حسین شریعتمداری در سرمقاله کیهان نوشت: در پی اظهارات سوال‌برانگیز رئیس‌جمهور درباره عصمت انبیاء و ائمه اطهار علیهم‌السلام و ادعای مجاز بودن نقد آنان! و در حالی که انتظار می‌رفت آقای روحانی از سخنان بی‌پایه و اساسی که گفته است توبه کند، دیروز دفتر ایشان با صدور بیانیه‌ای اظهارات ایشان را تغییر داده و تلاش کرد سخنان رئیس‌جمهور را موجه قلمداد کند!

آقای روحانی روز 18 دی ماه در جمع وزیر و معاونان وزارت اقتصاد می‌گوید: «همه باید انتقاد بشوند استثنا نداریم، تمام مسئولین در کشور قابل نقد هستند، ما در کشور معصوم نداریم، اگر یک وقتی امام زمان ظهور کرد آن‌وقت هم می‌شود نقد کرد. پیامبر(ص) هم اجازه نقد می‌داد. دیگر بالاتر از پیامبر(ص) که در تاریخ نداریم. وقتی پیامبر(ص) یک صحبتی می‌کرد، طرف بلند می‌شد روبروی پیامبر(ص) و می‌گفت: «حرفی که داری می‌زنی نظر خودت است یا وحی است؟» اگر پیامبر(ص) می‌گفت: «نظر من است» انتقاد می‌کرد و می‌گفت: «من قبول ندارم». ما در زمان حکومت معصوم هم نقد داریم»!

در این خصوص گفتنی است:
الف- ممکن است گفته شود منظور روحانی از این جمله که «اگر یک وقتی امام زمان ظهور کرد آن‌وقت هم می‌شود نقد کرد» آن است که در حکومت حضرت صاحب‌الزمان(ارواحنا له الفداء) نیز می‌توان به مسئولانی که در دولت ایشان هستند، انتقاد کرد! و منظور روحانی نقد خود حضرت نبوده است. ولی ادامه سخن رئیس‌جمهور، راه را بر این برداشت می‌بندد و به‌وضوح نشان می‌دهد که منظور روحانی آن است که- نستجیر بالله- امام‌زمان سلام الله علیه را هم می‌توان نقد کرد! چرا که رئیس‌جمهور در ادامه می‌گوید: «دیگر بالاتر از پیامبر(ص) که در تاریخ نداریم. وقتی پیامبر(ص) یک صحبتی می‌کرد، طرف بلند می‌شد روبروی پیامبر(ص) و می‌گفت: حرفی که داری می‌زنی نظر خودت است یا وحی است؟ اگر پیامبر(ص) می‌گفت: نظر من است انتقاد می‌کرد و می‌گفت: من قبول ندارم»! این بخش از اظهارات روحانی به وضوح نشان می‌دهد که از نگاه وی، نه فقط امام زمان(عج) بلکه پیامبر خدا(ص) هم قابل نقد است!

ب- اینکه در زمان رسول خدا(ص) کسانی بوده‌اند که به قول آقای روحانی از آن حضرت می‌پرسیدند «حرفی که داری می‌زنی نظر خودت است یا وحی است»؟ فقط از یک ماجرا و رخداد در دوران آن حضرت(ص) حکایت می‌کند و نشان می‌دهد در آن هنگام نیز کسانی بوده‌اند که برخلاف دستور خدا و نص صریح قرآن، در مقابل نظر رسول‌الله(ص) تابع محض نبوده‌اند! علی‌رغم آنچه رئیس‌جمهور در پی به اصطلاح اثبات آن بوده است این پرسش‌ها نشانه آن نیست که پیامبر خدا(ص) هم قابل نقد است! و باید از آقای روحانی پرسید که آیا رسول‌خدا(ص) پرسش آنان را قابل تقدیر! و ضروری دانسته‌اند؟ یا به حال آنها تاسف خورده و از ضعف ایمانشان متاثر شده‌اند؟!

گفتنی است در مواردی نیز پرسش‌ها برای اطمینان قلب بوده است و نه انتقاد. نظیر پرسش ابراهیم خلیل‌علیه‌السلام از خداوند متعال که درخواست کرد خدا چگونگی برانگیختگی مردگان را به وی بنمایاند و انگیزه خود از این درخواست را اطمینان قلب و افزایش یقین اعلام کرد.

وَاِذْ قَالَ اِبْرَاهِیمُ رَبِّ اَرِنِی کَیْفَ تُحْیِی الْمَوْتَی قَالَ اَوَلَمْ تُوْمِنْ قَالَ بَلَی وَلَکِنْ لِیَطْمَئِنَّ قَلْبِی... و یاد آور ابراهیم را آنگاه که به پروردگار خود گفت؛ چگونگی زنده کردن مردگان را به من بنمایان، (خدایش) پرسید؛ آیا ایمان نداری؟ (ابراهیم) گفت؛ بلی ایمان دارم ولی برای اطمینان قلب خود می‌خواهم. سوره بقره، آیه 260

‬همان‌گونه که ملاحظه می‌شود،  هیچ‌یک از موارد فوق جواز انتقاد از رسول خدا و ائمه هدی علیهم‌السلام نیست و تعجب‌آور است که آقای رئیس‌جمهور که خود یک روحانی است مجوز نقد معصومین‌(ع) را از کجا آورده است؟!

