  • بی نام RO ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    6 0
    جهانگیری عارف معین وصد البته خاتمی
  • بی نام A1 ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    4 0
    اره حتما با این تفکرات پوپولیستی و پوچ گرایانه رییس جمهور میشه اینا مگه بجز انتقاد کاره دیگه هم بلدن