۰ نفر
۳۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۴:۱۳
مظنه سزارین‌های میلیونی

هزینه زایمان سزارین در بیمارستان های خصوصی درحالی نزدیک به 20 درصد افزایش یافته است که تورم از سال 95 تک رقمی شده اما تورم بخش درمان همچنان بین 16 تا 17 درصد برآورد می شود.

زهرا علی‌اکبری:  افزایش نزدیک به 20 درصدی هزینه های زایمان در حالی اتفاق افتاده است که نرخ تورم در بخش بهداشت و درمان در سال گذشته در حدود 16.9 درصد برآورد می شود.

متوسط نرخ تورم در ایران در سال گذشته بنا بر اعلام مرکز آمار ایران 6.9 درصد و بانک مرکزی 9 درصد اعلام کرده اند. تورم تک رقمی اما نتوانست میزان رشد هزینه ها در بخش "خوراکی وآشامیدنی"و"بهداشت و درمان" را نیز تک رقمی کند، به طوری که این دو حوزه که از اصلی ترین حوزه های مرتبط با سلامت تلقی می شوند، افزایش تورمی بین 16 تا 17 درصد را شاهد بوده اند.

در این میان هزینه های مترتب بر زایمان سزارین وطبیعی در بیمارستان های خصوصی بسیار بالاتر از این متوسط رشد کرده است. در حالی که طی سال های قبل تاکید جدی از سوی وزارت بهداشت مبنی بر اقتصادی تر شدن زایمان طبیعی با زایمان سزارین صورت گرفته بود، اما بررسی قیمت ها نشان می دهد تفاوت این تعرفه ها تنها نزدیک به 20 درصد است.

بر اساس آمارهای ارائه شده بیش از 60 درصد زایمان ها در ایران به صورت سزارین صورت می گیرد و این آمار در برخی بیمارستان های خصوصی حتی به صد در صد نیز می رسد.
به نظر می رسد زایمان بدون درد ، انتخاب زنانی است که تصوری جز شکنجه از زایمان طبیعی ندارند در حالی که پزشکان تاکید می‌کنند سزارین در قیاس با زایمان طبیعی هم از درد بیشتری برخوردار است و هم از هزینه های بیشتر.

با این حال مقایسه تعرفه های زایمان طبیعی و سزارین نشان می دهد،حداقل در حوزه بیمارستان های خصوصی این تفاوت چندان چشمگیر نیست.

هزینه زایمان به هشت میلیون تومان رسید

اگر کسی قصد داشته باشد برای سزارین به یکی از بیمارستان های خصوصی مراجعه کند، بسته به نوع بیمارستان، لازم است هزینه ای بین 5 میلیون و 500 هزار تومان تا هشت میلیون تومان را پرداخت کند. در واقع هشت میلیون تومان سقف قیمتی است که در مراجعه به بیمارستان های مختلف استخراج شده است. 

این هزینه با احتساب یک شب بستری،جراحی سزارین و همچنین هزینه های مترتب برای نوزاد محاسبه شده است؛ با این حال هزینه ویزیت نوزاد از سوی دکتر متخصص اطفال در اولین روز تولید، تعرفه ای جداگانه را دارد و والدین باید برای مراقبت های نوزاد هزینه هایی حداگانه را تقبل کنند.

یک بیمارستان در شمال تهران برای زایمان هزینه ای برابر با هشت میلیون تومان را دریافت می کند، تعرفه سزارین در این بیمارستان در میان سایر بیمارستان ها با هزینه زایمان طبیعی فاصله ای قابل توجه دارد. در این بیمارستان بسته به مراقبت های مورد نیاز پس از عمل، برای زایمان طبیعی قیمتی در حدود 4 تا 5 میلیون تومان دریافت می شود.

اغلب بیمارستان ها اما تفاوت قابل توجهی را میان هزینه سزارین و طبیعی لحاظ نکرده اند. در حالی که هزینه زایمان طبیعی در بسیاری از بیمارستان ها پنج و نیم میلیون تا 6 و نیم میلیون تومان است، هزینه زایمان طبیعی بین 4 تا 6 میلیون تومان است.

سهم بخش بهداشت از سبد هزینه ای

هزینه های مربوط به بخش بهداشت و درمان در ایران به طور کلی رقمی بالاست. بانک مرکزی در آمارهای خود تاکید کرده است که به طور متوسط 6 درصد از هزینه های هر خانوارشهری ایرانی به بخش بهداشت و درمان اختصاص می یابد. این شش درصد رقمی برابر با 2 میلیون و 315 هزار و 277 تومان برای هر خانوار شهری در سال گذشته بوده است. این رقم برای خانوارهای روستایی کمتر است، اما این بدان معنی نیست که تعرفه پزشکی برای این افراد پایین تر است.

آنچه ریسک هزینه ها بهداشت و درمان در ایران را مضاعف می کند، نبود امنیت شغلی است چرا که بررسی ها نشان می دهد از میان نزدیک به 24 میلیون شاغل ، هفت میلیون ایرانی از پوشش بیمه ای برخوردار نیستند و همین امر خود ریسک این دسته از افراد را در صورت نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی افزایش می دهد.

هر چند بیمارستان های دولتی برای زایمان یا سایر امور پزشکی تعرفه هایی پایین تر از بیمارستان های خصوصی دارند اما برآوردها نشان از آن دارد که افراد فاقد بیمه باید نسبت به پرداخت هزینه اقدام کنند.

35223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 708970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۰
    1 0
    تورم 9 درصدي فقط براي تعيين حقوق و دستمزد كارمندها و سود بانكي سپرده هاي اندك مردم كه هر دو گروه دستشان و صدايشان به جايي نمي رسد اعمال مي شود . پزشكان حسابشون با ساير مردم سوا است .
  • محمد IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۰
    1 0
    اخه کدوم تورم تک رقمی من خودم به اقای روحانی رای دادم اما خواهشا حمایت کور کورانه نکنید از تمام صحبتهایی که از طرف دولت مردان میشه ممنون