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 746408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • داريوش A1 ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    26 6
    رئيس جمهور حرف درستي زده، همه آدمها قابل نقدند.
  • بی نام IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    17 5
    باز هم این کیهان حرف زد . بابا ساکت شو لطفا
  • بی نام RU ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    17 2
    سوال پرسیدن و انتقاد نشانه دشمنی با طرف نیست یه جاهای برای شفاف شدن موضوعه. حالا طرف معصوم یا غیر معصوم.
  • علی IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    16 1
    سلام کیهان ماشالله خیلی ریز بین شده اونم فقط تو برخی مسایل. آقای شریعتمداری محض اطلاع بدون همیشه انتقاد به معنی نفی طرف مقابل نیست ، برخی موارد به خاطر اطلاعات کم منتقد هست که انتقاد ایجاد میشه قطعا پیامبر و معصومین انتقادپذیر هستند و این یکی از صفات ویژه و بارزشون هست و مطمئنا به درستی منتقد خودشونو قانع میکنن ، به نظر بنده شما هم برو یاد بگیر یا انتقادپذیر باشی یا منتقدتو راضی کنی که متاسفانه تو هر دوی این فضایل حرفی برای گفتن نداری.
  • بی نام A1 ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    14 1
    واقعا که در جمود فکری هستید خواب را می شود بیدار کرد اما به خواب زده را هرگز متاسفم که پر تیراژترین روزنامه کشور کیهان است متاسفم برای آنها که تا امروز با این افراد همراهی می کنند . واقعا انسان مستحق همان چیزی است که دارد در غیر این صورت تغییر در دست خود ماست
  • بی نام IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    21 4
    آقای شریعتمداری شما چه کاره‌ای که برای همه حکم صادر میکنی و فرمان توبه میدی؟ اگر تو نمونه مسلمانی باشی من نمی‌خواهم مسلمان باشم. دست از فتنه‌گری بردار.
  • بی نام A1 ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    16 5
    کیهان ننگ بر تو
  • بی نام A1 ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    15 2
    این کیهان اصل داستان رو ول کرده چسبیده به فرعیاتش. طرف حرفش یه چیز دیگه هست. تو چسبیدی به ایراد در آوردن از مثالی که زده
  • محمد DE ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    15 3
    یه زمانی روزنامه کیهان به درد لبو فروش ها و شیشه پاک کنی می خورد الان به درد این کارم دیگه نمی خوره
  • بی نام IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    14 4
    کی این آقای شریعتمداری دست از سر این کشور برمیداره خدا میدون
  • بی نام A1 ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    12 4
    به آن نشریه بفرمایید مطابق آیه 74 سوره شریفه هود، ابراهیم با خدا "مجادله" می کرد. یجادلنا فی قوم لوط با ما درباره قوم لوط مجادله می کرد
  • علی A1 ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    10 4
    شریعتمداری یه مدت ساکت بود ا
  • شهاب A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    11 1
    این همه تلاش برای توجیه جهت مورد نقد قرار نگرفتن مسئولین واقعا عجیبه جناب آقای شریعتمداری، از شما که تریبون در اختیار دارین انتظار میره که سردمدار نقد کردن و پیگیری نیازمندی های مردم و حقوق قانونی آنها باشین ... لطفا بودجه و ابزارهای دولتی را صرف جنگ های جناحی و سیاسی نکنین
  • بی نام IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    10 0
    باز هم مثل همیشه,اظهار تاسف برای کیهان و مدیرمسئولش بخاطر جهانبینی و دیدگاهی که دارند واقعا و جدا قابل ترحم هست داشتن چنین نگاهی
  • بی نام A1 ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    8 0
    متاسفم برات
  • بی نام A1 ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    10 3
    «همه باید انتقاد بشوند استثنا نداریم، تمام مسئولین در کشور قابل نقد هستند، ما در کشور معصوم نداریم، اگر یک وقتی امام زمان ظهور کرد آن‌وقت هم می‌شود نقد کرد. پیامبرص هم اجازه نقد می‌داد. دیگر بالاتر از پیامبرص که در تاریخ نداریم. وقتی پیامبرص یک صحبتی می‌کرد، طرف بلند می‌شد روبروی پیامبرص و می‌گفت: «حرفی که داری می‌زنی نظر خودت است یا وحی است؟» اگر پیامبرص می‌گفت: «نظر من است» انتقاد می‌کرد و می‌گفت: «من قبول ندارم». ما در زمان حکومت معصوم هم نقد داریم» به نظر چیز خاصی نداره که شلوغش کردند؟؟
  • بی نام IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    11 1
    کیهان شما دیگر جایگاهی ندارید حرف نزنید

آخرین اخبار سیاسی

در بحث مشارکت کنید